Vizuál

Esterházy Marcell: Pál bácsi egyszerre volt közeli rokon és valóságos herceg

2022.01.13. 15:05
Ajánlom
Az utolsó Esterházy herceg, Esterházy V. Pál életét és mecénási tevékenységét dolgozza fel Esterházy Marcell videókollázsa, az E. Pál rövid története.  Az Esterházy Art Award – Young Scene Hungary – Short List 2021 kiállításon látható munkájáról kérdeztük az alkotót.

A Ludwig Múzeumban látható kiállítást Esterházy V. Pál (1901-1989) emlékének, a magyar tudomány és kultúra nagy mecénásának ajánlja az Esterházy Art Award művészeti díjat alapító Esterházy Privatstiftung. Ebből az alkalomból készítette el Esterházy Marcell a kiállítás első termében látható E. Pál rövid története című videókollázsát.

Egy nemrég megjelent kutatásból derült ki, hogy Esterházy Pál herceg már 1937-ben alapított egy Esterházy Művészeti Díjat. A videókollázs bemutatja a család történetét a különböző Esterházy-ősökön keresztül, szemelvényeket láthatunk az Esterházy-díjról szóló 40-es évek elejéről származó sajtóhírekből, illetve felfedezhetjük az 1949-es Mindszenty-per alatt készült fényképek érdekes párhuzamát a pár évvel korábbi, festőművészek által írt köszönő levelekkel.

EM3-143347.jpg

Esterházy Marcell: E. Pál rövid története / Ludwig Múzeum (Fotó/Forrás: a kép tulajdonosának engedélyével)

A történelmi kontextus és a családi archívumok használata régóta foglalkoztat, Esterházy V. Pál sem most jelenik meg először nálad. Az ő és a felesége kezeiről készült ikonikus fotó, a Mindszenty-per ítélethirdetésén, már évekkel ezelőtt bekerült egy kiállításodba. Mióta foglalkoztat Pál herceg sorsa?

A családi történeteken belül mindig különleges helye volt Pál bácsinak, mivel egyszerre volt közeli rokon és valóságos herceg. Ettől gyerekként volt egy varázsa az összes hozzá és Melinda nénihez kapcsolódó emléknek. Ténylegesen a 2015-ös Capa Központban megrendezett Jelentés című kiállításon (kurátor: Mucsi Emese) foglalkoztam vele először és életének egy fontos pillanatával, a Mindszenty-perrel.

Ez a videómunka egy újabb lépés a pályádon a családtörténet kitágítására?

Nem terveztem, hogy újabb „családos” munkát készítek. Igazából a 2018-as Farkasvakság című önálló kiállításommal, mely apám halála utáni gyászidőszak alatt keletkezett munkáknak a bemutatása, lényegében lezártnak tekintettem ezt a fontos és meghatározó témát. Azonban az idei Esterházy Művészeti Díj, Pál mecénási tevékenységének kívánt emléket állítani, így megkeresett Vitus Weh, kurátor és Schneider Erika, hogy esetleg a herceg műpártolói tevékenységét valamiféleképp dolgozzam fel. Tehát ez egy felkérés volt, ahol szabad kezet és rengeteg segítséget kaptam.

Hogyan és mikor kezdtél el ezen a videón dolgozni? Milyen felfedezéseket hozott ez a munka?

Tavaly áprilistól már kisebb kutatásokat folytattam, főleg az Arcanum és Schneider Erika segítségével. Erika tökéletesen előkészítette nekem a terepet, utánajárt olyan dolgoknak is, amiket én magamtól nem is sejtettem vagy tudtam. Aztán közösen is eltöltöttünk a levéltárban jó néhány órát. Vannak dokumentumok, amik az Esterházy Magánalapítvány tulajdonában vannak, mások a levéltárban, pár dolog meg nálunk a családi archívumban, végül még a Fortepant is behoztam forrásként.

Rettentő érdekes volt látni, ahogyan ezek az dokumentumok összeállnak, ahogy Pál hagyatékában megjelenik a dédapám Esterházy Móric, aki sokáig fontos segítője és gyámja volt a fiatal hercegnek, vagy ahogyan a nagyapám és testvérei karácsonyi üdvözlőlapjai fel-felbukkannak.

Ezt a sort egészen el lehetne vinni a szüleim és Melinda levelezéséig, de az már majdnem egy évszázadot ölelt volna át.

