1983. november 5-én a Szépművészeti Múzeumból egy ország megdöbbenésére hét képet elloptak, köztük Raffaello Esterházy Madonnáját. Az évszázad rablásának is nevezett akcióban eltulajdonított, felbecsülhetetlen értékű festményeket hathatós nemzetközi együttműködéssel a nyomozók végül megtalálták és visszahozták Magyarországra.
A betörés nem pusztán azért okozott mély megdöbbenést, mert a Kádár-rendszer által sugallt kiemelkedő közbiztonsági helyzettel szemben mást mutatott, hanem mert ebben az ügyben látványosan összegződött a korszak valamennyi visszássága: a hivatalos jelentések dicshimnuszaival ellentétben álló motiválatlanság és érdektelenség.
Az ország vezetői a rablás után ismét megbizonyosodhattak arról, hogy a nyugati világot a vasfüggöny nem fogja megállítani, és muszáj a jövőben foglalkozniuk olyan dolgokkal is, mint a globális műkincs-kereskedelem, a nemzetközi biztonság és együttműködés.
Miközben a képeket keresték, a magyarok a Markos-Nádas duó Totyáján nevettek, mert a jelenetből az emberek többsége rendszerkritikát hallott ki.
Miután a képek előkerültek, 1945 után először 1984-ben érkezett Budapestre az olasz miniszterelnök (Bettino Craxi), és annak ellenére, hogy hivatalosan ezt soha nem erősítették meg, az egész ország a maffia szerepéről kezdett beszélni.
Ezt az álláspontot erősítette az is, hogy az elkövetőket nem adták ki Magyarországnak, és az esetet feltűnően gyorsan lezárták.
Gilberto Martinelli filmje az azóta is titokban tartott ügyet igyekszik felgöngyölíteni, a betöréstől a képek megtalálásáig. Habár biztos válaszok nincsenek, de van számos megválaszolatlan kérdés.
Az egykori résztvevők visszaemlékezései, kiegészülve azokéval, akik nem vállalták a szereplést – egyúttal egy látleletet is nyújtanak a nyolcvanas évek Magyarországáról.
A Budapest-művelet előzetes:
Fejléckép: Szépművészeti Múzeum (forrás: Pannonia Entertainment)