Vizuál

Ezt látni kell! – Last minute kiállítások szeptember elejére

2021.08.30. 11:55
Ajánlom
Nyárvégi válogatásunkban hamarosan bezáruló budapesti kiállításokat ajánlunk, néhány közülük már csak a hétvégéig látható. Kortárs szobrászat, fotó, médiaművészet és klasszikus festészet is került ajánlónkba.

Foto_VASENEK2-112537.jpg

Rabóczky Judit Rita: Vasének (Fotó/Forrás: Godot Kortárs Művészeti Intézet)

Rabóczky Judit Rita: VASÉNEK

A női identitás és feminin őserő tör felszínre a kortárs magyar szobrászat kiemelkedő alkotójának összegző tárlatán. A kiállítás a művész elmúlt másfél évtizedes pályafutásának mérföldköve: minden túlzás nélkül döbbenetes élményt jelentenek a vasból és színes kábelekből megdolgozott, a test természetes mivoltát feltáró emberalakjai. A szobrainak belsejéből áradó fény, habár olykor a legprofánabb formákat ölti, mindig az anyag börtönébe zárt, transzcendentális tisztaságról szól. A tükrök és a fények játéka pedig egy olyan mese világba kalauzol, amely nyers varázslatosságával és meghökkentő groteszkségével egyszerre éteri és pokoli.

Rabóczky Judit Rita korábban a Magyar Nemzeti Galériában, a Műcsarnokban, a MODEM-ben és a Ferenczy Múzeumi Centrumban már bemutatott szobrait, szoborcsoportjait most először láthatjuk együtt, kiegészülve legújabb még be nem mutatott alkotásaival. A művekből áradó erő és dinamika új univerzumba vezeti a látogatót.

Godot Kortárs Művészeti Intézet
Megtekinthető: szeptember 5-ig

 

Esterházy Marcell: FACTUM

A világunkat ellepő vélemények és a médiazajban alig kivehető tények politikai és médiaelméleti kérdéseit boncolgatják Esterházy Marcell legfrissebb munkái az acb Galériában, ahol immár a harmadik önálló kiállításával mutatkozik be a művész. A fotó és kortárs szobrászat határmezsgyéjén mozgó alkotások a valóság hozzáférhetőségének és a képi reprezentációk megbízhatóságának krízisére mutatnak rá. A kommunikációval, a közléssel és a tényszerűség bizonytalanságával foglalkozó alkotásokban újraköszönnek az Esterházy gyakorlatára jellemző technikai és mediális eljárásmódok, így az újrajátszás, a talált képek kisajátításának gesztusa, az életművön is átvonuló kéz-szimbolika, vagy éppen olyan történelmi források és tárgyak megidézése, mint az első optikai telegráf-készülék.

240510655_182151910683994_5578377086126424044_n-112537.jpg

Esterházy Marcell: FACTUM (Fotó/Forrás: Esterházy Marcell / acb Galéria)

Esterházy Marcell 2003-ban végzett a Magyar Képzőművészeti Egyetem Intermédia szakán, munkái megtalálhatók a Ludwig Múzeumban, a Marseille-i Kortárs Gyűjteményben, a Magyar Nemzeti Galériában, a Dunaújvárosi Kortárs Művészeti Intézetben és magángyűjteményekben.

acb Galéria
Megtekinthető: szeptember 3-ig

Lassú élet. Radikális hétköznapok

LassueletLudwig2-114058.jpg

Lassú élet (Fotó/Forrás: Ludwig Múzeum)

A napjaink égető ökológiai-globális kérdéseivel foglalkozó nemzetközi csoportos kiállítás a struktúrák újragondolását és a bevett gyakorlatok újraszervezését jelentő lassú-szemléletmód képzőművészeti megjelenésével foglalkozik. Lényege a tudatosságban és a kritikai hozzáállásban ragadható meg leginkább: a lehetséges alternatívák, köztük a permakultúrás gazdálkodástól a hulladékmentes háztartásvezetésen és az önkéntes egyszerűségen át a növekedés nélküli gazdaság koncepciójáig.

A kiállítás olyan alternatív gyakorlatokat, hétköznapi „forradalmakat”, szelíd vagy épp radikális megközelítéseket vonultat fel, amelyek megkérdőjelezik a fennálló növekedés- és profitorientált rendszert, kiutat mutatnak a fogyasztói spirálból, vagy épp a pillanat valós megélésére épülő életszemléletet képviselnek. A széles műfaji spektrumot átfogó alkotások egy része kritikai állásfoglalás, mások a jövő kihívásaira kínálnak utópikus modelleket, némelyek pedig művészetfogyasztási szokásaink, érzékelési és befogadási rutinjaink megváltoztatására késztetnek. 

A kiállítás célja, hogy rámutasson, milyen környezetterhelő és kizsákmányoló gyakorlatok vezettek a jelenleg kialakult globális környezeti, gazdasági és társadalmi problémákhoz. A múzeum másik fő célkitűzése, hogy szélesebb platformot biztosítson a fenntarthatóság irányába mutató, életmód-alternatívákat felvető művészeti kérdések számára. 

