Már a kiutazás előtt tudtad, hogy nemcsak a Birds on the Catwalk című filmet, hanem többek között a zenét is díjazzák?
Tudtam, hogy lesznek kategóriák, de nem gondoltam bele mélyebben. Őszintén, nem számítottam rá, hogy díjaznának, elsősorban a premiervetítés és az élmény miatt tartottam én is a csapattal.
A legjobb filmzenén kívül egyéb díjakat és jelöléseket is hazahoztatok. Mik voltak ezek? És hogy kell elképzelni egy ilyen díjátadót?
A filmet tizenegy kategóriában jelölték. Az az öt, amit meg is nyertünk: legjobb film második helyezés, legjobb vágás, legjobb látvány, legjobb rendezés, és legjobb filmzene. A díjátadó úgy zajlott, mint az ilyen díjátadók többsége. Rövid bejátszással ismertették a jelölteket, aztán felnyitották a borítékot, amiben a győztes neve szerepelt, aki ezután a színpadon vehette át a díját, és szót kapott a mikrofonnál is. A gála utáni afterparty pedig nagyon jó lehetőséget nyújtott a találkozásra és beszélgetésre más szakmabeliekkel.
Kaptál esetleg kritikát?
Csak gratuláltak.
Ami viszont vicces volt és egyben nagyon jólesett, hogy amikor véget ért a premier, és a közönségnek lehetősége nyílt a filmről kérdezni, egy férfi azt mondta: „Nincs kérdés. Meg akarom venni ezt a soundtracket.”
A közönség visszajelzései mindig nagyon fontosak.
Mit éreztél, amikor átvetted a díjat?
Nagyon várt, fontos pillanatot jelent az életemben. Pont az utóbbi évben kezdtem el azon gondolkozni, milyen jó lenne valamiféle elismerést kapni a filmes munkáimért, de akkor ezt még nagyon távolinak éreztem. Kicsit viccesen is jött ki, mert félreinformáltak a kezdés időpontjával kapcsolatban, így végül a legjobb zenéért járó díj átadása előtt nem sokkal érkeztünk meg. Először annyira meglepődtem, hogy el sem hittem.
Mivel tényleg nem számítottam rá, külön beszéddel sem készültem, rögtönöznöm kellett.
A saját díjam mellett persze borzasztóan örültem a csapat többi sikerének is, jó kapcsolat alakult ki közöttünk, még ha csak negyvennyolc óra volt is a közös munkánk ideje, sőt, nekem kevesebb.
A filmnek két nap alatt kellett elkészülnie, innen is a verseny neve. Hogy is történt ez akkor pontosan?
A nemzetközi filmkészítő versenyt több mint százharminc országban rendezik meg minden évben. A lényege, hogy a résztvevőknek csupán negyvennyolc órájuk van arra, hogy forgatókönyvvel és utómunkákkal együtt elkészítsenek egy filmet, amiben el kell hangoznia egy, a verseny előtt élőben kihúzott mondatnak, használnia kell egy kapott karaktert, illetve a műfaj is adott. Emiatt a verseny maximális együttműködést és gyors döntéshozatalt követel, ráadásul a zene és a hangutómunka minden esetben a filmkészítés utolsó láncszeme, ezért nekem csak hat óra munkaidő jutott.
Hat óra alatt megírni egy majdnem tíz perces filmzenét nem könnyű. Milyen taktikával dolgoztál?
Miután kihúzták, egyből kaptam is az infót a műfajt illetően, illetve már korábban egyeztettünk a rendezővel elképzelések terén, például a vizuális stílusról, ezért a munkához szükséges hangszíneket már előre össze tudtam állítani, valamint ötletelgettem, hogy a későbbiekben legyen egy-két használható zenei anyagom. Mindig is gyorsan dolgoztam, ezt tartom az erősségemnek, és persze az én malmomra hajtotta a vizet az is, hogy populáris, elektronikus zenét kellett írni, ami azért jóval egyszerűbb a klasszikus vonalnál. Gyorsította a folyamatot továbbá, hogy a rendező és a hangmérnök végig mellettem maradt, így nem veszítettünk időt az ide-oda küldözgetéssel, javítással.
