Vizuál

Eredeti művek – hamis kiállítás?

Banksy – domesztikált punk vagy anarchista, akit felzabált a közeg, ami ellen lázadt?
2020.02.21. 08:45
Ajánlom
Lehet-e egy punkot klasszikus kiállításon bemutatni? Kifinomult bosszú a művészeti közegtől vagy egyszerű félreértelmezés?

Banksy-kiállítás címén egy fehér falú galériában, merchandise-termékekkel telezsúfolt tárlatot rendezni némileg olyan, mintha valaki David Attenborough képével nyomtatott nylonzacskókkal kampányolna a környezetvédelemért.

Lehet, hogy több emberhez eljut a kezdeményezés, de épp a szellemiségével ellentétes. 

A fogyasztói társadalmat és a vásárláskultuszt tűpontos alkotásokban támadó művész kiállítására egy mini múzeumshopon át vezet az út, hogy aztán az előtérben egy falnyi, a műveivel nyomott póló, plakát és kötet kínálja magát megvásárlásra. Alig néhány méterre a bevásárló szatyrokat tartó megfeszített Krisztustól vagy a Leárazás vége felirat előtt jajgató asszonyoktól. 

20200131_100342-143527.jpg

Banksy-pólók és könyvek a kiállítás előterében (Fotó/Forrás: Borbély Zsuzsa/Fidelio)

Az egész annyira szemérmetlen, hogy az ember meg is torpan egy pillanatra: talán a szervezők is tudatában vannak ennek és polgárpukkasztó gesztusként értékelhető a húzás?

Vagy egyszerűen tartuffe-i stratégiával maguk mennek elébe a kritikának? Az elvnek ellentmond a borsos, 2900-4900 forintos belépőjegy, ahogy az épület előtt parkoló szponzorautó is furcsán hat a tematikában.

Az utazó tárlat szervezői nem is nevezik Banksy-kiállításnak a rendezvényt, hanem elébiggyesztik az "Art of" kitételt. Maga Banksy saját honlapján határolódik el a világszerte turnézó kiállítástól. Termékvisszahívás című posztjában hívja fel a figyelmet arra, hogy ezek az ő közreműködése nélkül születtek, és mindenki ehhez mérten kezelje őket. 

Az eredetiség azonban nem emiatt vetődik fel. Azt valószínűleg

senki nem gondolhatta komolyan, hogy az elsősorban köztéri falakra alkotó művész munkáit úgy fogják prezentálni, hogy az épületrészletek szerepelnek majd a kiállítótérben, a látható nyomatok eredetisége azonban több esetben kérdéses.

Erre pedig ismét rá is játszanak, mint az előző példában. Az egyik falon két patkány közül kell eldöntenünk, melyik a másolat. Az egyetlen, minden kétséget kizáróan Banksy-készítette alkotás a tér közepén elhelyezett körhintás kép, amely a megnyitó előtti napon érkezett Budapestre - egyenesen Banksy szállodájából. A betlehemi The Walled off Hotelben művészek álmodták meg a berendezést, a Banksy tervezte szobában például nagyjából 300 dollárért lehet eltölteni egy éjszakát. A hotel ajándékboltjában pedig eredeti Banksy-ket lehet vásárolni, de kizárólag a szállóvendégeknek, és fejenként csak egyet. Így került a Godot Galéria tulajdonába a kiállításon látható darab, a hátulján az eredetiséget bizonyító jeggyel. 

A kurátorok magyar graffitiseket hívtak segítségül a helyszín autentikusabbá tételéhez, akik kulturált keretek közt összefirkálták vagy -fújták a falakat, illetve az előtérben kaptak egy rumlis sarkot, ahol mesterségük kellékeit bohém eklektikával tálalják a látogatóknak. A Tesla Loftban azonban valahogy a falakon elrejtett graffiti patkányok ellenére is sikerült az indusztriális közegben egy tökéletesen steril kiállítóteret létrehozni. Az establishment ellen lázadó, a galériák, múzeumok és általában a művészeti élet álságos voltát hirdető Banksy ilyen környezetben szerepeltetése tekinthető félreértésnek - vagy értelmezhető bosszúnak is. Annak a bizonyítéka, hogy

egy lázadó számára nem az a legpusztítóbb, ha harcba száll vele lázadása tárgya, hanem ha megszereti.

A galériások, műkereskedők és a művészeti szcéna megmondóemberei ugyanis keblükre ölelték és bekebelezték a punk graffitist. Banksy nem véletlenül fújja fel közfalakra a műveit: úgy véli, a művészet mindenkié. Ennek ellenére rendszeresen előfordul, hogy az érintett felületet leszedik és eladják. A kiállításon látható egyik képen is kikel az árverések ellen - közben az ő művei is bekerültek az aukciók körforgásába és rekordösszegekért kelnek el. A műtárgyak értékének relativitására kiélezett performansza, amikor a Sotheby's aukcióján a leütés pillanatában ledarálta önmagát a festménye - csak feljebb tornázta az immár csíkokban lógó alkotás árát. 

