Vizuál

„Ez nem olyan film, ahol a néző hátradőlhet”– Interjú Horvát Lilivel

2020.11.02. 09:30
Ajánlom
A Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre című filmből kemény leckét kapunk arról, milyen vékony a vonal a valóságban és a szereplők képzeletében létező helyzetek és dolgok között. Horvát Lili filmjét Velencében mutatták be egy olyan szekcióban, ahol még soha nem szerepelt magyar alkotás. A rendezőnőt a cím jelentése mellett arról is kérdeztük, hogyan hozta vissza Bodó Viktort tizenöt év után a színészethez.
horvat_lili_foto_csata_hanna_poste_restante1-092531.jpg

Horvát Lili (Fotó/Forrás: Csata Hanna)

Honnan jött a meglehetősen szokatlan cím?

Halász Péterék művészcsoportjának egy 1972-ben készült színházi előadásának címét vettük kölcsön. Először egy művészeti albumban találkoztam vele sok évvel ezelőtt – magát az előadást életkoromból adódóan nem láthattam. Amikor megírtam ennek a filmnek az első forgatókönyv-változatát, eszembe jutott ez a titokzatos, enigmatikus cím – úgy éreztem, mintha a mi történetünket foglalná össze nagyon pontosan. Utánanéztem, hogy miről is szólt a hajdani színházi előadás, és felfedezni véltem kapcsolódási pontokat, így hát elkértük a cím felhasználási jogát.

Mi volt a kiindulópont? Honnan építetted fel a történetet?

Az a jelenet volt meg először, amikor a férfi nem ismeri meg a nőt. Ez volt az alapötlet, ami köré rakódott aztán a történet.

A Szabadság híd fontos szerepet játszik a filmben. A te életedben is különleges jelentéssel bír?

Nekem Budapesten az eldugottabb helyek a kedvenceim. Egy híd mindig szimbolikus helyszín – átkelni rajta mindkét főszereplőnk számára feladat átvitt értelemben is. Amikor azon gondolkoztam, hogy a budapesti hidak közül melyik legyen, nem csak a nagyon klasszikus, fenséges látványa volt szempont. A neve is közrejátszott a választásban: belevisz a történetbe még egy jelentésréteget. Amikor megszületett a döntés, a Szabadság hidat elkezdtük tudatosan használni a képi világ megteremtésében. A színe érzetszinten végigvonul a filmen: ruhában, világításban, díszletben.

A felbukkanó zenék is beszédesek.

A férfiról, Drexlerről nagyon kevés dolgot tudunk meg, hiszen mindig a nő szemszögéből látjuk. Csak információfoszlányokat kapunk róla, de szerettem volna, ha mögé is építünk egy világot, ami felsejlik csupán.

Azt gondoltam, legyen ez a komolyzene birodalma, legyen Drexler János számára létkérdés a zene.

Ez az értelmiségi orvos figuráját is építi, és a karakter mélységéhez is hozzátesz. Schubert-zenék szövik át a filmet: először A pisztráng került bele – a szépségén túl az is hozzáadott az adott jelenethez, hogy ez a dal közhely, mindenki ismeri, ha máshonnan nem, a hetedikes énekkönyvből. Mikor azokra a jelenetekre került a sor, ahol Márta Drexlerrel zenét hallgat, már kifejezetten Schubertet kerestem – így jött a Winterreise és a 23. zsoltár. A film végén, amikor Márta odamegy Drexler házához, a nyitott ajtón kiszűrődő dallam is egy Schubert-töredék.

felkeszules3_foto_poste_restante1-092803.jpg

Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre (Fotó/Forrás: Mozinet)

Hogy sikerült Bodó Viktort megnyerned, hogy ismét színészi szerepet vállaljon?

Sokan kérdezik ezt, de igazából semmi misztikus dolog nem történt. Két felnőtt ember találkozott, aki egy mindkettejük számára izgalmas történet és bizonyos személyes szimpátia alapján úgy döntött, hogy munkakapcsolatba lép egymással. Persze beszélgettem Viktorral arról, hogy hol tart az életében, és ebben mit jelent ez a munka, de nem többet, mint bárkivel tettem volna, akire főszerepet bízok. A döntéséről, hogy miért pont erre a projektre mondott igent ennyi év után, nem szeretnék helyette beszélni – én csak örülni tudok neki.

Stork Natasa kiválasztása is ilyen gyorsan ment?

Nem. Vizy Márta az abszolút főszereplő ebben a filmben, majdnem minden jelenetben benne van, ez rendkívül intenzív színészi jelenlétet kívánt. Elég nagy castingot tartottunk – Natasa vagy öt próbafelvételen volt, mire el mertem dönteni, hogy rábízom a szerepet. És a munka java csak ezután kezdődött. Sokat próbáltunk a forgatás előtt. Nagyon élvezetes volt egy ennyire érzékeny és intelligens színésszel együtt létrehozni a karakter különböző szintjeit.

felkeszules2_foto_poste_restante-165958.jpg

Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre (Fotó/Forrás: Mozinet)

Nem csak a cím megy szembe a konvenciókkal: szerelmi történettől szokatlan a noir-ba hajló hangnem is.

Ez elsősorban egy belső utazás története.

