Vizuál

„Hihetetlen felfutásban van a magyar műtárgypiac” – interjú Faur Zsófival

2022.03.02. 13:15
Ajánlom
Tovább pörög a művészeti piac. Március 3-án nyílik az Art and Antique művészeti vásár a Bálnában, amelynek egyik központi kiállítója az immár 20 éves Faur Zsófi Galéria. A galéria névadójával, vezetőjével és tulajdonosával beszélgettünk.

Milyen érdeklődésre számítotok az Art and Antique művészeti vásáron? 

A tavalyihoz hasonló várakozás előzi meg a vásárt, ugyanarra számítunk, amire körülbelül egy éve. Akkor egyébként a vírus harmadik hulláma miatt júniusban lehetett csak megtartani az eseményt, és már nagyon várta a közönség, hogy a bezárások után művészeti rendezvényen vehessen részt.

Milyen változás tapasztalható a vírus megjelenése óta a piacon?

Hihetetlen felfutásban van a műtárgypiac, és természetesen nemcsak külföldön, hanem Magyarországon is.

Sokan keresik ugyanis befektetési céllal a műtárgyakat. Sok az új és értő vevő.

A Faur Zsófi Galériában pedig kifejezetten fantasztikusan alakulnak az eladások, hónapról-hónapra több vevőm volt a tavalyi évben.

A 2001 óta működő Faur Zsófi Galéria elsődleges célja a hazai kortárs művészet népszerűsítése és beépítése a nemzetközi művészeti szcénába, amelyet a külföldi vásárokon történő mind aktívabb jelenlétével és a külföldi galériákkal való partnerkapcsolatok kiépítésével kíván elérni. A galéria 2006-ban kiadói tevékenységgel bővítette profilját, a kortárs művészettörténet-írás legújabb eredményeit, több nyelven megjelenő monográfiákat, szakirodalmi kiadványokat ad ki és gondoz. Az alapító-tulajdonos Faur Zsófi, a galériás elfoglaltságai mellet 2013 decembere óta a XI. kerület kulturális megújulásán is fáradozik, a Kult11 Egyesület elnökeként.

A galéria környékéről, a Bartók Béla útról is egyre több helyen olvasni, sok az új hely és program arrafelé. Ez is szerepet játszhat az érdeklődés megnövekedésében?

Valóban, a Bartókon sokan megfordulnak, ezzel párhuzamosan pedig most Pesten kevesen. Szintén fontos szempont, hogy nekünk három nagy üvegportálunk néz az utcára, aminek berendezésére különösen nagy figyelmet fordítunk. Úgy alakítjuk a kirakatot, hogy mindig be lehessen látni a kiállítótérbe, amit este is kivilágítunk, hogy az éjszaka arra járók kedvet kapjanak a kiállításainkhoz.

Mit lehet elmondani a vásárlóitokról?

Az egyre több vevő között természetesen folyamatosan találkozunk újakkal. Általában 35-50 év közöttiek, tehát középkorúak, és érdekes módon nagy számban jelennek meg köztük a férfiak, de természetesen sok női vevőnk is van.

Jól bevált recept alapján állítjátok össze a kiállításaitokat?

Mindenféle művészeti területtel foglalkozunk, fotóval és festménnyel, annak pedig kifejezetten örülök, hogy már a személyes kedvenceim, a szobrok iránt is megfelelő a kereslet. Az utóbbi hónapokban bátrabban nyúlnak a vevők a háromdimenziós felületekhez, a szobrokhoz. A saját ízlésünkön túl a közösségi igény inkább a csoportos kiállításokon tud érvényesülni, de valójában

én annak a 18-20 művésznek rendezek tárlatokat, akikkel folyamatosan kapcsolatban állok, és akiket a Faur Zsófi Galéria képvisel. Ők rendszerint előre jelzik, ha készen vannak egy-egy anyaggal, sorozattal.

_N0A98212-121005.jpg

Faur Zsófi Galéria (Fotó/Forrás: a tulajdonos engedélyével)

Hogyan lehet bekerülni a körforgásba?

