Vizuál

Ezt kínálja a Velencei Biennále magyar pavilonja

2015.03.30. 10:15
Ajánlom
Jó ütemben, a terveknek megfelelően haladnak a május 7-én nyíló velencei képzőművészeti biennálén Magyarországot képviselő projekt munkálatai - közölte Balatoni Monika nemzeti biztos, aki az alkotókkal, Cseke Szilárd művésszel és German Kinga kurátorral közösen március 27-én mutatta be a Fenntartható identitások című alkotást.

A magyar pavilonba tervezett térinstalláció fő eleme hosszú fóliacsövek rendszere lesz, amelyben ventilátorok fehér golyókat mozgatnak. Az áttetsző csövekben ide-oda mozgó fehér golyók a kollektív és individuális identitásformálásokra hívják fel a figyelmet. Az identitások ugyanis nem állandósult képződmények, hanem az adott társadalmi közeg és kulturális állapot által befolyásolt, folyamatosan mozgásban lévő identitásképek.

A térinstalláció része egy nagyméretű, folyamatosan felfújódó és leeresztő, áttetsző fóliapárna, amelyet Fenntartható fejlődés címmel már korábban is láthatott kiállításon a közönség, és amelynek lélegzést imitáló pulzálása arra a mozgásra utal, ami éltető. Ezt az amorf entitást ventilátor és áramforrás táplálja, utalva arra a tényre, hogy világunk törékeny, könnyen sérülhet és figyelmet igényel.

A "fenntartható identitások" paradoxon szóösszetételre a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem hallgatói különböző gondolatokat fogalmaztak meg - ezeket is olvashatják a magyar pavilonban a látogatók, akik nagy fekete táblákra krétával saját gondolataikat is felírhatják. A kiállítás végén képeslapok, valamint egy iPadre fejlesztett applikáció segítségével a látogatók bárhova a világba elküldhetik gondolataikat, üzeneteiket vagy akár a kiállításon készült szelfijüket is.

A MOME-s hallgatók ötletei alapján készült mobilalkalmazást bárki le is töltheti, és a képeslapokkal a velencei kiállítás mellett Magyarországon is találkozhat majd a közönség, hiszen a Velencei Biennále - Nemzeti Biztosi Iroda fontosnak tartja, hogy itthon is megismertesse a projektet, hogy az alkotás által felvetett kérdésekről - például hogy valóban meddig tart az identitás, hogy ennek az elhasznált szónak van-e még súlya - egy szélesebb diskurzus induljon - mutatott rá Balatoni Monika. Hozzátette, hogy a biennále novemberi végét követően a projekt magyarországi lezárását is tervezik, például a velencei pavilonban "hagyott", illetve az applikáció segítségével megfogalmazott gondolatokra építő konferenciával.

A nemzeti biztos fontosnak tartotta hangsúlyozni, hogy Okwui Enwezor, a biennále főkurátora 56 ország 130 művészét hívta meg a központi kiállításra, valamint hogy 3 különböző helyszínen 3 különböző, de mégis a központi gondolatisággal összefüggő esemény lesz, például az Arsenale-ban Marx Tőkéjéből olvasnak fel, míg máshol a környezetvédelem lesz előtérben.

A bemutatón elhangzott, hogy a magyar kiállítás megvalósítása során sikerül tartani a 20 millió forintos költségvetést. Mint Balatoni Monika elmondta, a magyar megjelenés teljes költségvetése 74,8 millió forint, amelyből 10 millió forintot az NKA miniszteri keretéből kaptak, és amely a kiállítás megvalósítására szánt 20 millió forinton túl a teljes előkészületet, a kommunikációt, a szállítást, a biztosítást és a pavilon fenntartási költségeit is fedezi.

