Vizuál

Giccs vagy művészet?

2010.02.11. 16:57
Ajánlom
Hogy Glenn Brown festő óriás vagy svindler, arról megoszlanak a vélemények, de most mi magunk is szemügyre vehetjük munkáit.

Glenn Brown 1966-ban született Hexamben és fiatal kora ellenére már egy művészeti pert és egy Turner-díj jelölést (2000) is maga mögött tudhat. Míg a Turner-díjról olvasni egy képzőművész kapcsán nem meglepő, a per már annál inkább. Az ominózus beadvány a Dalí Alapítvány nevéhez fűződik, ami kifogásolta, hogy Brown lemásolta Salvador Dalí egy-két képét. Szerencse, hogy Rembrandtnak vagy Fragonard-nak nincs alapítványa, mert akkor igen gyakran járkálna a művész bíróságra. Képei ugyanis általában kanonizált művek egyéni stílusú másolatai, furcsa színekkel és túlzásokkal, melyeket egyaránt hívhatunk hiperrealistának és giccsesnek.

Mielőtt továbbhaladnánk, annyit feltétlenül szükséges pontosítanunk, hogy kanonizált képekről készült képek másolatai a munkái. Tehát nem magát az eredeti alkotást másolja, hanem, csak és kizárólag, képeslapokról, reprodukciókról koppint Mr. Brown. Talán fölösleges kiemelni az egyértelmű posztmodern gesztust, viszont kifejezetten érdemes eljátszadozni a gondolattal, hogy a művész mennyire lenne engedékeny, ha az ő képeivel tennék mindezt? Természetesen csak a képei reprodukcióinak a másolatáról lenne szó. Különös tekintettel arra, hogy Glenn Brown képei igen jól fogynak és hollywoodi sztárok is előszeretettel vásárolják munkáit, nem csekély összegekért. Hogy mennyire, azt jól mutatja, hogy a festő igen kiválóan megél évi pár festmény eladásából, de a tárlaton maguk a látogatók is közvetlen tapasztalatot szerezhetnek értékükről. A kiállításon ugyanis található három kép, melyek előtt szaggatott fehér vonallal egy téglalapot rajzoltak a padlóra, amibe ha belelépünk, elkezd vijjogni egy sziréna. Nos, ezek a festmények magántulajdonban vannak, és tulajdonosuk csak ezen védelem biztosítása mellett járult hozzá kiállításukhoz.

Furcsa dolog ily formán megtapasztalni, hogy mit is jelenthet befutott festőnek lenni a világ nyugati felén, de furcsák a képek is. Hol tudományos-fantasztikus regények tájait idézik, hol ugye másik, már halott, művészek képeit, de amit talán általánosságban elmondhatunk róluk, hogy kísértetiesek. Nem csak azért mert még egy bájos labradort is zöldben foszforeszkálva ábrázol a művész, hanem mert képeit váltakozva lengi be valami ijesztő hidegség és a csontig hatoló rohadás érzete. Ha pedig ez nem lenne önmagában elég nyugtalanító, akkor marad a festési technikáját övező titok. A szemmel láthatóan számtalan rétegnyi festékkel létrehozott olajfestmények, közelebbről szemrevételezve nem nagyon mutatják az elvárt festékvastagságot, sőt mi több, a képek felülete teljesen sima. A bravúr (vagy trükk?) egyetlen ismerője, Glenn Brown, pedig mélyen hallgat.

 A kiállításhoz tárlatvezetések szombat délelőttönként pedig a Családi Délelőttök keretében gyerekprogramok is kapcsolódnak. A programokról bővebben itt olvashatnak.

Glenn Brown

Ludwig Múzeum

Nyitva: április 11-ig

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Tudod, mit énekel latinul a kórus a Mr. Bean-sorozat főcímében?

Az eredeti Mr. Bean-sorozat főcímében elhangzik egy latin nyelvű kórus, amelynek a szövegére senki sem figyelt. Pedig mély mondanivalót hordoz!
Zenés színház

Az Operett új vezetése bemutatta új évadát

A 2019/20-as évad legfontosabb bemutatója a Csárdáskirálynő lesz, de Mohács tragédiája is megjelenik egy új rockmusicalben.
Vizuál

Hosszú taps fogadta az Egy férfi és egy nő újabb folytatását Cannes-ban

Hatalmas sikerrel vetítette Claude Lelouch több mint fél évszázados Oscar-díjas filmjének újabb folytatását a Cannes-i filmfesztivál. Az Egy élet legszebb évei című film főszereplői ezúttal is Jean-Louis Trintignant és Anouk Aimée. 
Színház

“Kasszasiker” az Átriumban!

Új bemutatóra készül az Átrium, a Kasszasiker című vígjátékát június 17-én mutatja be színház.
Tánc

A kiégett szerelemmel szembesít az izraeliek könyörtelen táncelőadása

Sharon Eyal legújabb koreográfiájában, a Love Chapter 2-ban azt az élményt foglalja táncba, amikor a szerelem már csak egy „utóbetegség, miután már minden elveszett”. Az előadás három alkalommal látható a Trafóban május 24. és 26. között.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál fotó

Egy kis napfény – Budapesti életképek 1945–1949

Budán még javában zajlott az ostrom, amikor Pesten már megnyílt az első mozi, a következő napon megindult az első villamosjárat, majd Buda felszabadulása után öt nappal fogadta vendégeit az első kávéház is. A Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának munkatársai ezúttal az 1945 és 1949 közötti néhány békés évből válogattak fotókat.
Vizuál videó

Elzavarták a Szent Márk térről a festményeit áruló Banksy-t

A Biennále miatt május eleje óta az egész művészvilág Velencére figyel, mégis mindenki elsiklott az ismert street artist felbukkanása felett. Pontosabban elsétált mellette, ahogy ez a most posztolt videójából kiderül.
Vizuál rövidfilm

13 éves magyar fiú nyert díjat Cannes-ban

Százados Ábel mobiltelefonnal forgatott kisfilmjéért nyerte el a Legígéretesebb Fiatal Filmes díját a rangos francia filmfesztiválon.
Vizuál Film

Boksz, zene, Porrajmos - kezdődik a Budapesti Nemzetközi Cigány Filmfesztivál

Hogyan él az európai romaság? Milyen a Porrajmos emlékezete? Kilencedik alkalommal rendezik meg csütörtöktől vasárnapig a Budapesti Nemzetközi Cigány Filmfesztivált - a Romani Film Festet az Art+ Cinema moziban Budapesten.
Vizuál hír

Brad Pitt, DiCaprio, Margot Robbie a vörös szőnyegen - Bemutatták Tarantino új filmjét Cannes-ban

Lelkes fogadtatásban részesült Quentin Tarantino Volt egyszer egy Hollywood című filmje kedd este a 72. Cannes-i fesztiválon. Az idei fesztiválon eddig nem látott tömeg fogadta az alkotókat a Croisette-en.