Vizuál

"Ez a díj szimbolikus"

2017.07.22. 10:17
Ajánlom
Ladik Katalin költő, performer, színésznő és képzőművész a Kult 50, a kultúra ötven arcának egyike. A folyamatosan úton lévő és alkotó művészt emailben értük el.

„Többlaki életet él szülővárosában, Újvidéken, Budapesten és Hvar szigetén. Műfajok közt ide-oda váltó, fiktívet és valóságost, hitelesítőt és elbizonytalanítót, dokumentaristát és kitaláltat, egymásba/-ra játszató, egymással helyettesítő, reflexiót és önreflexiót nem nélkülöző, műfaji megjelöléssel: regényes élettörténete 2007-ben jelent meg Élhetek az arcodon? címmel. 2016-ben látott napvilágot A víz emlékezete című verseskötete, amelyért Artisjus Irodalmi Díjat kapott.

2016-ban megkapta a 2002-ben Yoko Ono által alapított, kétévente, elsősorban konfliktusövezetben élő művészeknek odaítélt LennonOno Grant For Peace békedíjat.

 Yoko Ono szerint a 2016-os díjazottak hihetetlen individuumok, akiknek tevékenységéről leírást adni lehetetlen, mert véleménye szerint az a hit és remény, amit ők adnak a világnak, sokkal nagyobb az általuk létrehozott, kézzelfogható művészi alkotásnál. A kitüntetettek kulturális háttértől függetlenül a kreativitás igaz, hiteles útját választották.

Ladik Katalin

Ladik Katalin (Fotó/Forrás: www.SandorFegyverneky.com)

Ebbe az igaz és hiteles útba Ladik Katalin esetében beletartoznak az 1962-től az újvidéki Új Symposionban megjelenő szürrealista, erotikus töltetű versek, a magyar neoavantgard fontos korszakában, az 1960-as évek végétől kezdődően szerbiai és magyarországi performanszok, happeningek és egyéb akciók, amelyekben a hang, a test, a szó – Bodor Bélát idézve -

éterikus tündérkedéssel tevékenykedő, ártatlanul erotikusan kihívó mesefigurát juttatták a nézők eszébe”

vagy a 69-es évektől lemezen rögzített hangköltészet.” - írják az alkotóról a Kult 50 magazinbeli portréjában.

– 2016- ban önnek ítélte Yoko Ono a LennonOno Grant For Peace-t, az idei Velencei Biennálén a főkurátor meghívására Hajas Tibor művészete is helyt kapott a Központi Pavilonban. Mi az oka annak, hogy a nemzetközi művészeti szcéna ismét felfedezte magának a magyar performance művészetet?

– A nemzetközi művészeti szcéna már jó néhány évvel korábban, sőt legalább egy-két évtizeddel ezelőtt kezdett nyíltan érdeklődni és betekintést nyerhetett az egykori vasfüggöny mögötti országok kortárs művészeinek alkotásai iránt, valamint az egykori Jugoszláviában alkotó művészek munkái iránt is. Érthető ez az érdeklődés, hiszen a rendszerváltásig csupán kevés művész alkotását és tevékenységét ismerhette.

– Milyen hozadéka volt a díjnak az ön számára?

Ez a díj szimbolikus, ám mégis jelentős erkölcsi hozadéka van,

hiszen Yoko Ono azt mondta, hogy elsősorban a legjelentősebb kortárs művészeknek adományozta a békedíjat, akik egyébként konfliktusövezetben éltek és alkottak. Ezek az alkotók: Ai Weiwei, Anish Kapoor, Ólafur Elíasson és én.

– Itthon is érezhető a műfaj újra felfedezés? Mi ennek az oka?

– Ugyanaz az oka lehet, mint külföldön. De én nem csupán a performanszra szűkíteném le. Az élénk érdeklődés a kortárs művészeti alkotások egészére vonatkozik.

– Hogy változott a performansz hazai helyzete a hatvanas évekhez képest?

– A performansz témája és formája miként minden művészeti alkotásé – személyes indíttatású és tükrözi a korszellemet is egyszersmind.

