Vizuál

Gyémánt László: "Hatéves koromban már tudtam, hogy festő akarok lenni"

2015.03.15. 16:45
Ajánlom
Gyémánt László festőművész kiemelkedő, különösen a fotó- és a festőművészet ötvözésében páratlan alkotásokat kiérlelő művészi életműve elismeréseként vehette át a Kossuth-díjat március 15-én a Parlamentben.

Gyémánt László hangsúlyozta: még mindig nem tudja elhinni, hogy odaítélték neki a díjat, amelyre korábban már többször terjesztették fel, annak idején még Darvas Iván színész is küzdött azért, hogy megkapja az elismerést. "Örülök a Kossuth-díjnak és merem remélni, hogy meg is érdemeltem" - hangsúlyozta a kalandos életű festőművész.

"Nagyapám gyakran elvitt a Szépművészeti Múzeumba, ahol gyönyörű képeket láttam" - mesélte, hozzátéve, hogy ezek a múzeumlátogatások indították el a pályán. Festészetének fő vonulata az 1960-as évektől folyamatosan alkotott dzsesszképek sorozata. Mint mondta, mindig dzsesszzenére dolgozik - annak idején nagymamája is azt hallgatta, de abban az időben nem tartották pódiumra termett műfajnak. Felidézte azt is, hogy gimnazista korában, "az 1950-es évek félelmetes és sötét időszakának" ellenére nagy éjszakai élet volt Budapesten. "A dzsesszzene a mi generációnké volt, főként az életforma" - mesélte.

Mint mondta, sokat köszönhet a budapesti Képzőművészeti Gimnázium egykori tanárának, Viski Balás Lászlónak is, aki megtanította rajzolni. "A Balás-növendékeket ma is meg lehet ismerni, köztük van például Konkoly Gyula, Lakner László vagy Méhes László is" - sorolta a művész. Életútját felidézve beszélt arról is, hogy 1970-ben Kölnbe utazott egy magyar művészcsoportnak szervezett kiállításra. Úgy gondolta, nincs visszaút Magyarországra, Londonba ment, ahol később megkapta a letelepedési engedélyt. Távollétében itthon két év négy hónap börtönbüntetésre ítélték. A brit fővárosban nem találta a helyét, ezért 1972-ben Bécsbe költözött, ahol magán rajziskolát nyitott. Legnagyobb kiállításának is Ausztria, a welsi modern múzeum adott otthont.

"Életem termékeny időszakát nem itthon töltöttem, hiszen 35 évesen mentem el, ekkor voltam fizikailag és szellemileg is a csúcson. A távollét nagyon sok negatívumot jelentett számomra" - fogalmazott. Hazatérése után, 1986-ban nagy sikerrel mutatkozott be gyűjteményes kiállítása a Műcsarnokban. Felterjesztették a Munkácsy-díjra, amelyet azonban nem kaphatott meg. Szeretett volna a képzőművészeti főiskolán tanítani, de mert erre nem nyílt lehetősége, 1987-ben megalapította az Óbudai Festőiskolát.

Olyan sikeres képzőművészeket nevelt ki, mint Zoltai Bea vagy Adorján Attila. "Dacára annak, hogy nem volt időm sokat festeni, mégis elégtétel volt számomra, hogy létrehoztam egy ellenfőiskolát" - mondta Gyémánt László. Felidézte néhai felsége, Krisztina alakját, aki 22 év házasság után súlyos betegségben hunyt el 2011-ben. Emlékeztetett arra, hogy neje emlékére Kárpáti Tamás, a Premier magazin főszerkesztője megalapította a Krisztina-díjat, amelyet minden évben egy olyan művész feleségének ítélnek oda, aki jelentősen hozzájárult egy művészi életút gazdagodásához.

Krisztina halála után néhány évvel, az Óbuda Festőiskola egykori tanítványainak rendezett emlékkiállításon találkozott újra Ardey Edina festőművésszel, akit feleségül vett. Jelenleg közös kiállításra készülnek a zalaegerszegi zsinagógában.

Gyémánt Lászlónak július 26-án nyílik retrospektív tárlata az Újpest Galériában.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Elmaradó előadások az Experidance Társulatnál (FRISSÍTETT CIKK)

A Román Sándor vezette társulat közleménye szerint a repertoár bemutatása csak időszakosan szünetel, amelynek oka nyolc táncművész távozása. (CIKKÜNK FRISSÜLT.)
Klasszikus

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Vizuál

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel. 
Színház

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Klasszikus

Egy női zeneszerző kapta idén a zenei Pulitzer-díjat

Ellen Reid első operájáért kapta meg a 15 ezer dollárral járó elismerést.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál tűz

Kimentették a Notre-Dame festményeit

Az utolsó festményeket, 15 darab 17. századi képet is átszállították pénteken a tűzvész pusztította párizsi Notre-Dame-ból a Louvre múzeumába, miután a műkincseket és ereklyéket már az elmúlt napokban kimenekítették a katedrálisból.
Vizuál morphoto

KÉP-regény: A Notre-Dame lángjai

Ezt az egészet igazándiból sosem akartam megírni, de most olyan helyzetet teremtett az élet, hogy egyszerűen muszáj! 1992 nyarát Párizsban hédereltem végig egy cimbimmel, és ez megváltoztatta az egész életemet. Előtte ugyanis szerelmes voltam, utána meg már nem. Miközben állítólag Párizs a szerelmesek városa. Hát, nekem sikerült ezt is inverzben lehozni!
Vizuál Cannes 2019

A nagy visszatérők fesztiváljának ígérkezik Cannes

Jim Jarmusch zombifilmjével nyílik a 72. cannes-i fesztivál május 14-én. Visszatér és versenybe száll az Arany Pálmáért Pedro Almodóvar, Ken Loach, Xavier Dolan, Terrence Malick és a Dardenne fivérek is, a zsűri elnöke Alejandro González Inárritu lesz.
Vizuál fényképTár

Róbert bácsi – jótevő vagy csaló?

A nagylelkű adakozót mindenki csak így ismerte Budapesten: Róbert bácsi. A városhoz tartozó egyik jellegzetes figura volt ő. Hogy ki is ő valójában, az már a kortársaknak is komoly fejtörést okozott, sőt rendőrségi nyomozás is volt az ügyben..
Vizuál interjú

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel.