Vizuál

George Clooney és a Coen testvérek csináltak is egy jó filmet, meg nem is

2017.10.26. 15:16
Ajánlom
Családi tragédia és rasszizmus elleni tanmese keveredik az amerikai kertvárosról szóló krimi-vígjátékban.

Több mint egy évtizeddel az Amerikai szépség, vagy a Született feleségek után nem hiszem hogy akadnak még emberek, akik a tüchtig amerikai kertvárosokról azt gondolnák, valóban a békesség és szeretet gyülekezetei. Újdonságot tehát George Clooney filmjének alaphelyzete sem hoz: az idillinek tűnő Suburbicon élete felborul, amikor egy fekete família a Lodge család szomszédságába költözik. Először csak suttogó propaganda kíséri az újdonsült lakosokat, majd egyre elharapózó indulatok. Közben viszont Lodge-ék élete is örökre megváltozik, miután erőszakos rablók betörnek hozzájuk. A falakon kívül elharapózik a gyűlölet és az erőszak, a falakon belül pedig az árulás, bűn és paranoia.

Ez Clooney első olyan filmje rendezőként, amelyikben nem szerepel. Ettől viszont sokkal meghatározóbb az, hogy a forgatókönyv a Coen testvérektől származik: az összes váratlan groteszk fordulat, és éles párbeszéd őket dicséri.

Nem volna viszont szép, ha a film minden hibáját ezen felül a rendező, Clooney nyakába varrnánk,

 hiszen azok is a forgatókönyvben gyökereznek. A két fő szál, a családi tragédia és a kisvárosi dráma ugyanis úgy működnek együtt, mint mikor egy lábasra két számmal nagyobb fedőt teszünk. Elvégzi a dolgát, lefedi a lábast? Persze. Jó ez így? Nem igazán.

Persze az erőltetett allegória érthető: mint Coénéknél mindig, most is az ember esendő-sötét oldala a tét, ezúttal viszont valódi tanulság vagy mondanivaló nem szorult a remek karakterek és penge párbeszédek mögé. (Ha esetleg valaki számára revelációként hat, hogy a rasszizmus és a kapzsiság rossz dolog, attól elnézést.)

A fő kérdés tehát, amit szinte minden kritikus kifogásol a filmmel kapcsolatban, jogosnak tűnhet: miért készült el, mi volt a célja?

Valódi választ nem kaptam a mozitól. A Suburbicon egyértelmű, hogy filmként nem jó - maximum közepes - , szórakozásnak viszont kiváló. Matt Damon, Julianne Moore és Oscar Isaac is remekelnek, a tónus pedig kellően sötét és komikus. A hidegháborús vintage reklámok és propagandaposztereket pár éve jöttek ismét divatba meme-formában. Clooney lényegében ezeket a pimasz mini-szatírákat adaptálta a mozivászonra. A végeredmény nagyjából olyan, mint maguk a vicces képek: 

amíg előttünk vannak, jól szórakozunk rajtuk, a következő pillanatban pedig el is felejtjük őket.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Elhunyt Ferenc pápa

A római katolikus egyház első latin-amerikai vezetőjét 88 éves korában, húsvéthétfőn, április 21-én reggel 7 óra 35 perckor érte a halál.
Színház

Még háromszor látható A vágy villamosa Budaörsön

Blanche DuBois még három alkalommal kér bebocsátást a húga, Stella otthonába és életébe a Budaörsi Latinovits Színházban. Tennessee Williams klasszikusa, az Ördög Tamás által rendezett A vágy villamosa – amit a 2024. februári bemutató óta közel háromezren láttak – május 30-án búcsúzik Budaörstől.
Könyv

„A humor és a mosoly a létezés kovásza” – olvasson bele Ferenc pápa közelmúltban megjelent memoárjába!

Februárban jelent meg magyarul Remény című önéletrajza, az első memoár, amelyet hivatalban lévő pápa adott közre. A közelmúltban elhunyt egyházfő exkluzív fényképekkel színesített könyvében elmeséli családja és saját életútját, valamint reflektál korunk legégetőbb társadalmi kérdéseire is.
Vizuál

David Lynch, Stanley Kubrick és Mijazaki Hajao filmjei is szerepelnek az Artmozik éjszakáján

Mindössze két mozijegy áráért hetven film közül válogathatunk az egész éjszakán át tartó Artmozik éjszakáján, amely során az elmúlt év legkiválóbb darabjait láthatja a közönség a fővárosi művészmozikban. A programban klasszikus alkotások is szerepelnek. 
Vizuál

15 sor film: Csongor és Tünde

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás a Csongor és Tünde animációs filmről szól. 15 sor film.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál kritika

15 sor film: Csongor és Tünde

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás a Csongor és Tünde animációs filmről szól. 15 sor film.
Vizuál ajánló

David Lynch, Stanley Kubrick és Mijazaki Hajao filmjei is szerepelnek az Artmozik éjszakáján

Mindössze két mozijegy áráért hetven film közül válogathatunk az egész éjszakán át tartó Artmozik éjszakáján, amely során az elmúlt év legkiválóbb darabjait láthatja a közönség a fővárosi művészmozikban. A programban klasszikus alkotások is szerepelnek. 
Vizuál magazin

KÉP-regény: A teremtés bukása

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal azt a kérdést teszi fel, emlékszik-e még valaki Ray Wilsonra? Egyúttal azt is megválaszolja, miért érthető, ha a kérdésre a válasz: nem. 
Vizuál hír

Bukovszky Orsolya és Pigler Emília az idei két Friss Csillag

Május 29. és június 4. között rendezik meg a Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivált. Az idei év különösen fontos mérföldkő a fesztivál történetében: ez lesz az első Oscar-kvalifikáló kiadás.
Vizuál ajánló

Dokumentumfilm készült a budapesti romkocsmákról 

A kulturális élet számos ismert alakjának közreműködésével készült el Sipos Bence Romokból című dokumentumfilmje, amelynek alkotói elsőként kísérelnek meg hiteles lenyomatot adni a fővárosi romkocsmák történetéről, jelenéről és jövőjéről.