Vizuál

Feltupírozott jellemek

2016.04.21. 15:34
Ajánlom
Nem szeretik ma Magyarországon a grafikát. De annak, aki szereti, Ráskai Szabolcs kiállítása maga a Kánaán.
Ráskai Szabolcs Jellem-Tupír című kiállításán jártunk az Art9 Galériában, a grafikusművésszel interjút is készítettünk a kiállítás megnyitó előtt.
Ráskai Szabolcs

Ráskai Szabolcs (Fotó/Forrás: Fátrai László)

A falakon emberszerű maszkok láthatóak hétköznapi tevékenységek közben. Ha nagyon meg kéne határozni a stílust, talán a konceptuális figuratív ábrázolás értelmezhető leginkább a képekre. Iszonyatos mélységekből érkezik a mondanivaló, a „nem hallok, nem látok, nem beszélek” feldolgozása.

Jellem-Tupír

Jellem-Tupír (Fotó/Forrás: Fátrai László)

A mai okostelefon-imádat is megjelenik a képeken. Az alakok elvesztették valódi ember mivoltukat, leporladt róluk a kontaktuskeresés vágya. Nem is látnak bennünket, nem is léteznek a materiális valóságban. Örvénylő szellemalakok, akik arra koncentrálnak, sikerül-e helyesírási hiba nélkül válaszolni a facebookon, a twitteren. Az alkotó nem fűz magyarázatot a képeihez, hiszen régen rossz, ha litánia kell, hogy megtudjuk, mit kellene látnunk.

Jellem-Tupír

Jellem-Tupír (Fotó/Forrás: Fátrai László)

Az újabb képek sokkal kedvesebbek, szinte játékosak, nincs bennük a tragikomikus fintor, virgonc a művész, és megcsillantja fantáziáját. A csupán hajviseletekre, és néhány használati tárgyra redukált képi világgal operálva próbál jellemet formálni. A képeslapnyi rajzok lebegnek, eltávolodnak a faltól, teret képeznek láthatatlanul.

Ráskai Szabolcs

Ráskai Szabolcs

- Miért pont a grafika, és, ha már az, miért nem az alkalmazott része? Ódzkodsz a számítógéptől, vagy egyáltalán nem volt kedved a reklám irányába fordulni?

- A festészet kihívásaival mindig is küzdöttem, noha soha sem állt távol tőlem. Soha nem tudtam olyan biztonsággal kezelni a színben és az ecsetben rejlő klasszikus harmóniát, mint a legegyszerűbb kifejezőeszközt, ami ténylegesen a vonal és a ceruza fundamentális kettősségét képezi. Valahogy az előbbinél soha nem éreztem, hogy összeáll valami, amit nagyon szerettem volna; az utóbbinál pedig ez az érzés megvolt, és mindig tudtam hova fejleszteni. Például amikor hosszú időn át sokszorosító grafikával foglalkoztam, akkor remek kiindulópontot jelentettek a rajzaim a metszeteimhez. Első körben tervezőgrafika szakra jelentkeztem a Képzőművészeti Egyetemre. Akkortájt a számítógépes grafika nem volt egy elérhető és tanulható szakma számomra.

- A grafika hatalmas eszköztárából a ceruza maradt a kifejező eszköz. Ez egy szeszély nálad, vagy van mögötte valami komoly ideológia?

- Nem mondanám, hogy csak a ceruza maradt volna az eszköztárból. A ceruzában az automatizmust szeretem és azt az egyszerűséget, hogy bármikor, bárhol, szinte bármilyen körülmények között lehet vele dolgozni. Ideológiákat nem gyártok, mert nincs mire.

Ráskai Szabolcs

Ráskai Szabolcs

- Mostanában sokat beszélgetünk a hazai grafika meglehetősen szánni való helyzetéről, holott tőlünk nyugatra ez a kifejezési mód hasonlóan kiemelkedő figyelmet kap, mint más, hagyományosan a magaskultúra körébe sorolt képzőművészeti technika. Mit gondolsz, mi lehet az oka, hogy Magyarországon mostohagyerekként kezelik a kézi-rajzot?

