Vizuál

Graffiti-feliratok és a copyright - még a Mekit is beperelték

2016.11.22. 08:15
Ajánlom
Sorra perlik be a nagy cégeket a graffitisek és street-artistok, amiért engedély nélkül használják fel munkáikat. Egyes ábrákat és stílusokat még könnyű megkülönböztetni és felismerni - na de mi a helyzet a sokakat idegesítő belterjes graffiti-feliratokkal?

A McDonald's sárga logóját mindannyian ismerjük - csak úgy, mint a mostanában nehéz időket élő kabaláját, Ronald McDonald bohócot. Dash Snow neve kevesebbeknek mond valamit, pedig a graffiti szubkultúra egyik legismertebb sztárja volt. 27 évesen, 2009-ben halt meg drogtúladagolásban, munkáit hat számjegyű összegért adták el olyan aukciósházak, mint a Sotheby's vagy a Christie's. Dash Snow hagyatékát jelenleg lánya édesanyja kezeli, aki támadást indított a gyorsétteremlánc ellen: azzal vádolja a hamburgerezőt, hogy ellopta a graffitis alkotásait.

A McDonald's márciusban mutatta be első, street-art-inspirálta dekorációját a londoni Brixtonban. A falakat és a lámpákat is graffiti-ábrákkal díszítették, amiért sorra érkeztek a kritikák - a legfinomabb megfogalmazás a "nem autentikus" volt - mégis, a cég adatai szerint az új dizájnt alkalmazó éttermeik 9%-os plusz forgalmat generáltak. Nem csoda tehát, ha a vádakra a Meki nem reagált érdemben. Nem csak nem fizettek Dash Snow örököseinek, de nem is tüntették el a díszítéseket - pedig a képeket látva eléggé egyértelmű, hogy felhasználták a street-artist ábráit. Ez különösen azért zavarhatja Snow rajongóit, mert a művész egész életében kerülte, hogy bármiféle kontextusban összehozzák a nevét a vállalati kultúrával és a fogyasztói társadalommal.

Az már más kérdés, hogy mennyire lehet egy street-artistnak jogi követelése, amikor műveit a közterületen, közvagyont képező falakon és felületeken készíti el.

Az Independent szedte össze az utóbbi időben megszaporodó botrányokat a nagy vállalatok és az őket lopás miatt perlő graffitisek között. Tavaly Katy Perry MET-gálán viselt ruhája miatt perelte be Jeremy Scott divattervezőt és a Moschino-t egy brooklyn-i, Rime nevű graffitis. A Cavalli hasonló stílusú ruháiért szintén pert indítottak graffitisek, és az American Eagle is megkapta a magáét mikor promóciós anyagaiban az Ahol nevű művész alkotásait kezdte használni. Ezeket az eseteket végül mind sikerült bíróságon kívüli egyezségben elrendezni. Ami, mint tudjuk, azt jelenti, hogy "itt egy rakás pénz, csak fogd be a szád".

Dash Snow és a McDonald's ügye viszont, mint az Independent kiemeli, ezektől eltérő.

Először fordul elő ugyanis, hogy szerzői jogi vita alakul ki egy úgynevezett throw-up körül.

Ezek sajátos, a graffiti-kultúrára jellemző feliratok, egyfajta névjegyek, melyek általában buborékszerű betűkkel jelenítik meg a művész nevét. Hasonlóak a sokak által ismert és utált tagekhez, amelyekkel kevésbé esztétikusabb módon szokták a graffitizők megjelölni a falakat és felületeket.

A throw-up-oknak és tageknek általában ez a céljuk: egyfajta 'itt jártam" feliratok, vizuális körbepisilések, amelyek jelzik egy-egy graffitis területét - és nem utolsó sorban arra is  valók, hogy terjesszék az alkotó nevét a szubkultúrán belül. Bár a legtöbb valamirevaló graffitisnek van saját stílusa, ez mégsem olyan könnyen felismerhető, mint a mindenhova odafújható névtábla. Bónuszpontnak számít, ha nehezen megközelíthető vagy elérhető, de annál jobban látható felületet sikerül valakinek ilyen formában birtokba vennie.

Nem egyértelmű viszont, hogy ezek a feliratok is copyright-védelem alatt állnak-e. Egyesek szerint nem csak nem eredetiek, de nem is képeznek szellemi tulajdont, elcsúfítják a környezetet, és az alkotón kívül senkinek nem mondanak semmit - nem jelentenek például vizuális élvezetet, mint a nagyobb lélegzetvételű street-art művek. A másik oldal szerint minden, ma már elismert művésznek számító graffitis tagekkel és throw-upokkal kezdte, mivel ez az első lépés az ismertséghez vezető úton.

