Vizuál

Ha ezt a tekintetet látja, jobb, ha menekül

2023.03.24. 07:45
Ajánlom
Ha nem is hallott még a Kubrick-nézésről, egész biztosan látta már valamelyik filmben az amerikai rendező védjegyévé vált megoldást, amely minden egyszerűsége ellenére vérfagyasztóan hatásos.

Nehéz lenne vitatni, hogy a filmtörténelem egyik legjelentősebb és legnagyobb hatású rendezője Stanley Kubrick, akinek a nevéhez olyan mesterművek fűződnek, mint a 2001: Űrodüsszeia, a Mechanikus narancs, a Tágra zárt szemek, a Ragyogás vagy éppen az Acéllövedék. Számos oka van, hogy miért nevezi meg ma is rengeteg filmes a legnagyobb példaképeként. Legyen szó akár részletgazdag díszleteiről, a zene mesteri alkalmazásáról, a feszültségteremtő képességéről, a kamerahasználatról, látnoki vizuális megoldásairól, filmjeiből mintegy sugárzik a rendező kérlelhetetlen maximalizmusa.  

Azt azonban talán csak kevesen tudják, hogy egy viszonylag egyszerű technikája révén is rengeteg későbbi filmest ihletett meg. Ez pedig – ahogy az internet elnevezte – a Kubrick stare, vagyis a Kubrick-nézés.

A dolog ismerős lehet bárkinek, aki látott a mester legfontosabb filmjei közül akár csak egyet is:

a Kubrick-nézés ugyanis nem más, mint amikor a film közeliben mutatja a főhős arcát, aki kissé előredöntött fejjel, lesütött szemöldöke alól, esetenként fenyegető mosollyal, egyenesen a kamerába néz.

A megoldás jellemzően az adott karakter mentális összeomlását, zavarodottságát vagy az elszabadulni készülő tébolyát jelzi – ami nagyon rossz hír annak, akire éppen így bámulnak.

Ez a módszer leginkább horrorokban vagy suspense-filmekben, vagyis olyan történetekben működhet jól, amelyek a feszültség folyamatos fenntartásával operálnak. Azt túlzás lenne állítani, hogy Kubrick találta ki, hiszen elég csak Hitchcock 1960-as mesterművére, a Pszichóra gondolni, amelyben Anthony Perkins már prezentálta, milyen vérfagyasztó hatást lehet elérni vele. A nézés mégis joggal vált Kubrick védjegyévé, hiszen szinte valamennyi alkotásában, de a legjobb filmjeiben egészen biztosan alkalmazta.

55931060_10156557936698863_4123094820916822016_n-155122.jpg

A Kubrick-nézés (Fotó/Forrás: Facebook)

Minden egyszerűsége ellenére a hatást nehéz lenne vitatni. A Ragyogás hipnotikus, lélekőrlő történetének egyik legkiemelkedőbb pillanata, amikor a néző rájön, hogy az apát alakító Jack Nicholson végérvényesen az őrület útjára lépett, annál pedig kevés hátborzongatóbb jelenetet lehetne megnevezni a horrortörténelemből, amikor ezzel a tekintettel figyeli a gyanútlan családját. De a módszer kiválóan működött például az Acéllövedékben is, amelyben Vincent D’Onofrio karaktere a háborús kiképzés dehumanizáló procedúrája során végül tényleg kivetkőzik önmagából és azzá válik, aminek parancsnokai nevelték: fékevesztett vadállattá.

Persze, nem is Kubrickról lenne szó, ha nem találnánk nála egy rendhagyó példát is, amely talán mindközül a legrémisztőbb. A 2001: Űrodüsszeia egy pontján ugyanis az űrutazó csapat rádöbben, hogy a fedélzet munkáját irányító mesterséges intelligencia téved egy bizonyos problémát illetően, ezért úgy döntenek, hogy ki kell kapcsolniuk. Beszélgetésüket azonban szájról olvasással kifigyeli a HAL nevű szoftver, amelynek „tekntetét” egyetlen vörös fénypont jelzi a gépeken. Igen, Kubrick erre a fénypontra fókuszál rá,

egyre közelebbről és közelebbről bámulhatunk a mesterséges intelligencia rideg, lelketlen szemébe,

amiből megsejthetjük, hogy hamarosan a gép végzetes döntést fog hozni.

275851380_10159960215979583_2479783454321397715_n-155044.jpg

Jelenet a 2001: Űrodüsszeia című filmből (Fotó/Forrás: Youtube)

A Kubrick-nézés ma már az internet világát is megihlette, az online mémgyárosok közkedvelt témája lett. Legutóbb éppen az amerikai futball döntőjében, az NFL Halftime show-jában Rihanna koncertjén vélték felfedezni a Mechanikus narancs rendezőjének hatását.

 

A filmvilágban a technikát ma már nem csak a hatásossága miatt alkalmazzák, a Kubrick-nézés egyértelműen hommage az amerikai rendező munkássága előtt. A módszert olyan filmekben láthatjuk, mint például A bárányok hallgatnak, A sötétség útja – Mulholland Drive, A sötét lovag, a Donnie Darko, A Gyűrűk Ura – A király visszatér vagy a Star Wars: A Sith-ek bosszúja.  

Fejléckép: Jack Nicholson a Ragyogás című filmben (Fotó/Forrás: Port.hu)

A világ leghíresebb filmes sikolya

Kapcsolódó

A világ leghíresebb filmes sikolya

Sokáig senkinek nem tűnt fel, hogy a filmbeli haláloknál mindig ugyanaz a sikoly csendül fel. Miután felfedezték, már direkt, kikacsintásként használták a Wilhelm-sikolyt.

Gyönyörű rémület – Így újultak meg a horrorfilmek

Gyönyörű rémület – Így újultak meg a horrorfilmek

A boszorkány, Örökség és Tűnj el! – három korszakalkotó film az elmúlt tíz évből, amelyek nemcsak bebizonyították, hogy a horror is teljes értékű műfaj, de egyúttal utat mutattak a következő rendezőgenerációknak. És ez a reform rá is fért a zsánerre.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Könyv

Vámos Miklós: Kegyetlen állat az ember

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal az osztrák Christoph Ransmayr Egy félénk férfi atlasza című könyvét ajánlja. Gondolataira a Kalligram gondozásában megjelent kötet fordítója, Adamik Lajos reagál.
Színház

Meghirdette teljes évadát a Pintér Béla és Társulata

A társulat a 2024/2025-ös évadot június 27-én zárja, de addig még számos előadás várja a nézőket, mind az Átriumban, mind pedig a Szkéné Színházban.
Színház

Az emberség kellékei – jótékonysági árverést hirdet a Radnóti Színház

Ikonikus színházi kellékek kerülnek kalapács alá Az emberség kellékei című jótékonysági online aukciót során. A szervező Radnóti Színház sikeres előadásaihoz köthető kellékeit árverezi el. Az aukció március 24–31. között zajlik.
Tánc

A cirkusz az egekbe juttat – így zajlik a jövő artistáinak és bohócainak képzése a Cirkuszművészeti Főiskolán

A jelenleg 67 hallgatót képző Budapest Cirkuszművészeti és Kortárstánc Főiskola rektorával, Reidl Kamillával és a bohócképzés vezetőjével, Greifenstein Jánossal beszélgettünk a cirkusz és a bohócok mai helyéről, a világ és a humor megváltozásáról, majd Budavári Zoé levegőakrobatika szakos hallgatótól azt is megtudtuk, hogyan lehet legyőzni a magasságtól való félelmet.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál kritika

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Vizuál magazin

KÉP-regény: A Filmszemle félrelép

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal az újból megrendezett Magyar Filmszemle kapcsán mondja el a véleményét a filmfesztiválokról és a magyar filmgyártásról.
Vizuál ajánló

Színház, képzőművészeti nézőpontból – megnyílt Katkó Tamás kiállítása

Egyszer volt, színház volt… címmel nyílik Katkó Tamás fotóművész kiállítása a Műcsarnokban. A tárlat az alkotó eddigi életművéből válogat: színházi kötődésű, autonóm fotográfiai munkásságát foglalja össze az 1980-as évektől a 2010-es évekig.
Vizuál hír

Tőkés Anna animációs filmje is versenyez Annecyban 

Élsport, ambíció, feszültség, extrém lelki és fizikális terhelés – ezeket a témákat dolgozza fel Tőkés Anna Az utolsó dobás című filmje, amelyet beválogattak a világ egyik legrangosabb animációs szemléje, az Annecy Nemzetközi Animációs Fesztivál diplomafilmes versenyprogramjába.
Vizuál interjú

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.