Vizuál

Fél évszázad után felújítva tér vissza Cannes-ba Elek Judit klasszikusa

2023.05.08. 14:00
Ajánlom
Hetedik alkalommal kapott meghívást a felújított alkotásokat bemutató Cannes Classics válogatásába újonnan restaurált magyar film. A Sziget a szárazföldön Ragályi Elemér könnyed kamerajátéka és Kiss Manyi természetes játéka miatt is különleges helyet foglal el a hazai filmtörténetben. 

Május 16-án kezdődik a világ legrangosabb filmfesztiválja Cannes-ban. Az idei szemlén a közelmúltban 85. születésnapját ünneplő Kossuth- és Balázs Béla-díjas magyar rendező, Elek Judit munkássága előtt is tisztelegnek, a Sziget a szárazföldön című alkotását ugyanis beválogatták a Cannes Classic válogatásba – adta hírül a Nemzeti Filmintézet (NFI). A fesztiválra korábban Jancsó Miklós Szegénylegények, Makk Károly Szerelem, Fábri Zoltán Körhinta, Bacsó Péter A tanú, Sára Sándor Feldobott kő és Mészáros Márta Napló gyermekeimnek című filmjeit is meghívták.

Az NFI – Filmarchívum a közelmúltban újította fel a rendező legfontosabb filmjeit, ugyancsak a művész születésnapja alkalmából.

Elek Judit művei korábban négy alkalommal járták meg Cannes-t, először 1968-ban a Meddig él az embert vetítették a Kritikusok Hete szekcióban. A Sziget a szárazföldönt hosszú vastaps fogadta, amikor 1972-ben versenyen kívül mutatták be. A frissen restaurált film, amelynek munkálataiban a közelmúltban elhunyt Ragályi Elemér operatőr is részt vett, most több mint fél évszázad elteltével térhet vissza sikerének helyszínére.

Elek Judit a Színház- és Filmművészeti Főiskola rendezői szakát 1956 és 1961 között Máriássy Félix osztályában végezte el. Pályáját dramaturgként kezdte a Budapest Filmstúdióban, alapító tagja volt a Balázs Béla Stúdiónak. Tabutörő dokumentum és játékfilmjeiben mély együttérzéssel és nagy szenvedéllyel ábrázolja az emberi kapcsolatokat, az érzékeny társadalmi vagy történelmi témákat.

Első nagyjátékfilmje, az 1969-ben készült Sziget a szárazföldön egy magányos, idős asszony (Kiss Manyi) története, aki nagy lakásában él egy budapesti bérházban, tovatűnt fiatalságának emlékei között. Szűkös társbérleteikben szorongó szomszédainak nyomására elhatározza, hogy lakását kisebbre cseréli.

A film hitelesen idézi fel a hatvanas évek Budapestjének atmoszféráját, különlegessége, hogy a dokumentarista ábrázolásmódot szürreális hangulattal és groteszk humorral ötvözi.

A film forgatókönyvírója Mándy Iván volt, aki már Elek Judit Találkozások (1963) című rövidfilmjében is szerepet kapott, operatőre pedig Ragályi Elemér, akivel már a Meddig él az ember? (1967) című filmben is sikerrel dolgoztak együtt. Ragályi a hétköznapi életképekre felfűzött történetet könnyű, mozgékony kézikamerával vette filmre, ami nagyban hozzájárult a film hitelességéhez és mozgalmasságához. A dokumentarista és játékfilmes technikák izgalmas vegyítése megelőlegezte a Budapesti Iskola dokumentarista játékfilmjeit. A Sziget a szárazföldön a főszerepet alakító Kiss Manyi finom gesztusokkal, melankóliával telített, természetes játéka miatt is különleges helyet foglal el a magyar filmtörténetben.

Fejléckép: Jelenet a Sziget a szárazföldön című filmből (Fotó/Forrás: Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum)

Enyedi Ildikó zsűrielnök lesz a cannes-i filmfesztiválon

Kapcsolódó

Enyedi Ildikó zsűrielnök lesz a cannes-i filmfesztiválon

A nemzetközileg is elismert, Arany Medve-díjas filmalkotó a jövő hónapban megrendezésre kerülő 76. cannes-i filmfesztivál hivatalos programjában versenyző rövidfilmek és a filmfőiskolák legjobbjait felvonultató Cinef válogatás közös nemzetközi zsűrijének élén elnököl.

