Vizuál

„Hihetetlen felfutásban van a magyar műtárgypiac” – interjú Faur Zsófival

2022.03.02. 13:15
Ajánlom
Tovább pörög a művészeti piac. Március 3-án nyílik az Art and Antique művészeti vásár a Bálnában, amelynek egyik központi kiállítója az immár 20 éves Faur Zsófi Galéria. A galéria névadójával, vezetőjével és tulajdonosával beszélgettünk.

Milyen érdeklődésre számítotok az Art and Antique művészeti vásáron? 

A tavalyihoz hasonló várakozás előzi meg a vásárt, ugyanarra számítunk, amire körülbelül egy éve. Akkor egyébként a vírus harmadik hulláma miatt júniusban lehetett csak megtartani az eseményt, és már nagyon várta a közönség, hogy a bezárások után művészeti rendezvényen vehessen részt.

Milyen változás tapasztalható a vírus megjelenése óta a piacon?

Hihetetlen felfutásban van a műtárgypiac, és természetesen nemcsak külföldön, hanem Magyarországon is.

Sokan keresik ugyanis befektetési céllal a műtárgyakat. Sok az új és értő vevő.

A Faur Zsófi Galériában pedig kifejezetten fantasztikusan alakulnak az eladások, hónapról-hónapra több vevőm volt a tavalyi évben.

A 2001 óta működő Faur Zsófi Galéria elsődleges célja a hazai kortárs művészet népszerűsítése és beépítése a nemzetközi művészeti szcénába, amelyet a külföldi vásárokon történő mind aktívabb jelenlétével és a külföldi galériákkal való partnerkapcsolatok kiépítésével kíván elérni. A galéria 2006-ban kiadói tevékenységgel bővítette profilját, a kortárs művészettörténet-írás legújabb eredményeit, több nyelven megjelenő monográfiákat, szakirodalmi kiadványokat ad ki és gondoz. Az alapító-tulajdonos Faur Zsófi, a galériás elfoglaltságai mellet 2013 decembere óta a XI. kerület kulturális megújulásán is fáradozik, a Kult11 Egyesület elnökeként.

A galéria környékéről, a Bartók Béla útról is egyre több helyen olvasni, sok az új hely és program arrafelé. Ez is szerepet játszhat az érdeklődés megnövekedésében?

Valóban, a Bartókon sokan megfordulnak, ezzel párhuzamosan pedig most Pesten kevesen. Szintén fontos szempont, hogy nekünk három nagy üvegportálunk néz az utcára, aminek berendezésére különösen nagy figyelmet fordítunk. Úgy alakítjuk a kirakatot, hogy mindig be lehessen látni a kiállítótérbe, amit este is kivilágítunk, hogy az éjszaka arra járók kedvet kapjanak a kiállításainkhoz.

Mit lehet elmondani a vásárlóitokról?

Az egyre több vevő között természetesen folyamatosan találkozunk újakkal. Általában 35-50 év közöttiek, tehát középkorúak, és érdekes módon nagy számban jelennek meg köztük a férfiak, de természetesen sok női vevőnk is van.

Jól bevált recept alapján állítjátok össze a kiállításaitokat?

Mindenféle művészeti területtel foglalkozunk, fotóval és festménnyel, annak pedig kifejezetten örülök, hogy már a személyes kedvenceim, a szobrok iránt is megfelelő a kereslet. Az utóbbi hónapokban bátrabban nyúlnak a vevők a háromdimenziós felületekhez, a szobrokhoz. A saját ízlésünkön túl a közösségi igény inkább a csoportos kiállításokon tud érvényesülni, de valójában

én annak a 18-20 művésznek rendezek tárlatokat, akikkel folyamatosan kapcsolatban állok, és akiket a Faur Zsófi Galéria képvisel. Ők rendszerint előre jelzik, ha készen vannak egy-egy anyaggal, sorozattal.

_N0A98212-121005.jpg

Faur Zsófi Galéria (Fotó/Forrás: a tulajdonos engedélyével)

Hogyan lehet bekerülni a körforgásba?

Az biztos, hogy egy fiatal művésznek nehéz bekerülnie ebbe a világba, több alkotóval nekem sincs lehetőségem foglalkozni, bár az is igaz, hogy pályakezdőkkel nem dolgozom együtt. Persze mi is folyamatosan keresünk új művészeket bizonyos kritériumok mentén.

Melyek ezek a kritériumok?

