Vizuál

Félidőnél tart a Berlinale – A helyszínről jelentkezünk

2019.02.12. 16:05
Ajánlom
Tíz nap alatt több mint 300 ezren moziznak Berlinben, a 69. Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon. A versenyfilmek többségének már megtartották a premierjét és városszerte láthatja őket a közönség.

A Berlinale központja ugyan 2000 óta a Potzdamer Platz és környéke, ahol a premiereket a külön erre a célra épített Berlinale Palastban rendezik, de városszerte a legnagyobb mozik és az art mozik is fesztiválhelyszínekké válnak erre a tíz napra. Így lehetséges, hogy a 26 millió euro költségvetésű rendezvényen tavaly már több mint 300 ezer jegyet adtak el, ezzel a világ legnagyobb közönségfesztiváljává is vált ez a filmünnep.

A berlini megjelenés hagyományosan fontos a magyar film számára.

Mészáros Márta volt az első női, és az első magyar rendező, aki elnyerte a fesztivál fődíját, az Arany Medvét 1975-ben, az Örökbefogadás című filmjével. A digitálisan restaurált filmet a Berlinale Classics szekció hívta meg idén. Két éve Enyedi Ildikó filmje, a Testről és lélkeről nyűgözte le a berlini közönséget és nyerte el a fődíjat, de nagy kedvencek voltak annak idején Tarr Béla, vagy Fliegauf Bence filmjei is, itt debütált Bucsi Réka, sőt Mészáros Márta is többször visszatért a fesztiválra.

GettyImages-1128953159-160210.jpg

Vörös szőnyeg a Berlinale Palast előtt (Fotó/Forrás: Thomas Niedermueller / Getty Images Hungary)

Az Arany Medvéért versenyző filmek közül François Ozon és Fatih Akin alkotásairól már tudható, hogy Magyarországon is vetíteni fogják, a Vertigo Média forgalmazásában. 

François Ozon a francia katolikus egyház legnagyobb botrányáról, a pedofil papokról készítette dokumentarista igénnyel Grace a Dieu (Isten kegyelméből) című filmjét, amellyel ötödik alkalommal tér vissza a Berlinalé versenyprogramjába. A Franciaországban közismert botrány 2016 óta zajlik, Bernard Preyant egykori áldozatai ekkor vádolták meg a papot és álltak a nyílvánosság elé, hogy elmondják gyerekkori sérelmeiket. Hálózatuk révén azóta körülbelül 70 szexuális abúzust elszenvedő egykori fiú tett feljelentést.

Bátor, érzékeny és gyors döntés volt a rendező részéről, hogy egy lezáratlan botrány felderítését választotta új filmjének. A sajtótájékoztatón elmondta, hogy az adaptáció során úgy dolgozott, mint egy tényfeltáró újságíró, dokumentarista eszközökkel építette fel a témát.

Rengeteg időt töltött a szexuális abúzust elszenvedők között,

megismerte életüket, félelmeiket, a hallgatás és a megszólalás fájdalmait, és ezek alapján mintázta meg filmje szereplőit.

GettyImages-1128305416-155112.jpg

A Grace a Dieu c. film premierje Berlinben - középen François Ozon (Fotó/Forrás: Matthias Nareyek / Getty Images Hungary)

Ozon három főszereplőt emelt ki különböző társadalmi rétegekből, három megküzdés történetet látunk, amelyek végül egymásba folynak. A súlyos témához, tiszta, érthető, tárgyilagos filmnyelvet választott, így még könnyebben befogadhatóvá tette a még most is kavargó botrány hátterének megértését. A trauma, az elhallgatás súlyát, a szülők lelkiismeretfurdalását, az egyházi vezetők hallgatását, a felelősségre vonás elmaradását. Bár ki tudja? Ahogy a vége főcímen is olvasható, az ügy tárgyalása 2019-ben folytatódik. Ez a film biztosan, és talán a zsűri elnöke, Juliette Binoche is tehet valamit azért, hogy még többen megismerjék az áldozatok történeteit.