Az biztos, hogy egy fiatal művésznek nehéz bekerülnie ebbe a világba, több alkotóval nekem sincs lehetőségem foglalkozni, bár az is igaz, hogy pályakezdőkkel nem dolgozom együtt. Persze mi is folyamatosan keresünk új művészeket bizonyos kritériumok mentén.

Melyek ezek a kritériumok?

Természetesen az egyik legfontosabb a művészi kvalitás, de ugyanilyen fontos a személyes kapcsolat is.

A művész és a galériás kapcsolata bonyolult viszony, hiszen el kell fogadni egymást, a kémiának itt is működnie kell.

Fontos, hogy milyen műveket hoz létre az adott alkotó, de az is, hogy éppen milyen a magánélete, hogy mennyire kiegyensúlyozott személyiség.

IMG_0736-Edit1-120834.jpg

Faur Zsófi (Fotó/Forrás: Faur Zsófi Galéria)

Ezek az együttműködések hosszú oldalakon taglalt szerződések mentén valósulnak meg?

Tizenöt-húsz évvel ezelőtt pontosan meghatároztuk a közös munka körülményeit, ma már ezek organikusan alakulnak. Van, akiben fel sem merül a váltás gondolata, hogy új galériát keressen magának, főleg a fiatalok azonban előszeretettel néznek új kihívások után, a fluktuáció tehát itt is jelen van. Az viszont biztos, hogy habár Magyarországon szűk a piac, és kevés művésszel dolgoznak együtt a galériák,

muszáj galériához tartoznia annak, aki szeretne eladni, és megélni az eladásokból. A művész ugyanis önmagában nem egy egység a piacon.

Olyan művészek engedhetik meg maguknak, hogy ne tartozzanak galériához, akik a galériás piac megjelenése, a rendszerváltás előtt futottak be. Például egy művész önmagában nem tud kiállítani egy-egy nagy nemzetközi vásáron, vagy ha mégis, azok nem a megfelelő kvalitásúak. Nyilván ez külföldön is hasonlóan működik, sőt ott korábban kialakult ez a magángalériás piac. Szerencsére ma már több olyan hazai művészt találni, akiknek az árai megállják a helyüket a nemzetközi piacon. Ma már egyre több hazai művésznek van relevanciája külföldön, a galéria két alkotója, Kiss Dániel és Horváth Lóczi Judit például azon kortárs művészek közé tartoznak, akik egy másik piacon is jól működnek, így a külföldről érkező gyűjtők számára is keresettek.

Ilyenkor szokás rákérdezni a magyar és a határmenti országok piaci erőviszonyaira.

Bőven leköröznek minket azok az országok is, akik hasonlóan hátránnyal indultak a magángalériák piacán a szocializmus miatt.

_N0A97912-121006.jpg

Faur Zsófi Galéria (Fotó/Forrás: a tulajdonos engedélyével)

A Faur Zsófi Galéria tervez idén külföldi vásáron való megjelenést?

Én még nem mertem elindulni vásárra a vírus terjedése óta, holott 2020-ban rengeteg külföldi megjelenésben gondolkodtunk, amelyeket aztán mind le kellett mondani. Nem véletlenül tartanak meg egy-egy seregszemlét egy adott hónapban, így egy elhalasztott vásár már nem biztos, hogy ugyanazt a közönséget és ugyanannyi látogatót vonz, ezért sem tervezünk most ezzel. Ráadásul a statisztikák alapján az ázsiaiak és az amerikaiak például egyáltalán nem utaznak külföldre. De ezt ellensúlyozza a magyar piac aktivitása, ha ez nem lenne ilyen pozitív, talán én is másként gondolnám. Továbbá

hiszek a pop-up megjelenési lehetőségekben, azokban a kiállításokban például, amelyeket ideiglenesen rendezhetünk meg a hazai nyaraló turistáknak, a vevőkörnek megfelelően jellemzően a Balaton északi partján.

Ugyan a kortárs piac nem tud olyan eladási rekordokat döntögetni, mint a 18-19. századi festészeti hagyatékunk, de legalább az egyik kényes kérdés, a műtárgyhamisítás veszélye nem fenyegeti.