Természetesen az egyik legfontosabb a művészi kvalitás, de ugyanilyen fontos a személyes kapcsolat is.

A művész és a galériás kapcsolata bonyolult viszony, hiszen el kell fogadni egymást, a kémiának itt is működnie kell.

Fontos, hogy milyen műveket hoz létre az adott alkotó, de az is, hogy éppen milyen a magánélete, hogy mennyire kiegyensúlyozott személyiség.

IMG_0736-Edit1-120834.jpg

Faur Zsófi (Fotó/Forrás: Faur Zsófi Galéria)

Ezek az együttműködések hosszú oldalakon taglalt szerződések mentén valósulnak meg?

Tizenöt-húsz évvel ezelőtt pontosan meghatároztuk a közös munka körülményeit, ma már ezek organikusan alakulnak. Van, akiben fel sem merül a váltás gondolata, hogy új galériát keressen magának, főleg a fiatalok azonban előszeretettel néznek új kihívások után, a fluktuáció tehát itt is jelen van. Az viszont biztos, hogy habár Magyarországon szűk a piac, és kevés művésszel dolgoznak együtt a galériák,

muszáj galériához tartoznia annak, aki szeretne eladni, és megélni az eladásokból. A művész ugyanis önmagában nem egy egység a piacon.

Olyan művészek engedhetik meg maguknak, hogy ne tartozzanak galériához, akik a galériás piac megjelenése, a rendszerváltás előtt futottak be. Például egy művész önmagában nem tud kiállítani egy-egy nagy nemzetközi vásáron, vagy ha mégis, azok nem a megfelelő kvalitásúak. Nyilván ez külföldön is hasonlóan működik, sőt ott korábban kialakult ez a magángalériás piac. Szerencsére ma már több olyan hazai művészt találni, akiknek az árai megállják a helyüket a nemzetközi piacon. Ma már egyre több hazai művésznek van relevanciája külföldön, a galéria két alkotója, Kiss Dániel és Horváth Lóczi Judit például azon kortárs művészek közé tartoznak, akik egy másik piacon is jól működnek, így a külföldről érkező gyűjtők számára is keresettek.

Ilyenkor szokás rákérdezni a magyar és a határmenti országok piaci erőviszonyaira.

Bőven leköröznek minket azok az országok is, akik hasonlóan hátránnyal indultak a magángalériák piacán a szocializmus miatt.

_N0A97912-121006.jpg

Faur Zsófi Galéria (Fotó/Forrás: a tulajdonos engedélyével)

A Faur Zsófi Galéria tervez idén külföldi vásáron való megjelenést?

Én még nem mertem elindulni vásárra a vírus terjedése óta, holott 2020-ban rengeteg külföldi megjelenésben gondolkodtunk, amelyeket aztán mind le kellett mondani. Nem véletlenül tartanak meg egy-egy seregszemlét egy adott hónapban, így egy elhalasztott vásár már nem biztos, hogy ugyanazt a közönséget és ugyanannyi látogatót vonz, ezért sem tervezünk most ezzel. Ráadásul a statisztikák alapján az ázsiaiak és az amerikaiak például egyáltalán nem utaznak külföldre. De ezt ellensúlyozza a magyar piac aktivitása, ha ez nem lenne ilyen pozitív, talán én is másként gondolnám. Továbbá

hiszek a pop-up megjelenési lehetőségekben, azokban a kiállításokban például, amelyeket ideiglenesen rendezhetünk meg a hazai nyaraló turistáknak, a vevőkörnek megfelelően jellemzően a Balaton északi partján.

Ugyan a kortárs piac nem tud olyan eladási rekordokat döntögetni, mint a 18-19. századi festészeti hagyatékunk, de legalább az egyik kényes kérdés, a műtárgyhamisítás veszélye nem fenyegeti.

Korábban én is azt hittem, hogy a hamisítás a nem szabályozott piacra jellemző, de a kortárs műtárgypiacot is ugyanúgy érinti, ami számomra is megdöbbentő volt. Ugyan az ecseri piac jelentősége a töredékére esett a műtárgypiac szempontjából, a mai napig megérinti a vásárlókat annak a lehetősége, hogy olcsóbban jussanak remekművekhez. Sokan hiszik, hogy ők azok, akik felfedeznek egy-egy gyöngyszemet, így én is tapasztaltam már olyat, hogy a kortárs művészek szembetalálkoznak olyan alkotásokkal, amelyeket nekik tulajdonítanak, de mégsem ők készítették. Én magam is belefutottam hamisítványokba 10-15 évvel ezelőtt, nem csoda, hiszen borzasztóan jó másolatok jelennek meg időről-időre.

