Vizuál

Grandiózus festmények a millenniumról

2016.11.22. 12:11
Ajánlom
A Műcsarnok alapításának 120. évfordulója előtt tiszteleg az intézmény keddtől látható kiállítása, Az első aranykor, amely az Osztrák-Magyar Monarchia nemzeteinek festészetét mutatja be csaknem 200 képpel.

Az épületet 1896. május 4-én, Ferenc József osztrák császár és magyar király részvételével adták át. A millenniumi ünnepségek keretében megnyíló tárlatra a monarchia minden szegletéből érkeztek a kor neves képzőművészei.

A nyitó tárlaton 258 művész 1350 alkotását állították ki a termekben.

A magyar mellett a cseh, horvát, lengyel és osztrák alkotók munkái kaptak helyet. A megnyitás 120 éves évfordulójának tiszteletére a Műcsarnok szakemberei olyan kiállítással készültek, amelyen az első megnyitón is szereplő mű és művész tér vissza.

A hétfő esti megnyitó időpontja is szimbolikus volt: száz évvel ezelőtt ezen a napon hunyt el Ferenc József. A császár nemcsak állami támogatásokkal, hanem magánvagyonával is segítette a művészetet, gyakran vásárolt műalkotásokat.

Emellett számos, a XIX. század második felében alkotó művésznek adott munkát Rudolf trónörökös Az Osztrák–Magyar Monarchia írásban és képben című sorozata.

 Az 1885 és 1902 között megjelenő füzetekben, melyeket később 21 kötetbe gyűjtöttek, a herceg a monarchia természetrajzát és az ott élő embereket és szokásaikat kívánta bemutatni. A festők az egész birodalmat beutazták, hogy megörökítsék ezeket.

Az intézmény megnyitásának időszakát, az 1890-es éveket a művészeti sokszínűség jellemezte, és a Műcsarnok is nyitott volt a különböző stílusok, más nemzetek alkotói felé – jegyezte meg a megnyitón Sisa József művészettörténész.

Sármány-Parsons Ilona, a kiállítás tudományos kurátorának elképzelése szerint a tárlatot egy négytételes "vizuális szimfóniának" szánták. Ennek első tétele a historizmus, a három nagy festőfejedelem: Makart, Matejko és Munkácsy vásznaival.

A grandiózus alkotások annak idején úgynevezett utazóképek voltak, vagyis a műkereskedők utaztatták és kiállították a festményeket a monarchián belül.

Ezzel a módszerrel a birodalom távolabbi szegleteibe is eljutott a kultúra olyan rétegekhez is, akik maguk nem tudtak volna elutazni a műalkotásokhoz. Emellett természetesen a kereskedőknek is megérte a dolog: a belépti díjakból gyakran nagyobb összeg folyt be, mintha eladták volna a művet egy amerikai műgyűjtőnek – amit egyébként az utazások után épp úgy megtehettek.

Az elvont történelmi témák pátosza után az alkotók észrevették a hétköznapok problémáit és a valóság tragikumát.

A második egység a historizmus és a realizmus, amely az 1880-as évek valóságába visz.   Ezek a képek – témájuk miatt – kevésbé eladhatóak voltak, az állam vásárolta fel jó részüket, hogy segítse az alkotókat és megmentse a műveket. Ekkor jelentek meg a valláshoz és a természethez fordulás képei is.

A harmadik tételben a 19. század végének szerteágazó festőiskoláit nemzetenként csoportosítva mutatja be a tárlat, hiszen más a cseh, a lengyel, a magyar és az osztrák századvég. Ezek az évek már a századfordulót és a modern irányzatokat készítik elő.

A negyedik tétel a kijózanodás korszakát idézi fel, amikor túl sok volt a tehetség a hazai piachoz képest;

néhányan makacsul tovább festették a magyar valóságot, mások elfordulnak tőle és a szimbolizmusba menekülnek, de elfordulnak az apák koncepciójától is. Mindenáron újat akarnak teremteni.

Szegő György, a Műcsarnok művészeti igazgatója elmondta, hogy a Műcsarnok egyszerre szeretne minden kortárs és klasszikus érték otthona lenni, így a 2017. március 12-ig nyitva tartó jubileumi tárlat mellett az épület oldalsó termeiben kortárs kiállítások lesznek láthatók.  

