Vizuál

Feje tetejére állt, de újra él - Elindult a Berlinale

2022.02.14. 11:10
Ajánlom
Filmeket nézni és a moziba bejutni igazi privilégium és kihívás lett a 72. Berlinalén. Kevesebb a sztár és a galmour, de a kötelező igazolványok, tanúsítványok, tesztek, maszkok ellenére mindenki boldog, hogy újra pereghet a film. Helyszíni tudósításunk a Berlini Nemzetközi Filmfesztiválról.

A 72. Berlinale csütörtök este a francia rendező, François Ozon Peter von Kant című új filmjének a világpremierjével vette kezdetét, amely Rainer Werner Fassbinder Petra von Kant keserű könnyei című műve alapján készült. A kamaradrámában, amely egyben hommage Fassbindernek, és fájdalmas tükör a destruktív emberi kapcsolatokról, olyan sztárok láthatók, mint Isabelle Adjani, Denis Ménochet és Hanna Schygulla.

A Berlinale főnökei, Mariette Rissenbeek és Carlo Chatrian február 20-ig mintegy 800 vendéget fogadnak a világ minden tájáról – de körülbelül feleannyian érkeznek, mint a járvány előtti években. A sztárok sora valószínűleg kevésbé lesz pazar, mint azt megszoktuk. Már a megnyitón is főleg csak német filmes hírességek jelentek meg a vörös szőnyegen, így Heike Makatsch, Maria Furtwängler és Andreas Dresen, akinek a Rabiye Kurnaz vs. George W. Bush című filmje bejutott a versenyszekcióba.

202203414_1_ORG-103927.jpg

Denis Ménochet és Isabelle Adjani - François Ozon Peter von Kant című filmjében (Fotó/Forrás: 72. Berlinale)

A megnyitón természetesen ott volt a zsűri elnöke, M. Night Shyamalan, de a nyitófilm sztárjai, Isabelle Adjani és Hanna Schygulla hiányoztak a Berlinale Palota előtti vörös szőnyegről. 

Pár nemzetközi filmes csapat jelezte, hogy ők a nehézségek ellenére is jönnek: köztük Emma Thompson, Juliette Binoche, Charlotte Gainsburg és természetesen Isabelle Huppert, aki idén életművéért megkapja a fesztivál tiszteletbeli Arany Medvéjét.

Nem utaznak viszont Berlinbe a hollywoodi nagyok, sem Sigourney Weaver sem Elizabeth Banks, akik Phyllis Nagy Call Jane című abortuszdrámájának főszereplői. Amúgy idén ez az egyetlen amerikai film a verseny szekcióból. Nick Cave sem lesz itt, holott a Berlinalén ünnepli a premierjét Andrew Dominik This Much I Know To Be True című dokumentumfilmje a zenészről.

A 72 év alatt sok furcsaságot megélt már a fesztivál, de szerintem megálmodói is egyetértenének azzal, hogy az idei a valaha létezett legfurcsább az összes közül.

100222_pc_1392_RWD_1920-103927.jpg

François Ozon (Fotó/Forrás: 72. Berlinale)

A fesztivállal egy időben ugyanis pont tetőpontjára hágott az Omikron is, így a fesztivál nagyon szigorú járványszabályok betartása mellett zajlik. A pandémia miatt a bulik és a fogadások most elmaradnak – még a csütörtök esti gála utáni is. Ez számunkra, újságírókra nézve a következőket jelenti: A fesztivál területére és minden moziterembe csak kétszer oltottak, vagy gyógyultak léphetnek be, a nem oltottak nem élvezhetik idén a fesztivált.

Az oltási igazolvány, meg akkor sem, ha valaki háromszor van oltva, nem mentesít a napi tesztelés alól. Tehát mi minden reggelt úgy kezdünk, hogy az első premier előtt a teszt állomásra rohanunk tesztelni.

