Vizuál

Hatvanas nők Z generációs tombolása – kritika a Harag című sorozatról

2025.10.13. 16:15
Ajánlom
Felix Sabroso alkotása kísérletet tesz arra, hogy áthidalja a generációs szakadékokat. Történetének főhőse ugyanis öt, a hatvanas éveiben járó nő, akiknek a történetét a fiatalabb korosztály beszédmódjával és humorával meséli el.

Ha valakit megkérnénk, meséljen egy történetet a középkorú nő krízishelyzetéről, az elképzelés több mint valószínű, hogy fele annyira sem lenne extrém, vibráló, zsúfolt és energikus, mint Felix Sabroso 2025 júliusában napvilágot látott Harag (Furia) című sorozata, amelyet az HBO MAX forgalmaz.

A sorozat terjedelmében ugyan rövidnek mondható, mégis rengeteg felkapott témát és vitatott kérdést vonultat fel az először lazán összefüggő, majd egyre szorosabbá fonodó történetszálakban. Végül minden messziről induló rezdülés pillangó effektus-szerűen fut ki egy bizonytalan, különösen epés hangvételű záró-, vagy lehet, sokkal inkább kezdőpontba.

A főszerepben öt nő áll, akik

az őket nemrég ért atrocitások hatására, mint a fúriák, a görög-római mitológia bosszúálló istennői, felperzselik a csatateret, felszámolva ellenfeleiket.

A sorozat érdekes dramaturgiával dolgozik, az egyes epizódok első felében felvezetett figurák lassacskán elnyerik a néző szimpátiáját, viszont az események előrehaladtával hirtelen felbomlik velük a kapcsolatunk. Bár átérezzük hányattatott sorsukat, és krízishelyzetük (még ha elrajzolt is) ismerős lehet, de a katarzis pillanatában valami megrendül, és az addig gondosan építgetett szerkezet mintha összedőlne.

rage_6-145531.jpg

Jelenet a Harag című sorozatból (Fotó/Forrás: Jau Fornes/HBO)

Marga (Carmen Machi) felkapott, gazdag képzőművész – akinek legfőbb alkotói témája a fegyveres csecsemők – arra kell rájöjjön, hogy férje a nála sokkal fiatalabb bejárónővel csalja meg. Nat (Candela Peña) rögeszmés módon és teljes odaadással tekint a divatra, élete minden percét ennek szenteli, munkájából mégis kitúrja két Instagram-influenszer. Vera (Pilar Castro), a vegán sztárséf nem képes megbirkózni kritikusa ellene folytatott hadjáratával, férje unszolására (aki esztétikai sebész) gyakran, szinte fetisisztikus rituálék során hagyja magát kezelni hyaluron-injekciókkal, melyekről a húsimádó kritikus cinikusan jegyzi meg, hogy azokat szintén etikátlan és gyanúsan nem vegán módszerekkel készítik. Adelán (Nathalie Poza) egyre nagyobb mértékben vesz erőt az öngyilkossági szándék, mivel neki és beteg anyjának anyagi problémák miatt veszélybe kerül a lakhatása. Ennek tetejébe lányával is kifejezetten rideg és mérgező a viszonya, aki különben nem más, mint a már említett fiatal bejárónő. Passzív-agresszív vitáik témája a fennálló tarthatatlan élethelyzet, amiben napjaikat tengetik. Hibásnak pedig kölcsönösen a másikat, illetve annak generációját tartják.

Madrid élhetetlen? Nem. Ez a generáció élhetetlen

– hangzik el az epizódban is. Victoriát (Cecilia Roth), az elfelejtett, saját elmondása szerint is középszerű, alkoholt nem megvető színésznőt átveri ügynöke, aki egy díjkiosztón S listás színésznők mellett egy gin márkától kapja meg életműdíját. A kiosztógálán pedig fiatalkori filmjelenetei láthatók, azokból is csak olyanok, ahol hiányos a ruházata.

rage_1-145532.jpg

Jelenet a Harag című sorozatból (Fotó/Forrás: Jau Fornes/HBO)

A szélsőséges reakciók, a problémára csak részleges megoldást nyújtó gyújtogatás, lövöldözés, csonkítás, emberrablás a feszültséget ugyan feloldja, de aztán furcsa ürességet hagy maga után, mivel rádöbbenünk, valójában az eddig szimpátiánkat élvező figurát nem is kedveljük igazán. A színészi játékról is elmondható, hogy a realistább performanszok először csak spanyolosan markáns színezetet kapnak, de az utolsó percekben a szereplők önmaguk karikatúrájává válnak.

