Vizuál

Elválasztanak és összekötnek

– Fémből készült alkotások a Ludwig Múzeum kiállításán
2020.09.24. 13:35
Ajánlom
A Ludwig Múzeum új kiállításán a Telekom kortárs képzőművészeti gyűjteményéből láthatunk válogatást, amely a kelet-európai régió művészeinek több mint hetven alkotását mutatja be. A kiállítótérben látható művek számos témát érintenek, műfajukat tekintve is sokfélék, azonban abban megegyeznek, hogy az egyensúly megtalálásáról, a hidak, kapcsolatok építéséről és a kommunikációról szólnak.

A bemutatott munkák anyaghasználatukat tekintve rendkívül különbözőek, a hagyományos festményektől kezdve a szappanból készült szobrokon át, a vörösre színezett homokkal fedett gerendáig a legextrémebb anyagokkal találkozhatunk, amelyek között visszatérő elem a fém. A tárlat fő témáira jól rímel ez az anyag, hiszen

a drótok, a kerítés, a rács vagy a lánc mind olyan szimbolikus tárgyak, amelyek az emberek közötti kapcsolat megtalálását vagy ellehetetlenítését szolgálják; elválasztanak vagy éppen összekötnek minket.

A fém mint szervetlen, hideg anyag utalhat a mostani időszak személytelenségére, a fizikai kapcsolatok korlátozottságára is. Ugyanakkor a drótok, hálózatok akár technológiai, akár elvont értelemben össze is kötnek minket, amelyeken keresztül életteli és aktív marad a kommunikáció és a kapcsolattartás.

A kiállítás központi terében három alkotást vizsgálunk meg közelebbről.

 

Eva Kot’átková Pszichológiai színház II.

– Karel feje, egy fiú, aki jelekkel és egyszerű rajzokkal kommunikál

 

A 2014-ben készült munka a kiállítás egyik legnagyobb méretű műve. Különböző fémből készült formákat láthatunk a mennyezetről zsinórral lelógatva, amelyek között konkrét tárgyakhoz hasonló, illetve szimplán geometrikus alakzatokat is felfedezhetünk. Mintha valamilyen titkos szabadkőműves eseményre érkeztünk volna, aminek rejtélyes jeleit csak a beavatottak ismerik.

Telekom-Collection-vegel-498029-115348.jpg

Eva Kot’átková Pszichológiai színház II. – Karel feje, egy fiú, aki jelekkel és egyszerű rajzokkal kommunikál című művének részlete (Fotó/Forrás: Végel Dániel / Ludwig Múzeum)

Ahogy a mű címe utal rá, a zsinórokon függő formák összessége egy pszichológiai színház függönyét jeleníti meg, illetve valóban jeleket és rajzokat látunk, amelyekkel egy fiú kommunikál.

Kot’átková több színházi előadást, képzőművészeti performanszot rendezett pszichiátriai intézményekben, ebben a munkájában is ezt a témát járja körül.

Egy olyan világ függönyét látjuk tehát, amelynek lakói nem a hagyományos nyelven kommunikálnak, hanem jelekkel, rajzokkal, amelyeket csak a beavatottak értenek, illetve azok, akik nyitottak arra, hogy másképpen is gondolkodjanak, és különböző módon lássák a világot. Ez a mű segíthet ráébrednünk, hogy a valóság mindannyiunk számára mást és mást jelent, és a nyelven kívül számos egyéb kommunikációs csatorna áll rendelkezésünkre, hogy ezt kifejezzük.

 

Dan Perjovschi Drótrajz

 

A szintén 2014-es alkotás csavart huzalból készült valóságos drótrajz. Távolabbról hagyományos rajznak tűnik, kusza vonalak összességének. Közelebb lépve látjuk, hogy egy drótkerítésre hasonlító, sűrű rácsszerkezet. Pár pillanat után azt is észrevesszük, hogy

nem csupán huzalok összegabalyodott halmaza, hanem összekapcsolódó emberi alakok összessége, akik arcnélküli figurák tömegévé álnak össze.

A művet szemlélve elgondolkodhatunk a közösség fontosságáról, illetve az egyéniség, a személyiség szerepéről egy közösségen belül. Milyen szerepe van az egyénnek a társadalomban vagy bármilyen közösségben? A kerítés és az arcnélküli egymásba kapaszkodó emberek sziluettje, illetve a műtárgy létrejöttének ideje egyértelmű utalás a menekültek helyzetére is, amely számos európai kortárs művészeti alkotásban megjelenik a 2010-es évek második felétől kezdve.

dan_perjovschi_wire_drawing_2014_detail-115348.jpg

Dan Perjovschi Drótrajz, részlet, 2014 (Fotó/Forrás: Ludwig Múzeum)

 

Flaka Haliti Visszafelé elvesztette sürgősségét

(mialatt folytonos késésben volt)

 

Flaka Haliti, koszovói származású művész alkotásának szereplője egy videójátékban szereplő robotfigurára emlékeztet. Az 1998 januárjától 1999 júniusáig tartó koszovói háborúban

az országban állomásozó nagyszámú fegyveres egység rengeteg fémhulladékot hagyott hátra. Ezekből készít Flaka Haliti fémszobrokat.

Bár a robot színes, a fém hidegségére a földre fektetett ezüstösen csillogó lapok emlékeztetnek.

