Vizuál

Enyedi Ildikó tanítványa, Szilágyi Zsófia magára vonta Cannes figyelmét

2018.05.09. 16:57
Ajánlom
A 39 éves magyar rendező első mozifilmjének május 9-i bemutatóját nagy tapssal jutalmazta a fesztivál közönsége.

Az Egy nap című alkotás a 71. cannes-i filmfesztivál „Kritikusok Hete” elnevezésű párhuzamos szekciójában versenyez, ahova az 1100 benevezett mű közül mindössze hét ígéretes tehetség játékfilmje kapott meghívást.

Egy nap

Egy nap

A teltházas első vetítés végén a közönség nagy tapssal köszöntötte a film alkotóit, Szilágyi Zsófia forgatókönyvíró-rendezőt, Szamosi Zsófia és Füredi Leó főszereplőket, Domokos Balázs operatőrt, valamint Kenesei Edina és Pataki Ági producereket.

Szilágyi Zsófiának a Filmalap Inkubátor Programjában készült első mozifilmje

egy háromgyerekes anya egy napját meséli el, a cselekmény nagy része a hétköznapok rutinjára épül.

Az aprólékos részetekkel realista módon bemutatott mindennapi események mögött a feszültséget a nő házassági válsága és családja szétesése miatti félelme adja, amelynek megakadályozására a napi rohanásban egyszerűen nem marad lehetősége.

Szilágyi Zsófia rendező az Egy nap forgatásán

Szilágyi Zsófia rendező az Egy nap forgatásán (Fotó/Forrás: Kallos Bea / MTI)

Charles Tesson, a Kritikus Hete szekciójának válogatója szerint az Egy nap egy különleges esemény sokkja a mindennapokban, de amíg a legtöbb filmben ilyenkor a különleges eseményre helyeződik a hangsúly, Szilágyi Zsófia alkotása attól egyedi, hogy a narratíva továbbra is a mindennapok történéseire koncentrál, mert annak erejét a különleges esemény sem képes megszüntetni.

"A főhősnő ereje egy olyan valóságból táplálkozik, amely minden nézőnek ismerős lehet, de amit még soha nem láthatott olyan formában, mint Szilágyi Zsófia alkotásában. Az Egy nap azon filmek közé tartozik, amelyek egy olyan valóságot mutatnak be, amelyről azt gondoljuk, hogy ismerjük, de ezután a film után mégsem úgy tekintünk rá, mint korábban" - hangsúlyozta a francia filmkritikus a vetítés előtti bevezetőben.

Szilágy Zsófia a közönségnek elmondta, hogy egy nagyon átlagos történetet akart megfilmesíteni, amelyet egy kisgyerekes barátnőjének e-mailje ihletett, aki tízperces lebontásban leírta neki egy napját. Ennek a tanárnőként dolgozó anyának a rutinszerű napját úgy szerette volna megmutatni, hogy a néző egy pillanatig se unatkozzon.

Egy nap

Egy nap

A Kritikusok Hete program zsűrijének elnöke Joachim Trier norvég filmrendező, a kategória díjait május 17-én adják át, de az Egy nap versenyben van a fesztivál összes szekciójában bemutatott legjobb első filmnet jutalmazó Arany Kamerát-díjért 18 másik alkotással együtt. Az elismerést a fesztivál május 19-i záróünnepségén adják át. Az Arany Kamera díjat 1989-ben Az én XX. századom című alkotás érdemelte ki Enyedi Ildikó rendezésében, aki Szilágyi Zsófia mestere volt a Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező szakán.

Az Egy napot a tervek szerint ősszel mutatják be a hazai mozikban.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Üt, mint egy Pintér Béla-i óraszerkezet – kritika a Szutyok stuttgarti bemutatójáról

Pintér Béla színdarabjai között vannak olyanok, amelyek mindeddig „házon belül” maradtak. Másokat színre vittek határon innen és túl, magyarul és idegen nyelven. Bár a Szutyok annak idején talán „csak itt, csak most” jellegű drámaszövegnek tűnhetett, az élet nem ezt igazolta, hanem az ellenkezőjét.
Zenés színház

Alpaslan Ertüngealp zongoraművész-karmester is pályázik az Opera élére

A Magyarországon élő, törökországi görög származású művész a közösségi oldalán osztott meg egy fényképet a Magyar Állami Operaház főigazgatói posztjára beadott pályázatáról.
Jazz/World

Török kori csaták népi dallamokkal – Eredics Benjamin tánczenéjét mutatják be a Bartók Tavaszon

A Müpa 2020-as Zeneműpályázatán az egyik győztes darab Eredics Benjamin Végvárak, vitézek című alkotása volt. A mű most koncertszerű előadásban hangzik el a Bartók Tavaszon.
Vizuál

Elhunyt Ragályi Elemér, Kossuth-díjas operatőr

A 83 esztendős filmes szakember halálának hírét a család közölte a Telexszel.
Könyv

„Senki sem látja magát a mese végén” – Boldizsár Ildikó a Lírástudók vendége

Őt hallgatva úgy tűnhet, mindent tud a mesékről, de azt állítja, mindent a mesékből tanult. Akárhogy is, mindig talál újat az ősi és modern történetekben, munkája nyomán pedig a mese a terápia élvezetes és hasznos kellékévé – lényegévé – vált.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Ingyenesen nézhető filmekkel tiszteleg Ragályi Elemér emléke előtt a FILMIO

Április 2-a estig ingyenesen nézhetünk meg a Nemzeti Filmintézet (NFI) streaming platformján három filmet, amelyet a március 30-án elhunyt operatőr fényképezett.
Vizuál beszámoló

Szelíd mondatok, megsemmisítő ítéletek

Nádas Péter gondolataiba nyerhetünk betekintést Kárpáti György Mór dokumentumfilmjében, amely szemet gyönyörködtető módon tárja elénk az író gombosszegi házát és a környező természet élővilágát.
Vizuál ajánló

Sokáig titokban dolgozott pincéjében a cseh fotográfia rebellis alakja, Jan Saudek

Magyarország legnagyobb fotográfiai eseménye, a Budapest FotóFesztivál a kortárs cseh fotográfia rebellis alakja, Jan Saudek kiállításával nyitja meg rendezvénysorozatát a Műcsarnokban.
Vizuál magazin

KÉP-regény: E-vel kezdtem el

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal egy régi Tankcsapda fotó kapcsán az E-klubbal kapcsolatos személyes élményeiről olvashatunk.
Vizuál ajánló

„Legalább még itt vagyunk” – az it's fine mozgalom kiállítása a Bunker Galériában + KÉPEK

A kiállítás alkotóinak célja, hogy közösséget teremtsenek azokkal, akik a kilátástalanság, a folyamatos rossz hírek és a világbizonytalanság korában úgy érzik, egyedül maradtak apátiájukkal.