Vizuál

Frida Kahlo, a hagyománytisztelő feminista

2018.07.06. 09:45
Ajánlom
Először rendeznek kiállítást Budapesten Frida Kahlo képeiből, ráadásul riválisának gyűjteményéből. A mexikói festőművész maga építette „brandjéről” és magyarságáról Lantos Adriánával, a kiállítás kurátorával beszélgettünk.

Frida Kahlo viszonylag fiatalon, 47 évesen hunyt el. Mekkora életműről beszélhetünk az esetében?

FK_Autorretratoconchanguito_1945-235007.jpg

Autorretrato con changuito (Self-Portrait with Small Monkey), 1945 (Fotó/Forrás: ©Erik Meza/Javier Otaola – ©Archivo Museo Dolores Olmedo)

Bő kétszáz műve van, de nagyon elszórva – sokat barátoknak adott, elajándékozott. Két nagyobb gyűjtemény létezik: egy magánkézben, egy pedig a Museo Dolores Olmedo kollekciója, ez utóbbi utazik a világban, ez érkezik hozzánk is. Dolores Olmero Frida kortársa volt, egy iskolába jártak, és közel egy időben ismerték meg Diego Riverát, aki miatt volt köztük némi rivalizálás is, ezért Kahlo az esküvőjük után megtiltotta Riverának, hogy kapcsolatban maradjon a nővel. Frida 1954-es halála után viszont barátok lettek. Olmedo először Diego alkotásait vásárolta, hogy összegyűjtse barátja életművét. A férfi biztatására kezdett érdeklődni Kahlo képei iránt. Végül egy magángyűjtő, Frida jó barátjának és mecénásának kollekcióját szerezte meg. A férfi, Eduardo Morillo Safa, akinek a képmása szerepel a kiállításon is, ugyanabban az évben halt meg, mint a festőnő, az özvegye pedig eladta a gyűjteményt Olmedónak, aki a 90-es évek elején múzeummá alakította át a házát.

Kahlo ma feminista ikonnak számít, életében és munkáiban azonban a hagyománynak is nagy szerepe volt. A kettő hogyan egyeztethető össze?

Erős személyiség volt, akinek azonban sok arca volt. Volt benne valami férfias: gimnazistaként fiúkkal barátkozott, családi fotókon öltönyben látható, ugyanakkor nagyon nőies is volt, egy femme fatale, aki szerette az életet.

Határozottan képviselte saját magát és azt, hogy kicsoda ő – ebből a szempontból a feministák előfutára.

Gondosan megtervezett imidzset alakított ki magáról. Ez látszik a róla készült számtalan fotón: mindegyiken tökéletes a frizurája, az öltözéke és a póz is. Igaz ez az utolsó, kórházban vagy otthon, ágyban töltött évekre is. 21 évesen házasodott össze Riverával, aki kihozta a nőt az addig kicsit fiús lányból. A népi témákkal foglalkozó festő biztatta arra, hogy hordjon mexikói népviseletet. A hosszú szoknyák színesek, izgalmasak, feltűnőek voltak – és eltakarták a testi hibáit –, részévé váltak az imidzsének, ahogy a tradicionális hajviselet is.

FridaKahlowithOlmecfigurine1939PhotographNickolasMurayCNickolasMurayPhotoArchives-160754.jpg

Nicolas Muray, magyar származású fotós felvétele Frida Kahlo-ról (1939) (Fotó/Forrás: V&A Museum Press Office)

Hogyan jelenik meg ez a festészetében?

Az imidzse része az is, hogy kíméletlenül őszinte volt saját magához, soha nem akarta szépíteni magát.

Vállalta, hogy bajusza van, és összenőtt szemöldöke. Ez akkor formabontónak számított. Férje idealizálva, negédesen ábrázolta az indiánokat, Frida azonban a hitelességet választotta. Nyelvezete univerzális: nagyon őszinte, magához és a nézőhöz is. A nagyon konkrét képi világ miatt – ahogy a saját életét megéli, és lefordítja képi elemekre – bárki könnyen kapcsolatot tud találni vele.

Természetesen Kahlo kapcsán is felvetődött, hogy magyarok a felmenői. Honnan ered ez az elképzelés?

A kiállítás katalógusában szereplő tanulmányban ezt vizsgálom. Frida élete utolsó éveiben maga mondta, hogy az apja szülei magyarok voltak. Rá is írta egy festményre, illetve megtalálható a naplójában is. Ezt mindenki evidenciának vette, de

két német történész a családhoz köthető német városokban végzett kutatásai alapján megdöntötte ezt a hiedelmet.