A moziterembe csak úgy léphetünk be, ha minden egyes film előtt felmutatjuk az oltási igazolványt, a film fesztiválra jogosító újságíró kártyát és az aznapi negatív tesztet. Erre szerencsére kitaláltak egy áthidaló megoldást, van egy ellenőrző sátor, ahol, ha ezt mind bemutattad, akkor kapsz egy karszalagot, persze minden nap másikat, és azzal elvileg egyet egyszerűsödik a belepés. Minden mozi előtt egy őr áll, aki a karszalagot vizsgálja. A következő ellenőrző pont a mozi bejáratánál van, ahol a karszalagot már nem nézik, de a belépő kártyád igen. És akkor van még a harmadik checkpoint a moziteremnél, ahol végre a jegyedet is elkérik. Apropó jegyek: Az idén nem lehet jegyirodákban jegyet vásárolni, minden online történik. Minden reggel 7:30-kor bocsátják virtuális útjára az az- és másnapi szabad kontingenst, és ezeket lehet levadászni hajnalban. A sajtónak minden filmet csak egyszer vetítenek, így nem árt hajnalban kelni és jegyeteket vadászni, ha nem akarunk lemaradni az aznapi kínálatról. De meg így is örülhetünk, hogy legalább moziban nézetünk filmeket, a tavalyi online kanapés megoldás sokat elvett a filmek és a mozi varázsából. És minden óvintézkedés mellett ehhez még maszkot is viselünk egész nap, a moziba belépve és a moziteremben ülve is, még úgy is, hogy csak minden második ülésre ülhetünk le és a jegyek helyre szólnak.

100222_aj_00249_RWD_1920-103927.jpg

Sajtótájékoztató François Ozon Peter von Kant című filmje után (Fotó/Forrás: 72. Berlinale)

Egy csomó vicces jelenetnek voltam már szem - és fültanúja az elmúlt napokban, amit szintén a korona vírusnak köszönhető.

Az emberek, akik évek óta itt találkoznak egymással, régi ismerősként próbálják köszönteni egymást, több kevesebb sikerrel, hiszen nem mindig biztosak benne, ki van a maszk mögött. Számos, „Te vagy az?” „Azt hittem te vagy az.” című jelentet láttam már. És ha a beszélgetéseket hallgatom a moziban a filmekre várva, vagy a filmek után, akkor az emberek nem a filmekről beszélgetnek, még a szakmában sem, hanem hogy ki hányszor van oltva és hogy milyen hatási voltak az oltásnak a szervezetére.

72_berlinale_plakat_3_ORG1-103925.jpg

a 72. Berlinale plakátja (Fotó/Forrás: 72. Berlinale)

Én már a Berlinale plakát medvéjének szemüvegét, ami egy „B” betű, sem B betűnek, sem szemüvegnek nem látom, én már csak B- mint geboostert- azaz harmadszor is oltott jelentéstartalmat vélem emögött is felfedezni.

A plakáton a jegesmedvék fejen állnak, vagy oldalt dőlnek, ami szerintem szinten utalás a szokatlan helyzetre, hogy a világ, így a fesztivál is a feje tetejére állt, de minimum kizökkent.

Tavaly a fesztivál a járvány miatt két részben zajlott, az egyik a szakmai látogatóknak, egy későbbi nyári rész a nagyközönségnek szólt. A 2021-es kétlépcsős folyamat most nem volt opció a 72. Berlinale vezetői számára. Rissenbeek szerint csak egy élőben zajló fesztivál képes megőrizni a "Berlinale magját" – ezt a döntést azonban járványhelyzet fokozódásával sokan kritizálták. A közönség és a szakma azonban lelkesen ünnepelte a fesztivál és a filmek visszatérését a mozikba, hiszen úgy van vele mindenki, hogy Berlin így a Berlinale is, a szabadság és nyitottság mellett tette le a voksát most és mindörökké. Az idén 17 országból összesen 18 film verseng az Arany és Ezüst Medvékért. A járvány miatt azonban jelentősen csökkent a fesztiválprogram: 69 országból összesen 256 filmet mutatnak be február 10. és 20. között, csaknem 25 százalékkal kevesebbet, mint 2020-ban.

 

Fejléckép: A nemzetközi zsűri tagjai a fesztivál megnyitóján / fotó: 72. Berlinale

François Ozon új filmjével nyit a Berlinale

Kapcsolódó

François Ozon új filmjével nyit a Berlinale

Élőben, de szigorú biztonsági megszorításokkal rendezik meg az idei Berlinalét. A nemzetközi filmfesztivál szakmai programja 6 napra rövidül, a mozikban felére csökkentik a nézőszámot, a vörös szőnyeges bevonulásokon csak a sajtó munkatársai vehetnek majd részt.

