Vizuál

„Ez nem olyan film, ahol a néző hátradőlhet”– Interjú Horvát Lilivel

2020.11.02. 09:30
Ajánlom
A Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre című filmből kemény leckét kapunk arról, milyen vékony a vonal a valóságban és a szereplők képzeletében létező helyzetek és dolgok között. Horvát Lili filmjét Velencében mutatták be egy olyan szekcióban, ahol még soha nem szerepelt magyar alkotás. A rendezőnőt a cím jelentése mellett arról is kérdeztük, hogyan hozta vissza Bodó Viktort tizenöt év után a színészethez.
horvat_lili_foto_csata_hanna_poste_restante1-092531.jpg

Horvát Lili (Fotó/Forrás: Csata Hanna)

Honnan jött a meglehetősen szokatlan cím?

Halász Péterék művészcsoportjának egy 1972-ben készült színházi előadásának címét vettük kölcsön. Először egy művészeti albumban találkoztam vele sok évvel ezelőtt – magát az előadást életkoromból adódóan nem láthattam. Amikor megírtam ennek a filmnek az első forgatókönyv-változatát, eszembe jutott ez a titokzatos, enigmatikus cím – úgy éreztem, mintha a mi történetünket foglalná össze nagyon pontosan. Utánanéztem, hogy miről is szólt a hajdani színházi előadás, és felfedezni véltem kapcsolódási pontokat, így hát elkértük a cím felhasználási jogát.

Mi volt a kiindulópont? Honnan építetted fel a történetet?

Az a jelenet volt meg először, amikor a férfi nem ismeri meg a nőt. Ez volt az alapötlet, ami köré rakódott aztán a történet.

A Szabadság híd fontos szerepet játszik a filmben. A te életedben is különleges jelentéssel bír?

Nekem Budapesten az eldugottabb helyek a kedvenceim. Egy híd mindig szimbolikus helyszín – átkelni rajta mindkét főszereplőnk számára feladat átvitt értelemben is. Amikor azon gondolkoztam, hogy a budapesti hidak közül melyik legyen, nem csak a nagyon klasszikus, fenséges látványa volt szempont. A neve is közrejátszott a választásban: belevisz a történetbe még egy jelentésréteget. Amikor megszületett a döntés, a Szabadság hidat elkezdtük tudatosan használni a képi világ megteremtésében. A színe érzetszinten végigvonul a filmen: ruhában, világításban, díszletben.

A felbukkanó zenék is beszédesek.

A férfiról, Drexlerről nagyon kevés dolgot tudunk meg, hiszen mindig a nő szemszögéből látjuk. Csak információfoszlányokat kapunk róla, de szerettem volna, ha mögé is építünk egy világot, ami felsejlik csupán.

Azt gondoltam, legyen ez a komolyzene birodalma, legyen Drexler János számára létkérdés a zene.

Ez az értelmiségi orvos figuráját is építi, és a karakter mélységéhez is hozzátesz. Schubert-zenék szövik át a filmet: először A pisztráng került bele – a szépségén túl az is hozzáadott az adott jelenethez, hogy ez a dal közhely, mindenki ismeri, ha máshonnan nem, a hetedikes énekkönyvből. Mikor azokra a jelenetekre került a sor, ahol Márta Drexlerrel zenét hallgat, már kifejezetten Schubertet kerestem – így jött a Winterreise és a 23. zsoltár. A film végén, amikor Márta odamegy Drexler házához, a nyitott ajtón kiszűrődő dallam is egy Schubert-töredék.

felkeszules3_foto_poste_restante1-092803.jpg

Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre (Fotó/Forrás: Mozinet)

Hogy sikerült Bodó Viktort megnyerned, hogy ismét színészi szerepet vállaljon?

Sokan kérdezik ezt, de igazából semmi misztikus dolog nem történt. Két felnőtt ember találkozott, aki egy mindkettejük számára izgalmas történet és bizonyos személyes szimpátia alapján úgy döntött, hogy munkakapcsolatba lép egymással. Persze beszélgettem Viktorral arról, hogy hol tart az életében, és ebben mit jelent ez a munka, de nem többet, mint bárkivel tettem volna, akire főszerepet bízok. A döntéséről, hogy miért pont erre a projektre mondott igent ennyi év után, nem szeretnék helyette beszélni – én csak örülni tudok neki.

Stork Natasa kiválasztása is ilyen gyorsan ment?

Nem. Vizy Márta az abszolút főszereplő ebben a filmben, majdnem minden jelenetben benne van, ez rendkívül intenzív színészi jelenlétet kívánt. Elég nagy castingot tartottunk – Natasa vagy öt próbafelvételen volt, mire el mertem dönteni, hogy rábízom a szerepet. És a munka java csak ezután kezdődött. Sokat próbáltunk a forgatás előtt. Nagyon élvezetes volt egy ennyire érzékeny és intelligens színésszel együtt létrehozni a karakter különböző szintjeit.

felkeszules2_foto_poste_restante-165958.jpg

Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre (Fotó/Forrás: Mozinet)

Nem csak a cím megy szembe a konvenciókkal: szerelmi történettől szokatlan a noir-ba hajló hangnem is.

Ez elsősorban egy belső utazás története.