Úgy vélték, hogy Frida az egyik szeretőjétől vette az ötletet, hogy „magyar legyen”. Kahlónak számos viszonya volt, általában intenzív, rövid kapcsolatok. Muray Miklós – vagyis Nickolas Muray – New Yorkban élő fotográfussal azonban megszakításokkal, de közel tíz évig, 1939-ig tartott fenn viszonyt. A 40-es években már csak barátok voltak, Frida pedig csupán az utolsó éveiben mondta magát magyarnak, korábban nem. Elképzelhető, hogy ekkor jutott a birtokába valamilyen információ vagy dokumentum, ami ezt alátámasztotta, mi azonban egyelőre nem tudunk ilyenről.

Frida Kahlo: Remekművek a mexikóvárosi Museo Dolores Olmedóból

Magyar Nemzeti Galéria – 2018. július 7. – 2018. november 4.

Frida Kahlo személyes tárgyai a Victoria és Albert Múzeumban

Kapcsolódó

Frida Kahlo személyes tárgyai a Victoria és Albert Múzeumban

A Frida Kahlo: Making Her Self Up (Hogyan építette fel magát Frida Kahlo) című kiállítás több mint 200 tárgyat mutat be a művész mexikóvárosi szülőházából, a Kék Házból, ahol 1954-ben, 47 éves korában meghalt. Festményei július elején Budapestre érkeznek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Egy vezető távozása és figyelmeztetés lett a következménye a Katonában egy színházjegy-akciónak

Két munkatársat figyelmeztetésben részesítettek, egy vezető beosztású dolgozó pedig elhagyja a színházat, miután kiderült, hogy DK-tagok kaphattak kedvezményes jegyeket.
Vizuál

Ridley Scott filmjében Napóleon csak egy díszlet a saját életében

Hiába lett rendkívül látványos Ridley Scott Napóleonja, az európai történelem egyik legnagyobb hatású alakjáról végső soron csak egy sekélyes, koncepciótlan filmet sikerült rendeznie, amely ráadásul hemzseg a tárgyi tévedésektől.
Plusz

Prima Primissima Díjat kapott Tarr Béla, Gőz László és Sapszon Ferenc

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott gálaesten. 
Jazz/World

Kenny Garrett, a jazz-szaxofonosok élő ikonja tudja, mit kell hallgatni

A Fidelio és a JazzFest Budapest közös sorozatában a hazai, valamint a nemzetközi jazz és világzenei színtér egy-egy kiemelkedő alakja osztja meg olvasóinkkal, milyen zenéket hallgat szívesen. A sorozat legújabb részében a világhírű altszaxofonos, Kenny Garrett kedvenceibe hallgathatunk bele.
Könyv

Soha nem látott fényképek Habsburg Ottóról egy újonnan megjelent kötetben

A különleges fotókönyvvel Habsburg Ottó születésének 111. évfordulóját ünnepli az egykori trónörökös, parlamenti képviselő szellemi és tárgyi hagyatékát gondozó Habsburg Ottó Alapítvány.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

KÉP-regény: Harcosok klubja

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal két hattyú indította el a gondolatait.
Vizuál hír

Demeter Szilárd marad a Petőfi Irodalmi Múzeum élén

Az intézmény jelenlegi főigazgatója egyedüliként jelentkezett a pozícióra, amelyet újabb öt éven át tölthet be. A múzeum honlapján elérhetővé tette pályázatát.
Vizuál ajánló

Online folytatódik a Verzió Filmfesztivál

November 29-én ért véget a jubileumi, 20. Verzió Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál. Ötvenhárom alkotás, köztük a nyertes filmekkel, december 10-ig online is elérhetővé válik a szemle oldalán.
Vizuál hír

Önerejű képek – Keserü Ilona grafikai életművéből nyílt kiállítás az MNG-ben

A Magyar Nemzeti Galéria grafikai kabinetjében nyílt időszaki kiállítással tisztelegnek a kortárs magyar képzőművészet egyik legnevesebb alakja előtt. A tárlat 2024. január 28-ig látogatható.
Vizuál kritika

Ridley Scott filmjében Napóleon csak egy díszlet a saját életében

Hiába lett rendkívül látványos Ridley Scott Napóleonja, az európai történelem egyik legnagyobb hatású alakjáról végső soron csak egy sekélyes, koncepciótlan filmet sikerült rendeznie, amely ráadásul hemzseg a tárgyi tévedésektől.