– Kik azok az alkotók ma Magyarországon a performansz műfajában, akiknek a munkáját figyelemmel kíséri?

– Sajnos, nincs módomban figyelemmel kísérni minden performanszal foglalkozó művész tevékenységét, ennek ellenére a közismert performereken kívül Kovács István performanszait említeném és emelném ki.

– Min dolgozik jelenleg?

Számomra most a legégetőbb alkotói gond a többször félbehagyott regényes életrajzom folytatása.

Ez a lírai regény, miként elődje az Élhetek az arcodon? című, a valóság és képzelet megkülönbözhetetlenségén alapul, ahol a dokumentum jellegű fotók és iratok egyenlő értékűek a szöveggel.

– Az ön munkásságának fontos eleme a nőisége. A díjjal járó 25 ezer dollárt is az Ökumenikus Segélyszervezetnek ajánlotta fel, ami a díj honlapja szerint a családon belüli erőszak, a gyermek bántalmazás és ezekkel kapcsolatos figyelem felhívás áll a középpontjában. Melyek azok a témák, amiket különösen égetőnek érez, vagy amelyek esetleg sajátosan magyar problémák?

– Nézzen körül! A sok égető probléma közül melyiket válasszam?

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ha ez így marad, nehezebbé válik az ELTE Zenei Tanszék működése

Le kellett építeni az oktatói létszám egyharmadát a tanszéken, miután 250 millió forintot von el a BTK-tól a kormány. FRISSÍTVE!
Tánc

Gyárépületből lett a tánc új otthona – Bejártuk a Nemzeti Táncszínház frissen átadott épületét

A Nemzeti Táncszínház Millenárison található új épületének exkluzív sajtóbejárásán azt is megtudtuk, hogyan lesz valami szupermodern és korszerű annak ellenére, hogy „régi”.
Könyv

Kötött sapka – Tandori Dezső emlékére

A 80 éves korában elhunyt költőre Fáy Miklós emlékezik.
Klasszikus

Meglepetés lánykérés volt a pécsi koncerten

Filmekbe illő romantikus jelenet zajlott le a Pannon Filharmonikusok koncertjén Valentin-napon a Kodály Központban.
Klasszikus

Mi van, ha a Tavaszi áldozat botrányos premierje meg sem történt?

Lehet, hogy a bemutató karmestere terjesztette el, hogy összeverekedtek Sztravinszkij balettje közben a nézők? Úgy tűnik, a Sacre botránya csak egy jól csengő reklámszöveg.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Megvannak a Berlinale idei nyertesei

François Ozon Ezüst Medvével távozhat, a legjobb női és férfi színész díjazottja pedig ugyanabból a filmből került ki és a független díjak között egy magyar győzelemnek is örülhetünk.
Vizuál gyász

Elhunyt Bruno Ganz, aki játszott angyalt, vámpírt és Hitlert is

A Bukás című filmben Adolf Hitlert alakító színész 77 éves volt.
Vizuál ajánló

A monoton, mégis változó világ zenei lenyomata – Changing Grey Live a Ludwigban

A Changing Grey, azaz Zságer Balázs-Žagar és Genser András elektronikus zenei duója február 16-án, szombaton, 18.30-tól különleges helyszínen, a Ludwig Múzeum kiállítóterében ad koncertet, amelyet az improvizált látványvilág tesz még izgalmasabbá.
Vizuál magazin

Párhuzamos univerzumok a Berlinalén

Teltházas vetítések előtt zajlott Buda Flóra Anna és Tóth Luca filmjeinek világpremierje a Berlinale rövidfilmes szekciójában, csakúgy, mint Mészáros Márta 1975-ös Arany Medve-díjas filmjének vetítése, amin mi is ott voltunk. Beszámoló a fesztivál magyar vonatkozású programjairól.
Vizuál videó

Világszerte Bucsi Réka szerelmes filmjével kezdődik a Valentin nap

Két évvel ezelőtt a Berlinale versenyprogramjában mutatkozott be Bucsi Réka LOVE című animációs filmje, amelyet a Vimeo szerkesztői Valentin napi meglepetésként mától szabadon hozzáférhetővé tettek.