A sötét humor, a történetszálak rizómaszerű összekacsintása és még sok más elem gondoskodik a széria élvezhetőségéről, mégis talán ez a furcsa, majdnem brechti kizökkentő jelenség teszi a minisorozatot igazán eredetivé, de nem egy morális kérdőjelet, sokkal inkább egy kellemetlen rezignáltságot keltve a befogadóban. Az epizódokban felvázolt kisebb dramaturgiai egységek mise en abyme-szerűen egyeznek az összeálló egésszel: az utolsó epizód felkínál egy látszólag élhető, harmónikus megoldást, majd az utolsó pillanatban összetöri és mint egy pofoncsapás után hátat fordító szülő, otthagyja a nézőt gondolkodni a sarokban.

De mégis hol van az atyai tanács?

rage_0-145531.jpg

Jelenet a Harag című sorozatból (Fotó/Forrás: Jau Fornes/HBO)

Az öt idősebb főszereplőnő ellenpólusaként végig a fiatalabb generációk vagy azok jellemzői vannak jelen – a fő konfliktust a korosztályok közti különbség adja. A hat epizódban az elmúlt évek és a Z generáció rengeteg attribútuma tűnik fel: szó esik az AI-ról, mentális betegségekről, globális felmelegedésről, lakhatási válságról, plasztikai műtétekről, közösségi médiáról. A Harag a Z generáció beszédmódjával és humorával meséli el hatvanas éveiben járó nők történetét. Pont a tálalás miatt, az alkotást magát legtöbb esetben a fiatalabb, és nem a főszereplők generációja fogja nézni, ezért különösen érdekes, hogy

a korosztályok közti szakadékot a Harag először áthidalja, majd később ezt a kapcsolatot leépíti és egy furcsa fél-szintézist hoz létre,

azt az érzést keltve, hogy igazán egyik fél sem tudja, merre mozduljon.

rage_3-145530.jpg

Jelenet a Harag című sorozatból (Fotó/Forrás: Jau Fornes/HBO)

Ez a tétovaság viszont nagyon kettős. A generációk közt mindig volt feszültség, de talán napjainkban, ha nem is mondható erőteljesebbnek, mint mondjuk a világháborúk idején, sokkal hangosabban halljuk a kommentárt: ’”ok boomer’’ vagy ’”millennial cringe’’. A másik oldalon viszont állandó kritika, hibáztatás és bűnbakkeresés éri a mai fiatal felnőtteket, holott generációs jellemzők ugyan tényleg vannak, egy globális problémát mégsem lehet ilyen egyszerűen levezetni. Minden generáció másként éli meg az élet egyes aspektusait, problémáit, mint például a sorozatban sokat taglalt erőszakot, amit az X generáció sok esetben első kézből tapasztalt meg, míg a Z leginkább csak különböző médiumokon, egyfajta szűrőn keresztül, amennyiben voltak olyan szerencsések, hogy elkerülte őket a családon belüli erőszak vagy az iskolai bántalmazások. Azt pedig már ezer helyről hallhattuk, hogy médiafogyasztási szokásainkat nézve talán ez is közrejátszik abban, hogy a fiatalabb korosztály előszeretettel néz erőszakos tartalmakat. Ez is csak azt bizonyítja, hogy a Haragot a Z generációnak címezték, amely korcsoport egyébként is híres arról, hogy imád mindent így vagy úgy csoportosítani.

Maga a generációkról való széles körű értekezés is csak nemrég lett divat.

Viszont a klisés, sztereotipikus és egyoldalú elképzelése annak, milyen az én csoportomon kívül eső ember, ahhoz vezet, hogy szinte karikatúraként tekintünk egymásra, nevetünk az idősek motyogásán és a fiatalok új hajviseletén, aztán messziről elkerüljük a másikat, ha nem épp az unokánk/nagymamánk. Tényleg ennyire összeférhetetlenek lennénk? Nem tudunk semerre se lépni, legfeljebb hátra? Ez a széria talán legfontosabb kérdése, ami a lezárás, egyébként végtelenül humoros pillanatai után keserű szájízként a nézővel marad.

Szerző: Buzási Kamilla

Fejléckép: Jelenet a Harag című sorozatból (Fotó/Forrás: Jau Fornes/HBO)

Attól még egy mese sem válik igazsággá, hogy nincs benne hazug állítás – kritika a Bodkin című sorozatról

Kapcsolódó

Attól még egy mese sem válik igazsággá, hogy nincs benne hazug állítás – kritika a Bodkin című sorozatról

A Netflix hétrészes minisorozata épp úgy játszik az igazsággal, ahogy mi játszunk a valóság illúziójával. Jez Scharf alkotása egyszerre okos médiareflexió, groteszk ír népmese és csípős humorú bűnügyi történet. Bodkin kritika.

