Vizuál

Emlékek a forró homokból

2013.12.18. 08:37
Ajánlom
Új szerzeményekkel - köztük az egyiptomi gyűjtemény eddigi legjelentősebb vásárlásával - kiegészülve és újrarendezve nyílt meg december 12-én a Szépművészeti Múzeum immár csaknem ötszáz műtárgyat felvonultató egyiptomi állandó kiállítása.

A múzeum legkedveltebb állandó tárlata múlthét óta ismét fogadja a közönséget: megérte várni a kiállítás átépítésére, hiszen az az újragondolt, a kronológiai rend helyett tematikus elrendezésű anyagot európai rangú installációban mutatja be - mondta el a megnyitó előtti sajtóvezetésen Baán László főigazgató.

Emlékeztetett arra, hogy a tárlat újragondolását a kormány 200 millió forintos támogatása tette lehetővé, amelyből a Szépművészeti Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria több gyűjteményi egysége is megújulhatott. A kormányzat további 100 millió forinttal támogatta az egyiptomi gyűjtemény valaha volt legnagyobb értékű műtárgybeszerzését, az óbirodalmi VI. dinasztia idején élt Haunefer sírrelief-töredékéhez azonban így is értékén alul jutott hozzá a múzeum, mert a 4200 éves, feliratos architrávot a budapesti szakemberek tudták csak pontosan azonosítani - tette hozzá.

Lázár János Miniszterelnökséget vezető államtitkár a megnyitón hangsúlyozta: a Szépművészeti Múzeum, "ahol az elmúlt tizenöt évben a minőség forradalma zajlott le", önmagában is megérdemli, hogy támogatásban részesüljön, de ennél jóval többről van szó: a kormányzat példát is kívánt mutatni. Bach Fülöp kereskedő, a múzeum egyiptomi gyűjteménye alapítójának példája is álljon a kortársak előtt, "a mai kor oligarcháinak, uzsorásainak megvan a maguk kötelessége, hogy bűneiket jóvátéve vagyonuk egy részét donáció, mecenatúra formájában a haza javára fordítsák" - fogalmazott.

Lázár János szót ejtett a Városligettel kapcsolatos törvényjavaslat múlt heti vitájáról is: "szégyellem magam pártállástól függetlenül politikustársaim nevében is, hogy a Városliget múzeumi koncepciója, az elmúlt 150 legnagyobb közép-európai kulturális beruházásának ügye leegyszerűsödik egy telekvitára a magyar sajtóban és politikában".

Varga Edit, az egyiptomi gyűjtemény korábbi vezetője felidézte, hogy a Szépművészeti Múzeumban 1939-ben nyílt az első egyiptomi állandó kiállítás, majd 1972-ben egy jóval bővebb anyagot bemutató tárlat. Ezt 2009-ben le kellett bontani, hogy az átépítés után újrarendezve váljon ismét láthatóvá. "Most először van a múzeumnak olyan vezetője, akit érdekel az egyiptomi kultúra és maga kezdeményezte jelentős értékű műtárgy vásárlását, de ezzel egyenértékű a nemzetközi színvonalú raktár kialakítása is" - méltatta a friss eredményeket a szakember.

Liptay Éva, az egyiptomi gyűjtemény vezetője és az újrarendezett tárlat kurátora elmondta: a mélyföldszinti kiállítóteret az átépítéssel egyidejűleg harmadával bővítették is. A raktárterület így ugyan kisebb, de jóval korszerűbb lett és látványraktárként alkalmanként látogatható is lesz. A bemutatott csaknem félezer műtárgyat a múzeum szakemberei tematikus egységekbe rendezve, az ókori egyiptomi univerzumot alkotó három szféra: az emberek, az istenek és a halottak témakörei mentén mutatják be, hangsúlyozva a három világ közötti átjárásokat is.

