Vizuál

Ha lenne 23 milliárd forintja

2014.09.09. 09:50
Ajánlom
Elvis Presleyt és Marlon Brandót ábrázoló jelentős Warhol-műveket árverez el óvatos becslések szerint is hozzávetőleg 140 millió dollárért a Christie's aukciósház november 12-én New Yorkban.

Az 1963-ból származó Triple Elvis (Ferus Type) és a három évvel később készült Four Marlons ára külön-külön akár a százmillió dollárt (23 milliárd forintot) is elérheti, sőt, Brett Gorvy, a Christie's háború utáni és kortárs művészeti részlegének elnöke szerint az sem kizárt, hogy még azt a - Warhol esetében rekordot jelentő - 104,5 millió dollárt is meghaladják, amelyet a művész Silver Car Crash (Double Disaster) című 1963-as alkotásáért adtak a rivális Sotheby's egy tavaly novemberi aukcióján. A két alkotás közül a Four Marlons inkább a fiatalabb közönséget szólítja meg, mert nyers szexualitást tükröz. Minden fiatal színész Brando akar lenni - mondta Gorvy a The New York Timesnak.

Műkereskedők és aukciósházak évek óta udvaroltak a nagyméretű - 1,70-szer kétméteres - képek tulajdonosának, a német kormányzat ellenőrzése alatt álló WestSpiel nevű német kaszinóvállalatnak, hogy megszerezzék a nagy jelentőségű alkotásokat. A WestSpiel hat kaszinót működtet, a két Warhol-művet a cég aacheni intézményében őrizték az 1970-es évek vége óta.

"A kaszinó díszítésére vásárolták meg őket" - mondta a The New York Timesnak Lothar Dunke, a WestSpiel ügyvezető igazgatója, aki szerint a képek öt éve kerültek le a falról - és helyezték őket biztonsági okokból egy raktárba -, amikor ráébredtek, hogy milyen értékesek. Dunkel elmondta: sokáig gondolkoztak az eladáson, de úgy vélik, most van itt az ideje, egyrészt azért, mert erős a műkincspiac, másrészt pedig azért, mert a cég terjeszkedni akar, Kölnben nyit új kaszinót.

A vállalat az 1970-es évek végén Thomas Ammann 1993-ban elhunyt svájci műkereskedőtől vásárolta a két képet, amelyek közül Gorvy szerint az Elvist ábrázolóért hozzávetőleg 85 ezer, a Marlon Brandót ábrázolóért pedig mintegy 100 ezer dollárt fizetett.

Sem a Triple Elvis, sem a Four Marlons nem szerepelt még aukción, ennek ellenére a pop-art művek között ugyanolyan ünnepeltek, mint bármelyik más. Előbbi az 1960-as Lángoló csillag című filmhez készült fotó, utóbbi A vad című 1953-as klasszikusból vett kocka alapján ábrázolja pisztolyos Elvist, illetve a motoron ülő, bőrdzsekit viselő Brandót. A Triple Elvist először Warhol 1963-as Los Angeles-i önálló kiállításán, a Ferus Galériában láthatta a közönség, innen a kép címében a Ferus Type.

Az Elvis-motívum népszerű és visszatérő elem volt Andy Warhol munkásságában, az énekest cowboyruhában ábrázoló képek közül az Eight Elvis öt évvel ezelőtt százmillió dollárért, a Double Elvis két éve viszont a várt ötvenmillió helyett csak 37 millió dollárért kelt el. Marlon Brandót is többször ábrázolta a művész, a Double Marlon például 2008-ban 32,5 millió dollárért talált vevőre.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Elzavarták a Szent Márk térről a festményeit áruló Banksy-t

A Biennále miatt május eleje óta az egész művészvilág Velencére figyel, mégis mindenki elsiklott az ismert street artist felbukkanása felett. Pontosabban elsétált mellette, ahogy ez a most posztolt videójából kiderül.
Vizuál

13 éves magyar fiú nyert díjat Cannes-ban

Százados Ábel mobiltelefonnal forgatott kisfilmjéért nyerte el a Legígéretesebb Fiatal Filmes díját a rangos francia filmfesztiválon.
Tánc

„Ha valaki harisnyában is férfi tud maradni, az igazán férfi”

Balázsi Gergő Ármin, a Magyar Nemzeti Balett szólistája kapta a Tánc Világnapján Az évad legjobb férfi balettművésze-díjat. Ennek apropóján kérdeztük őt hivatásról, szerepálmokról, stresszkezelésről.
Színház

Tiltakozik a Kritikus Céh az állami támogatások elosztása miatt, veszélyben az Átrium

A Katona és az Örkény Színház nem ad be pályázatot idén az NKA-hoz új produkció létrehozására, hogy ezzel segítse a független és befogadó színházak pénzhez jutását. Közben a Színházi Kritikusok Céhe arról ír, mind a szakma, mind a közönség lehetőségei kárt szenved a pénzosztók döntése nyomán. - CIKKÜNK FRISSÜLT!
Vizuál

Egy kis napfény – Budapesti életképek 1945–1949

Budán még javában zajlott az ostrom, amikor Pesten már megnyílt az első mozi, a következő napon megindult az első villamosjárat, majd Buda felszabadulása után öt nappal fogadta vendégeit az első kávéház is. A Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának munkatársai ezúttal az 1945 és 1949 közötti néhány békés évből válogattak fotókat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál cannes

Tarantino nem nyert semmit Cannes-ban

Bong Dzsun Ho dél-koreai rendezőnek egy munkanélküli családról forgatott Élősködők című komikus thrillere érdemelte ki szombat este az Alejandro González Inárritu mexikói rendező vezette zsűritől az Arany Pálmát a 72. cannes-i fesztiválon.
Vizuál kritika

Pedro Almodóvar elkészítette élete legszemélyesebb filmjét

Élet és film szétválaszthatalanul összegabalyodik Pedro Almodóvar legújabb alkotásában. Egy héttel a cannes-i bemutató után itthon is látható a Fájdalom és dicsőség Antonio Banderas és Penelope Cruz főszereplésével. Kritika.
Vizuál magazin

Leonardo da Vinci figyelemzavaros és hiperaktív volt, és egyszerre volt ez áldás és átok életében

Legalábbis egy újabb kutatás szerint, amely a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD) magyarázza Leonardo állandó halogatását.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Hamvadó ifjúság

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a lángoló BS-re emlékszik vissza.
Vizuál hír

Kende János életműdíjat kap a Zsigmond Vilmos Filmfesztiválon

Kedden kezdődik az Oscar-díjas operatőr, Zsigmond Vilmos emlékét őrző nemzetközi filmfesztivál Szegeden, ahol A tanú eredeti verzióját is levetítik és amelynek életműdíjasa nem más, mint Jancsó Miklós egykori munkatársa, Kende János.