Kérdés persze, hogy miért fáj bárkinek is, ha egy galéria vagy egy művészeti ügynökség a magánszemélyek - nem a művész - tulajdonában lévő alkotásokból kiállítást szervez, ahova belépőjegyet szed. Hisz maga az alkotó is értékesíti a műveit, szervezett már kiállítást is.

A probléma pedig - talán kissé magasztosan megfogalmazva - a szellemiség.

A Banksy művészetéből és megnyilvánulásaiból kiolvasható értékrenddel pont ellentétes a mostani kiállítás. 

Persze előfordulhat, hogy vele szeretnék bizonyítani a képzőművészetben a korábban főleg az irodalomban és a filmben az adaptációk kapcsán használt "a szerző halála" elméletet, amely szerint a néző, olvasó - jelen esetben látogató - szabadon értelmezheti a műalkotást, abba az alkotónak a mű megszületése után nincs beleszólása. Itt azonban inkább a tálalás értelmez és nem hagyja meg ezt a szabadságot a nézőnek. 

 

The Art of Banksy
Helyszín: Tesla Loft, Kazicnczy utca 21.
Nyitva: február 1-től április 30-ig

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Gyakran ismételt kérdések a hárfáról – Razvaljajeva Anasztázia válaszol

Új sorozatunkban, amelynek címe: Hangszertár, zenekari művészeket és szólistákat kértünk arra, mutassák be szakmájuk legfontosabb eszközét. Razvaljajeva Anasztázia a klasszikus zenei színtér egyik legizgalmasabb hangszerese. Egyértelmű volt, hogy ha hárfáról van szó, hozzá kell fordulnunk.
Színház

„Ami a szőnyeg alatt van” – Bíró Kriszta könyvet ír Molnár Piroskáról

Az életrajzi mű a Corvina Kiadónál készül, szerzője, az Örkény Színház többkötetes íróként is számon tartott művésze régóta jól ismeri Molnár Piroskát, így bizalmasan tud vele beszélgetni a szakmáról és életéről.
Könyv

Röhrig Géza karanténban - Élőben New Yorkból

Nyáry Krisztián online sorozata nem ismer országhatárokat. Ezúttal a New Yorkban élő költőt kérdezi arról, mit olvas a kényszerű otthonlét alatt.
Jazz/World

Fonogram-életműdíjat kapott Kovács Kati – Hallgasd meg a nyertes felvételeket!

Hobo, Rácz Gergő és Orsovai Reni, a Mörk, a Sárik Péter Trió, Lajkó Félix & Volosi, Krizso, a Bagossy Brothers Company is Fonogram-díjat kapott a szombaton az interneten tartott online eseményen. Életműdíjjal Kovács Katit, szakmai életműdíjjal Gőz Lászlót ismerték el.
Plusz

Könnyűzene a korona idején

Sok más minden mellett a koronvírus-járvány azt is befolyásolja, hogy hol és hogyan fogyasztunk könnyűzenét ezekben a hónapokban. A zeneipar teljes egészére meghatározó – és egyelőre sok tekintetben, de legalábbis számos szegmensére, úgy tűnik, sokkszerű és katasztrofális – hatással van az, ami pillanatnyilag a világon történik.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál gyász

Elhunyt Shirley Douglas színésznő, Kiefer Sutherland édesanyja

A kanadai egészségbiztosítás megalapítójának lánya 86 éves volt. Fia azt közölte, tüdőgyulladással kapcsolatos komplikációk okozták az ünnepelt színésznő halálát, de nem a koronavírus-fertőzés.
Vizuál hír

Játékos műalkotások és művészi játékok - Pályázat fiatal képzőművészek számára

Művészet és játék címen ír ki fiatal alkotók számára képzőművészeti pályázatot a MANK Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft. a szentendrei MANK Galériában rendezendő kiállításon való részvételre.
Vizuál hír

Rendhagyó módon az interneten nyílt meg a II. Képzőművészeti Nemzeti Szalon

A Műcsarnok szokásos évi kiállítását a járvány miatt sem kell kihagynod. Az alábbi linken bejárhatod a Szabadjáték című tárlatot!
Vizuál ajánló

Slow Art Day a Ludwig Múzeum Facebook-oldalán

A Ludwig Múzeumban áprilisban nyílt volna a Lassú élet – Radikális hétköznapok című kiállítás, amely a koronavírus-járvány miatt csak később lesz látható. A veszélyhelyzet miatt a szombati nemzetközi Slow Art Day múzeumba meghirdetett programjai is elmaradnak, a Ludwig azonban két online programot kínál, amelyek a lassú élethez és a kiállításhoz kapcsolódnak.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Szelfinvázió

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezen a héten arról elmélkedik, miért kéne letennünk a telefonunkat, és a fényképezés helyett a pillanatnak átadni magunkat.