EM2-143347.jpg

Esterházy Marcell: E. Pál rövid története (Fotó/Forrás: a kép tulajdonosának engedélyével)

Esterházy V. Pál művészeti-mecénási tevékenységét ismerted korábban?

Egy részéről tudtam, ismertem a Műcsarnokban megrendezett tárlatokat, a Magyar Tudományos Akadémia segítésére adott támogatásait, de sok minden nekem is újdonság volt. Kötelességének érezte, hogy hercegként segítse a tudomány és a művészet egyes területeit, miközben érdekelte is és rendkívül tájékozott volt. Újdonság volt számomra Horváth Gábor szerepe Esterházy Pál életében, ő tanítója majd titkára volt a hercegnek, szintén vádlott lett a perben is, és élete végéig a herceg mellett maradt. Hasonlóan nem ismertem Pipics Zoltán művészettörténészt, aki rengeteget utazott Pál támogatásával Európában és jegyzeteket, tanulmányokat küldött az épp aktuális európai nagy kiállításokról.

Alapvetően újságcikkeket, szöveges dokumentumokat és fotókat használsz fel a videóban, afféle itt és most alakuló történelmi tablót látunk. A néző egyben kutatóvá is válik, bevonódik, nyomoz. Miért fontos ez a számodra?

Hatalmas anyag gyűlt össze. Újságcikkek, meghívók, levelezések, plakátok, fotók.

Volt egy pont amikor azt láttam, hogy egy ekkora archívumot nem fogok tudni egybefogni és bemutatni. Miközben kézzelfogható és valóságos dolgok voltak a kezemben, nehéz volt absztrahálni és elszakadni tényleges történésektől. Egy idő után a videó-kollázs tűnt a legjobb választásnak, amivel a legszabadabb módon lehetett a teljesen különböző archív anyagokat felhasználni. A Fortepanon fellelhető a Mindszenty-per egész fotódokumentációja és mivel ezt mérföldkőnek tartom Esterházy Pál életében, muszáj volt foglalkoznom vele ismét. Nagyon erős képek, a per abszurditása, a kétségbeesés és a reménytelenség mind felfedezhetőek ebben a kirakatperben. A képek alatt a videóban viszont ellenpontként a képzőművészek leveleinek részletei olvashatóak, melyek csupán pár évvel korábban keletkeztek, mint a per, melyben elitélték Pált.

EM1-143347.jpg

Esterházy Marcell: E. Pál rövid története (Fotó/Forrás: a kép tulajdonosának engedélyével)

A személyesség ilyenkor mekkora előny?

Kétségkívül bátrabban nyúlok egy ilyen anyaghoz a családi érintettségem miatt, de nekem sosem okozott gondot ez, sőt, elég szemérmetlenül használok fel bármit, amit találok egy adott munkához, nyilván etikus határokon belül.

Régóta gyűjtöd a mindennapok történéseit, vizuális lenyomatait. Várható, hogy további személyes-családi videómunkákban, vagy más alkotásokban újra beépíted őket, vagyis folytatod a családi archívum építését?

A családi munkáimat jelenleg lezártnak tekintem, de maga a munkamódszer amit évek alatt kialakítottam az aktuális munkáimban is tetten érhető.

Az archívumok iránti lelkesedésem továbbra is meghatározza, hogy mivel foglalkozom.

Mindig van egy hosszabb kutatós-keresgélős része a munkáimnak, ami sokáig tud kétségbeejtően elhúzódni, aztán jön egy fordulópont és onnantól elég gyorsan tudom már a megoldást és a végeredményt. Rengeteg mellékszál van egy ilyen munka során, ezeknek egy részét idővel újra felveszem ha elég érdekesnek találom. Ezek nem is feltétlenül családi vonatkozású témák, viszont mindig valamilyen XX. századi emlék, amit átdolgozva és jelenünkre kivetítve remélhetőleg kérdéseket indít el a nézőben.

Esterházy Art Award – Young Scene Hungary – Short List 2021

2022. december 1-től 2022. február 13-ig
Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum

 

Fejléckép: Esterházy Art Award – Young Scene Hungary – Short List 2021 / Fotó: Kerekes Zoltán, Ludwig Múzeum

 

Ők a legtehetségesebb fiatal művészek – Kiosztották az Esterházy Art Award 2021 díjait

Kapcsolódó

Ők a legtehetségesebb fiatal művészek – Kiosztották az Esterházy Art Award 2021 díjait

Rózsa Luca Sára, Tranker Kata és Ulbert Ádám az Esterházy Art Award 2021 díjazottjai. Az Esterházy Privatstiftung által alapított díjat neves szakmai zsűri ítéli oda kétévente, az elismeréshez kapcsolódó kiállítás a fiatal magyar művészvilág legmértékadóbb áttekintésének minősül.