Korábban én is azt hittem, hogy a hamisítás a nem szabályozott piacra jellemző, de a kortárs műtárgypiacot is ugyanúgy érinti, ami számomra is megdöbbentő volt. Ugyan az ecseri piac jelentősége a töredékére esett a műtárgypiac szempontjából, a mai napig megérinti a vásárlókat annak a lehetősége, hogy olcsóbban jussanak remekművekhez. Sokan hiszik, hogy ők azok, akik felfedeznek egy-egy gyöngyszemet, így én is tapasztaltam már olyat, hogy a kortárs művészek szembetalálkoznak olyan alkotásokkal, amelyeket nekik tulajdonítanak, de mégsem ők készítették. Én magam is belefutottam hamisítványokba 10-15 évvel ezelőtt, nem csoda, hiszen borzasztóan jó másolatok jelennek meg időről-időre.

Art and Antique

művészeti vásár

2022. március 3.-6.
Bálna, Budapest

Szerző: Nagy Zsóka

Fejléckép: Faur Zsófi (fotó: Faur Zsófi Galéria)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Még háromszor látható A vágy villamosa Budaörsön

Blanche DuBois még három alkalommal kér bebocsátást a húga, Stella otthonába és életébe a Budaörsi Latinovits Színházban. Tennessee Williams klasszikusa, az Ördög Tamás által rendezett A vágy villamosa – amit a 2024. februári bemutató óta közel háromezren láttak – május 30-án búcsúzik Budaörstől.
Plusz

Elhunyt Ferenc pápa

A római katolikus egyház első latin-amerikai vezetőjét 88 éves korában, húsvéthétfőn, április 21-én reggel 7 óra 35 perckor érte a halál.
Könyv

„A humor és a mosoly a létezés kovásza” – olvasson bele Ferenc pápa közelmúltban megjelent memoárjába!

Februárban jelent meg magyarul Remény című önéletrajza, az első memoár, amelyet hivatalban lévő pápa adott közre. A közelmúltban elhunyt egyházfő exkluzív fényképekkel színesített könyvében elmeséli családja és saját életútját, valamint reflektál korunk legégetőbb társadalmi kérdéseire is.
Vizuál

David Lynch, Stanley Kubrick és Mijazaki Hajao filmjei is szerepelnek az Artmozik éjszakáján

Mindössze két mozijegy áráért hetven film közül válogathatunk az egész éjszakán át tartó Artmozik éjszakáján, amely során az elmúlt év legkiválóbb darabjait láthatja a közönség a fővárosi művészmozikban. A programban klasszikus alkotások is szerepelnek. 
Vizuál

15 sor film: Csongor és Tünde

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás a Csongor és Tünde animációs filmről szól. 15 sor film.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Koltai Lajos és Rudolf Péter veheti át a Savaria Filmszemle életműdíját

A 12. Savaria Filmszemlére minden korábbinál több nevezés érkezett, a vetítések mellett könyvbemutatóval, szakmai beszélgetésekkel, valamint Törőcsik Mari hagyatékából összeállított kiállítással is várják az érdeklődőket. 
Vizuál ajánló

Mátyássy Áron filmjével folytatódik a Filmrendezők klubja

Április 28-án 19 órától a Művész Mozi Bunuel termében láthatja a közönség a 2009-es Utolsó idők című filmet a Magyar Játékfilmrendezők Egyesülete eseményén. A vetítést követően a rendező mesterkurzust tart a résztvevőknek.
Vizuál kritika

15 sor film: Csongor és Tünde

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás a Csongor és Tünde animációs filmről szól. 15 sor film.
Vizuál ajánló

David Lynch, Stanley Kubrick és Mijazaki Hajao filmjei is szerepelnek az Artmozik éjszakáján

Mindössze két mozijegy áráért hetven film közül válogathatunk az egész éjszakán át tartó Artmozik éjszakáján, amely során az elmúlt év legkiválóbb darabjait láthatja a közönség a fővárosi művészmozikban. A programban klasszikus alkotások is szerepelnek. 
Vizuál magazin

KÉP-regény: A teremtés bukása

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal azt a kérdést teszi fel, emlékszik-e még valaki Ray Wilsonra? Egyúttal azt is megválaszolja, miért érthető, ha a kérdésre a válasz: nem.