Vizuál

Ez egy komoly, szinte drámai kiállítás, meglehetősen sötét jövőképekkel

2020.05.27. 12:50
Ajánlom
A Lassú élet. Radikális hétköznapok című kiállítás áprilisban nyílt volna a Ludwig Múzeumban. Egy interjúsorozatban a kurátori csapat tagjait kérdezzük az egyelőre csupán a virtuális térben látható csoportos válogatásról. Az ötödik epizódban Csizek Petra beszélt kedvenc műveiről és az önállóbb nézői befogadásról

Egy régóta szükséges változást indított el a pandémia világszerte. Hogy látod, milyen mértékben releváns téma ez most a nemzetközi kortárs művészeti palettán?  

Teljes mértékben.

Nem emlékszem soha egyetlen kiállításra sem, amelyben a művészet és az életünk ilyen mértékű átfedésbe került volna egymással:

a saját bőrünkön tapasztaljuk meg azokat a problémákat – a klímaválság, a mértéktelen fogyasztás, a fenntarthatatlanság vagy a kizsákmányolás, hogy csak néhányat említsek –, melyek a kiállítás fókuszát is adják.

12-200218.jpg

Kaszás Tamás: Egy eszképista kertészet, 2017-2019 (részlet) digitális videóvetítés hanggal, 12'54" (Fotó/Forrás: Ludwig Múzeum / A művész és a Kisterem Galéria jóvoltából)

Van-e valamilyen általánosítható munkamódszere, attitűdje a kiállításon szereplő művészeknek? Mennyire rajzolódott ki nektek egyfajta minta?
Huszonkét kiállító művész esetében nehéz közös nevezőt találni művészetük munkamódszerét vagy attitűdjét illetően. Inkább azt mondanám, hogy sokan közülük hosszú ideje, következetesen és önazonosan dolgoznak olyan műveken, melyek egy kiállítás keretein túllépve, a koronavírus következtében megváltozott életünk szempontjából is életbe vágó kérdéseket fogalmaznak meg. Kaszás Tamás – akinek eddigi életműve a kiállítás egyik inspirációs forrása – például sokszor olyan világok megjelenítésén dolgozik, ahol egy – akár ökológiai, társadalmi vagy gazdasági – összeomlás következtében a társadalomból való kivonulás, az alternatív életstratégiák vagy akár a polgári engedetlenség fogalma is egy lehetséges vagy éppen szükséges megoldást nyújthat a túléléshez. Oliver Ressler szintén régóta foglalkozik projektjeiben a klímaválság politikai vetületével, a döntéshozók felelősségével vagy a civil ellenállás fontosságával.

22-200430.jpg

Oliver Ressler: Minden összeáll, miközben minden szétesik: A ZAD, 36 perc, 4K, AT/DE 2017 (Fotó/Forrás: Ludwig Múzeum / A művész, az àngels Barcelona és a The Gallery Apart, Rome jóvoltából)

Mennyire konceptuális vagy mennyire alapul inkább egy jó ötleten egy-egy mű?

A konceptuális megközelítés a jellemzőbb, de persze általánosítani ebben az esetben sem lenne szerencsés. A művek által megjelenített témák (például a természet lassúságának szembeállítása az emberi mohósággal, az ívóvízkészleteink rohamos csökkenése vagy a globális felmelegedés) súlya és aktualitása túllép az ötletszerűségen. Az én képzeletemben

ez egy komoly, szinte drámai kiállítás, meglehetősen sötét jövőképekkel, de ahol a humor, az irónia vagy a tudatosság megélése segít táplálni egy optimistább forgatókönyv lehetőségét is.

Mennyire igényel más attitűdöt a nézőtől ezeknek a műveknek a befogadása?

Itt inkább a helyzetre reflektálnék: mivel a kiállítás fizikailag egyelőre nem létezik, emiatt egy teljesen másfajta, önállóbb és asszociatívabb befogadást vár a nézőtől: az érdeklődő a honlapon olvasható leírásokból, képekből tudja elképzelni a kiállítást, amihez reményeink szerint a fogalomtár adta magyarázatok kontextust biztosítanak. Továbbá a művek összességéből is kirajzolódik egy árnyaltabb kép. Nyilván a művek személyes jelenléte, aurája pótolhatatlan. Én magam is szenvedek ettől, hiszen a kiállításra szánt művek nagy részét egyelőre én is csak reprodukcióról ismerem. Ez is egy a koronavírus-járvány okozta kihívások között, hiszen

a virtualitás felerősödése és a jelenlét hiánya a befogadást és a művészet közvetítését is megnehezíti.

portre_csizekpcopy-201629.jpg

Csizek Petra kurátor (Fotó/Forrás: Ludwig Múzeum)

Mit gondolsz, a microsite áttanulmányozása eredményezhet mentalitásbeli változást az olvasók életében?

