Vizuál

Fenyegető nyugalom a kietlen, hófedte tájakon – Herman Levente kiállításán jártunk a Várfok Galériában

2023.02.14. 16:05
Ajánlom
Vörösben úszó téli táj, egy, az erdő rengetegében megbújó drón és egy nő puha, meleg köntösben, amint egy párnára tett gesztenyét bámul – Herman Levente kietlen, szürreális tájakara viszi festményein keresztül a nézőit, amelyekben az ember – két képet leszámítva – nincs jelen fizikailag, csupán a nyomát érezni.

Csendet lélegzünk a festményeken keresztül, ám a művek mindegyikéből fenyegető nyugalom árad. Afféle vihar előtti csend. A képek címei is ezt sugallják: a látszólag békés tájakon mindig akad valami zavaró, idegen elem, amely már beépült a természetbe, ahogy ezt a kiállítás címe is sejteti, Beépített természet. A Red című festményen a vörösben úszó havas erdőrészlet hat ránk úgy, hogy egyszerre vonz, de félelmet is kelt.

A Drónok harca kékes, sci-fibe illő fényeiben felbukkanó drón olyan, mintha arra célozna: észrevétlenül figyelünk, úgysem menekülhetsz.

A Help havas tája pedig egy Kolozsváron töltött telet juttat eszünkbe, ami annyira elhúzódott, hogy azt hittük, soha nem jön el a kikelet. A hófedte terület hátterében álló házak ablakaiból kiszűrődik a fény – látni nem látjuk, de ebből azt feltételezzük, élnek ott emberek, sőt. A hóba valaki hatalmas betűkkel rajzolta bele a segélykiáltást: „HELP”. Középre komponálva egy autó körvonalazódik, amit vastagon belepett a fehér hó. Nem tudni, ott ragadtak-e a benne utazók, élnek-e vagy halottak.

Herman-Levente_Help_109_150_olaj_vaszon-133115.jpg

Herman Levente: Help, 190 x 150 cm, olaj, vászon, 2022 (Fotó/Forrás: Várfok Galéria)

A marosvásárhelyi születésű Herman Levente eddigi munkáit inkább a sorozatokban való gondolkodás jellemezte, amely mindig egy-egy téma köré épül, úgy, mint az Ádám és Éva (2007), a Portrék (2011) és a Magánélet (2021), hogy csak néhány kedvencünket említsük. Nincs ez másképp a mostani tárlaton sem, amelynek egyik fő műve a Beépülés. Két alakot látunk, amint az erdő közepén, egy asztalnál ülnek, egymással szemben. Noha arcuk nem látszik, és ruhájukból sem egyértelmű, nézőként mégis azt feltételezzük, a bordó mellényt viselő illető egy nő. Pont ezt szeretjük annyira a monokróm színvilág árnyalatait használó művész képeiben, hogy megadja a befogadó számára az értelemzés szabadságát.

Kijelöl bizonyos viszonyítási pontokat, kontextusba helyezi, de rábízza a szemlélőre, hogy milyen történetet olvas ki a látottakból.

Légrádi Gergely író ezt a szöveget írta ehhez a képhez:

„ahogy festők álmodnak / úgy álmodtak ők is világot / maguknak / fénnyel / kerttel / kenyérrel és borral. / egymás köré rajzolták magukat / egy testnek, hogy látszanak / és álmodtak tovább / egymásnak teremtett világot / festőt, kezében ecsettel / vásznon magukat / életre keltve / és kertet, fényt, bort és / felriadtak / hajnalodott már / a festő elment / egymásra néztek / vázlat voltak csupán / teremtett világuk vásznán / kontúrok nélkül / elmosódva / álmatlanul forgolódva / várták a következő éjjelt / hátha, akkor”

/Légrádi Gergely/

Légrádi mindegyik festményhez írt egy-egy szöveget, így adva egy lehetséges interpretációt a vizuális látványhoz, ám ezek is inkább csak hangulatlenyomatok, amelyek tükörként működnek:

a befogadó belenézhet és talán kitapogathatja aktuális mentális állapotát.

Épp ezért érdemes elidőzni egy-egy műnél. Az Álom már címadásával is segít elhelyezni a látottakat. Kétségkívül a kiállítás egyik legerősebb képe, amely mintha meghatározná a forrását a többi, szürreális víziónak. Legalábbis a háttérben meghúzódó farengeteg mintha azt mondaná, erre tessék, itt a bejárat az erdőbe, a tudatalatti labirintusába, innen bomlik ki a többi festmény, amely egy-egy képben villantja fel az erdő különböző pontjait.

Herman-Levente_Alom_200_240-133115.jpg

Herman Levente: Álom, 200 x 240 cm, olaj, vászon, 2022 (Fotó/Forrás: Várfok Galéria)

És noha egy beépített természetet, az iparosodott, mesterséges világ nyomait láthatjuk a művek többségén, mégis van bennük lélek, nem is kevés.