Szintén forgalmazásba kerül Magyarországon Fatih Akin új filmje, a német-francia együttműködésben készült Der Goldene Handschuh (Az arany kesztyű) című thriller, amelyet hatalmas érdeklődés várt a fesztiválon. A német rendező dokumentarista igénnyel készítette el a ’70-es évekbeli hamburgi sorozatgyilkos történetét feldolgozó filmjét, amely korabeli dokumentumokra és Heinz Strunk 2016-ban megjelenő könyvére épül.

A kikötőváros éjszakai életének talán a legsivárabb részében játszódó film egyik fő helyszíne a sorozatgyilkos törzshelye, a bűnözökkel, alkoholistákkal, prostituáltakkal, egykori náci katonákkal zsúfolt, koszos kocsma, valamint egy kétségbeejtő tetőtéri lakás, a gyilkosságok helyszíne. A gondosan kidolgozott, lerobbant környezet, a végletekig elmaszkírozott, torzóvá vált főszereplő, a kilátástalanságig eljutott nőalakok, mind-mind az egykori NSZK ismeretlen arcát mutatják meg.

A rendező a sajtótájékoztatón elmondta, hogy a bűn mellett a szereplők méltóságát is meg akarta mutatni, mégis, a professzionális színészi alakítások, a látvány, a kamera, mintha mindent túlságosan is élethűen mutatna meg, már-már önmaga karikatúráivá téve alakjait.

A fesztiválon külön programban mutatják be az elmúlt év német filmjeit.

A Berlinale Classics idén a női rendezők filmjei előtt tiszteleg. Sosem volt még ilyen erős a kínai program, bár mára bejelentették egy versenyfilmjük visszavonását (One Second, rendező: Csang Ji-mou), de még így is két másik filmmel jelen vannak a fő programban és hat másikkal egyéb kategóriákban. Hagyományosan erős a francia jelenlét is, míg idén Norvégia lett a fesztivál a díszvendége, különálló épületükben folyamatos programokkal mutatkozik be a norvég filmgyártás. A brazil filmesek aggódnak az új kormány kiszámíthatatlan filmes politikája miatt, az angol filmintézet, a BFI Brexit-tanácsokat ad és több produkciós cég is összefogott gender balanced alkotások támogatására.

Visszavontak egy versenyfilmet a Berlinalén

Kapcsolódó

Visszavontak egy versenyfilmet a Berlinalén

A kínai sztárrendező, Csang Ji-mou filmjét technikai okokra hivatkozva vonták vissza, ám egyes sajtóértesülések szerint más okok állhatnak a háttérben.

A legnagyobb kérdés továbbra is a filmfogyasztási szokások átalakulása,

elsősorban a fiatal közönség körében egyre nagyobb teret nyerő screening szolgáltatások népszerűsége. A European Audiovisual Observatory napokban bejelentet adatai szerint Európában 2018-ban átlagosan 3 százalékkal kevesebb mozijegyet adtak el, a legnagyobb esést épp Németországban mérték, ahol 13,9 százalékkal kevesebbet mutatnak a bevételek. A kelet-európai régióhoz hasonlóan Magyarországon is jobb a helyzet, nálunk 2018-ban 1,9 százalékkal nőttek a bevételek, 15,4 millió eladott mozijeggyel.

A Berlinale egyelőre kitart a nagyvászon mellett és előnybe helyezi a moziforgalmazást: a versenyprogramba csak olyan film kaphat meghívást, amelyet először mozikban vetítenek és csak utána kerülhet online forgalmazásba. Ki tudja, jövőre talán ez is megváltozhat, mert 18 év után elköszön Dieter Kosslick, és a jubileumi 70. fesztivált már Carlo Chatrian igazgatja.

Tudósításunkban legközelebb a magyar alkotók filmjeivel foglalkozunk.