Nagyon jó lenne azt mondani, hogy eredményezhet, de nem gondolom, hogy önmagában egy weboldal elég katalizátor tud lenni. Viszont a jelenlegi vírushelyzet mindannyiunkat kisebb-nagyobb életmód- és mentalitásbeli váltásra ösztönöz, és ehhez biztosan sokat hozzátehetnek az itt elérhető tartalmak: akár a művészek által elképzelt víziók, akár a fogalomtár böngészése adhat kapaszkodót az erre fogékonyaknak.

Mindannyian személyes kapcsolatot tartotok a művészekkel, így sokkal bensőségesebb a viszonyotok, mint amit a normál szervezés igényelne. Van olyan munka, amely különlegesen közel került hozzád?

Én éppen ellenkezőleg élem meg a dolgot: e-mailen és telefonon tartjuk csak a kapcsolatot a művészekkel, és mivel most nem volt alkalmunk személyesen találkozni az installálásnál, nekem egyelőre sokkal távolibb a kapcsolatom velük, mint egy normális kiállítás szervezése esetében. Ezt az érzést fokozza az a tény is, hogy ebben a járvány okozta, kiélezett helyzetben – amikor emberéletek kerülnek fokozott veszélybe, egzisztenciák omlanak össze – kevésbé tudok a művészetre koncentrálni, illetve keresem azokat a lehetőségeket, amikor a művészet alkalmas a konkrétabb, kézzel foghatóbb segítségnyújtásra.

41-200942.jpg

kiállítási enteriőr, La BF15, LyonKiállítási enteriőr, La BF15, Lyon, Anca Benera – Arnold Estefan: A természet egészének motorja, 2019 (Fotó/Forrás: Ludwig Múzeum / A művészek jóvoltából)

Természetesen vannak munkák, amelyek nagyon közel állnak hozzám, de ezekbe még a kiválasztási folyamat elején szerettem bele. Az egyik ilyen Ursula Biemann svájci videóművész Paulo Tavaresszel közösen készített kétcsatornás videóesszéje és installációja, a Forest Law, ami tanmesének is kiváló, mert kiderül belőle, hogy egy amazónai esőerdő bírósági pert nyert egy gonosz amerikai nagyvállalattal szemben, hiszen a természetnek is van joga a létezéshez!

Nagyon fontosnak tartom továbbá Oliver Ressler Minden összeáll, miközben minden szétesik című hatcsatornás videóinstallációjának a bemutatását: a hat film a klímamozgalom olyan kulcsfontosságú eseményeit dokumentálja, melyek a fosszilis üzemanyagoktól nagyban függő gazdasági rendszerek lebontásáért vívott harc pozitív példái. A munka azonban nemcsak a mozgalom történetét vázolja fel, de a civil ellenállás és összefogás erejét is példázza. És mindeközben nagyon kíváncsi vagyok az Anca Benera–Arnold Estefan román művészduó földközi-tengeri jelzőbójáiból angol nevén waterphone-ná átalakított hangszereinek túlvilági hangjára is!

A művészek gyakran foglalkoznak geopolitikai ellentmondások, történelmi konfliktusok feltérképezésével vagy az embernek a környezetére gyakorolt hatásával.

Ebben a művükben a vízről mint az életet működtető hajtóerő nélkülözhetetlenségéről beszélnek.

31copy-200751.jpg

Anca Benera – Arnold Estefan: A természet egészének motorja, 2019, installáció, vegyes technika, változó méret (Fotó/Forrás: Ludwig Múzeum / A művészek jóvoltából)

Egyéni szinten, a saját hétköznapi életedben indított-e el bármilyen változást a témával való alaposabb megismerkedés?

Igen, abszolút. Mint sokan mások, én is törekszem a mikrokörnyezetemben a fenntarthatóság, egyszerűség és tudatosság megvalósítására. Ebben a járvány és a velejáró életmódváltás segít, hiszen felmutatta a valóban fontos és szükséges dolgokat – legyen szó tárgyakról vagy emberi kapcsolatokról. Az eszképizmus jegyében pedig szeretnék a mostaninál egy nyugodtabb, csendesebb helyet találni a családom számára, amiről egyelőre annyit tudok biztosan, hogy lesz benne egy szemlélődésre is alkalmas ülőalkalmatosság Kaszás Tamás képzőművész Aldo Leopold-padjának mintájára.

5-201211.jpg

Kaszás Tamás: Vandalizált Aldo Leopold-pad III., 2020, fa, 70x50x60 cm (Fotó/Forrás: Ludwig Múzeum / A művész és a Kisterem Galéria jóvoltából)

A munka nélkül töltött idő – Így készült Kaszás Tamás Aldo Leopold-padjának felirata.