Névjegy

Herman Levente a Várfok Galéria állandó művésze 2007 óta. Tanulmányait a Magyar Képzőművészeti Egyetemen végezte 1995-2000 között, grafika szakon. Alapító tagja az Élesdi Művésztelep Egyesületének. Művei számos magyar és külföldi köz- valamint magángyűjteményekben megtalálhatók, köztük az Egyesült Királyságban, Belgiumban, Kínában és az Egyesült Államokban.

Beépített természet

Helyszín: Várfok Galéria

Időpont: január – február 18.

 

Fejléckép: Herman Levente: Beépülés, 190 x 150 cm, olaj, vászon, 2022 (részlet) (Fotó/Forrás: Várfok Galéria)

 

Optikai csapdák, kietlen, szürreális tájak – Új kiállítások a Várfok Galériában

Kapcsolódó

Optikai csapdák, kietlen, szürreális tájak – Új kiállítások a Várfok Galériában

Egyszerre két kiállítás is nyílik a Várfok Galériában január 12-én: Várady Róbert Bizonytalansági állandó című tárlatán a művész utóbbi két évben alkotott munkáit láthatjuk, Herman Levente pedig a vidéki sötét éjszaka tájaira, sűrű erdőkbe és végtelen hómezőkre viszi a nézőt festményein keresztül.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Csontváry ritkán látható, 1901-ben festett szicíliai tájképét is élőben csodálhatjuk a Virág Judit Galériában

A Holdtölte Taorminában című festmény felbukkanása azért számít művészeti szenzációnak, mert a magántulajdonban lévő festményt régóta nem láthatta a szélesebb közönség. „Kevés mű maradt fenn Csontváry után, magángyűjteményben pedig nagyjából húsz darab lehet. Ezek egyike a Holdtölte Taorminában” – mondta el Kelen Anna, a Virág Judit Galéria művészettörténésze.
Színház

Találkozni önmagunkkal: ez is egyfajta megváltás – interjú Gáspár Ildikóval a Bűn és bűnhődésről

Március 8-án mutatják be a Bűn és bűnhődést az Örkény István Színházban. Az előadás rendezőjével Dosztojevszkij leghíresebb regénye mellett a női karakterekről, önként vállalt szenvedésről és a színházak társadalmi szerepéről is beszéltünk.
Klasszikus

A zene- és énektanári pálya népszerűsítését segíti a frissen átadott Kodály Műhely

A Városmajorban található intézmény kurzusoknak, szakmai és módszertani bemutatóknak, művészeti, zenetudományi témájú kerekasztal-beszélgetéseknek és kamarazenei hangversenyeknek ad helyet.
Színház

Forradalomra uszít az óbudai tanár az Átriumban

A Hannibál tanár úr című, ikonikus Fábri Zoltán-film egy letűnt korszakot idéző történet, amelynek színpadi átdolgozása megdöbbentően pontos és különösen aktuális társadalmi látleletté vált napjainkban.
Plusz

Elhunyt Jan Assmann egyiptológus, vallástörténész

A világhírű német tudós nevéhez fűződik egyebek közt a kulturális emlékezet fogalma, amelyet feleségével közösen dolgoztak ki. 2018-ban a Német Könyvkereskedelem Békedíjával tüntették ki.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

10+1 ikonikus jelenet minden idők legmeghatározóbb sorozatából

Táncoló törpe, rébuszokban beszélő óriás, isteni feketekávék és cseresznyés piték, bohókás jazz, csontig hatoló rémálmok, egy furcsa FBI-ügynök, misztikus baglyok, vörös bársonyfüggöny. Összegyűjtöttük a Twin Peaks legikonikusabb jeleneteit.
Vizuál hír

Süveges Rita festőművész lett az Esterházy Art Award közönségdíjasa

A 2023-as Esterházy Art Award-díjhoz kapcsolódó kiállítás március 3-ig tekinthető meg a Ludwig Múzeumban, majd április közepén a kismartoni Esterházy-kastélyban is kiállítják a díjazott alkotók munkáit.
Vizuál magazin

Az idei Berlinalén az is kiderült, hogy Martin Scorsese egy két lábon járó filmenciklopédia

A 74. Berlinale a megkezdett mederben folyt tovább: az elmúlt öt napban is maradt a határok és az aktuális társadalmi kérdések feszegetése.
Vizuál hír

„Nem elég gondolni, tenni is kell” – fontos társadalmi ügyekről rendez kiállítást a Radnóti Színház

A társulat célja ráirányítani a figyelmet közös ügyeinkre, közelebb hozva, felnagyítva, kihangosítva azokat. Az előző évadban elindult kampány fotósorozatait Csoszó Gabriella készítette, a figyelemfelkeltő akció idén az újonnan szerződött színészek ügyeivel folytatódott.
Vizuál hír

Ha tavasz, akkor Essentia Artis!

Márciusban nyílik meg az MMA művészeti ösztöndíjasainak programsorozattal kísért kiállítása. A grandiózus összművészeti esemény részleteiről idén a Fidelio különszámából is tájékozódhatnak!