A Ludwig Múzeumban látható kiállítást Esterházy V. Pál (1901-1989) emlékének, a magyar tudomány és kultúra nagy mecénásának ajánlja az Esterházy Art Award művészeti díjat alapító Esterházy Privatstiftung. Ebből az alkalomból készítette el Esterházy Marcell a kiállítás első termében látható E. Pál rövid története című videókollázsát.
Egy nemrég megjelent kutatásból derült ki, hogy Esterházy Pál herceg már 1937-ben alapított egy Esterházy Művészeti Díjat. A videókollázs bemutatja a család történetét a különböző Esterházy-ősökön keresztül, szemelvényeket láthatunk az Esterházy-díjról szóló 40-es évek elejéről származó sajtóhírekből, illetve felfedezhetjük az 1949-es Mindszenty-per alatt készült fényképek érdekes párhuzamát a pár évvel korábbi, festőművészek által írt köszönő levelekkel.

Esterházy Marcell: E. Pál rövid története / Ludwig Múzeum (Fotó/Forrás: a kép tulajdonosának engedélyével)
A történelmi kontextus és a családi archívumok használata régóta foglalkoztat, Esterházy V. Pál sem most jelenik meg először nálad. Az ő és a felesége kezeiről készült ikonikus fotó, a Mindszenty-per ítélethirdetésén, már évekkel ezelőtt bekerült egy kiállításodba. Mióta foglalkoztat Pál herceg sorsa?
A családi történeteken belül mindig különleges helye volt Pál bácsinak, mivel egyszerre volt közeli rokon és valóságos herceg. Ettől gyerekként volt egy varázsa az összes hozzá és Melinda nénihez kapcsolódó emléknek. Ténylegesen a 2015-ös Capa Központban megrendezett Jelentés című kiállításon (kurátor: Mucsi Emese) foglalkoztam vele először és életének egy fontos pillanatával, a Mindszenty-perrel.
Ez a videómunka egy újabb lépés a pályádon a családtörténet kitágítására?
Nem terveztem, hogy újabb „családos” munkát készítek. Igazából a 2018-as Farkasvakság című önálló kiállításommal, mely apám halála utáni gyászidőszak alatt keletkezett munkáknak a bemutatása, lényegében lezártnak tekintettem ezt a fontos és meghatározó témát. Azonban az idei Esterházy Művészeti Díj, Pál mecénási tevékenységének kívánt emléket állítani, így megkeresett Vitus Weh, kurátor és Schneider Erika, hogy esetleg a herceg műpártolói tevékenységét valamiféleképp dolgozzam fel. Tehát ez egy felkérés volt, ahol szabad kezet és rengeteg segítséget kaptam.
Hogyan és mikor kezdtél el ezen a videón dolgozni? Milyen felfedezéseket hozott ez a munka?
Tavaly áprilistól már kisebb kutatásokat folytattam, főleg az Arcanum és Schneider Erika segítségével. Erika tökéletesen előkészítette nekem a terepet, utánajárt olyan dolgoknak is, amiket én magamtól nem is sejtettem vagy tudtam. Aztán közösen is eltöltöttünk a levéltárban jó néhány órát. Vannak dokumentumok, amik az Esterházy Magánalapítvány tulajdonában vannak, mások a levéltárban, pár dolog meg nálunk a családi archívumban, végül még a Fortepant is behoztam forrásként.
Rettentő érdekes volt látni, ahogyan ezek az dokumentumok összeállnak, ahogy Pál hagyatékában megjelenik a dédapám Esterházy Móric, aki sokáig fontos segítője és gyámja volt a fiatal hercegnek, vagy ahogyan a nagyapám és testvérei karácsonyi üdvözlőlapjai fel-felbukkannak.
Ezt a sort egészen el lehetne vinni a szüleim és Melinda levelezéséig, de az már majdnem egy évszázadot ölelt volna át.
