Az interjú a PORT Magazinban jelent meg.
NÉVJEGY
Kemény Eszter az ELTE BTK-n előbb a szabadbölcsészet szak filmelmélet-filmtörténet szakirányán, majd a Budapesti Metropolitan Egyetem mozgóképművész mesterszakán műsorkészítő szakirányon szerzett diplomát. 2014-es vizsgafilmje, a Parafrázis több díjat, köztük a Faludi Filmfesztivál díját is elnyerte. Állandó operatőre Chilton Flóra, akinek jelenleg Szürkület című diplomafilmjét készítik közösen, ehhez kampányolnak most az Indiegogo oldalon.
- Parafrázis című vizsgafilmed, amiben a Hajduk Károly által alakított karakter egy kastélyban bolyong, és nőkhöz való viszonyáról elmélkedik, egy eléggé meglepő csattanóval zárul. Mekkora összeget sikerült összeszedni rá az Indiegogon?
- Az egyetemen a feladat szerint egy híres rendező előtt kellett tisztelegni a vizsgafilmünkkel, én Peter Greenawayt választottam, Nietzsche-gondolatokat is felhasználva. 700 euróra volt szükségünk a megvalósításhoz azon kívül, amit az egyetemtől kaptunk. Az Indiegogo-kampányban végül több mint 100 százaléka összejött az összegnek. Spanyolországból is érkezett támogatás egy ismeretlen nőtől, ami nagy meglepetés volt.
- Van-e recept a közösségi finanszírozás sikerére?
- A nagyon jó reklám, trailer, valamint a színészekről, helyszínekről készült jó vizuális anyagok sokat lendíthetnek az ügyön. Az új filmünknél fontos hívószónak tartjuk, hogy valós, mai problémáról szól: arról, hogy vidéken mennyire nincs munka, ezért nyugatra mennek az emberek. Viszont sokkal jobb nem lesz a helyzet, mert ott is átverhetik őket, és attól, hogy pár hét alatt összeszednek egy nagyobb összeget, nem lesz jobb az életük. Tóth Kriszta novellájából készül, és Pálfi György rendező a konzulensünk. Mindegyik színész színházi színész, de filmvásznon kevésbé ismertek. Ezt direkt így akartuk, nem szerettünk volna, hogy prekoncepciókkal közeledjenek a nézők a karakterekhez. 1500 euróra van szükségünk, és most 37 százaléknál járunk. Mivel nagyon sok különböző helyen játszódik, és a szereplők is sokat utaznak, ezért a szokásos eszközbérlés, kamera, lámpák, bérleti költségek mellett főleg a benzinre költenénk az összeget.
- Aki nem a Filmművészetin végzett, annak elég nehéz a filmes szakmában anyagi támogatáshoz jutnia. Elképzelhető, hogy ez a finanszírozási forma akár nagyjátékfilmek esetében is működhet?
- Külföldön, Angliában és Amerikában működik ez a modell, nagyon sok pénzt lehet így összeszedni. Viszont Magyarországon nagyjátékfilmek esetében jelenleg annyira nem jellemző, talán csak ha külföldi közönségnek szánja az ember. Tudok olyan nagyjátékfilmes projektről, ami nagy nevekkel és rendezővel forgott volna, de nem jött össze ezen a módon. Mi fiatalok, lelkesek és ambiciózusok vagyunk; nagyon bízunk az adakozókban.