Az alábbi cikk szponzorált tartalom, nem a Fidelio szerkesztőségének tagjai írták.
A kis fekete ma egyetlen nő szekrényéből sem hiányozhat, hiszen ez az a ruhadarab, amelyben „senki sem alulöltözött vagy túlöltözött”. Habár egyes források szerint Európában már a 15. század közepe óta divatszín, közismert, gyásszal és más ünnepi alkalmakkal egybefonódó jelentése miatt egy időben nem volt elfogadott használata a köznépi öltözködésben. Abban, hogy ettől a szokástól ma már képesek vagyunk elvonatkoztatni, egy anekdota szerint az amerikai festő, John Singer Sargent egy 1884-ban készült portréja játszott közre, amelyen egy francia úri kisasszony látható mélyen dekoltált, földig érő fekete ruhában.
A festőt és modelljét is elkárhoztató, modortalan portré nem várt módon különös divathullámot indított be a párizsi nők körében, akiknek megtetszett a fekete kifinomultsága.
Akkor még senki sem hitte volna, hogy néhány évtized múlva a globális közdivat egyik legfontosabb darabja válik majd belőle. A nagy fordulópont 1926-ban jött el, amikor Coco Chanel megalkotta az ikonikusnak számító „kis feketét”, ami kiszabadította a nőket a hosszú rétegek és fűzők szorításából.
Divatszínházi előadás a Kis fekete pályázathoz kapcsolódóan (Fotó/Forrás: Dusa Gábor / Hagyományok Háza)
A kortárs öltözködéskultúra természetesen nemcsak a világhírű divatmárkák vagy a franciák ügye – ezt bizonyítja a Kis fekete pályázat is, amely hidat képez a népi és a kortárs ipar- és díszítőművészet, valamint a tervezőszakmák képviselői között, és a színvonalas pályaművek bemutatása által hozzájárul ahhoz, hogy a magyar kultúra változatos formavilága minél szélesebb körben ismertté váljon. Hiszen az urbánus és hagyományos értékek közti kulturális adás-vétel már évszázadok óta létező folyamat, melyben a díszítőművészet is fontos kapocsként van jelen. Gondoljunk csak a 19. század végi ipari forradalomra, amelynek gazdasági és társadalmi átalakulásában a főúri körök újra felfedezték és promotálták a falusi kézművesség értékeit! Idén a Hagyományok Háza épp ezt az időszakot emelte be pályázatába, amelynek díjátadását követően egy innovatív, élőzenés show mutatja be a modern divat és a tradicionális szemlélet harmóniáját.
A műsor alapját a beérkezett munkák adják, amelyek Nemes Szilvia koreográfus rendezésében kelnek életre. Az esemény fővédnöke Herczku Ágnes népdalénekes, aki nemcsak kiváló előadóművészként, de remek stílusérzékéről is ismert, mely színpadi megjelenését mindig egyedivé teszi.
Az ingyenes rendezvényre mindenkit várnak, a divat iránt érdeklődőket, akit megszólítanak lenyűgöző népművészetünk értékei és esztétikája, fontos számára a hagyomány és a korszerűség egyidejűségének megélése a mindennapokban, és szívügyének tartja az egyediség és a magas minőség fennmaradását. A program a Budapest Design Week hivatalos eseményeként valósul meg.
Az esemény részletei ide kattintva érhetők el.
Támogatott tartalom.
Fejléckép: Divatszínházi előadás a Kis fekete pályázathoz kapcsolódóan (fotó/forrás: Dusa Gábor / Hagyományok Háza)