A magyar Y-generációs művészek az elmúlt pár évben olyan sikereket értek el a nemzetközi színtéren, amihez foghatót egyik magyar képzőművész nemzedék tagjai sem korábban. Keresztes Zsófia kiállítását, ami a Velencei Biennálé magyar pavilonjában jelenleg is látható, a nagy nemzetközi portál, az artsy.net a tíz legjobb nemzeti kiállítás közé válogatta. A Londonból nemrég New Yorkba költöző Nemes Márton „árfolyama” egyes becslések szerint a tízezer eurós árban mozog, Ember Sári 2016-ban még Derkovits ösztöndíjas volt, a következő évben Torinóban megnyerte a fiatal alkotóknak járó Campari Art Prize-t az Atissimán, 2018-ban önálló kiállítása nyílt a milánói Galleria Campari-ban. 2019-ben ő nyerte a Leopold Bloom Képzőművészeti Díjat. És ez csak három kiemelés a kiállításon és a párhuzamosan megjelenő albumban szereplő több mint negyven fiatal magyar képzőművész friss sikereiből.
A fiatal alkotók nemcsak az itthon virágzó kortárs műtárgypiacon szárnyalnak, de öt-tíz-tizenöt alkotóért a nemzetközi gyűjtők külön is lelkesednek.
Ázsiától az Egyesült Államokig galériák képviselik őket, a vásárlók sok esetben várólistára kénytelenek feliratkozni, ha a műveikhez szeretnének jutni. A harminc körüli, illetve a harmincas éveikben járó milleniálok nemzedékét nem bénította meg a „se nem elég közel, se nem elég távol” tudata (ami a 20. századi modern művészeket emigrálásra kényszerítette), hanem magától értetődő természetességgel vették fel a kapcsolatot – sokszor az interneten – a globális kortárs művészeti színtérrel.
A „Youhu-nemzedék” megérdemelt egy olyan összefoglaló bemutatkozást, amilyen eddig még nem volt és ami a széles közönségben is tudasíthatja a szakma által már ismert, de szétszórt sikertörténeteket.
Ezt a célt szolgálja a Youhu könyv és a Youhu kiállítás, ami a Kieselbach Galéria nagyvonalú támogatásának köszönhetően valósulhatott meg. Kieselbach Tamás galériavezető szívesen vállalta fel az album kiadását, mindig is támogatta a széles felületet átfogó projekteket. Mint írja:
„Fontosnak érzem, hogy a szakmabeliek újra és újra, minél több felületen összegyűjtsék az általuk legjobbaknak ítélet művészeket, alkotásokat, mert ezek mind fontos irányjelzők, visszajelzések. Minden ilyen projekttel, minden ilyen vállalással előre halad a magyar művészet ügye, gyarapodik a közösség. A Modern magyar festészet kötetbe – lassan húsz éve – összegyűjtöttük a szakmabeliek, értelmiségiek által legjobbnak tartott magyar festőket, és a saját olvasatom mellé fűztem palackpostaként, statisztikai mellékletként. Minden ilyen lista szubjektív bizonyos fokig, de ennél pontosabb és informatívabb értékmérőt nem lehet elképzelni.
A Youhu két kurátorának szakmai tapasztalata számomra garanciát jelentett a minőségre, de mást is bátorítok, hogy készítse el a saját listáját. Minden hasonló kezdeményezés értékteremtő.”
A kortárs művészek arculatteremtő bemutatkozói olyan csoportos kiállítások, ahol egy-egy nemzedék legjava szerepel. Ilyen volt a hatvanas években az IPARTERV (ami mára a nemzedék címkéjévé vált), és ilyennek készül a Youhu is.
A Youhu negyvenhárom fiatal magyar kortárs művész bemutatkozó kiállítása a Kieselbach Galériában, valamint egy angol nyelvű album (Youhu: The New Generation of Hungarian Contemporary Art) megjelenését ünnepli. A programban szereplő alkotókat és művészcsoportokat Sárvári Zita és Rieder Gábor válogatta, akik szárnybontogatásuk óta figyelemmel követik a fiatal nemzedék kiforrását, cikkekben, tanulmányokban és kiállításokban népszerűsítik a munkásságukat. A pályakezdő tehetségekből mostanra érett, sikeres alkotók lettek, akik „megírták” a 2010-es évek művészettörténetét.
Rieder Gábor kurátor így ír erről a jelenségről: „Ismerünk történeteket a nyolcvanas évekből, amikor a nemzetközi műtárgypiac hasonló léptékben pörgött, mint manapság. A vasfüggönyön innen az új szenzibilitás művészei – Hegyi Lóránd csapatának tagjai – nemcsak kijutottak nyugat-európai kiállításokra, de sikerült sok művet el is adniuk. Szóltak történetek egyben eladott egyéni kiállításokról, amiből a művész itthon lakást vásárolt. De ez csak egy röpke pillanat volt, a nemzetközi műtárgypiac a kilencvenes évek elején összeomlott, hasonló eladásokról többé szó se lehetett.
A mai fiatal nemzedék – a Youhu-nemzedék – legsikeresebb művészei viszont ennél is nagyobb sikereket érnek el. A pörgő nemzetközi műkereskedelemben komplett kiállításokat adnak el olyan festők, mint Ezer Ákos, Csató József vagy Nemes Márton.
Az árszint már a neoavantgárd klasszikusok mai képeit közelíti, vagy meg is haladja. És akkor még nem beszéltünk arról a tündérmesébe illő történetről, ahogy a Londonban élő, autodidakta Bozó Szabolcs két év leforgása alatt a legkeresettebb magyar művésszé vált, akinek jövőben készülő műveire hosszú listára felírva várakoznak a nemzetközi gyűjtők. Nem minden a műkereskedelmi siker, de ilyen csodák eddig még nem történtek a magyar művészettörténetben fiatal alkotókkal, ennyi idősen Munkácsy még sehol se tartott a karrierjében.”
A Youhu művészeinek stílusvilága és alkotói megközelítése lefedi a 2010-es évek és a 2020-as évek elejének összes jelentős nemzetközi tendenciáját, az újabsztrakciótól a digitális képalkotástól, az archaikus formaképzéstől a posztinternetes esztétikáig, a naiv elbeszélőmodortól a neoexpresszív ecsetkezelésig.
A sokszínű mezőnyben található klasszikus olajfestmény, digitális videó, bronzszobor, installáció és kerámiaplasztika is. Minden kiállítót egy-egy olyan markáns főmű képvisel, amelyek évtizedek múlva is reprezentálják majd az egyéni művészi univerzumokat; többségük friss alkotás, amiket a Kieselbach Galériában láthat először a műértő és műgyűjtő közönség.
Sárvári Zita kurátor szerint a most megjelent album (Youhu: The New Generation of Hungarian Contemporary Art) több szempontból is hiánypótló mű. „Egy erőteljes időszakban született friss szemléletmódú album, amely egy sikeres képzőművészeti generáció összefoglalója. A nemzetközi szakembereknek és a régió művészete iránt érdeklődő művészetkedvelőknek szánt angol nyelvű művészeti album túlmutat a belső érdekek dinamikáján.
Egy tisztán szakmai alapon válogatott gazdag képes felsorolás, amely egy pillanatnyi állapot dokumentációja egyben. A könyv – töredékessége ellenére – felbecsülhetetlen értékű vizuális forrás,
amely a kortárs magyar művészet legújabb generációját és meghatározó szereplőit ünnepli közel 400 reprodukción, a szcénát szakmai tevékenységével folyamatosan támogató kitűnő kritikusok, kurátorok, galériavezetők, múzeumigazgatók által az alkotókról írt szakmai szövegeken, valamint művészéletrajzokkal kiegészített részletes kommentárokon keresztül. Sok hasonlót ismerünk a nemzetközi világból – például a híres Vitamin köteteket –, most már megvan ezeknek magyar megfelelője is: a Youhu.”
A Youhu alkotóinak többsége itthon dolgozik a legjobb hazai galériákkal (acb Galéria, Deák Erika Galéria, Glassyard Galéria, Horizont Galéria, Inda Galéria, Kisterem, Longtermhandstand, TRAPÉZ Galéria, VILTIN Galéria stb.), sokuk rendszeresen kiállít a nemzetközi színtéren (többnek van állandó külföldi galériája: Csató József, Ezer Ákos, Kárándi Mónika, Keresztes Zsófia, Keresztesi Botond, Makai Mira Dalma, Puklus Péter stb.), páran a nemzetközi színtéren futottak be nagy sikert (Bozó Szabolcs, Josef Kristofoletti, Magyarlaki Bence, Nemes Márton, Szántó Borbála stb.) vagy már eleve külföldön (Jacob Kassay) születtek.
Youhu
csoportos művészeti kiállítás a Kieselbach Galériában
Művészek: Barabás Zsófi, Batykó Róbert, Bernáth Dániel, Bolla Szilvia, Borsos Lőrinc, Bozó Szabolcs, Csató József, Cséfalvay András, Dallos Ádám, Dobokay Máté, EJTECH, Ember Sári, Erményi Mátyás, Ezer Ákos, Fridvalszki Márk, Gosztola Kitti, Győri Andrea Éva, Hollow, Kárándi Mónika, Jacob Kassay, Josef Kristofoletti, Keresztes Zsófia, Keresztesi Botond, Kis Judit, Kis Róka Csaba, Kiss Adrian, Kristóf Gábor, Kútvölgyi-Szabó Áron, Magyarlaki Bence, Makai Mira Dalma, Melkovics Tamás, Moizer Zsuzsa, Molnár Zsolt, Nemes Márton, Pintér Gábor, Puklus Péter, Schmied Andi, Süveges Rita, Szabó Menyhért, Szántó Borbála, Szinyova Gergő, Tranker Kata, Ulbert Ádám
kurátorok: Sárvári Zita & Rieder Gábor
Kieselbach Galéria
2022. július 15.– augusztus 12.
Fejléckép: Keresztesi Botond és Keresztes Zsófia alkotásai / fotó: Kieselbach Galéria