A főhős olyan ajtókat nyitogat, amelyekről egyáltalán nem tudja, mi rejlik mögöttük. Világos volt, hogy ennek az ábrázolásához szükségünk van sötét tónusokra, éjszakákra, rejtélyekre. Szerettem volna megbillenteni bizonyos dramaturgiai kliséket. Klasszikus filmes alaphelyzet, hogy a hős várakozik a randevún, és a szerelme nem érkezik meg. A néző azt gondolja: itt már jártam, ezt ismerem – ezt az otthonosságérzetet aztán megingatjuk a következő jelenetben. Ez nem olyan film, ahol a néző hátradőlhet. Az intuíció birodalmában járunk – Márta projekcióit párba akartuk állítani a néző saját fantáziáival, a filmélmény csak a néző élményanyagának aktivizálásával lesz teljes.

Számomra a film hangulata a Vertigót idézte. Milyen filmes előképeid voltak?

A Vertigo abszolút felmerült. Emellett bizonyos Kieślowski-filmek, az ő női karakterei, François Truffaut-tól az Adèle H. története. De nemcsak filmeket, hanem például egy színdarabot is sokat emlegettem az előkészítés során: Kleist Heilbronni Katicáját, ami szintén egy szerelmi megszállottság története, ahol intuitív módon megy a nő valami felé, minden racionális megfontolással szemben. És igaza lesz.

Első magyar alkotásként nyert Horvát Lili filmje Spanyolországban

Kapcsolódó

Első magyar alkotásként nyert Horvát Lili filmje Spanyolországban

A Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre című alkotás elnyerte a 65. Valladolidi Nemzetközi Filmfesztivál fődíját, a Golden Spike-ot.

Fődíjat kapott Chicagóban Horvát Lili szerelmesfilmje

Fődíjat kapott Chicagóban Horvát Lili szerelmesfilmje

Horvát Lili Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre című szerelmesfilmje kapta az 56. Chicagói Nemzetközi Filmfesztivál New Directors versenyprogramjának Gold Hugó-fődíját.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Kihirdették a 2021-es Artisjus-díjazottak névsorát

Könnyű- és komolyzenei alkotókat díjazott idén is az Artisjus. Fábri Pétert zenei munkásságáért életműdíjjal tüntették ki, az év zeneszerzője a világhírű dobos Borlai Gergő lett, míg a tragikusan fiatalon elhunyt Siklósi Örs előtt, posztumusz Junior Artisjus-díjjal tisztelegtek.
Plusz

Pentaton Hangstúdió – egy tiszta hang a belváros szívében

2021-ben új szolgáltatással bővült az ország legnagyobb múltra visszatekintő privát művészügynöksége, a Pentaton Művész- és Koncertügynökség portfóliója: megnyílt az újonnan kialakított Pentaton Hangstúdió.
Jazz/World

„Élvezem, hogy mennyi mindent nem tudok” – Interjú Fábri Péterrel, az Artisjus életműdíjasával

Az Artisjus könnyűzenei alkotói életműdíját idén Fábri Péter író, költő, dalszövegíró, műfordító kapta. Az elismerés okán beszélgetve felidéztük, hogyan inspirálták őt barátok, szerelmek, dalok és formák. Megtudtuk, miért nem ír már több verseskötetet és az is kiderült, miként vált boldogtalan költőből boldog dalszövegíróvá.
Vizuál

Különös szerelmi történetet mutat be Kocsis Ágnes új filmje

Május 27-én mutatják be Kocsis Ágnes Éden című, magyar-román-belga koprodukcióban készült új játékfilmjét, amelynek főszereplője egy harmincas évei végén járó nő, aki mindenre allergiás, ami a modern világgal jár, ezért teljes elszigeteltségben él.
Klasszikus

Bartók-kotta, Wagner-album, akár egy órán belül! – Házhoz jön a Rózsavölgyi kínálata

Mostantól még kényelmesebben juthatunk hozzá a Rózsavölgyi Zenemű- és Könyvesboltban fellelhető zenei kiadványokhoz és sikerkönyvekhez, ugyanis a Wolt futárai szállítják azokat házhoz, akár a rendeléstől számított egy órán belül.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Leonardótól a preraffaelitákig - nyit a Szépművészeti és a Nemzeti Galéria

A Magyar Nemzeti Galéria a londoni Tate Britain preraffaelita mesterműveiből válogatott tárlattal nyílik meg május 13-án, míg a Szépművészeti Múzeum május 12-től látogatható, emellett júniusban Leonardótól Miróig címmel új időszaki tárlattal készülnek.
Vizuál magazin

KÉP-regény: A Badacsony magánélete

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a klímaváltozás miatt átalakuló badacsonyi látképről mesél.
Vizuál hír

Ferenc Jóska visszafoglalta az egykor róla elnevezett hidat!

Újabb Kolodko-miniszobor jelent meg Budapesten: ezúttal a Szabadság hídon, amely korábban Ferenc József nevét viselte.
Vizuál ajánló

Így fotóznak a filmesek

Képekben gondolkodnak - Filmesek fotói címmel nyílt meg a Műcsarnok legújabb fotóművészeti tárlata, amely a virtuális forma mellett védettségi igazolvánnyal már személyesen is látogatható. 
Vizuál filmio

Életre kelnek a mesék

Felkerült a FILMIO kínálatába Visky Ábel látványos díszleteket, jelmezeket és animációt is szabadon alkalmazó dokumentumfilmje, a Mesék a zárkából. Az élvonalbeli nemzetközi fesztiválokon szerepelt alkotás nemrég a BIDF legjobb magyar filmje lett.