Az ókori egyiptomiak mindennapi életét felidéző egységben a látogatók megismerkedhetnek többek között a különböző írásfajtákkal, a háztartások felszerelésével és a korabeli testápolás eszközeivel is. Fontos szerepet töltöttek be az imákat, varázsszövegeket tartalmazó sztélék, melyekből kisebb válogatás látható a kiállításban.

Templomi reliefek, áldozati táblák, edények, csörgők, hangszer-töredékek és egyéb eszközök idézik meg az istenekkel való kapcsolattartás módozatait, és bőséges anyag mutatja be a halotti kultusz legfontosabb istensége, Ozirisz kultuszát is.

A halottak világát tárgyaló egységben a közönség megismerheti a múzeum múmiakutatási projektjének legfrissebb eredményeit és külön válogatásokon keresztül tekintheti át a halotti koporsók, az elhunyt belső szerveit tartalmazó kanopusz edények, és az egyiptomiak hita szerint a túlvilágon helyettük dolgozó usébti szobrocskák változatait.

Itt kapott helyet a Liptay Éva szavai szerint az egész gyűjteménynek új arculatot szabó műtárgy, a Dél-Szakkarában eltemetett Haunefer felolvasópap sírjából származó, nagy értékű relief is. A Szépművészeti egyiptomi gyűjteménye nem Egyiptomból származó ókori tárgyakat is őriz, a bejárat előtti vitrinben ebből az anyagból látható bemutató.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Pedro Almodóvar elkészítette élete legszemélyesebb filmjét

Élet és film szétválaszthatalanul összegabalyodik Pedro Almodóvar legújabb alkotásában. Egy héttel a cannes-i bemutató után itthon is látható a Fájdalom és dicsőség Antonio Banderas és Penelope Cruz főszereplésével. Kritika.
Klasszikus

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Vizuál

Leonardo da Vinci figyelemzavaros és hiperaktív volt, és egyszerre volt ez áldás és átok életében

Legalábbis egy újabb kutatás szerint, amely a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD) magyarázza Leonardo állandó halogatását.
Klasszikus

Ezért érdemes Schumannt hallgatni Várjon Dénes szerint

Május 25-én és 26-án utolsó két fejezetéhez ér a Schumann összes zongorás kamarazenéjét megszólaltató sorozat a Zeneakadémián. Várjon Dénes elmondja, miért játssza olyan szívesen a zeneszerző műveit.
Vizuál

Mától tudjuk megcsodálni a frissen vásárolt Renoir-aktot

A Szépművészeti Múzeum augusztus 20-ig kamarakiállításon mutatja be a gyűjtemény elmúlt száz évének legértékesebb szerzeményét.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál csirke

A fotós, aki portréival látni engedi a tyúkok lelkét

Miért eszünk csirkét és mit mond el minden idők legsikeresebb szárnyasa rólunk, emberekről? Ennek járt utána Szalai Dánial, aki Novogen című fotográfiai projektjével high-tech űrlény-csirkék nyomába eredt.
Vizuál cannes

Tarantino nem nyert semmit Cannes-ban

Bong Dzsun Ho dél-koreai rendezőnek egy munkanélküli családról forgatott Élősködők című komikus thrillere érdemelte ki szombat este az Alejandro González Inárritu mexikói rendező vezette zsűritől az Arany Pálmát a 72. cannes-i fesztiválon.
Vizuál kritika

Pedro Almodóvar elkészítette élete legszemélyesebb filmjét

Élet és film szétválaszthatalanul összegabalyodik Pedro Almodóvar legújabb alkotásában. Egy héttel a cannes-i bemutató után itthon is látható a Fájdalom és dicsőség Antonio Banderas és Penelope Cruz főszereplésével. Kritika.
Vizuál magazin

Leonardo da Vinci figyelemzavaros és hiperaktív volt, és egyszerre volt ez áldás és átok életében

Legalábbis egy újabb kutatás szerint, amely a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD) magyarázza Leonardo állandó halogatását.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Hamvadó ifjúság

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a lángoló BS-re emlékszik vissza.