Vizuál

Hazatérő festmények a Kieselbach árverésén

2014.10.03. 13:30
Ajánlom
Évtizedek óta külföldön lappangó festmények, köztük Szobotka Imre kubista portréja és Kádár Béla nagyméretű csendélete is szerepel a Kieselbach Galéria és Aukciósház őszi árverésén, amelyet október 6-án este tartanak a budapesti Hotel Marriottban.

A külföldről haza került képek mellett a magyar festészet szinte valamennyi stílusirányzata képviselteti magát az aukció kínálatában, Batthyány Gyula manierisztikus kompozíciójától Kassák Lajos absztrakt művéig - mondta el Einspach Gábor, a galéria igazságügyi szakértője. Franciaországból tért vissza a magyar kubizmus egyik legjelentősebb képviselőjének, Szobotka Imrének 1914-re datált Kubista portré című műve, amely 8,5 millió forinttól kelhet el az árverésen.

Einspach Gábor hangsúlyozta: Szobotka korai, kubista stílusú festményei a magyar műtárgypiacon ritkán tűnnek fel, és a legjelentősebb magángyűjteményekben, valamint a legnagyobb magyar múzeumokban is csupán elvétve szerepelnek.

Kádár Béla Kompozíció gyümölcsöstállal és hegedűvel című absztrakt festménye eddig csak Rónai Dénes 1926 körül készült fekete-fehér üvegnegatívjáról volt ismert - mutatott rá az igazságügyi szakértő, hozzátéve, hogy a kép felbukkanása alapvetően írja át a festőművészről eddig alkotott képet, a Nemzeti Galéria gyűjteményében sem őriznek ebből a korszakából származó művet. A kép kikiáltási ára 20 millió forint, becsértéke 30 és 60 millió forint között mozog.

Az igazságügyi szakértő felhívta a figyelmet Berény Róbert plakátokról és könyvcímlapokról is jól ismert Nő pohárral című festményére, amelyre 40 millió forinttól licitálhatnak az érdeklődők. Az 1905-ben készült festmény nemcsak az első magyar fauve műnek számít, hanem nemzetközi viszonylatban is az irányzat első alkotásai között szerepel.  Az igazságügyi szakértő kiemelte Czigány Dezső Körtés csendéletét is, amelyet a festő franciaországi tartózkodása alatt, élete legnyugodtabb periódusában készített. A kép kikiáltási ára 16 millió forint. 

Einspach Gábor elmondta: a rendszerváltásnak köszönhetően, az 1990-es években indult el a külföldön lappangó magyar művek visszatérése hazánkba, több olyan kép is előkerült, amely újra írta a magyar festészet történetét. "Az utóbbi időszakban ez a tendencia sokat erősödött, ami többek között annak köszönhető, hogy több olyan nagyszabású kiállítást rendeztek Európában, amely felhívta a figyelmet a magyar művészetre" - hangsúlyozta.

Példaként említette többek között a párizsi Musée d'Orsay Allegro Barbaro című 2013-as tárlatát, amely a magyar modernista festészet legjavát vonultatta fel a francia fővárosban. Kialakult a magyar művek megfelelő árszínvonala, valamint olyan jó reputációjú galériák és aukciósházak jöttek létre, amelyekre a külföldiek is rá merik bízni értékes tulajdonukat - hangsúlyozta az igazságügyi szakértő.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Hatalmas előrelépés a zenekarnak: a Mezzo TV sugározza a Concerto Budapest koncertfilmjét

Több hónapos munka eredménye, hogy a zenekar saját gyártású koncertfilmmel mutatkozhat be a Mezzo TV műsorán. A filmet, amelyet Szabó Stein Imre rendezett, a magyar közönség is láthatja az interneten. Kulisszatitkokról a vezető rendezőt kérdeztük.
Színház

Újra járhatunk szabadtéri előadásokra, de a fesztiválokra még várnunk kell

A Magyar Közlönyben megjelent kormányrendelet többek között színházi előadásra, mozira, cirkuszra, valamint könyvszakmai rendezvényre vonatkozik.
Vizuál

Csúnya varázs - Budapesti fényképek az 1930-as években

Az éjszakai fényképezés és a „varázsosítás” összefüggése - erről ír a FényképTár mai részében Tomsics Emőke, a Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának történész-muzeológusa.
Vizuál

A festő, akinek lakását és öltözködését is utánozták a bécsiek

Tökéletesen megtestesítette a romantikus művész ideálját tehetségével és fényűző életmódjával, pedig állítólag hihetetlenül félénk volt. Hans Makart művészete a szecesszió előfutára lett, Gustav Klimt rajongott a munkáiért.
Klasszikus

A budapestieknek szerenádozik a Fesztiválzenekar

Több mint 200 lakóházba látogatnak el a Budapesti Fesztiválzenekar kamaraformációi júniusban Budapesten. Ingyenes szerenáddal készülnek a fővárosiaknak, mert hisznek benne, hogy a járvány idején is szükség van zenére. Nyissák ki az ajtókat, ablakokat, és engedjék be otthonaikba az élő muzsikát!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál interjú

A hazai vásárlókra épít a közeljövőben a Faur Zsófi Galéria

„Meg fog változni a piac, a lokális vásárlókra kell felkészülni” – mondja Faur Zsófi, a Faur Zsófi Galéria tulajdonosa és vezetője, aki nagyon szeretné, ha az lenne ennek az elmúlt két hónapnak a tapasztalata, hogy igenis fontosak a lokális közösségek, a család, a barátok. Ők is ezt erősítik a Bartók Béla úton, azaz a Bartók Béla Boulevard-on, ahol a Kulturális Tizenegy Egyesület elnökeként online fesztivál szervezését vezeti.
Vizuál magazin

Csúnya varázs - Budapesti fényképek az 1930-as években

Az éjszakai fényképezés és a „varázsosítás” összefüggése - erről ír a FényképTár mai részében Tomsics Emőke, a Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának történész-muzeológusa.
Vizuál galéria

A festő, akinek lakását és öltözködését is utánozták a bécsiek

Tökéletesen megtestesítette a romantikus művész ideálját tehetségével és fényűző életmódjával, pedig állítólag hihetetlenül félénk volt. Hans Makart művészete a szecesszió előfutára lett, Gustav Klimt rajongott a munkáiért.
Vizuál galéria

Két tonna üvegnegatív: vidéki fényképészműtermek gyűjteménye

A kidobástól megmentett üvegnegatívokon az egyes vidékek népviselete mellett a háború előtti és alatti élet pillanatai villannak fel megmutatva azt is, mit tartottak megörökítésre érdemesnek az életükből az 1910-20-as évek táján.
Vizuál slow life

Ez egy komoly, szinte drámai kiállítás, meglehetősen sötét jövőképekkel

A Lassú élet. Radikális hétköznapok című kiállítás áprilisban nyílt volna a Ludwig Múzeumban. Egy interjúsorozatban a kurátori csapat tagjait kérdezzük az egyelőre csupán a virtuális térben látható csoportos válogatásról. Az ötödik epizódban Csizek Petra beszélt kedvenc műveiről és az önállóbb nézői befogadásról