Buda Flóra Anna filmje is versenybe száll Cannes-ban az Arany Pálmáért

Buda Flóra Anna filmje is versenybe száll Cannes-ban az Arany Pálmáért

A magyar rendező új animációs filmje a fesztivál rövidfilmes programjában kapott helyet, amelynek zsűrielnöke Enyedi Ildikó lesz.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Átadták a Magyar Filmakadémia Aranyérmeit

A filmszakmai egyesület a magyar kultúra napján adta át a Filmakadémia Aranyérmeket közössége azon tagjainak, akik kiemelkedő tevékenységükkel vagy akár életművükkel szolgálták a hazai mozgóképkultúrát. Márta Istvánt, Mikulás Ferencet és Novák Jánost is kitüntették.
Színház

A főváros létrehozza a pesti Jurányit a függetleneknek

A Jurányi Ház mintájára alkotó- és játszóhelyet kívánnak létrehozni a független színházaknak, kulturális műhelyeknek a főváros tulajdonában álló volt iskolaépületben, a XIII. kerületi Szabolcs utcában.
Klasszikus

Renaud Capuçon: „Kíváncsiság és öröm nélkül nem lehet muzsikálni”

Szerencsére gyakori vendég Budapesten a világhírű hegedűművész, Renaud Capuçon – nemrég a Budapesti Fesztiválzenekarral játszotta Mendelssohn e-moll hegedűversenyét január 17–19. között a Müpában, a tavalyi évadban pedig vezényelni is hallhattuk.
Könyv

Digitalizált formában elérhetőek Petőfi Sándor fiának, a fiatalon elhunyt Zoltánnak versei és levelei

Immár online hozzáférhető Petőfi Sándor és Szendrey Júlia gyermeke, Petőfi Zoltán (1848–1870) 135 verse, valamint 95 darabból álló levelezése az Országos Széchényi Könyvtár Kézirattárában őrzött Petőfi-hagyatékból.
Vizuál

Pataki Éva: „Mészáros Márta filmjei univerzálisak”

Mészáros Márta állandó alkotótársa Pataki Éva Balázs Béla-díjas író, forgatókönyvíró. A Fidelio őt kérte meg, hogy reagáljon arra a kivételes hírre, miszerint a francia Coproduction Office Mészáros Márta 14 filmjét, köztük az Örökbefogadást, a Kilenc hónapot és a Napló-trilógiát megvásárolta világforgalmazásra.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

A Szépművészetiben ünnepli 10. születésnapját a Textúra

A múzeum a korábbi évadok szövegeiből választott ki tízet, melyeket a színészek szokás szerint az ihlető műalkotások társaságában fognak tolmácsolni. Premier: február 11.
Vizuál hír

Magyar siker: Jancsó Dávid Oscar-esélyes A brutalista vágásáért

Bejelentették az idei, 97. Oscar-díj jelöltjeit. Idén ismét van magyar jelölt: A brutalista című film vágója, Jancsó Dávid is esélyes az aranyszoborra. A legtöbb jelölést Jacques Audiard Emilia Pérez című, spanyol nyelvű musicalje kapta.
Vizuál hír

Fókuszban a nyílt gyakorlatok – bemutatta éves programtervét a Ludwig Múzeum

A kortárs művészet megértéséhez fontos, hogy láthatóvá váljanak az alkotásokat létrehozó helyzetek és kapcsolatok. A Ludwig Múzeum 2025-ös kiállításain bemutatott gyakorlatok túllépnek a hagyományos kereteken, összekapcsolják a művészetet a társadalommal, és új kifejezési formákat, közösségi élményeket teremtenek.
Vizuál kritika

Ön mit tenne, ha hűtlenségen kapná a házastársát?

Szembenézne a problémáival, vagy inkább hívna egy szakembert, aki vállalja, hogy elsimítja a dolgokat? A Volt szerető, nincs szerető című dokumentumfilmben egy hivatásos „szerető-elválasztót” láthatunk munka közben.
Vizuál hír

Átadták a Magyar Filmakadémia Aranyérmeit

A filmszakmai egyesület a magyar kultúra napján adta át a Filmakadémia Aranyérmeket közössége azon tagjainak, akik kiemelkedő tevékenységükkel vagy akár életművükkel szolgálták a hazai mozgóképkultúrát. Márta Istvánt, Mikulás Ferencet és Novák Jánost is kitüntették.