A főhős olyan ajtókat nyitogat, amelyekről egyáltalán nem tudja, mi rejlik mögöttük. Világos volt, hogy ennek az ábrázolásához szükségünk van sötét tónusokra, éjszakákra, rejtélyekre. Szerettem volna megbillenteni bizonyos dramaturgiai kliséket. Klasszikus filmes alaphelyzet, hogy a hős várakozik a randevún, és a szerelme nem érkezik meg. A néző azt gondolja: itt már jártam, ezt ismerem – ezt az otthonosságérzetet aztán megingatjuk a következő jelenetben. Ez nem olyan film, ahol a néző hátradőlhet. Az intuíció birodalmában járunk – Márta projekcióit párba akartuk állítani a néző saját fantáziáival, a filmélmény csak a néző élményanyagának aktivizálásával lesz teljes.

Számomra a film hangulata a Vertigót idézte. Milyen filmes előképeid voltak?

A Vertigo abszolút felmerült. Emellett bizonyos Kieślowski-filmek, az ő női karakterei, François Truffaut-tól az Adèle H. története. De nemcsak filmeket, hanem például egy színdarabot is sokat emlegettem az előkészítés során: Kleist Heilbronni Katicáját, ami szintén egy szerelmi megszállottság története, ahol intuitív módon megy a nő valami felé, minden racionális megfontolással szemben. És igaza lesz.

Első magyar alkotásként nyert Horvát Lili filmje Spanyolországban

Kapcsolódó

Első magyar alkotásként nyert Horvát Lili filmje Spanyolországban

A Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre című alkotás elnyerte a 65. Valladolidi Nemzetközi Filmfesztivál fődíját, a Golden Spike-ot.

Fődíjat kapott Chicagóban Horvát Lili szerelmesfilmje

Fődíjat kapott Chicagóban Horvát Lili szerelmesfilmje

Horvát Lili Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre című szerelmesfilmje kapta az 56. Chicagói Nemzetközi Filmfesztivál New Directors versenyprogramjának Gold Hugó-fődíját.

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Kulka János tanítja újra beszélni a sztrókon átesett Lang Györgyit

Az énekesnő erről a Klubrádió Ötös című műsorában beszélt Falusi Mariannak, akivel korábban együtt vezették a műsort – számolt be róla a Színház Online.
Klasszikus

59 éves korában elhunyt Patkós Sándor fagottművész

Tragikus hirtelenséggel, életének 59. évében, január 26-án elhunyt Patkós Sándor fagottművész, a Budapesti Fesztiválzenekar alapító tagja.
Tánc

Élőben, a színpadon festenek majd a Feledi Project legújabb táncszínházi bemutatójában

Feledi János Csehov Sirályát állítja színpadra február 7-én a Nemzeti Táncszínházban. Az előadás érdekessége, hogy Bánki Ákos festőművész a teljes előadás alatt a színpadon fog festeni.
Zenés színház

Visszatérés a varázserdőbe – a Szentivánéji álom az Eiffel Műhelyházban

Január 28-tól újra látható az Opera műsorán Britten operája, a Szentivánéji álom. Az eredetileg operavizsgaként létrejött produkció csaknem hat év után kerül ismét színre.
Klasszikus

Kurtág György életműve előtt tisztelegnek a BMC-ben

A zeneszerző fia, ifjabb Kurtág György, Kiss Péter zongoraművész, valamint egy francia művészekből álló kamaraegyüttes ad koncertet a Budapest Music Centerben február 18-án.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál kiállítás

Dante, a kiapadhatatlan forrás

A Dante emlékév nem zárult le a naptári év befejeztével. A Dante univerzuma című kiállítás a szegedi Reök-palotában folytatja útját, március 16-án pedig a pesterzsébeti Gaál Imre Galériában Sárkány Győző Végtelen színjáték című tárlata tiszteleg Dante Alighieri munkássága előtt.
Vizuál kiállítás

A műgyűjtés szenvedély, izgalom, meglepetés – válogatás a Millot-Durrenberger kollekcióból

Madeleine Millot-Durrenberger Budapesten, a Mai Manó Házban mutatja be nem mindennapi fotográfiai gyűjteményének egy válogatását. A műgyűjtés szenvedélye című tárlat mégsem egyszerű tematikus válogatás, hanem magának a műgyűjtés folyamatának érzékeltetésére vállalkozik.
Vizuál hír

Most vagy soha! – 4,5 milliárdból készül grandiózus Petőfi-film

A Kis-Szabó Márk, Rákay Philip és Szente Vajk forgatókönyvéből készülő alkotás a márciusi ifjak sorsfordító napjának, 1848. március 15-nek állít emléket.
Vizuál ajánló

Helen Mirren közreműködésével elevenedik meg Anne Frank tragikus története

A január 27-től látható Anne Frank – Párhuzamos történetek című dokumentumfilm új perspektívából mutatja be az emberiség történetének egyik legsötétebb időszakát és a háborúban elhurcolt gyerekek tragikus sorsát.
Vizuál hír

Saját Banksy-képeit árverezteti el Robbie Williams

A három alkotás között szerepel a Girl With Balloon (Lány lufival) című kép is, amelyre a Sotheby's londoni árverésén lehet majd licitálni március 2-án.