Hecker Péter, drMáriás és Weiler Péter napjaink kiváló bátorművészei, akik egyedi módon felelnek a mindannyiunkban felmerülő aktuális kérdésekre. Művészetük a kritikai realizmus eszközeivel játszik és szórakoztat, de az aktuálpolitikában nem foglalnak állást. A közéleti események természetesen őket is inspirálják, de inkább a visszakérdezést, a problémás részek megvilágítását érzik feladatuknak, sem mint a véleményük harsány hangoztatását.
Hecker Péter könnyen felismerhető, sajátos festői stílusa, egy a médiához és a médiumokhoz fűződő igen bonyolult viszony eredménye. Az egyszerű beállításokat részesíti előnyben, nagy előszeretettel használ alapszíneket és erős kontúrokat, gyakran a vászon egész felületét, még a kép széleit is bevonja a kompozícióba. Néha különböző sajtóorgánumokban, újabban az interneten talált képeket hasznosít, máskor teljesen abszurd szituációkat teremt. Művészete folyamatos játék, mely kimondottan szórakoztató és sajátosan humoros, de társadalmi és politikai vonatkozásai valamint kritikai éle miatt legalább annyira szatirikus és komoly. Számos festményének főszereplője a művészet és a festő maga, képeinek pedig igen fontos eleme a cím, mint „Művészettől zaklatott látgatók verekednek a múzeumban”, ahol valóban emberek esnek egymásnak a mindenható műtárgyak bizsergető hatása alatt.
Nem is mondhatta volna el csendesebben és találóbban a véleményét egy kiállítás csendes terébe becsörgő és hangos örömmel fogadott mobil telefonhívásról, mint ahogy azt a Halló… nem zavarsz! Picasso kiállításon vagyok című alkotásával tette.
Weiler Péter festőművész
Korai digitális eszközökkel dolgozó budapesti művész. Weiler a kapitalista realizmus mesemondója, kutatja az emberi sebezhetőséget a technológia által kiváltott látványunkban. MFA diplomás hallgató az SVA New York-ban
Weiler Péter és drMáriás először a Kieselbach Galéria közös kiállításán mutatkoztak be együtt 2019-ben. Az Önarckép Trianonnal című kiállítás képei a két művész családtörténeteire épült, a személyes dráma a világtörténelmi események tükrében bontakozott ki. Weiler a Kádár János 1956 forradalom alatti négynapos moszkvai eltűnésének elképzelt pillanatait elevenítette meg a képein.
Tavaly, a Checkout című kiállításával hívta fel magára a figyelmet, az anyag a New York-i Chelsea Hotel világhírű lakóinak az életét dolgozta fel. Azt a tényt, hogy a Chelsea Hotelt 1939-től magyar tulajdonosok működtették még soha korábban nem tárta fel senki Magyarországon. Olyan legendás alkotók éltek a hotelben mint Leonard Cohen, Janis Joplin, Bob Dylan, Jim Morrison, Allen Ginsberg vagy Jack Kerouac. Weiler kiállítása egy budapesti ipari csarnokban vonultatta fel a megfestett portrékon keresztül az egyes szereplők élettörténetét. Magyarországon először ő készített és értékesített kriptovalutáért képzőművészeti alkotást. A Bitcoin bánya az Alföldön című NFT (non-fungible token) alkotása 1Ether áron kelt el.

Weiler Péter: Kádár és Aczél színespapírból kirakva próbálják értelmezni Kassák Lajos művészetét (Fotó/Forrás: Esernyős Galéria)
drMáriás festőművész, zenész, író összművészetinek is mondható munkásságára főleg a harsány és kritikai hangvétel, valamint a kelet-európai identitásból, történelmi és politikai sajátosságokból fakadó létkérdések jellemzők. Alkotói nyelvezetében a punk, az avantgárd, a dadaizmus, a pop-art, a szürrealizmus és egyéb eszközökkel operál. Művészeti, közírói tevékenységét társadalomsebészetként definiálja. A Tudósok zenekar énekes-trombitás-harsonás-szaxofonos vezetőjeként zenekarával Oroszországtól Európa számos országán át az Amerikai Egyesült Államokig több száz koncertet adott.
GÖRBE TÜKRÖK
Válogatás a Völgyi – Skonda Kortárs Gyűjteményből
Esernyős Galéria, 1033 Budapest, Fő tér 2.
A kiállítás megtekinthető 2021. július 31-ig.
Nyitva: keddtől szombatig 10.00-18.00 óráig
Fejléckép: Hecker Péter: Halló… nem zavarsz! Picasso kiállításon vagyok / Fotó: Esernyős Galéria