Ráadásul a graffiti, mint mozgalom is a betűk változatos megformálása és a kalligráfia megújításai körül alakult ki.

Bár külső szemmel nem mindig tudjuk megkülönbözteti őket egymástól, a graffitisek között folyamatosan dúl a harc az egyre merészebb újításokért és azért, hogy minél megkülönböztethetőek legyenek betűik.

Egyre erősödik a meggyőződés, hogy az innovatív  betűstílusok, és az ezeket alkalmazó graffitik is szerzői jogi védelem alatt kell hogy álljanak -  hiszen mindegy, hogy egy tag tetszik-e vagy nem, a copyright nem egy alkotás minősége miatt van érvényben. Más szóval, a törvény nem hivatott eldönteni, mi számít jónak vagy szörnyűnek. Az Independent cikkének szerzője szerint pedig ha diagrammok, chart-ok és technikai rajzok is élvezhetik a szerzői jogi védelmet, akkor nem tűnik eretneknek, ha ugyanezt megadjuk a betűstílusokkal kísérletezgető graffitiseknek is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

A 94 éves Kurtág György Mozartot játszik – VIDEÓ

Feleségének, Mártának tett ígéretét teljesíti be azzal, hogy február 19-én előadja Mozart F-dúr szonátáját a BMC-ben.
Zenés színház

Apukák, korhelyek, Alberich, gonosz vagy borvirágos pasik

Nem is igazi basszus, inkább bariton, mondja magáról. De nem is ez a lényeg, hanem az, hogy a legjelentősebb operajátszó helyekre hívják. Pünkösdkor például Salzburgba, de az alábbi beszélgetéshez is Párizsba telefonáltunk. Márciusban A Mester és Margarita premierjén láthatjuk színpadon.
Zenés színház

Vitray Tamás Händel-operában lép színpadra

Nem mindennapi operabemutatóval készül idei évadára a Szegedi Szabadtéri. Händel vígoperai jellegű művében, az Agrippinában Mester Viktória és Ludovik Kendi mellett Vitray Tamás is színpadra lép.
Klasszikus

Richter, Ojsztrah és Rosztropovics közös Beethoven-felvétele, ami borzalmasan sikerült

Maga Richter is azt mondta rá, nem hajlandó vállalni, de nem volt mit tenni, az EMI klasszikus zenei supergroup-ot álmodott magának.
Zenés színház

Az operavilág Angelina Jolie-ja az Erkel Színház színpadán

Először lép fel Magyarországon a világhírű grúz szoprán 2020. február 22-én, az Opera ünnepi műsorának sztárvendégeként. Az est programjában, amely több műrészlettel is utal az intézmény aktuális Keresztény Évadának tematikájára, az Opera együttesei és szólistái is közreműködnek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál sixtus-kápolna

Egyetlen hétre visszatérnek a Sixtus-kápolnába Raffaello falikárpitjai

Évszázadok után ismét együtt láthatóak a sorozat darabjai a Sixtus-kápolnában. A kárpitokat Raffaello tervezte X. Leó pápa megbízásából a pápai magánkápolnába. A különleges kiállítással ünneplik a reneszánsz festőművész és építész halálának 500. évfordulóját a Vatikáni Múzeumok.
Vizuál oszk

Száz évvel ezelőtti bálok titokzatos kincsei

Az Országos Széchényi Könyvtár a legnagyobb magyar közgyűjteményként ritkán megtekinthető és sokszor első látásra meglepő kincsek egész sorát őrzi. Ezekből válogatva mutatunk be minden hónapban egy-egy olyan ereklyét, kuriózumot, amelyeket eddig alkalmanként, vagy egyáltalán nem láthatott a magyar közönség.
Vizuál interjú

Filmzenét írt hat óra alatt, nyert – interjú Hodován Milánnal

A Zeneakadémia hallgatója huszonegy évesen hozta el a legjobb filmzenéért járó díjat az Eindhoveni Film­fesztivál 48 Hour Film Project versenyéről decemberben. Hodován Milánnal beszélgettem. A FIGARO MAGAZIN CIKKE.
Vizuál ajánló

Az azeri tájak festői világába invitálnak az Azerbajdzsáni Filmnapok

A fiatal azerbajdzsáni rendezők új hullámának alkotásaiból válogat az Azerbajdzsáni Filmnapok, amelyen hét alkotás látható február 18. és 22. között három helyszínen, Budapesten, Szegeden és Pécsen.
Vizuál hír

Bocsánatot kért az installációt véletlenül összetörő kritikus

Egy üres poharat akart letenni mellé, amikor véletlenül összetört egy 20 ezer dollár (hatmillió forint) értékű kortárs installációt egy mexikói művészeti vásáron.