Az ökológiai érzékenység lényege - Ulbert Ádám, Esterházy Art Award-díjas képzőművész a Fülbemászóban

Az ökológiai érzékenység lényege - Ulbert Ádám, Esterházy Art Award-díjas képzőművész a Fülbemászóban

Podcastunkban Ulbert Ádámmal díjnyertes munkájáról, kiterjedt művészi tanulmányairól, a japán fametszet inspirációs erejéről és az antropomorf alakokról is beszélgettünk a Ludwig Múzeumban látható, a fiatal képzőművészeti szcénát bemutató kiállítás alkalmából.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Nincs lezárva – kritika Az ember tragédiája 2.0-ról

Ilyet még nem láttunk. Éva a Titanic első tisztjével, Ádám a nagyváradi gettóban, Lucifer a spanyol kommunista párt főtitkáraként. Aztán mindhárman fennakadnak egy csendes-óceáni szemétszigeten. Négy kortárs író variációja Az ember tragédiájára.
Klasszikus

Elhunyt Wilheim András zenetörténész

Január 20-án, hetvenhárom éves korában elhunyt Wilheim András, a 20. századi zene szakértője – tette közzé a Editio Musica Budapest.
Klasszikus

„A csúcsbarokk leginkább félreismert zeneszerzője” – Beszélgetés Vashegyi Györggyel

Egy elfeledett alkotó, aki a legnagyobb mesterekkel lehet egyenrangú, évszázadokon keresztül előadatlanul szunnyadó remekművek, melyek a közismert alkotásokat is új megvilágításba helyezhetik – Vashegyi Györggyel a Cziffra100 keretében tartott, január 26-i koncert kapcsán beszélgettünk.
Vizuál

Síbalesetben elhunyt Gaspard Ulliel francia színész

A 37 éves művész az Alpokban szenvedett súlyos balesetet síelés közben, adta hírül a telex.hu az AFP értesüléseire hivatkozva.
Vizuál

„A traumatizált ember nem tud meggyőző lenni” – új magyar film az erőszak hatásáról

Aktuális és fontos kérdéseket feszeget Lőrincz Nándor és Nagy Bálint első játékfilmje, a Legjobb tudomásom szerint. Az év vége meglepetésfilmje a szexuális bántalmazás hatásait állítja középpontba – rendhagyó módon nem az áldozat, hanem annak férje szemszögéből. Interjú az alkotókkal.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Lenyűgöző tárlat mutatja be Frey Krisztián életművét a Ludwigban

A {Script:Abstract} Frey úr ír címmel nyílt nagyszabású kiállítás a hatvanas évek Iparterv-nemzedékének markáns, mégis alig ismert képviselőjét helyezi új fénytörésbe. A grandiózus tárlat a magyar nonfiguratív festészet egyik legeredetibb alkotójának minden korszakából válogat. 
Vizuál gyász

Elhunyt Breckl János jelmeztervező

A magyar film- és színházvilág megkerülhetetlen alakját 63 éves korában érte a halál.
Vizuál ajánló

Szombat estig szabadon nézhető a Serge Gainsbourg-ról készült életrajzi film

Joann Sfar 2010-es filmje Serge Gainsbourg, a minden ízében rendhagyó és polgárpukkasztó művész, énekes, dalszerző, költő, filmrendező életútját eleveníti fel. A sok-sok zenei betéttel és letagadhatatlanul franciás hangulattal készült alkotás január 22-ig látható a Médiaklikk.hu oldalán.
Vizuál interjú

„A traumatizált ember nem tud meggyőző lenni” – új magyar film az erőszak hatásáról

Aktuális és fontos kérdéseket feszeget Lőrincz Nándor és Nagy Bálint első játékfilmje, a Legjobb tudomásom szerint. Az év vége meglepetésfilmje a szexuális bántalmazás hatásait állítja középpontba – rendhagyó módon nem az áldozat, hanem annak férje szemszögéből. Interjú az alkotókkal.
Vizuál hír

Így gondolkodnak a fiatal animációsok – Jön a 7. Animascope

Két év kihagyás után újra itt az Animascope, melyen a Budapesti Metropolitan Egyetem animáció szakos hallgatóinak legfrissebb munkáit láthatja nagyvásznon a közönség.