Vizuál

„Ez a legtrendibb filmes műfaj” – interjú Sós Ágnessel, a BIDF igazgatójával

2019.01.24. 09:20
Ajánlom
A világ legrangosabb dokumentumfilmjei láthatók egy héten át az 5. Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál (BIDF) programjában, január 28-tól február 3-ig Budapesten, a Cinema City Arénában.

A BIDF egyedi, különleges, máshol nem látható filmjeinek többsége először és utoljára látható Magyarországon. Az ötéves fesztivál helyzetéről, koncepciójáról, a közönségről és a filmekről beszélgettünk Sós Ágnes rendezővel, a BIDF igazgatójával.

Ötéves lett a fesztivál, stabilizálódik a helyzetetek?

Olyan értelemben nem stabilizálódik a helyzetünk, hogy a pályázható helyeken nem emelkedik a támogatásunk összege, pedig már bizonyítottunk, már nem kérdés, hogy jót csinálunk. Egy összeg sem emelkedik, és van, ahol csökken. Például Budapest Főváros Önkormányzata egy fillért sem adott az idén. Indoklás nincs. A Magyarországról befolyó összegek csökkentek, amit úgy tudunk pótolni, hogy minden lehetséges külföldi pályázaton elindulunk. Idén Európa és a NATO volt a fő támogatónk.

A nemzetközi támogatásból nullára ki tud jönni a fesztivál?

Sajnos nem. Még a minimálbért sem tudjuk odaadni az olyan kollégáinknak, akik hónapokon át napi 8-10 órát dolgoznak. Itt mindenki elhivatott, de valami másból él. Reklámra is alig van pénzünk, nemhogy nullára nem jövünk ki, hanem abszolút mínuszban vagyunk, és csak magunkon és a reklámokon tudunk szorítani.

Nadiaterhe-224455.jpg

Nadia terhe (Fotó/Forrás: BIDF)

Én úgy látom, hogy öt év alatt sokan megismerték a neveteket.

Igen, javul a helyzet, de azért kézi vezérléssel működünk, és munkával helyettesítjük a pénzt. A társadalom minden szegmensébe megpróbálunk beférkőzni és külföldön is elég jó hírünk van.

A közönség szempontjából milyen tendenciát látsz?

Szerintem az érdeklődő, igényes emberek jönnek ugyanúgy minden évben, csak a számuk nő, szerencsére. Mi tényleg megszólítjuk a tűzszerészeket, ha arról szól a film, a postásokat, a fodrászokat, és jönnek, tudom. Nincs mese, addig nem nyugszunk, amíg nem ülnek ott a nézőtéren. Nem engedhetjük meg, hogy egyetlen néző úgy menjen el, hogy nem zseniális alkotást látott.

BIDF_JPGfoto-130109.jpg

BIDF plakát (Fotó/Forrás: BIDF)

Erről szól a civil nagykövetek kezdeményezésetek is?

Igen, minden egyes filmhez felkértünk egy nagykövetet, hogy hírt vigyenek rólunk a társadalom különböző csoportjaihoz. Civil szervezetekkel, egyetemekkel állunk kapcsolatban, így szervezzük a közönséget. Elhívtuk például a Madártani Egyesület szóvivőjét, egy genetika professzort, az állatorvosi egyetem docensét, Közel-Kelet kutatót, Európa-bajnok versenytáncost, attól függően, hogy miről szól a film. Sőt, van 12 olyan film, amelyiknek diák nagykövete is van.

Szerinted a dokumentumfilmmel kapcsolatban mitől tart a közönség?

Azt hiszem, hogy nem elég színvonalas filmeket láttak korábban, és ezért tartanak a dokumentumfilmektől. A mi filmjeink filmművészeti alkotások, örökre veled maradnak, mert annyira mélyek – de valóban vannak sztereotípiák a műfajjal kapcsolatban. Például, hogy a dokumentumfilm unalmas, vagy, hogy mindig a nyomorúságról szól, de nem a mieink! Sok film mutat nehéz élethelyzeteket, hiszen az élet maga súlyos, de a játékfilmek is nagyon kemények tudnak lenni, még akkor is, ha semmiről sem szólnak.

