Vizuál

Először áll az újmédia művészet a magyar kiállítás középpontjában a Velencei Biennálén

2019.05.09. 16:05
Ajánlom
Waliczky Tamás Képzelt kamerák című kiállításával nyílt meg az 58. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennálé magyar pavilonja, amelyet a nagyközönség szombattól november 24-ig láthat majd.

A Velencei Biennálé a világ legnagyobb és legmagasabb presztízsű művészeti seregszemléje, amelyre idén is több mint félmillió látogatót várnak - mondta el a kiállítás csütörtöki megnyitóján az Emberi Erőforrások Minisztériumának kultúráért felelős államtitkára.

Fekete Péter emlékeztetett arra, hogy Magyarország az 1895-ös kezdetektől részt vesz a Velencei Biennálén, immár ötödik éve a Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum szervezésében. A Ludwig Múzeum az elmúlt években megkezdte a magyar pavilon Maróti Géza által tervezett, szecessziós épületének felújítását, és terveik szerint a rekonstrukció az emeleti szint felújításával folytatódik.

A kiállítási épület megnyitásának 111. évfordulóját 2020-ban nagyszabású ünnepség teszi majd emlékezetessé.

Jeffrey Shaw ausztrál újmédia művész felidézte, hogy Waliczky Tamás már a nyolcvanas-kilencvenes években alkotott számítógéppel, amikor a számítógépes művészet fogalma szinte még ismeretlen volt. Folyamatosan új utakat kereső munkásságát azóta is a 20. és 21. századi újmédia művészet emblematikus alkotásai fémjelzik. Jeffrey Shaw elmondta:

A magyar művész ezúttal olyan képeket is megmutat, amelyek korábban csupán képzeletének digitális laboratóriumában léteztek.

biennale-233615.jpg

Waliczky Tamás animációs és újmédia művész és Szegedy-Maszák Zsuzsana kurátor. (Fotó/Forrás: Fotó: Somogyvári Ágnes © Ludwig Múzeum)

Szegedy-Maszák Zsuzsanna, a projekt kurátora hangsúlyozta: Waliczky alkotásaiban a számítógépes művészet egyszerre eszköz, esztétikai rendszer és gondolkodásmód, új utak felfedezése.

Waliczky Tamás elmondása szerint bátor lépés volt a Ludwig Múzeum részéről egy újmédia művész pályázatát kiválasztani a Velencei Biennáléra, hiszen ezzel a projekttel először áll az újmédia művészet a magyar kiállítás középpontjában.

Waliczky Tamás velencei kiállítására a művész újfajta kameratípusokat gondolt ki és épített meg virtuálisan, grafikai tervezőszoftverek segítségével.

A 23 részletesen kidolgozott "fantáziakamerát" lightboxokban mutatja be a kiállítás, néhány virtuális eszközről azonban animáció is készült, az egyik kamera működését pedig egy interaktív installáció segítségével az átriumban ki is próbálhatják a látogatók.

Fabényi Júlia, a magyar pavilon nemzeti biztosa közölte: Waliczky Tamás velencei kiállítását bővített formában 2020. február 13. és március 31. között a Ludwig Múzeum közönsége is láthatja Budapesten.

58. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennálé

2019. május 11. - november 24.

Fejléckép: 58. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennálé magyar pavilonjánaka megnyitója (Fotó: Mónus Tamás, MTI)

Képzelt kamerák a Velencei Biennále magyar pavilonjában

Kapcsolódó

Képzelt kamerák a Velencei Biennále magyar pavilonjában

Szegedy-Maszák Zsuzsanna kurátor és Waliczky Tamás újmédiaművész képviselik Magyarországot jövőre a 58. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennálén.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Nem hajlandó örmény énekesnővel énekelni az azeri tenor, illetve dehogynem, semmi baja vele

Sok mindent nem tudunk biztosan, mivel mindenki másra mutogat. És már az örmény külügy is megszólalt a témában.
Klasszikus

Bach billentyűs szvitjeit viszi egy általános iskolába Fejérvári Zoltán

Fejérvári Zoltán szólóestjével indul az alsógödi Belépés családostul klasszikus zenei sorozatának 2020-as évada. A művész Bach Francia szvitjeit adja elő január 25-én a Búzaszem Általános Iskola aulájában. Utána pedig a Zeneakadémiára viszi a műsort.
Vizuál

A mádi Rákóczi-kúriában Erhardt Gábor építésszel

A Partitúra zempléni adásában a stáb ellátogatott a mádi Rákóczi-kúriába, lenyűgözve sétáltak az évszázados falak között. Az épület átalakításának és bővítésének tervezőjét, Erhardt Gábort Tokaj-hegyalja építészeti hagyományairól kérdeztük.
Klasszikus

Gustavo Dudamel folytatja Los Angelesben

Újabb négy évre meghosszabbították a szerződését a Los Angeles-i Filharmonikus Zenekar élén, 2026-ig maradhat.
Jazz/World

Ki mondta, hogy egy nő nem trombitálhat jazzt?

Új albumán bátor nők előtt tiszteleg Yazz Ahmed, aki trombitásként és nőként maga is ritka jelenség. Meghallgattuk a Polyhymnia című lemezt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál portré

Ki nevet még a bohócon? – 100 éve született Fellini

Száz éve, 1920. január 20-án született Riminiben Federico Fellini, az egyik legnagyobb olasz filmes, akit első olaszként jelöltek rendezői Oscar-díjra, s mind a négy a kitüntetésre jelölt alkotása nyert a legjobb külföldi filmek között, a legnagyobb elismerésnek mégis azt érezte, ha rendező-festőnek nevezték.
Vizuál premier

Az 1917 a legjobb film az amerikai producerek szerint

Sam Mendes első világháborús eposza, az 1917 című film kapta meg az Amerikai Producerek Céhének (PGA) díját a mozikban forgalmazott filmek mezőnyében szombaton Los Angelesben.
Vizuál interjú

A mádi Rákóczi-kúriában Erhardt Gábor építésszel

A Partitúra zempléni adásában a stáb ellátogatott a mádi Rákóczi-kúriába, lenyűgözve sétáltak az évszázados falak között. Az épület átalakításának és bővítésének tervezőjét, Erhardt Gábort Tokaj-hegyalja építészeti hagyományairól kérdeztük.
Vizuál hír

Filmes hiányszakmák képzését támogatja a Filmintézet

Most először lehet pályázni sminkes és fodrász kisegítő, jelmezkivitelező, mikrofonos és öltöztető képzések programjával is. Március 2-ig várja a Filmintézet a szakmai képzéseket szervező intézmények pályázatait összesen 12 szakterületre. 
Vizuál Film

A legjobban várt januári filmek

Hűvös, szürke januári estéken jó dolog moziba járni, mostanában különösen, mert fontos és izgalmas filmek érkeznek, legtöbbjük számos kategóriában Oscar-díjra jelölt. Szubjektív válogatásunkból a francia szerzői film és egy különleges dokumentumfilm sem maradhatott ki.