Mecénások aranykora - interjú a kiállítás kurátorával

Az első aranykor kiállítás kurátorával, Mayer Mariannal munkatársunk beszélgetett a XIX. század második feléről, a szervezett képzőművészeti élet indulásának idejéről és kiderült, hogy mi alapján választott portréfestőt Ferenc József császár.

Mecénások aranykora - Millenneumi kiállítás a Műcsarnokban

Kapcsolódó

Mecénások aranykora - Millenneumi kiállítás a Műcsarnokban

Megnyitásának 120. évfordulója alkalmából a legtöbbször kortárs művészetet bemutató Műcsarnok kivételesen a múltba tekint, mégpedig a sajátjába. Az első aranykor című kiállítás kurátorával, Mayer Mariannal felidézzük a XIX. század második felét, a szervezett képzőművészeti élet indulásának idejét és kiderül az is, mi alapján választott portréfestőt Ferenc József császár.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Enyedi Ildikó új filmje megmutatja, hogy egy fa is képes szeretni

A magyar rendező új filmje esélyt kínál arra, hogy a moziban ülve ne csak elképzeljük, hanem valóban megéljük és elfogadjuk egy olyan világ lehetőségét, ahol a természet velünk együtt rezdül, reagál és érez. Csendes barát kritika.
Színház

Európa legjobb új drámáit olvassák föl az Örkény művészei

Novemberben három alkalommal szervez felolvasószínházi eseményt az Örkény Színház a Merlinben.  Az Eurodram által Európa legjobb új kortárs színműveinek választott szövegeket az Örkény színészei fiatal rendezők közreműködésével viszik színre.
Zenés színház

„Hamar tágítanom kellett a látókörömet a szereppel kapcsolatban” – Johanni van Oostrum, a Lohengrin Elsája

Európa vezető operaházaiban formálta meg Wagner Lohengrinjének hősnőjét a kiváló dél-afrikai szoprán, Johanni van Oostrum, a szerepet pedig hamarosan Budapesten is elénekli. Ennek kapcsán korábbi előadásélményeiről, a karakter motivációiról beszélgettünk vele.
Vizuál

Februárban ismét lesz Magyar Filmszemle

Tíz versenykategóriával és két további szekcióval, szakmai programokkal, kerekasztal-beszélgetésekkel érkezik február 2. és 8. között a 45. Magyar Filmszemle. A fesztiválra már elindult a nevezés.
Klasszikus

Muzsika a város minden zugában – jön A zene éjszakája

November 20-án, A zene éjszakáján Pest és Buda legvagányabb sörözői, kávéházai, bisztrói és kulturális terei várnak minikoncertekkel a barokktól a jazzen át a filmzenékig.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Kékbe álmodott patchwork – a foltvarrás és kékfestés találkozása a Néprajzi Múzeumban

Megnyílt a Néprajzi Múzeum Foltvarrás kékben című kiállítása, amely a kékfestő pályázat díjazott alkotásai mellett a magyar foltvarrás hagyományát és közösségi kultúráját is bemutatja.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Vegyünk limlomot!

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk Hegedűs Ákos. Ezúttal egy régi lomtalanításról készült felvétele kapcsán azon töprengett el, vajon hogyan válnak bizonyos tárgyak értékes ajándékból utcára való szemétté. 
Vizuál ajánló

Közös gondolkodásra invitál a 14. Budapesti Zsidó és Izraeli Filmfesztivál

November 26–30. között a 14. Budapesti Zsidó és Izraeli Filmfesztivál ismét elhozza Budapestre a zsidó és izraeli filmművészet legizgalmasabb alkotásait. A vetítéseket beszélgetések és kísérőprogramok egészítik ki,
Vizuál kritika

Josef Mengele a pokolban

Mi történik, ha a gonosz soha nem bánja meg tetteit? Kirill Szerebrennyikov új filmjében testközelből ismerhetjük meg Josef Mengele háború utáni életét. Meglehet, a kétórás pszichothriller a náci bűnös pokoljárásáról szól, a rendező egyúttal a néző világképét is megingatja.
Vizuál ajánló

Díjnyertes filmekkel jön a 19. Román Filmnapok

November 14. és 16. között három napon át a kortárs román filmművészet legfrissebb és legsikeresebb alkotásai lesznek láthatók a Corvin moziban. A vetítések után közönségtalálkozókat is tartanak.