Isabelle Huppert kapja a 2022-es Berlinale életműdíját

Isabelle Huppert kapja a 2022-es Berlinale életműdíját

A 72. Berlini Nemzetközi Filmfesztivál középpontjában Isabelle Huppert életműve áll majd, a színésznő hét filmjét is levetítik, illetve itt mutatják be a főszereplésével készült Joan Verra című alkotást.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Így újult meg a Magyar Színház

Új néven, új arculattal folytatja a munkát az erzsébetvárosi teátrum, amely infrastrukturális és művészi átalakulást tűzött ki céljául. Az épület egy innovatív, fenntarthatósági koncepció jegyében újul meg. Cikkünkben galéria is található.
Jazz/World

Szívbemarkoló énekléssel mondott végleg búcsút a színpadnak a 93 éves kubai ikon, Omara Portuondo Budapesten – VIDEÓ

A kubai zene élő legendája, a 93 éves Omara Portuondo az előzetes tervek szerint Budapesten adta volna élete utolsó koncertjét október 6-án a Papp László Sportarénában, ám egészségügyi állapota miatt erre végül nem kerülhetett sor.
Vizuál

„A mozgókép megőriz egy sajátos energiamintázatot” – Enyedi Ildikó laudációja Wim Wenders FIAF-díjához

Wim Wenders a Budapesti Klasszikus Film Maraton díszvendégeként vehette át az Uránia Nemzeti Filmszínházban a Filmarchívumok Nemzetközi Szövetségének (FIAF) díját. Az eseményen Enyedi Ildikó méltatta a díjazottat, laudációját a Fidelio felületén olvashatják először.
Zenés színház

„Megéri jónak lenni” – interjú a Budapesti Operettszínház készülő operettmusicaljének szereplőivel

Pejtsik Péter és Orbán János Dénes Hamupipőke című operettmusicaljét november 15., 16. és 17-én mutatja be a Budapesti Operettszínház, Bozsik Yvette Kossuth-díjas balettművész, koreográfus rendezésében.
Vizuál

Világsztárok alakjában látható Mucsi Zoltán a közelmúltban megnyílt ingyenes kiállításon

Ingyenes kiállítás nyílt a Freyler Art Galériában, amelyben a Mucsi Zoltánról korábban naptárként megjelent fotósorozat további képei láthatók. A színművész ismert emberek és fiktív karakterek bőrébe bújva látható.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

A bronzkor csodája – bárki megcsodálhatja a 3000 éves Somló-hegyi nyakéket a Nemzeti Múzeumban

A Nyakék a késő bronzkorból címmel megnyitott kamaratárlat a Nemzeti Múzeum Széchényi-termében látogatható. A bronzkor csodájára a Somló-hegyen bukkantak rá a múzeum régészei idén nyáron, a kincsleletet tartalmazó korsó felnyitásáról videó is készült.
Vizuál ajánló

Világsztárok alakjában látható Mucsi Zoltán a közelmúltban megnyílt ingyenes kiállításon

Ingyenes kiállítás nyílt a Freyler Art Galériában, amelyben a Mucsi Zoltánról korábban naptárként megjelent fotósorozat további képei láthatók. A színművész ismert emberek és fiktív karakterek bőrébe bújva látható.
Vizuál ajánló

Hol van a művész helye a gépi alkotás világában? – kezdődik a 10. pulzArt Kortárs Művészeti Fesztivál

Október 11. és 13. között rendezik meg Sepsiszentgyörgyön a 10. pulzArt Kortárs Művészeti Fesztivált, amely hiánypótló kulturális kínálatot nyújt a székelyföldi régióban.
Vizuál magazin

„A mozgókép megőriz egy sajátos energiamintázatot” – Enyedi Ildikó laudációja Wim Wenders FIAF-díjához

Wim Wenders a Budapesti Klasszikus Film Maraton díszvendégeként vehette át az Uránia Nemzeti Filmszínházban a Filmarchívumok Nemzetközi Szövetségének (FIAF) díját. Az eseményen Enyedi Ildikó méltatta a díjazottat, laudációját a Fidelio felületén olvashatják először.
Vizuál ajánló

Három kortárs alkotást láthat a közönség a 8. Szlovén Filmnapokon

A Toldi Moziban lesz látható Szlovénia idei Oscar-nevezettje, a Megváltás kezdőknek, amelyet a kritikusok Bong Joon-ho Élősködők című filmjéhez hasonlítottak. Vetítik emellett a megtörtént eseten alapuló Megfigyelést, valamint A test című dokumentumfilmet is.