A kiállítás kurátori csapatának tagjai: Csizek Petra, Jan Elantkowski, Készman József, Petró Zsuzska, Popovics Viktória, Üveges Krisztina

A Ludwig Múzeum Slow Life kiállításáról itt tudhat meg többet>>>

(Fejléckép: Oliver Ressler: Minden összeáll, miközben minden szétesik: A ZAD, 36 perc, 4K, AT/DE 2017, Forrás_ Ludwig Múzeum/A művész, az àngels Barcelona és a The Gallery Apart, Rome jóvoltából)

Lassú élet. Radikális hétköznapok

Kapcsolódó

Lassú élet. Radikális hétköznapok

A Lassú élet. Radikális hétköznapok című kiállítás áprilisban nyílt volna a Ludwig Múzeumban. Egy interjúsorozatban a kurátori csapat tagjait kérdezzük az egyelőre csupán a virtuális térben látható csoportos válogatásról. A negyedik epizódban Jan Elantkowski beszélt arról, hogy nem kell ahhoz elvonulni a nagyvilág elől, hogy a slow megvalósuljon.

LUDWIG MÚZEUM – KORTÁRS MŰVÉSZETI MÚZEUM

A Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum az egyetlen közgyűjtemény, amely a nemzetközi és a hazai művészeket közös platformon mutatja be. A Múzeum Budapest fontos kulturális attrakciója, válogatott és dinamikusan fejlődő, jelenleg több mint 800 tételes gyűjteménnyel rendelkezik, melynek magját a Ludwig házaspár adománya képezi. A múzeum nemzetközi gyűjtőkörrel rendelkezik, a hatvanas évektől napjainkig keletkezett műalkotásokat gyűjti és mutatja be.

Legolvasottabb

Színház

Alföldi Róbert főszereplésével jön A színházcsináló

Az Orlai Produkció legújabb bemutatójára november 15-én kerül sor az Átriumban. A Thomas Bernhard drámája nyomán készült előadást Pelsőczy Réka rendezésében láthatja a közönség.
Zenés színház

A hidegvérű wagnerista – interjú Egils Siliņšsel

A lettországi Egils Siliņš ősszel újra az Operaház vendége lesz. A Wagner-énekléshez szükséges megfelelő fizikai és mentális kondícióról, a magyar zenészekről és közönségről is beszélt.
Zenés színház

Diszkó, gospel és nevetés – Apáca Show az Erkelben

November 14-én ismét felfordul egy zárda élete: az Erkel Színház ugyanis ezen a napon mutatja be Szente Vajk rendezésében, impozáns szereplőgárdával az Apáca Show című musicalt.
Vizuál

Az elmúlt egy év legjobb spanyol filmjei érkeznek az Urániába

November 18. és 24. között rendezik meg a Spanyol Filmhetet az Uránia Nemzeti Filmszínházban. Az eseményen egyebek közt izgalmas politikai thrillert, szatírákat és a közelmúlt történelmét feldolgozó alkotásokat is láthat a közönség.
Színház

Díjnyertes Frankenstein-parafrázissal érkezik Budaörsre a Proton Színház

November 23-án a Budaörsi Latinovits Színház közönsége is megismerheti Mundruczó Kornél többszörösen díjazott előadását, a Frankenstein-tervet, amely újraértelmezi Mary Shelley klasszikusát, valamint újabb és újabb kérdéseket tesz fel a ma emberének.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Bartos Erika kapja a Magyar Gyermekkultúra Mestere Díjat

November 14-16. között immár tizenegyedik alkalommal rendezik meg az Országos Rajzfilmünnepet. Az ingyenesen látogatható fesztivál nem egyetlen központi helyszínen zajlik, idén csaknem kétezer vetítésre ülhetnek be az érdeklődők.
Vizuál ajánló

Az elmúlt egy év legjobb spanyol filmjei érkeznek az Urániába

November 18. és 24. között rendezik meg a Spanyol Filmhetet az Uránia Nemzeti Filmszínházban. Az eseményen egyebek közt izgalmas politikai thrillert, szatírákat és a közelmúlt történelmét feldolgozó alkotásokat is láthat a közönség.
Vizuál magazin

KÉP-regény: A vándorló fák

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk Hegedűs Ákos. Ezúttal a COP30 klímakonferencia kapcsán figyelmeztet: lehetséges, hogy a fák hamarorsan megunják az emberiség szerencsétlenkedését. Feltéve, hogy addig nem vágják ki őket.
Vizuál ajánló

Varázslat Szentendrén: Magyarországra érkezik a világhírű Harry Potter-kiállítás

A vilghírű Harry Potter: A Kiállítás következő állomása Magyarországon, Budapest mellett, Szentendrén lesz. A varázslatos tárlatnak a Green Event Hall ad otthont, a kapuk pedig 2026. február 6-án nyílnak meg látogatók előtt.
Vizuál hír

Kilenc napig Budapest volt a mozi fővárosa – díjátadóval zárult a II. BIFF

November 2-án adták át a II. Budapesti Nemzetközi Filmfesztivál elismeréseit: mások mellett Myriem Akheddiou, Oliver Laxe és Simón Mesa Soto is díjat nyert. A szervezők egy filmcímet már be is jelentettek a 2026-os szemle programjából.