Mit lehet tudni a filmről és a zenéről?
A film egy divatbemutatón játszódik, így a zenének is ezt a hangulatot kellett megteremtenie. Mivel – hollywoodi kifejezéssel élve – faltól-falig kellett írni, nehéz dolgom volt. A történet egy modellt követ, aki rájön, hogy a divattervező kihasználja őt és modelltársait, csak ezt fényűzéssel próbálja leplezni. A film vizuálisan főleg a neonfények zűrzavarával játszik: az alapszituáció sokszínű, a negatív emlékek vörösek, a megoldás pedig fehér. Ezeket a zenében is mind figyelembe kellett vennem, de úgy, hogy az egyes részek ne térjenek el kiugróan egymástól. Végül folyamatosan előrehaladó zenét építettem fel, monoton elemekkel, de izgalmas hangzásokkal. Ez szólhat a kifutón, miközben a modellek vonulnak, de hangulatot teremt a háttérből beszűrődve is, és megoldható belőle a végső kiteljesedés, ahol már nem forrászeneként, hanem tisztán filmzeneként van jelen. A negatív emlékek mindig élesen villannak be, amiket hanghatás erősít, mintegy megszakítva a zenét, jelezve, hogy éppen az illető fejében járunk. A finom nyomasztó hatás végig ott marad mint ritmikai személyiség (tekintve, hogy a történet záróképe a divattervező közös meggyilkolása). Egyébként nagyon erősnek tartom a témaválasztást az aktualitása miatt.
Milyen érzés volt a csapattal dolgozni?
Nagyszerű szakmai kihívásként éltem meg, olyan profikkal dolgozhattam együtt, mint például Törőcsik Franciska, Joey Blangé, illetve szeretném kiemelni a rendezőt, Szatmári Andreát, akinek a lélekjelenléte sokat segített a munkafolyamat során. Úgy néz ki, jövőre is együtt dolgozunk ugyanezen a projekten, de ezúttal a legjobb film díjat tűzzük ki célul, aminek elnyerésével lehetőségünk lenne a cannes-i filmfesztivál előszobájába kerülni.
Hogyan kapcsolódik Cannes-hoz az eindhoveni fesztivál?
Minden ország legjobb film díjazottja kijut a Filmapalooza nevű fesztiválra, ahonnan pedig a leg-jobb tizenkettő indulhat Cannes-ban.
Dolgozol most új filmen?
Jelenleg az Isteni kéz (Hands of God) című egész estés dokumentumfilm zenéjét komponálom, ami számomra egyébként az egyik legmeghatóbb film, amit valaha láttam. Csak ajánlani tudom, a témája szintén zenei! A rendezője László Barna, a premier február 1-jén lesz a Cinema City Arénában. Ezen kívül a Strive to the Rhythm című, szintén dokumentumfilmen dolgozom, ami több ország együttműködésével készül Takács Mária rendezésében. A bemutató február 27-én lesz az Art+ Cinemában.
Az írás a Figaro februári számában jelent meg. A Figaro a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Hallgatói Önkormányzatának ingyenes zenei lapja. Elérhető a Zeneakadémia épületeiben, a budapesti konzikban, illetve a következő helyeken: Óbudai Társaskör, Fonó Budai Zeneház, Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Zenei Gyűjtemény, Rózsavölgyi Szalon, Írók Boltja, MOMKult.
Kapcsolódó
Magyar zeneszerző hozta el a legjobb filmzenéért járó díjat az Eindhoveni Filmfesztiválról
Hodován Milán, a Zeneakadémia alkalmazott zeneszerzés szakos hallgatója kapta a legjobb filmzenéért járó díjat az Eindhoveni Filmfesztivál „48 Hour Film Project” nevű versenyén, csapatával pedig összesítve második helyezést ért el a legjobb film kategóriájában.

hírlevél