Fejléckép: Juliette Binoche (fotó: Thomas Niedermueller / WireImage / Getty Images Hungary)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Kiemelkedő életművek és emberi teljesítmények – Átadták az Cziffra Fesztivál díjait

Idén rekordszámú pályázat érkezett. A díjakra a Cziffra Fesztivál felhívása szerint művészeket, kulturális szakembereket lehetett jelölni; a döntést végül a jelölési időszak lezárultával az öttagú szakmai zsűri hozta meg.
Könyv

„A költészet maga a titokzatos zene” – Tóth Krisztina a Lírástudók vendége

A könyvesboltok újdonságai között segít eligazodni a Líra Könyv és a Fidelio június 9-én, szerda este fél 8-kor jelentkező irodalmi podcastja. A friss könyvajánlókat és tartalmas beszélgetéseket kínáló műsor házigazdája Szabó T. Anna, az adás vendége Tóth Krisztina, költő, író, műfordító.
Színház

„Minden téren jönnek előre a nők” – Interjú Péterfy Borival

Az Átrium új bemutatója, a Mefisztó Klaus Mann Mephistójának szabad átirata a kortárs kabaré műfajában, sok zenével és meglepetéssel. Az Urbán András rendezte előadásban Péterfy Bori a többi színészhez hasonlóan sokféle karaktert villant fel.
Színház

Takács Kati a Psota Irén-díj idei kitüntetettje

A Jászai Mari-díjas érdemes művész Básti Juli Kossuth-díjas színművésztől vehette át az elismerést június 9-én, a Rózsavölgyi Szalonban tartott díjátadó ünnepségen. Takács Katit az eseményen Bálint András méltatta.
Klasszikus

Világsztárok a Müpában: klasszikusok és ősbemutatók az új évadban

Türelemre, alázatra és rugalmasságra tanított az előző időszak – idézte fel az elmúlt másfél évet Káel Csaba vezérigazgató a Müpa évadnyitó sajtótájékoztatóján, emlékeztetve rá, hogy ez a nyitás most többet és mást jelent mindenki számára. A következő szezon a megújulás jegyében telik: a visszatérő közönségkedvencek mellett számos új program érkezik az intézménybe, a magyar sztárok mellett pedig a nemzetközi művészvilág kiemelkedő alkotói is képviseltetik majd magukat a koncerttermekben.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Fődíjat nyert Szajki Péter filmje New Yorkban

Összesen öt díjat, köztük a fődíjat hozhatta el Szajki Péter Most van most című alkotása a New York Film Awards-on.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Favella, fakanál, fatányér…

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a Rocinha favellában megélt tapasztalatairól mesélt.
Vizuál hír

50 éves a legendás Kecskemétfilm

Magyar Népmese sorozatuk immár hivatalosan is hungarikum, a világhálón 170 országból 134 millióan nézték meg. Itt készült a Vízipók-csodapók, melyet 46 ország vásárolt meg, és melyből generációk tanulhatták meg, hogy a barátság és a természet védelme egyaránt fontos.
Vizuál magazin

Évtizedes elfeledettség után először látható Péli Tamás monumentális pannója

A Születés című alkotás szeptember 26-ig látható a BTM Vármúzeum Barokk Csarnokában. A páratlan jelentőségű, de hányattatott sorsú, ez idáig a közönség elől elzárt fára festett táblakép központi motívuma a roma nép képzelt-megálmodott eredetmítosza.
Vizuál ajánló

Leonardótól Miróig - rajzok, grafikák a Szépművészeti Múzeum gyöngyszemei közül

A Grafikai Gyűjtemény százötven éves jubileumára nyílt kiállítás és reprezentatív album nem csupán a művekről nyújt széles körű áttekintést, hanem a múzeumi kulisszák mögé is betekintést enged. Egyszerre ünnepli az európai rangú, egyedülálló gyűjtemény jeles évfordulóját és a múzeum újranyitását.