Ludwig Múzeum
Megtekinthető: szeptember 5-ig

Vágyott szépség. Preraffaelita remekművek a Tate gyűjteményéből

Igazi különlegességnek számít a nyár „sztárkiállítása” a Nemzeti Galériában, ahol szeptember közepéig még megnézhetjük az angol preraffaelita mozgalmat bemutató közel negyven festményt és több mint félszáz grafikát, amelyek a londoni Tate Britain világhírű preraffaelita gyűjteményéből érkeztek. A remekművek között találjuk a mozgalomalapító Dante Gabriel Rossetti Ecce Ancilla Domini! (Angyali üdvözlet) és Monna Vanna című alkotásait, John Everett Millais 1852–1853-ban készült Szabadon bocsátó parancs, 1746 című képét vagy John William Waterhouse 1888-as The Lady of Shalottját.  Az ikonikus szépségű preraffaelita remekmű, Rossetti egyik fő műve, az Ábrándozás pedig a szintén londoni Victoria and Albert Museum gyűjteményéből érkezett Budapestre.

15_JohnWilliamWaterhouseTheLadyofShalott1888-231432.jpg

John William Waterhouse: Shalott kisasszonya (The Lady of Shalott, 1888) (Fotó/Forrás: Magyar Nemzeti Galéria)

A 19. század legnagyobb hatású brit művészeti mozgalmát bemutató tárlathoz kapcsolódóan kísérőkiállítás is megtekinthető: Az utópia szépsége. Preraffaelita hatások a századforduló magyar művészetében címmel, amely elsősorban a mozgalom magyarországi hatását, Gulácsy Lajos korai munkáit és a Gödöllői-iskola remekműveit mutatja be.

Magyar Nemzeti Galéria
Megtekinthető: szeptember 19-ig

KÖZÖSEN KIHORDANI. Péli Tamás: Születés

Péli Tamás Születés című pannója évtizedes elfeledettség után most először kerülhetett a közönség elé, azzal a nem titkolt céllal, hogy a kép bekerüljön az őt megillető nyilvános, a beszélgetések és értelmezések során létrejövő „közösségi térbe”. A páratlan jelentőségű, de hányattatott sorsú, fára festett táblakép központi motívuma a roma nép képzelt-megálmodott eredetmítosza. A festmény, műfaját tekintve, történelmi allegória, ábrázolásában történeti és mitikus elemek ötvöződnek. Központi motívuma Káli istenasszony, a roma ősanya, ahogy felmutatja elsőszülött gyermekét, az újonnan született első cigányt, Manust, a lovon ülő istenségnek.

A több nagy, összefonódó elbeszélés alakjait összekapcsoló kompozícióban a mitologikus jelenet mellett a romák magyar történelemben játszott szerepére való utalások tűnnek fel a Rákóczi-szabadságharctól egészen a közelmúlt auschwitzi tragédiájáig, valamint megjelennek a romák jellegzetes foglalkozásainak megszemélyesítői, és a formálódó magyar-roma értelmiség szereplői is.

Kali_istenno_fotoKeppelAkos_k2-113039.jpg

Péli Tamás: Születés (részlet) (Fotó/Forrás: Keppel Ákos, BTM Vármúzeum )

A romák és magyarok közösségét állító monumentális mű hatalmas, Kaszás Tamás képzőművész által megtervezett installációra épült fel a múzeum Barokk Csarnokában. Az installáció kiindulási alapjai a nomád építészettel rokonítható struktúrák, reprodukálható, szétszedhető és máshol újra felállítható elemekből áll, előtte színpad helyezkedik el, amely teret biztosít a kép előtt zajló beszélgetésekhez, múzeumpedagógiai foglalkozásokhoz. A színpad ugyanakkor utalás a kép történetére is: ahogy egykor a tiszadobi gyermekotthon ebédlőjében, a festmény a közösségi térben kapott helyet és nem volt távolság a kép és a gyerekek között, úgy a kiállítási térben az installáció is ezt a közvetlen befogadási módot igyekszik rekonstruálni.

Budapesti Történeti Múzeum - Vármúzeum, Barokk csarnok
Megtekinthető: szeptember 26-ig

Fejléckép: Rabóczky Judit Rita: Vasének (fotó: Godot Kortárs Művészeti Intézet)

Szenvedélyes kísérletezés és természetszeretet - Preraffaelita remekművek Budapesten

Kapcsolódó

Szenvedélyes kísérletezés és természetszeretet - Preraffaelita remekművek Budapesten

A szépség kultuszának igézetében fogant a Nemzeti Galéria preraffaelita tárlata. A festmények szokatlan kompozíciós rendje és tiszta színhasználata élesen metszett, finom arcvonásokat bont ki. Semmi kétség, remekművekkel állunk szemben. Megnéztük a Vágyott szépség című kiállítást.

Lassú élet. Radikális hétköznapok

Lassú élet. Radikális hétköznapok

A Lassú élet. Radikális hétköznapok című kiállítás áprilisban nyílt volna a Ludwig Múzeumban. Egy interjúsorozatban a kurátori csapat tagjait kérdezzük az egyelőre csupán a virtuális térben látható csoportos válogatásról. A negyedik epizódban Jan Elantkowski beszélt arról, hogy nem kell ahhoz elvonulni a nagyvilág elől, hogy a slow megvalósuljon.

Évtizedes elfeledettség után először látható Péli Tamás monumentális pannója

Évtizedes elfeledettség után először látható Péli Tamás monumentális pannója

A Születés című alkotás szeptember 26-ig látható a BTM Vármúzeum Barokk Csarnokában. A páratlan jelentőségű, de hányattatott sorsú, ez idáig a közönség elől elzárt fára festett táblakép központi motívuma a roma nép képzelt-megálmodott eredetmítosza.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Mahler műve csendül fel az OMIKE következő koncertjén a Rumbach zsinagógában

Fischer Iván vezényli Gustav Mahler Dal a Földről című művét az OMIKE (Országos Magyar Izraelita Közművelődési Egyesület) március 5-i estjén, neves szólisták közreműködésével.
Vizuál

A kozmikus leheletet jeleníti meg a következő Velencei Biennálé magyar pavilonjának installációja

A hazai gyakorlatnak megfelelően a Velencei Biennále nemzeti biztosa, dr. Fabényi Julia idén is nyílt pályázat útján, szakmai zsűri döntése alapján választotta ki a következő Velencei Képzőművészeti Biennále Magyar Pavilonja kurátorát és kiállítását.
Színház

Bátyai Éva: „Megtanultam szeretni a nehézségeket”

Bátyai Éva pályája során számos zenés előadásban szerepelt, de thrillerben ez idáig még nem játszott. Az Újszínház színésznőjével új bemutatója, A hóhér kötele kapcsán a készülő krimi-musicalről, a leghálásabb közönségről, az összetartó társulat erejéről, valamint arról is beszélgettünk, mi mindenre tanítja őt a futás.
Klasszikus

Egy kézfogás múlt és jövő között

Snétberger Ferenc és Tehetség Programjának négy növendéke adott koncertet január 26-án a berlini Collegium Hungaricumban az auschwitzi haláltábor felszabadításának nyolcvanadik évfordulója alkalmából, a holokauszt szinti és roma áldozataira emlékezve.
Vizuál

Egy kutyát is perbe fognak a 15. Frankofón Filmnapokon

Február 27. és március 9. között rendezik meg a 15. Frankofón Filmnapokat Budapesten. Az Uránia Nemzeti Filmszínházban és a Francia Intézetben huszonhárom kortárs frankofón alkotást nézhet meg a közönség eredeti nyelven, magyar felirattal.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Idén is világsztárok vonulnak fel a Berlinale vörös szőnyegén

Timothée Chalamet, Robert Pattinson, Toni Colette és Marion Cotillard is ott lesz a sztárok között a Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon, amelyre mások mellett a filmrendező Pong Dzsunhót, Edward Bergert és Tom Tykwert is várják.
Vizuál hír

A kozmikus leheletet jeleníti meg a következő Velencei Biennálé magyar pavilonjának installációja

A hazai gyakorlatnak megfelelően a Velencei Biennále nemzeti biztosa, dr. Fabényi Julia idén is nyílt pályázat útján, szakmai zsűri döntése alapján választotta ki a következő Velencei Képzőművészeti Biennále Magyar Pavilonja kurátorát és kiállítását.
Vizuál ajánló

Egy kutyát is perbe fognak a 15. Frankofón Filmnapokon

Február 27. és március 9. között rendezik meg a 15. Frankofón Filmnapokat Budapesten. Az Uránia Nemzeti Filmszínházban és a Francia Intézetben huszonhárom kortárs frankofón alkotást nézhet meg a közönség eredeti nyelven, magyar felirattal.
Vizuál ajánló

A rendezők és producerek együttműködéséről beszélgetnek a Magyar Filmszemlén

Kivételes szakmai eseményre kerül sor a 44. Magyar Filmszemle keretei között: február 7-én 14 órától magyar filmrendezők és producerek kerekasztal-beszélgetés során vitatják meg a közös munka során felmerülő problémákat és azok lehetséges megoldásait.
Vizuál kritika

Ilyen nagy dolog a szabadság? – kritika A szent füge magjáról

Mohammad Raszulof új, Oscar-díjra jelölt filmje egy nehezen felejthető politikai dráma bűnről, szabadságról és arról, hogy aki hosszú időn keresztül a saját lelkiismerete ellen cselekszik, annak a jussa nem lehet más, mint az éjsötét őrület. A szent füge magja kritika.