Telekom-Collection-vegel-498027-115347.jpg

Flaka Haliti Visszafelé elvesztette sürgősségét (mialatt folytonos késésben volt) című műve a Ludwig Múzeum kiállításán | (Fotó/Forrás: Végel Dániel / Ludwig Múzeum)

A szobor stabilan támaszkodik a falnak, ugyanakkor azt is érezteti, hogy bármikor felpattanhat a helyéről és elindulhat. A fal másik oldalán szitakötőhöz hasonlító, áttetsző szárnyakat láthatunk, amelyek a statikus, súlyos szobor ellentétpárjaként, a szabadság és súlytalanság megtestesítőjeként foghatók fel. 2020-ban Koszovóban még mindig a törékeny tűzszünet állapota tart. Flaka Haliti installációja erre a helyzetre utal,

a stabilitás és a bizonytalanság közti állapotot, illetve a vágyott egyensúly megtalálásának reményét jeleníti meg a kortárs művészet eszközeivel.

 

Alkotások, amelyek helyreállítják az elveszett egyensúlyt

Kapcsolódó

Alkotások, amelyek helyreállítják az elveszett egyensúlyt

Miként sikerülhet megtalálni és megtartani az egyensúlyt egy összetett, ellentmondásokkal teli és gyakran ellentétektől terhes valóságban? Egyensúlyban – Művek az Art Collection Telekom gyűjteményéből a Ludwig Múzeum új kiállítása kapcsán a válogatás német kurátoraival, Nathalie Hoyosszal és Rainald Schumacherrel beszélgettünk.

Három kiállítással készül a nyitásra a Ludwig Múzeum

Három kiállítással készül a nyitásra a Ludwig Múzeum

A koronavírus okozta helyzet miatt szükséges több hónapos kényszerű zárva tartást követően augusztus 20-án újra megnyitja kapuját a Ludwig Múzeum.

LUDWIG MÚZEUM – KORTÁRS MŰVÉSZETI MÚZEUM

A Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum az egyetlen közgyűjtemény, amely a nemzetközi és a hazai művészeket közös platformon mutatja be. A Múzeum Budapest fontos kulturális attrakciója, válogatott és dinamikusan fejlődő, jelenleg több mint 800 tételes gyűjteménnyel rendelkezik, melynek magját a Ludwig házaspár adománya képezi. A múzeum nemzetközi gyűjtőkörrel rendelkezik, a hatvanas évektől napjainkig keletkezett műalkotásokat gyűjti és mutatja be.

Legnépszerűbb

Jazz/World

Keith Jarrett agyvérzést kapott, soha nem léphet pódiumra többé

A jazzlegenda 2017-ben játszotta utolsó koncertjét, azóta nem állt közönség elé. A New York Timesban megjelent riport szerint két agyvérzés után részlegesen lebénult.
Színház

Nem a szokásos nemzeti ünnep – Tízezres tömeg ment utcára a független Színművészetiért

Háborút nem vívtak, de seregüket felvonultatták a színművészetisek. Hol klasszik tüntetés, hol ’56-ra emlékező előadás volt az ünnepnapra hirdetett megmozdulás, amin több mint tízezren vehettek részt.
Könyv

Szeressük meg a saját történetünket! – interjú Tompa Andreával

„Tompa Andrea (1971) Kolozsvárott született. Budapesten él” – olvasható a lakonikus életrajz a Haza borítóján. Ez azonban tökéletesen összefoglalja a kötet alapproblémáját. Az írónő térben és időben szabadon mozogva vizsgálja a hazatérés lehetőségét, legyen az az új otthon, Magyarország, vagy a régi, Kolozsvár, ahol már az a kérdés, hogy van-e még visszatérés.
Plusz

Szerkesztő-újságírót keres a Fidelio

A Fidelio Magazint és a fidelio.hu-t kiadó Programmagazin Kiadó Kft. a hazai és nemzetközi kulturális életben jártas munkatársat keres szerkesztő-újságíró pozícióba.
Klasszikus

Bach gitárrajongóknak, gitár Bach-rajongóknak – interjú Marcin Dyllával

Idén először rendeznek online gitárfesztivált Magyarországon. A Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon ebben az évben a V4 országok nagyjai adnak szólóestet. Közülük a tizenkilencszeres versenygyőztes lengyel gitárművésszel, Marcin Dyllával beszélgettünk.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Hatvan éve eltűnt festményt ismert fel szomszédai nappalijában a Met egyik látogatója

Jacob Lawrence sorozatából öt kép hiányzott, ebből kettőnek, köztük a most előkerült darabnak, csupán a címe volt ismert.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Kiviszem a lovam

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal Spencer Davisszel való találkozását idézi fel.
Vizuál galéria

Táj csíkokra és kockákra törve

A mintegy száztíz Scully-művet bemutató kiállításon a monumentális festmények mellett szerepelnek papírmunkák, illetve megjelenik egy-egy plasztika és fotómű is. A művek értelmezését – a falakon és a tárlókban – a művész saját írásai, feljegyzései és vázlatai segítik.
Vizuál hír

Saját agyműtétjéről készített fotósorozatot a Capa-nagydíj nyertese

„Nem tudtam, mi történik velem. Megijedtem, tanulmányoztam, mostanra elfogadtam” – írta Neogrády-Kiss Barnabás fotós.
Vizuál 1956

Graffitivel emlékeznek az 1956-os forradalomra Londonban

Fat Heat magyar graffiti művész mintegy hatvanöt négyzetméteres falfestményével emlékeznek az 1956-os forradalomra Londonban.