Dán pokolfajzatok! – megnéztük Lars von Trier kultikus sorozatának folytatását

Dán pokolfajzatok! – megnéztük Lars von Trier kultikus sorozatának folytatását

A dán rendező huszonötév után forgatta le A Birodalom című sorozatának harmadik, záró évadát, amelyben maximálisra csavarja az őrületet és elvarr minden szálat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Nyílt hétvégével ünnepli százötvenedik születésnapját a Zeneakadémia

November 8–9-én ingyenes programkavalkád várja az érdeklődőket a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem főépületében rendezett nyílt hétvégén, az intézmény a 150. évfordulóját pedig november 14-én nagyzenekari esttel, másnap Liszt-maratonnal ünnepli.
Klasszikus

Sztárénekesek és világhírű kórus csatlakoznak a Fesztiválzenekar karácsonyi koncertjéhez

A következő hónapokra is számos koncertkülönlegességet tartogat az együttes, csúcspontként pedig december 26-án Bach Karácsonyi oratóriumát adják elő, parádés szereposztással.
Klasszikus

Palesztinpárti tüntetők gyújtogattak Schiff András párizsi koncertjén

November 6-án este az Izraeli Filharmonikus Zenekar Schiff András szólójával lépett fel a Párizsi Filharmóniában, mikor palesztinpárti tüntetők fáklyákkal és skandálással zavarták meg a koncertet. A beszámolók szerint egy helyen a székek is lángra kaptak.
Könyv

Különleges francia irodalmi díjjal ismerték el Nádas Pétert

A Prix Médicis nevű rangos elismerés hírhedten szigorú zsűrije egy kifejezetten a magyar szerzőt és művét elismerő, ebből az alkalomból létrehozott különdíjjal jutalmazta a Világló részletek francia nyelvű kiadását.
Könyv

„És akkor ott álltam a reflektorfényben, apám helyett” – interjú Grecsó Krisztiánnal

Az Egy életem című stand-upban Grecsó Krisztián önironikusan mesél a sikerhez vezető kudarcokkal teli útjáról, leszámol az irodalmi toposzokkal, és rámutat, miért fontos, hogy a humor segítségével beszéljünk a legnehezebb kérdésekről. Az előadás az ötvenedik esthez közelít, ennek kapcsán kérdeztük.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

KÉP-regény: A vándorló fák

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk Hegedűs Ákos. Ezúttal a COP30 klímakonferencia kapcsán figyelmeztet: lehetséges, hogy a fák hamarorsan megunják az emberiség szerencsétlenkedését. Feltéve, hogy addig nem vágják ki őket.
Vizuál ajánló

Varázslat Szentendrén: Magyarországra érkezik a világhírű Harry Potter-kiállítás

A vilghírű Harry Potter: A Kiállítás következő állomása Magyarországon, Budapest mellett, Szentendrén lesz. A varázslatos tárlatnak a Green Event Hall ad otthont, a kapuk pedig 2026. február 6-án nyílnak meg látogatók előtt.
Vizuál hír

Kilenc napig Budapest volt a mozi fővárosa – díjátadóval zárult a II. BIFF

November 2-án adták át a II. Budapesti Nemzetközi Filmfesztivál elismeréseit: mások mellett Myriem Akheddiou, Oliver Laxe és Simón Mesa Soto is díjat nyert. A szervezők egy filmcímet már be is jelentettek a 2026-os szemle programjából.
Vizuál kritika

Mit ér a PR-maszlag, ha az emberrablók űrlénynek néznek? – Bugonia kritika

Jórgosz Lánthimosz új filmjében a konteóhívők legszebb álmait váltja valóra két férfi, amikor elrabolják a helyi multicég vezérigazgatóját, mert úgy hiszik, egy idegen civilizáció küldte ide. De vajon ki a hős és ki a gonosz ebben a történetben? Bugonia kritika. 
Vizuál ajánló

Menni vagy maradni? – a Szerencsés Dániellel folytatódik a Filmrendezők klubja

November 10-én 19 órától a Művész Mozi Bunuel termében láthatja a közönség Sándor Pál 1983-as klasszikusát, a Szerencsés Dánielt. A vetítést követően a rendező mesterkurzust tart a résztvevőknek.