Art and Antique

művészeti vásár

2022. március 3.-6.
Bálna, Budapest

Szerző: Nagy Zsóka

Fejléckép: Faur Zsófi (fotó: Faur Zsófi Galéria)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

A színház volt az én igazi házasságom – Máthé Erzsi 95 éves

A születésnapját ünneplő Máthé Erzsi olykor úgy érzi, annyi figurát játszott már el élete során, hogy sokszor önmagát kell keresnie. Pedig mindegyik alakításában teljes lényével jelen volt. A színésznő néhány éve már a nyilvánosságtól visszavonultan él. Az alábbi interjút tizenöt éve, 2007-ben adta Canjavec Juditnak a Buda Lapjában, a másodközlés a szerző engedélyével történt.
Tánc

Egyed Bea és Bozsányi Liliána győzelmével ért véget a X. Nemzetközi Monotánc Fesztivál

A különleges hangulatú és látványvilágú előadás mellett a nemzetközi táncszakma képviselői is tiszteletüket tették a Bethlen Téri Színházban.
Klasszikus

Második díjat nyert a Chaos Quartet Bordeaux-ban

A korábban Budapesten is díjazott vonósnégyesnek a Bordeaux-i Nemzetközi Vonósnégyesverseny zsűrije második helyezést, valamint egy különdíjat ítélt meg.
Zenés színház

Kritikaszemle Kurtág György párizsi operabemutatójáról

A Scalában tartott ősbemutató után április 30-án a Párizsi Nemzeti Operában is színre került Kurtág György egyetlen operája, a Beckett nyomán írt A játszma vége. A kritikák remekműként írták le az alkotást.
Vizuál

Goya, Tiepolo, Canaletto – Újra láthatóak a Régi Képtár kincsei

Megújult terekben, újrarendezve nyílt meg a Szépművészeti Múzeum Régi Képtárának új állandó kiállítási egysége. Immár hat évszázad európai művészeti irányzatairól és a legfontosabb alkotóiról kaphatunk átfogó képet, a korai gótikától egészen a klasszicizmus korának művészetéig.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Fenntartható? - Az újrahasznosítás és a lassulás jegyében jön a Műtárgyak éjszakája

A fenntarthatóság lesz a kiemelt témája a VI. Műtárgyak éjszakájának, amely ötven budapesti és néhány vidéki helyszínen csaknem száz művészeti sétával, tárlatvezetéssel, szakmai előadással, műterem-látogatással és egyéb programmal invitálja a látogatókat május 26. és 28. között.
Vizuál hír

Jobbnál jobb filmekkel jön az Artmozik éjszakája

Premier előtti vetítések és az elmúlt évek legjobb filmjei várják a filmrajongókat az idei Artmozik éjszakáján, május 20-án késő délutántól másnap hajnalig, öt fővárosi moziban. Ezúttal is filmről filmre vándorolhatunk a Művész, a Puskin, a Toldi, a Tabán és a Kino Cafe mozik között.
Vizuál ajánló

100 éve lappangó remekműveket árverez el a Virág Judit Galéria

A 25 éves Virág Judit Galéria jubileumi aukcióján Rippl-Rónai József, Vaszary János és Kádár Béla kivételesen értékes alkotása is kalapács alá kerülnek. Mindhárom festmény eddig magángyűjteményekben rejtőzött. A művek két héten át ingyenesen megtekinthetők a Falk Miksa utcai galériában. 
Vizuál Film

Ukrajna árnyékában - Ma kezdődik a 75. cannes-i fesztivál

Több mint 35 ezer szakmai résztvevő és mozirajongó részvételével kezdődő fesztivál hivatalos programjában 21 film versenyez az Arany Pálmáért. Az évfordulós seregszemlét három év után ismét a megszokott időpontban rendezik meg, és a koronavírus-járvány miatti korábbi óvintézkedések is megszűnnek.
Vizuál ajánló

A fény, a hang és a művészet labirintusa - Cinema Mystica a Margitszigeten

Magyarország első immerzív, digital art kiállítását május 13. és június 5. között rendezik meg a város legújabb kulturális helyszínén, a margitszigeti Kristály Színtérben. Az új médiumokat felvonultató tárlat egy érzékszervi utazás, mely 16 egyedi installáción vezet végig