Vizuál

Hercegnői lakosztályok

2012.04.02. 07:02
Ajánlom
A kismartoni kastélyban új kiállítás nyílt, mely három Esterházy-herceg feleségének és szolgálóinak mindennapjaiba enged bepillantást.

Az év végéig látható tárlat ötlete tavaly fogalmazódott meg és előkészítése azért tartott ilyen sokáig, mert termeket restauráltak, levéltárakban kutattak, hogy a portrék, naplók, személyes levelezések alapján a legautentikusabb környezetet hozzák létre. Az 1800-1850 közötti időszakot átölelő kiállítás alapja a meglévő Esterházy-gyűjtemény volt. A tárlat összesen tíz helyiséget foglal el, köztük a nagyközönség számára eddig még nem látott szobákat is.

Maria Josefa Hermenegilda (született Liechtenstein hercegnő), Maria Theresia (született Thurn és Taxis hercegnő) és Lady Sarah Frederica (született Lady Child-Villiers hercegnő) azért került a kutatók és a kiállítás középpontjába, mert az ő ízlésük formálta legmarkánsabban a kastély jelenlegi berendezését. A bemutatott szobák között található a vörös lambériával és 18. századi selyem tapétával díszített fogadószoba, a vörös szalon; a 17. századi, kézzel merített, kínai, világos, madármintás papírtapétával bélelt hálószoba; a dolgozó és levélíró kabinet valamint a toalett szoba. 19. századi asztalok, fotelek, aranyozott és zománcozott kandeláberek, kínai paraván teszik otthonossá, egyben pompássá ezeket a tereket.

A tárlat igazi érdekessége az úgynevezett köztes szint, mely a hercegnék közvetlen szomszédságában található, és ahol az első komorna és a szolgálók mindennapjaiba tekinthetünk be. Egyszerű, mégis míves fa bútoraik, közlekedő folyosóik, szép mintákkal díszített, de már csak festett szobáik, cserépkályháik mind-mind a szorgos élet kellékei voltak. A kiállítás során a toronyszobába is eljuthatunk, mely a pincét kötötte össze a padlással, és amely a kastély korábbi funkciójára utal. A 13. század elején ugyanis a kismartoni kastély várként épült négy toronnyal, majd két nagyobb átalakítson esett keresztül. 1663 és 1672 között barokk stílusú, a 18. század végén klasszicista stílusú átépítést hajtottak végre rajta, a tornyokat - alapszerkezeti elemként - meghagyták. A toronyszoba csigalépcsőjén és a személyzet hálószobáin keresztül a hercegnék magánoratóriumába juthatunk, ahol imazsámoly és egy, még a kárpitot tekintve is eredeti fotel található. A magánhelység üvegfalán keresztül a hercegnék észrevétlenül tudtak részt venni a szentmiséken.

A három hercegné házasságát tekintve Lady Sarah Fredericán kívül mindegyiké boldogtalan volt. Ő szerelemi házasságot kötött III. Miklóssal, hat gyermeket szült neki, de 31 évesen tüdővészben meghalt. Maria Josefa Hermenegildát II. Esterázy Miklósnak választották a szülők és ezzel olyan férjet kapott, aki mivel nagy dolgokat vitt véghez, feleségétől sok alázatot és lemondást követelt. II. Miklós volt az, aki megalapozta az Esterházyak grafika- és festménygyűjteményét és kincsei a budapesti Szépművészeti Múzeum javára is szolgáltak. Maria Theresiát III. Pál Antal vette el, szintén szülői javaslatra. Életüket az ifjú férj pályafutása határozta meg, aki 1815-től Bécs politikáját és érdekeit képviselte az angol fővárosban a Habsburg uralkodó nagyköveteként.  Az ifjú férj kinevezését a Habsburg Birodalom nagyhatalmú és egyik legbefolyásosabb politikusához, Metternichhez fűződő szoros munkakapcsolatának köszönheti. Személyét és munkáját nem csak Bécsben, hanem más európai fővárosokban és angol udvari körökben is kitüntető megbecsülés övezte.

Róluk szól tehát ez a kiállítás, melynek utolsó részében a Monarchia korabeli Esterházyak és az utolsó császár, Ferenc József és a kastélyban is vendégeskedő felesége, Sissi király- és császárné portréin, valamint más emléktárgyakon keresztül a két család kapcsolatáról is ízelítőt kaphatunk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Schiff András nem lép fel többé az Egyesült Államokban

A világhírű zongoraművész, aki korábban már Magyarországgal és Oroszországgal kapcsolatban is hasonló döntést hozott, a New York Timesnak adott interjúban fejtette ki, milyen politikai tényezők vezettek az elhatározásához.
Vizuál

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.
Vizuál

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Könyv

Vámos Miklós: Kegyetlen állat az ember

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal az osztrák Christoph Ransmayr Egy félénk férfi atlasza című könyvét ajánlja. Gondolataira a Kalligram gondozásában megjelent kötet fordítója, Adamik Lajos reagál.
Klasszikus

Mendelssohn-variációk – először hallható zongoraest az Óbudai Zsinagógában

Villányi Dániel zongoraművész koncertjének műsora a romantika-késő romantika világát olyan zeneszerzők remekművein keresztül járja be, akiket Felix Mendelssohn szelleme mélyen érintett – személyesen vagy művészetén át.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál kritika

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Vizuál magazin

KÉP-regény: A Filmszemle félrelép

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal az újból megrendezett Magyar Filmszemle kapcsán mondja el a véleményét a filmfesztiválokról és a magyar filmgyártásról.
Vizuál ajánló

Színház, képzőművészeti nézőpontból – megnyílt Katkó Tamás kiállítása

Egyszer volt, színház volt… címmel nyílik Katkó Tamás fotóművész kiállítása a Műcsarnokban. A tárlat az alkotó eddigi életművéből válogat: színházi kötődésű, autonóm fotográfiai munkásságát foglalja össze az 1980-as évektől a 2010-es évekig.
Vizuál hír

Tőkés Anna animációs filmje is versenyez Annecyban 

Élsport, ambíció, feszültség, extrém lelki és fizikális terhelés – ezeket a témákat dolgozza fel Tőkés Anna Az utolsó dobás című filmje, amelyet beválogattak a világ egyik legrangosabb animációs szemléje, az Annecy Nemzetközi Animációs Fesztivál diplomafilmes versenyprogramjába.
Vizuál interjú

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.