Vizuál

Giccs vagy művészet?

2010.02.11. 16:57
Ajánlom
Hogy Glenn Brown festő óriás vagy svindler, arról megoszlanak a vélemények, de most mi magunk is szemügyre vehetjük munkáit.

Glenn Brown 1966-ban született Hexamben és fiatal kora ellenére már egy művészeti pert és egy Turner-díj jelölést (2000) is maga mögött tudhat. Míg a Turner-díjról olvasni egy képzőművész kapcsán nem meglepő, a per már annál inkább. Az ominózus beadvány a Dalí Alapítvány nevéhez fűződik, ami kifogásolta, hogy Brown lemásolta Salvador Dalí egy-két képét. Szerencse, hogy Rembrandtnak vagy Fragonard-nak nincs alapítványa, mert akkor igen gyakran járkálna a művész bíróságra. Képei ugyanis általában kanonizált művek egyéni stílusú másolatai, furcsa színekkel és túlzásokkal, melyeket egyaránt hívhatunk hiperrealistának és giccsesnek.

Mielőtt továbbhaladnánk, annyit feltétlenül szükséges pontosítanunk, hogy kanonizált képekről készült képek másolatai a munkái. Tehát nem magát az eredeti alkotást másolja, hanem, csak és kizárólag, képeslapokról, reprodukciókról koppint Mr. Brown. Talán fölösleges kiemelni az egyértelmű posztmodern gesztust, viszont kifejezetten érdemes eljátszadozni a gondolattal, hogy a művész mennyire lenne engedékeny, ha az ő képeivel tennék mindezt? Természetesen csak a képei reprodukcióinak a másolatáról lenne szó. Különös tekintettel arra, hogy Glenn Brown képei igen jól fogynak és hollywoodi sztárok is előszeretettel vásárolják munkáit, nem csekély összegekért. Hogy mennyire, azt jól mutatja, hogy a festő igen kiválóan megél évi pár festmény eladásából, de a tárlaton maguk a látogatók is közvetlen tapasztalatot szerezhetnek értékükről. A kiállításon ugyanis található három kép, melyek előtt szaggatott fehér vonallal egy téglalapot rajzoltak a padlóra, amibe ha belelépünk, elkezd vijjogni egy sziréna. Nos, ezek a festmények magántulajdonban vannak, és tulajdonosuk csak ezen védelem biztosítása mellett járult hozzá kiállításukhoz.

Furcsa dolog ily formán megtapasztalni, hogy mit is jelenthet befutott festőnek lenni a világ nyugati felén, de furcsák a képek is. Hol tudományos-fantasztikus regények tájait idézik, hol ugye másik, már halott, művészek képeit, de amit talán általánosságban elmondhatunk róluk, hogy kísértetiesek. Nem csak azért mert még egy bájos labradort is zöldben foszforeszkálva ábrázol a művész, hanem mert képeit váltakozva lengi be valami ijesztő hidegség és a csontig hatoló rohadás érzete. Ha pedig ez nem lenne önmagában elég nyugtalanító, akkor marad a festési technikáját övező titok. A szemmel láthatóan számtalan rétegnyi festékkel létrehozott olajfestmények, közelebbről szemrevételezve nem nagyon mutatják az elvárt festékvastagságot, sőt mi több, a képek felülete teljesen sima. A bravúr (vagy trükk?) egyetlen ismerője, Glenn Brown, pedig mélyen hallgat.

 A kiállításhoz tárlatvezetések szombat délelőttönként pedig a Családi Délelőttök keretében gyerekprogramok is kapcsolódnak. A programokról bővebben itt olvashatnak.

Glenn Brown

Ludwig Múzeum

Nyitva: április 11-ig

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Karinthy Vera: „Felelősséggel dolgozom a színház jövőéért”

A Karinthy Színház alapítójának lánya lapunknak úgy nyilatkozott, jelenleg tárgyalások folynak a színház jövőjéről, a támogatások lehetőségeiről.
Színház

„Praktikusan nekem is távoznom kell” – Megszólalt a Karinthy Színház egyik ügyvezetője

A produkciós vezetői feladatokat is ellátó Kerekes-Katz Petra, a Karinhty Színházat működtető kft. egyik tulajdonosa a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében azt írja, a korábbi művészeti vezetőhöz, Földes Eszterhez hasonlóan, „praktikusan” neki is távoznia kell.
Zenés színház

„Maradj otthon, hallgass zenét” – Dalposta Kolonits Klárától és Dinyés Dánieltől

Az operavilág meghatározó művészházaspárja, Kolonits Klára énekesnő és Dinyés Dániel karmester dalpostát indított a közösségi médiában, mert a zene nem némulhat el világjárvány idején sem. A mai epizódot nálunk, a Fidelio olvasói is meghallgathatják.
Klasszikus

Rohmann Ditta: Úgy teszünk, mintha normális életet élnénk

A Művészi szabadság című sorozatban Rohmann Ditta csellóművészt is megkérdeztük, mivel tölti az időt a járványhelyzet alatt. Természetesen ő sem unatkozik, sőt, hangfelvételt is küldött nekünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál Maradj Otthon!

Elindult az #otthonunkműtárgya kezdeményezés

A képzőművészettel nemcsak a galériákban, múzeumokban, hanem otthonainkban is találkozhatunk. A MANK Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft. az #otthonunkműtárgya hashtag alatt futó kezdeményezésével arra kéri kortárs közönségét, hogy mutassák meg, milyen festményekkel, szobrokkal, műalkotásokkal veszik körbe magukat az otthonaikban.
Vizuál Film

Lélekben mindenki Indiában él – A Baltazár Színház elérhetővé teszi fesztiválnyertes filmjét

A Baltazár Színház egész társulata március 13-án Mumbaiba utazott volna, fellépni a Pitypang és a Por című előadásokkal. Egy nappal az út előtt zárta le határait India. Maradtunk és megértettük, hogy a mostani időszak a belső utazásról szól.
Vizuál galéria

A rokokó sztárfestője még a gipszstukkókat is belekomponálta freskóiba

Giovanni Battista Tiepolo a mennyezetet égbolttá változtatta, arisztokrata megbízóit szinte istenként ábrázolta. Kétszázötven éve, 1770. március 27-én halt meg a 18. századi dekoratív festészet legnagyobb alakja, "Velence legjobb festője". 
Vizuál fotó

KÉP-regény: Gondolatok a könyvtárban

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezen a héten arról elmélkedik, mit jelent egy fotósnak a kihalt város, illetve mennyire kihaltak valójában az utcák.
Vizuál hír

Tragikus adatvesztés történt – A látogatók segítségét kéri az Aba-Novák Galéria

A Leányfalun működő XX. századi és kortárs galéria egy technikai meghibásodás miatt elveszítette kiállításainak dokumentációját.