Vizuál

Először áll az újmédia művészet a magyar kiállítás középpontjában a Velencei Biennálén

2019.05.09. 16:05
Ajánlom
Waliczky Tamás Képzelt kamerák című kiállításával nyílt meg az 58. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennálé magyar pavilonja, amelyet a nagyközönség szombattól november 24-ig láthat majd.

A Velencei Biennálé a világ legnagyobb és legmagasabb presztízsű művészeti seregszemléje, amelyre idén is több mint félmillió látogatót várnak - mondta el a kiállítás csütörtöki megnyitóján az Emberi Erőforrások Minisztériumának kultúráért felelős államtitkára.

Fekete Péter emlékeztetett arra, hogy Magyarország az 1895-ös kezdetektől részt vesz a Velencei Biennálén, immár ötödik éve a Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum szervezésében. A Ludwig Múzeum az elmúlt években megkezdte a magyar pavilon Maróti Géza által tervezett, szecessziós épületének felújítását, és terveik szerint a rekonstrukció az emeleti szint felújításával folytatódik.

A kiállítási épület megnyitásának 111. évfordulóját 2020-ban nagyszabású ünnepség teszi majd emlékezetessé.

Jeffrey Shaw ausztrál újmédia művész felidézte, hogy Waliczky Tamás már a nyolcvanas-kilencvenes években alkotott számítógéppel, amikor a számítógépes művészet fogalma szinte még ismeretlen volt. Folyamatosan új utakat kereső munkásságát azóta is a 20. és 21. századi újmédia művészet emblematikus alkotásai fémjelzik. Jeffrey Shaw elmondta:

A magyar művész ezúttal olyan képeket is megmutat, amelyek korábban csupán képzeletének digitális laboratóriumában léteztek.

biennale-233615.jpg

Waliczky Tamás animációs és újmédia művész és Szegedy-Maszák Zsuzsana kurátor. (Fotó/Forrás: Fotó: Somogyvári Ágnes © Ludwig Múzeum)

Szegedy-Maszák Zsuzsanna, a projekt kurátora hangsúlyozta: Waliczky alkotásaiban a számítógépes művészet egyszerre eszköz, esztétikai rendszer és gondolkodásmód, új utak felfedezése.

Waliczky Tamás elmondása szerint bátor lépés volt a Ludwig Múzeum részéről egy újmédia művész pályázatát kiválasztani a Velencei Biennáléra, hiszen ezzel a projekttel először áll az újmédia művészet a magyar kiállítás középpontjában.

Waliczky Tamás velencei kiállítására a művész újfajta kameratípusokat gondolt ki és épített meg virtuálisan, grafikai tervezőszoftverek segítségével.

A 23 részletesen kidolgozott "fantáziakamerát" lightboxokban mutatja be a kiállítás, néhány virtuális eszközről azonban animáció is készült, az egyik kamera működését pedig egy interaktív installáció segítségével az átriumban ki is próbálhatják a látogatók.

Fabényi Júlia, a magyar pavilon nemzeti biztosa közölte: Waliczky Tamás velencei kiállítását bővített formában 2020. február 13. és március 31. között a Ludwig Múzeum közönsége is láthatja Budapesten.

58. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennálé

2019. május 11. - november 24.

Fejléckép: 58. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennálé magyar pavilonjánaka megnyitója (Fotó: Mónus Tamás, MTI)

Képzelt kamerák a Velencei Biennále magyar pavilonjában

Kapcsolódó

Képzelt kamerák a Velencei Biennále magyar pavilonjában

Szegedy-Maszák Zsuzsanna kurátor és Waliczky Tamás újmédiaművész képviselik Magyarországot jövőre a 58. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennálén.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

„Ha valaki harisnyában is férfi tud maradni, az igazán férfi”

Balázsi Gergő Ármin, a Magyar Nemzeti Balett szólistája kapta a Tánc Világnapján Az évad legjobb férfi balettművésze-díjat. Ennek apropóján kérdeztük őt hivatásról, szerepálmokról, stresszkezelésről.
Vizuál

Egy kis napfény – Budapesti életképek 1945–1949

Budán még javában zajlott az ostrom, amikor Pesten már megnyílt az első mozi, a következő napon megindult az első villamosjárat, majd Buda felszabadulása után öt nappal fogadta vendégeit az első kávéház is. A Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának munkatársai ezúttal az 1945 és 1949 közötti néhány békés évből válogattak fotókat.
Vizuál

Pedro Almodóvar elkészítette élete legszemélyesebb filmjét

Élet és film szétválaszthatalanul összegabalyodik Pedro Almodóvar legújabb alkotásában. Egy héttel a cannes-i bemutató után itthon is látható a Fájdalom és dicsőség Antonio Banderas és Penelope Cruz főszereplésével. Kritika.
Klasszikus

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Vizuál

Leonardo da Vinci figyelemzavaros és hiperaktív volt, és egyszerre volt ez áldás és átok életében

Legalábbis egy újabb kutatás szerint, amely a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD) magyarázza Leonardo állandó halogatását.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál cannes

Tarantino nem nyert semmit Cannes-ban

Bong Dzsun Ho dél-koreai rendezőnek egy munkanélküli családról forgatott Élősködők című komikus thrillere érdemelte ki szombat este az Alejandro González Inárritu mexikói rendező vezette zsűritől az Arany Pálmát a 72. cannes-i fesztiválon.
Vizuál kritika

Pedro Almodóvar elkészítette élete legszemélyesebb filmjét

Élet és film szétválaszthatalanul összegabalyodik Pedro Almodóvar legújabb alkotásában. Egy héttel a cannes-i bemutató után itthon is látható a Fájdalom és dicsőség Antonio Banderas és Penelope Cruz főszereplésével. Kritika.
Vizuál magazin

Leonardo da Vinci figyelemzavaros és hiperaktív volt, és egyszerre volt ez áldás és átok életében

Legalábbis egy újabb kutatás szerint, amely a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD) magyarázza Leonardo állandó halogatását.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Hamvadó ifjúság

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a lángoló BS-re emlékszik vissza.
Vizuál hír

Kende János életműdíjat kap a Zsigmond Vilmos Filmfesztiválon

Kedden kezdődik az Oscar-díjas operatőr, Zsigmond Vilmos emlékét őrző nemzetközi filmfesztivál Szegeden, ahol A tanú eredeti verzióját is levetítik és amelynek életműdíjasa nem más, mint Jancsó Miklós egykori munkatársa, Kende János.