- Nem hiszem, hogy mostohagyerek lenne. Úgy gondolom, egyre többen használják itthon is az egyedi grafika megvalósításának tárházát. A hagyomány megmaradt, de a sarokkövei máshová rendeződtek, és nem feltétlenül a folyamatos eladhatósági faktor érdekében. Sokszor látjuk a rajzot konceptuális munka kísérőjeként feltűnni, ami a projekt fontos részét képezi, vagy éppen magyarázza azt. De - sajnos, vagy nem – nem a megfizethető polgári otthonok díszeként tetszeleg. Közeg is alig van, aki ezt potenciális vásárlói, vagy gyűjtési opciónak tekintené. Nálam ez egy szerelem, és a szerelmesek elvakultak. Én szeretem ebben az elvakultságban elhúzni a függönyt, és a belső képeimnek élni és kiérlelni, kiélvezni azokat.

- A képeidet elnézve az a benyomása támad az embernek, hogy van bennük valami keserűség. Elég egyértelmű és zord társadalomkritika omlik le a falakról.

- Valóban lehet bennük egyfajta tragikomikum, de keserűséget árasztana? Inkább társadalomkritikát mondanék. De én mindig a tréfás, vagy a banális oldalát próbálom kiemelni ezeknek az alakoknak, még ha valami drámait is akarok netalántán közölni... Ma már nincs olyan ember a világon, akinek ne lenne problémája bizonyos helyzetekkel. És ez így helyénvaló, ha ez nem lenne, nem születnének kritikus alkotások sem. A környezettel hol harmóniába, hol meg diszharmóniába kerülök, de minden esetben a jövő van előttem, és nem a múltam. Ez a világ rendje. 

Ráskai Szabolcs

Ráskai Szabolcs

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Gyönyörű Bach-klipet forgatott Yo-Yo Ma

A világ 36 helyszínére viszi el Yo-Yo Ma Bach-csellószvitjeit. Íme a projekt lenyűgöző első klipje.
Színház

Liliom mint intellektuális művész – ifj. Vidnyánszky Attila rendezése a Vígben

A Vígszínház hatalmas színpadát is szinte szétfeszítő, óriási díszletben mutatták be Molnár Ferenc emblematikus darabját, a Liliomot. A kisemberek szinte elvesznek a térben, de tragédiájuk elemi erővel tör át a rivaldán.
Klasszikus

Az Óbudai Danubia mutathatja be Kurtág György operáját itthon

Előreláthatóan 2020-ban. Jövőbeli terveiről tájékoztatta a sajtót Óbuda 25 éves zenekara.
Tánc

Februárban megnyit a Nemzeti Táncszínház várva várt új épülete

Négy év bizonytalan helyzet után február 15-én a Budapest Táncfesztivállal egybekötve adják át a nagyközönségnek az intézmény új épületét a Millenáris Parkban.
Jazz/World

Írók, akiknek szövegeiben ott lüktet a jazz

A jazz és az irodalom keveredéséből igazi varázsital jön létre, ha avatott kezek keverik. Olyan prózaírókat gyűjtöttünk össze, akik a jazz és az irodalom iránti szenvedélyüket igazi esszenciába oltották.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Mégsem Klimt-domborművet találtak Budapesten?

Két Klimt-szakértő szerint nem Gustav Klimt munkája az a Budapesten talált dombormű, amelyet kedden mutattak be a Magyar Belsőépítész Egyesület közgyűlésén - írta a The Art Newspaper.
Vizuál ajánló

Februárban kerül a mozikba Bud Spencer életrajzi filmje

Hatvan év után a magyar alkotás az első portréfilm, amely Bud Spencer egész életét feldolgozza és bemutatja azt az arcát, amelyet a filmjeiből nem ismerhettünk.
Vizuál BIDF

Ha kíváncsi vagy a nagyvilágra, nézz dokumentumfilmeket

Csaknem 40 film, köztük hét rövid dokumentumfilm száll versenybe az idei Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon (BIDF), amelyet január 28. és február 3. között rendeznek Budapesten a Cinema City Aréna moziban.
Vizuál berlinale

Társadalmi, politikai kérdéseket feszegetnek a 69. Berlinale versenyfilmjei

Összeállt a 69. Berlini Nemzetközi Filmfesztivál (Berlinale) versenyprogramja, az Oscar-díjas francia színésznő, Juliette Binoche vezette zsűrinek 17 alkotás közül kell kiválasztania a legjobbat. A magyar filmet Mészáros Márta, Buda Flóra Anna, Tóth Luca és Tasnádi Zsófia képviseli.
Vizuál hír

A szakértői vizsgálat előtt loptak el egy feltételezett Michelangelo-festményt

A belga kisváros templomából pár nappal azelőtt vitték el a festményt, hogy a szakértőnek alkalma lett volna megvizsgálni. A magányos elkövető kizárható, mivel a kép súlya egy mázsa körül van.