Esterházy V. Pál művészeti-mecénási tevékenységét ismerted korábban?
Egy részéről tudtam, ismertem a Műcsarnokban megrendezett tárlatokat, a Magyar Tudományos Akadémia segítésére adott támogatásait, de sok minden nekem is újdonság volt. Kötelességének érezte, hogy hercegként segítse a tudomány és a művészet egyes területeit, miközben érdekelte is és rendkívül tájékozott volt. Újdonság volt számomra Horváth Gábor szerepe Esterházy Pál életében, ő tanítója majd titkára volt a hercegnek, szintén vádlott lett a perben is, és élete végéig a herceg mellett maradt. Hasonlóan nem ismertem Pipics Zoltán művészettörténészt, aki rengeteget utazott Pál támogatásával Európában és jegyzeteket, tanulmányokat küldött az épp aktuális európai nagy kiállításokról.
Alapvetően újságcikkeket, szöveges dokumentumokat és fotókat használsz fel a videóban, afféle itt és most alakuló történelmi tablót látunk. A néző egyben kutatóvá is válik, bevonódik, nyomoz. Miért fontos ez a számodra?
Hatalmas anyag gyűlt össze. Újságcikkek, meghívók, levelezések, plakátok, fotók.
Volt egy pont amikor azt láttam, hogy egy ekkora archívumot nem fogok tudni egybefogni és bemutatni. Miközben kézzelfogható és valóságos dolgok voltak a kezemben, nehéz volt absztrahálni és elszakadni tényleges történésektől. Egy idő után a videó-kollázs tűnt a legjobb választásnak, amivel a legszabadabb módon lehetett a teljesen különböző archív anyagokat felhasználni. A Fortepanon fellelhető a Mindszenty-per egész fotódokumentációja és mivel ezt mérföldkőnek tartom Esterházy Pál életében, muszáj volt foglalkoznom vele ismét. Nagyon erős képek, a per abszurditása, a kétségbeesés és a reménytelenség mind felfedezhetőek ebben a kirakatperben. A képek alatt a videóban viszont ellenpontként a képzőművészek leveleinek részletei olvashatóak, melyek csupán pár évvel korábban keletkeztek, mint a per, melyben elitélték Pált.
A személyesség ilyenkor mekkora előny?
Kétségkívül bátrabban nyúlok egy ilyen anyaghoz a családi érintettségem miatt, de nekem sosem okozott gondot ez, sőt, elég szemérmetlenül használok fel bármit, amit találok egy adott munkához, nyilván etikus határokon belül.
Régóta gyűjtöd a mindennapok történéseit, vizuális lenyomatait. Várható, hogy további személyes-családi videómunkákban, vagy más alkotásokban újra beépíted őket, vagyis folytatod a családi archívum építését?
A családi munkáimat jelenleg lezártnak tekintem, de maga a munkamódszer amit évek alatt kialakítottam az aktuális munkáimban is tetten érhető.
Az archívumok iránti lelkesedésem továbbra is meghatározza, hogy mivel foglalkozom.
Mindig van egy hosszabb kutatós-keresgélős része a munkáimnak, ami sokáig tud kétségbeejtően elhúzódni, aztán jön egy fordulópont és onnantól elég gyorsan tudom már a megoldást és a végeredményt. Rengeteg mellékszál van egy ilyen munka során, ezeknek egy részét idővel újra felveszem ha elég érdekesnek találom. Ezek nem is feltétlenül családi vonatkozású témák, viszont mindig valamilyen XX. századi emlék, amit átdolgozva és jelenünkre kivetítve remélhetőleg kérdéseket indít el a nézőben.
Esterházy Art Award – Young Scene Hungary – Short List 2021
2022. december 1-től 2022. február 13-ig
Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum
Fejléckép: Esterházy Art Award – Young Scene Hungary – Short List 2021 / Fotó: Kerekes Zoltán, Ludwig Múzeum