A nemzeti biztos kitért arra, hogy a képzőművészeti és az építészeti biennálén való jelenlét mellett próbálják elérni azt is, hogy a Velencei Biennále más rendezvényein, a filmfesztiválon, a tánc-, a színházi és a zenei fesztiválon is megjelenhessen Magyarország. Mint mondta, ahhoz, hogy ezeken a meghívásos eseményeken is ott lehessenek a magyar művészek, el kell hozni a velencei döntéshozókat Magyarországra, meg kell ismertetni velük a magyar művészeti életet. Példaként említette, hogy idén már képviseltette magát Magyarország - Kecskemét bemutatkozásával - a velencei gyermekkarnevál programján, amelyre jövőre is meghívást kaptak.

A bemutatón elhangzott az is, hogy a jövő évi építészeti biennáléra a pályázatot már szeptemberben meghirdetik, miután idén csúszást okozott a késői kiírás.

Balatoni Monika fontos feladatnak nevezte, hogy összegyűjtsék, feldolgozzák és kutathatóvá tegyék a velencei biennálék magyar történetét: az elmúlt száz évben kiállított magyar munkákról fennmaradt dokumentumokat, a projektekről a sajtóban megjelent visszhangot.  Kiemelte, hogy nagy munkáról van szó, hiszen az anyagokat több intézményből kell összegyűjteni. Jelenleg az archívum kialakításához szükséges csapat összeállításán, az anyagi és infrastrukturális feltételek megteremtésén dolgoznak, a gyűjtéssel, feldolgozással és digitalizálással várhatóan a jövő év végére végezhetnek. Reményeik szerint addigra körvonalazódik az is, hogy hol kaphat végső otthont a Velencei Biennále - Nemzeti Biztosi Iroda és maga az archívum.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Tánc

Elmaradó előadások az Experidance Társulatnál (FRISSÍTETT CIKK)

A Román Sándor vezette társulat közleménye szerint a repertoár bemutatása csak időszakosan szünetel, amelynek oka nyolc táncművész távozása. (CIKKÜNK FRISSÜLT.)
Színház

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Vizuál

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel. 
Tánc

Cáfolja a megszűnésről szóló hírt az Experidance

A társulat ma adott ki sajtónyilatkozatot, melyben „egyértelműen és határozottan visszautasítják” azt a hírt, mely szerint feloszlanának.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál tűz

Kimentették a Notre-Dame festményeit

Az utolsó festményeket, 15 darab 17. századi képet is átszállították pénteken a tűzvész pusztította párizsi Notre-Dame-ból a Louvre múzeumába, miután a műkincseket és ereklyéket már az elmúlt napokban kimenekítették a katedrálisból.
Vizuál morphoto

KÉP-regény: A Notre-Dame lángjai

Ezt az egészet igazándiból sosem akartam megírni, de most olyan helyzetet teremtett az élet, hogy egyszerűen muszáj! 1992 nyarát Párizsban hédereltem végig egy cimbimmel, és ez megváltoztatta az egész életemet. Előtte ugyanis szerelmes voltam, utána meg már nem. Miközben állítólag Párizs a szerelmesek városa. Hát, nekem sikerült ezt is inverzben lehozni!
Vizuál Cannes 2019

A nagy visszatérők fesztiváljának ígérkezik Cannes

Jim Jarmusch zombifilmjével nyílik a 72. cannes-i fesztivál május 14-én. Visszatér és versenybe száll az Arany Pálmáért Pedro Almodóvar, Ken Loach, Xavier Dolan, Terrence Malick és a Dardenne fivérek is, a zsűri elnöke Alejandro González Inárritu lesz.
Vizuál fényképTár

Róbert bácsi – jótevő vagy csaló?

A nagylelkű adakozót mindenki csak így ismerte Budapesten: Róbert bácsi. A városhoz tartozó egyik jellegzetes figura volt ő. Hogy ki is ő valójában, az már a kortársaknak is komoly fejtörést okozott, sőt rendőrségi nyomozás is volt az ügyben..
Vizuál interjú

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel.