Vizuál

Ezt látni kell! – Last minute kiállítások szeptember elejére

2021.08.30. 11:55
Ajánlom
Nyárvégi válogatásunkban hamarosan bezáruló budapesti kiállításokat ajánlunk, néhány közülük már csak a hétvégéig látható. Kortárs szobrászat, fotó, médiaművészet és klasszikus festészet is került ajánlónkba.

Foto_VASENEK2-112537.jpg

Rabóczky Judit Rita: Vasének (Fotó/Forrás: Godot Kortárs Művészeti Intézet)

Rabóczky Judit Rita: VASÉNEK

A női identitás és feminin őserő tör felszínre a kortárs magyar szobrászat kiemelkedő alkotójának összegző tárlatán. A kiállítás a művész elmúlt másfél évtizedes pályafutásának mérföldköve: minden túlzás nélkül döbbenetes élményt jelentenek a vasból és színes kábelekből megdolgozott, a test természetes mivoltát feltáró emberalakjai. A szobrainak belsejéből áradó fény, habár olykor a legprofánabb formákat ölti, mindig az anyag börtönébe zárt, transzcendentális tisztaságról szól. A tükrök és a fények játéka pedig egy olyan mese világba kalauzol, amely nyers varázslatosságával és meghökkentő groteszkségével egyszerre éteri és pokoli.

Rabóczky Judit Rita korábban a Magyar Nemzeti Galériában, a Műcsarnokban, a MODEM-ben és a Ferenczy Múzeumi Centrumban már bemutatott szobrait, szoborcsoportjait most először láthatjuk együtt, kiegészülve legújabb még be nem mutatott alkotásaival. A művekből áradó erő és dinamika új univerzumba vezeti a látogatót.

Godot Kortárs Művészeti Intézet
Megtekinthető: szeptember 5-ig

 

Esterházy Marcell: FACTUM

A világunkat ellepő vélemények és a médiazajban alig kivehető tények politikai és médiaelméleti kérdéseit boncolgatják Esterházy Marcell legfrissebb munkái az acb Galériában, ahol immár a harmadik önálló kiállításával mutatkozik be a művész. A fotó és kortárs szobrászat határmezsgyéjén mozgó alkotások a valóság hozzáférhetőségének és a képi reprezentációk megbízhatóságának krízisére mutatnak rá. A kommunikációval, a közléssel és a tényszerűség bizonytalanságával foglalkozó alkotásokban újraköszönnek az Esterházy gyakorlatára jellemző technikai és mediális eljárásmódok, így az újrajátszás, a talált képek kisajátításának gesztusa, az életművön is átvonuló kéz-szimbolika, vagy éppen olyan történelmi források és tárgyak megidézése, mint az első optikai telegráf-készülék.

240510655_182151910683994_5578377086126424044_n-112537.jpg

Esterházy Marcell: FACTUM (Fotó/Forrás: Esterházy Marcell / acb Galéria)

Esterházy Marcell 2003-ban végzett a Magyar Képzőművészeti Egyetem Intermédia szakán, munkái megtalálhatók a Ludwig Múzeumban, a Marseille-i Kortárs Gyűjteményben, a Magyar Nemzeti Galériában, a Dunaújvárosi Kortárs Művészeti Intézetben és magángyűjteményekben.

acb Galéria
Megtekinthető: szeptember 3-ig

Lassú élet. Radikális hétköznapok

LassueletLudwig2-114058.jpg

Lassú élet (Fotó/Forrás: Ludwig Múzeum)

A napjaink égető ökológiai-globális kérdéseivel foglalkozó nemzetközi csoportos kiállítás a struktúrák újragondolását és a bevett gyakorlatok újraszervezését jelentő lassú-szemléletmód képzőművészeti megjelenésével foglalkozik. Lényege a tudatosságban és a kritikai hozzáállásban ragadható meg leginkább: a lehetséges alternatívák, köztük a permakultúrás gazdálkodástól a hulladékmentes háztartásvezetésen és az önkéntes egyszerűségen át a növekedés nélküli gazdaság koncepciójáig.

A kiállítás olyan alternatív gyakorlatokat, hétköznapi „forradalmakat”, szelíd vagy épp radikális megközelítéseket vonultat fel, amelyek megkérdőjelezik a fennálló növekedés- és profitorientált rendszert, kiutat mutatnak a fogyasztói spirálból, vagy épp a pillanat valós megélésére épülő életszemléletet képviselnek. A széles műfaji spektrumot átfogó alkotások egy része kritikai állásfoglalás, mások a jövő kihívásaira kínálnak utópikus modelleket, némelyek pedig művészetfogyasztási szokásaink, érzékelési és befogadási rutinjaink megváltoztatására késztetnek. 

A kiállítás célja, hogy rámutasson, milyen környezetterhelő és kizsákmányoló gyakorlatok vezettek a jelenleg kialakult globális környezeti, gazdasági és társadalmi problémákhoz. A múzeum másik fő célkitűzése, hogy szélesebb platformot biztosítson a fenntarthatóság irányába mutató, életmód-alternatívákat felvető művészeti kérdések számára. 

Ludwig Múzeum
Megtekinthető: szeptember 5-ig

Vágyott szépség. Preraffaelita remekművek a Tate gyűjteményéből

Igazi különlegességnek számít a nyár „sztárkiállítása” a Nemzeti Galériában, ahol szeptember közepéig még megnézhetjük az angol preraffaelita mozgalmat bemutató közel negyven festményt és több mint félszáz grafikát, amelyek a londoni Tate Britain világhírű preraffaelita gyűjteményéből érkeztek. A remekművek között találjuk a mozgalomalapító Dante Gabriel Rossetti Ecce Ancilla Domini! (Angyali üdvözlet) és Monna Vanna című alkotásait, John Everett Millais 1852–1853-ban készült Szabadon bocsátó parancs, 1746 című képét vagy John William Waterhouse 1888-as The Lady of Shalottját.  Az ikonikus szépségű preraffaelita remekmű, Rossetti egyik fő műve, az Ábrándozás pedig a szintén londoni Victoria and Albert Museum gyűjteményéből érkezett Budapestre.

15_JohnWilliamWaterhouseTheLadyofShalott1888-231432.jpg

John William Waterhouse: Shalott kisasszonya (The Lady of Shalott, 1888) (Fotó/Forrás: Magyar Nemzeti Galéria)

A 19. század legnagyobb hatású brit művészeti mozgalmát bemutató tárlathoz kapcsolódóan kísérőkiállítás is megtekinthető: Az utópia szépsége. Preraffaelita hatások a századforduló magyar művészetében címmel, amely elsősorban a mozgalom magyarországi hatását, Gulácsy Lajos korai munkáit és a Gödöllői-iskola remekműveit mutatja be.

Magyar Nemzeti Galéria
Megtekinthető: szeptember 19-ig

KÖZÖSEN KIHORDANI. Péli Tamás: Születés

Péli Tamás Születés című pannója évtizedes elfeledettség után most először kerülhetett a közönség elé, azzal a nem titkolt céllal, hogy a kép bekerüljön az őt megillető nyilvános, a beszélgetések és értelmezések során létrejövő „közösségi térbe”. A páratlan jelentőségű, de hányattatott sorsú, fára festett táblakép központi motívuma a roma nép képzelt-megálmodott eredetmítosza. A festmény, műfaját tekintve, történelmi allegória, ábrázolásában történeti és mitikus elemek ötvöződnek. Központi motívuma Káli istenasszony, a roma ősanya, ahogy felmutatja elsőszülött gyermekét, az újonnan született első cigányt, Manust, a lovon ülő istenségnek.

A több nagy, összefonódó elbeszélés alakjait összekapcsoló kompozícióban a mitologikus jelenet mellett a romák magyar történelemben játszott szerepére való utalások tűnnek fel a Rákóczi-szabadságharctól egészen a közelmúlt auschwitzi tragédiájáig, valamint megjelennek a romák jellegzetes foglalkozásainak megszemélyesítői, és a formálódó magyar-roma értelmiség szereplői is.

Kali_istenno_fotoKeppelAkos_k2-113039.jpg

Péli Tamás: Születés (részlet) (Fotó/Forrás: Keppel Ákos, BTM Vármúzeum )

A romák és magyarok közösségét állító monumentális mű hatalmas, Kaszás Tamás képzőművész által megtervezett installációra épült fel a múzeum Barokk Csarnokában. Az installáció kiindulási alapjai a nomád építészettel rokonítható struktúrák, reprodukálható, szétszedhető és máshol újra felállítható elemekből áll, előtte színpad helyezkedik el, amely teret biztosít a kép előtt zajló beszélgetésekhez, múzeumpedagógiai foglalkozásokhoz. A színpad ugyanakkor utalás a kép történetére is: ahogy egykor a tiszadobi gyermekotthon ebédlőjében, a festmény a közösségi térben kapott helyet és nem volt távolság a kép és a gyerekek között, úgy a kiállítási térben az installáció is ezt a közvetlen befogadási módot igyekszik rekonstruálni.

Budapesti Történeti Múzeum - Vármúzeum, Barokk csarnok
Megtekinthető: szeptember 26-ig

Fejléckép: Rabóczky Judit Rita: Vasének (fotó: Godot Kortárs Művészeti Intézet)

Szenvedélyes kísérletezés és természetszeretet - Preraffaelita remekművek Budapesten

Kapcsolódó

Szenvedélyes kísérletezés és természetszeretet - Preraffaelita remekművek Budapesten

A szépség kultuszának igézetében fogant a Nemzeti Galéria preraffaelita tárlata. A festmények szokatlan kompozíciós rendje és tiszta színhasználata élesen metszett, finom arcvonásokat bont ki. Semmi kétség, remekművekkel állunk szemben. Megnéztük a Vágyott szépség című kiállítást.

Lassú élet. Radikális hétköznapok

Lassú élet. Radikális hétköznapok

A Lassú élet. Radikális hétköznapok című kiállítás áprilisban nyílt volna a Ludwig Múzeumban. Egy interjúsorozatban a kurátori csapat tagjait kérdezzük az egyelőre csupán a virtuális térben látható csoportos válogatásról. A negyedik epizódban Jan Elantkowski beszélt arról, hogy nem kell ahhoz elvonulni a nagyvilág elől, hogy a slow megvalósuljon.

Évtizedes elfeledettség után először látható Péli Tamás monumentális pannója

Évtizedes elfeledettség után először látható Péli Tamás monumentális pannója

A Születés című alkotás szeptember 26-ig látható a BTM Vármúzeum Barokk Csarnokában. A páratlan jelentőségű, de hányattatott sorsú, ez idáig a közönség elől elzárt fára festett táblakép központi motívuma a roma nép képzelt-megálmodott eredetmítosza.

Programkereső

Legolvasottabb

Vizuál

Lemondott Dér András az Ars Sacra Filmfesztivál zsűrijének elnöki tisztségéről a letiltott film miatt

"Nagyon elkeserítő és szomorú, hogy a napi politikát eddig elkerülő Ars Sacra fesztivált a petíciókkal és egyéb fenyegetésekkel sikerült belesodorni a politikába"- írta facebook oldalán a rendező, aki az Anyáim története című dokumentumfilm elmaradt vetítése miatt hozta meg döntését.
Színház

„Helyrehozhatatlan erkölcsi kár” – a Magyar Színházi Társaság állásfoglalása

A szakmai szervezet az OSZMI és a Bajor Gizi Színészmúzeum tervezett elidegenítése kapcsán jelentetett meg közleményt, amelyben történelmi jelentőségű bűnnek ítélik az állami tulajdon alapítványi vagyonként történő kiszervezését olyan épületek esetében, amelyek jelentősége túlmutat az épületeken.
Vizuál

Óriási szükségünk van hiteles képekre – megnyílt a World Press Photo kiállítás

Negyedik alkalommal fogadja a közönséget a Nemzeti Múzeumban a World Press Photo kiállítás szeptember 24. és október 31. között, amelynek kísérő tárlataként a Szebeni Műhely tizenöt magyar fotóművész alkotásaival mutatkozik be.
Vizuál

KÉP-regény: Jancsó 100

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal Jancsó Miklósról készített felvételeiről mesélt.
Színház

Szinetár Miklós a Szentendrei Teátrumban rendez

A Teátrum igazgatója, Lőrinczy György ötlete nyomán megvalósuló produkció főszereplője Szinetár Dóra és férje, Makranczi Zalán, bemutatója október 22-én lesz.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál videó

Ilyenek a Jancsó-filmek 2 és fél percben!

Jancsó Miklós születésének 100. évfordulója alkalmából a Jancsó-filmek ikonikus jeleneteiből készült montázsfilmet tett közzé a Nemezti Filmintézet videómegosztó csatornáján.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Jancsó 100

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal Jancsó Miklósról készített felvételeiről mesélt.
Vizuál hír

Óriási szükségünk van hiteles képekre – megnyílt a World Press Photo kiállítás

Negyedik alkalommal fogadja a közönséget a Nemzeti Múzeumban a World Press Photo kiállítás szeptember 24. és október 31. között, amelynek kísérő tárlataként a Szebeni Műhely tizenöt magyar fotóművész alkotásaival mutatkozik be.
Vizuál hír

Lemondott Dér András az Ars Sacra Filmfesztivál zsűrijének elnöki tisztségéről a letiltott film miatt

"Nagyon elkeserítő és szomorú, hogy a napi politikát eddig elkerülő Ars Sacra fesztivált a petíciókkal és egyéb fenyegetésekkel sikerült belesodorni a politikába"- írta facebook oldalán a rendező, aki az Anyáim története című dokumentumfilm elmaradt vetítése miatt hozta meg döntését.
Vizuál gyász

Fiatalon elhunyt Ando György, a békéscsabai Munkácsy Mihály Múzeum igazgatója

A direktort 55 éves korában érte a halál – adta hírül az intézmény.