Az előválogatás során könyörögtem a főszelektorunknak, Manuel Contrerasnak, hogy próbáljon meg vidámabb filmeket keresni. A legtöbb filmünknek a végén ott a feloldás, de azért van néhány olyan, amelyik bizony nagyon elgondolkodtat arról, hogy mit érdemel az emberiség, és hogy hova jutottunk. A valóság nagyon fel tudja kavarni az embereket, mert olyan dolgokba láthatnak be, amikbe maguktól az életükben soha nem tudnának. Ezek a filmek emberi életek, sztorik, mesék, és olyan erős hatással tudnak lenni, mint egy regény. Nálunk sokan nem ismerik ezt az egészestés, eleve mozikba készülő filmes-dokumentumfilm műfajt, mert sajnos nem forgalmazzák itthon, kiszorul a televíziókból is, így nehéz hozzájutni - de Európa többi országában nemhogy jól ismeri a közönség, de ez a legtrendibb filmes műfaj.

GettoBalboa-153315.jpg

Gettó Balboa (Fotó/Forrás: BIDF)

Minden filmhez hívtok alkotókat, a vetítéseket pódiumbeszélgetések követik. Milyen a hangulat a fesztiválon?

Rendezőket, producereket hívunk, akik által jóval kibővül a film, a szereplők „lelépnek a vászonról”, beszélgetni lehet velük és kulisszatitkokba avatnak be minket. Élményt kap a néző. A szó szép értelmében a BIDF egy esemény, ide nem egy egyszeri filmnézés miatt jönnek az emberek, jóval többet ad annál. Van egy hangulata, jövés-menés, egyik teremből ki, egy másikba be, ismerős arcokkal lehet találkozni, egymást megszólítják ismeretlen emberek. A pódiumbeszélgetések mellett 9 filmhez komoly kerekasztal-beszélgetéseket is szervezünk, nemzetközi térségek szakértőivel.

Bármilyen nehéz is, kérlek, emelj ki néhány filmet az idei programból.

Rengeteg szociológiai, emberi jogi, gyerekeket érintő filmünk lesz, szegénységről, gyereksorsokról. Például a Földanya gyermekei című film, egy holland családi gazdaságban élő négy kisgyerekről szól, akik pici koruk óta segítenek a gazdaság működtetésében, imádják a paraszti munkát, a földet, az állattartást, és majd át akarják venni a szüleiktől a gazdaságot, ha felnőnek. Látni a tízév körüli kisfiút, ahogy szereti, simogatja, öleli a malackákat, akiket aztán elvisznek a vágóhídra. Nagyon megrendítő, ahogy ott áll a könnyes szemeivel és takarítja az üres istállót.

Foldanyagyermekei-222355.jpg

Földanya gyermekei (Fotó/Forrás: BIDF)

Izraelből érkezik a Vadkórház című film, eljön a főszereplője, egy állatorvos. Gyönyörű film, szembesít élettel-halállal. Elképesztő, ahogyan az az orvosok és ápolók hónapokon át küzdenek a vadonból kiszakadt, megsérült vadállatokért, míg aztán meg kell hozni a döntés, hogy sikerült-e megmenteni őket, vagy sem. Mert ha nem sikerült, azt az állatot nem lehet visszaengedni a vadonba.

Vadkorhaz-222356.jpg

Vadkórház (Fotó/Forrás: BIDF)

Egyik kedvenc filmem az Ugatás a távolból, amely úgy mutatja meg az ukrán válságot egy nagymama és az unokája csodálatos emberi kapcsolatában, hogy a háborút nem is látjuk, csak a folyamatos fegyverropogást és bombázást halljuk. Lesz egy filmünk Putyinról is, a Putyin szemtanúi. Vitaly Mansky, egykori propagandafilmese készítette róla húsz évvel korábban felvett anyagokból összevágva. Döbbenetes erejű filmet alkotott, amelyben egykori önmagát, mint rendezőt, saját lelkiismeretét is kérdőre vonja.

Ahinta-222354.jpg

A hinta (Fotó/Forrás: BIDF)

Szívbemarkoló, gyönyörű történet a libanoni film, A hinta. Elképesztő film egy családi titokról, megríkattam vele a libanoni nagykövetséget. Egy jómódú polgári családban játszódik, idős házaspárról szól, 90 év körüliek lehetnek. A bácsi már nagyon gyenge, amikor a lányuk egy autóbalesetben meghal. A család nem meri elmondani neki, mert félnek, hogy azonnal megáll a szíve – de a néni tudja. A filmben végig ott a feszültség, ahogy titkolózik a család, szenved az anya, az apa meg várja a lányát. A mi filmjeink telis-tele vannak finom részletekkel, szomorúságukban, szépségükben igazán felemelők.

BIDF Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál
2019 január 28. - február 3.
Cinema City Aréna, Budapest

Ha kíváncsi vagy a nagyvilágra, nézz dokumentumfilmeket

Kapcsolódó

Ha kíváncsi vagy a nagyvilágra, nézz dokumentumfilmeket

Csaknem 40 film, köztük hét rövid dokumentumfilm száll versenybe az idei Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon (BIDF), amelyet január 28. és február 3. között rendeznek Budapesten a Cinema City Aréna moziban.

Meztelen valóság a filmvásznon – január végén újra BIDF

Meztelen valóság a filmvásznon – január végén újra BIDF

Ahogy a Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál (BIDF) új szlogenje is mondja, a program a meztelen valósággal kínál szembenézést január 28. és február 3. között, Budapesten, a Cinema City Arénában, ötödik alkalommal.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

A Fesztiválzenekar két tagja eljárt egy tüzes tangót, aztán lecsapott Stravinsky

Két pár táncos láb a hegedűszólamból, közös éneklés, és egy olyan Tavaszi áldozat, hogy a fal adta a másikat. Ezzel töltötte meg háromszor a Müpát a Fesztiválzenekar.
Zenés színház

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.
Tánc

Így néznek ki a fizetések nemek szerint a balettban

A női vezetők hiánya a balettben régi vita tárgyát képezi. Azonban most elindult egy oldal, a Dance Data Project, ami új kérdéseket vet fel.
Klasszikus

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Könyv

"Várom a behívót, nem sürgetem, de nem is halogatom. Itt az ideje" – 30 éve halt meg Márai Sándor

Minden művét anyanyelvén írta. Szemlélete, világfelfogása, értékrendszere a polgári liberális hagyományban gyökerezett, amelynek értékeit egész életében megalkuvás nélkül védelmezte. Költőként indult, regényeivel, elbeszéléseivel, esszéivel mégis a magyar próza egyik mesterévé vált, színművei, hangjátékai is sikert arattak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál gyász

Meghalt az Ének az esőben rendezője

Stanley Donan, a musicalek koronázatlan királya volt - a Hollywoodi Aranykor egyik utolsó, emblematikus alakja.
Vizuál interjú

„Zászlónkra tűztük a feltörekvő művésznemzedékek segítését”

Az EMMI felügyelete alatt működő MANK Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft. hat alkotóházat és két művésztelepet működtet, valamint számos művészeti pályázatot kezel. Szerteágazó munkásságukról kérdeztük az ügyvezető igazgatót, Tardy-Molnár Annát.
Vizuál beethoven

Teljesen megújul a bonni Beethoven-ház

Bezár február végén a bonni Beethoven-ház, hogy teljesen megújult tárlattal nyisson ki újra decemberre, a zeneszerző születésének 250. évfordulója alkalmából meghirdetett emlékév kezdetére.
Vizuál ajánló

Aki a kaposvári katonaélményeiből csinált karriert New Yorkban – Halász András

A művész neve mára legendává vált, elsősorban azért mert már a 70-es években az új képzőművész-generáció egyik meghatározó vezéralakja volt, művei pedig rangos magyar és nemzetközi múzeumi és magángyűjteményekben szerepelnek. A kiállításon kiemelkedik az 1983-ban készült, a személyi számítógépek korát megelőző, első computer-grafikai sorozatának a 2015-ben újragondolt, hatásos festményei.
Vizuál ajánló

Picassót vagy egy applikációt könnyebb restaurálni?

Ezen a héten nyílik a Ludwig Múzeum 30 éves fennállását ünneplő kiállítássorozat második, Eszközök című tárlata, amely az elmúlt 20 év médiaművészeti alkotásait mutatja be a múzeum gyűjteményéből.