Vizuál

„Hihetetlen felfutásban van a magyar műtárgypiac” – interjú Faur Zsófival

2022.03.02. 13:15
Ajánlom
Tovább pörög a művészeti piac. Március 3-án nyílik az Art and Antique művészeti vásár a Bálnában, amelynek egyik központi kiállítója az immár 20 éves Faur Zsófi Galéria. A galéria névadójával, vezetőjével és tulajdonosával beszélgettünk.

Milyen érdeklődésre számítotok az Art and Antique művészeti vásáron? 

A tavalyihoz hasonló várakozás előzi meg a vásárt, ugyanarra számítunk, amire körülbelül egy éve. Akkor egyébként a vírus harmadik hulláma miatt júniusban lehetett csak megtartani az eseményt, és már nagyon várta a közönség, hogy a bezárások után művészeti rendezvényen vehessen részt.

Milyen változás tapasztalható a vírus megjelenése óta a piacon?

Hihetetlen felfutásban van a műtárgypiac, és természetesen nemcsak külföldön, hanem Magyarországon is.

Sokan keresik ugyanis befektetési céllal a műtárgyakat. Sok az új és értő vevő.

A Faur Zsófi Galériában pedig kifejezetten fantasztikusan alakulnak az eladások, hónapról-hónapra több vevőm volt a tavalyi évben.

A 2001 óta működő Faur Zsófi Galéria elsődleges célja a hazai kortárs művészet népszerűsítése és beépítése a nemzetközi művészeti szcénába, amelyet a külföldi vásárokon történő mind aktívabb jelenlétével és a külföldi galériákkal való partnerkapcsolatok kiépítésével kíván elérni. A galéria 2006-ban kiadói tevékenységgel bővítette profilját, a kortárs művészettörténet-írás legújabb eredményeit, több nyelven megjelenő monográfiákat, szakirodalmi kiadványokat ad ki és gondoz. Az alapító-tulajdonos Faur Zsófi, a galériás elfoglaltságai mellet 2013 decembere óta a XI. kerület kulturális megújulásán is fáradozik, a Kult11 Egyesület elnökeként.

A galéria környékéről, a Bartók Béla útról is egyre több helyen olvasni, sok az új hely és program arrafelé. Ez is szerepet játszhat az érdeklődés megnövekedésében?

Valóban, a Bartókon sokan megfordulnak, ezzel párhuzamosan pedig most Pesten kevesen. Szintén fontos szempont, hogy nekünk három nagy üvegportálunk néz az utcára, aminek berendezésére különösen nagy figyelmet fordítunk. Úgy alakítjuk a kirakatot, hogy mindig be lehessen látni a kiállítótérbe, amit este is kivilágítunk, hogy az éjszaka arra járók kedvet kapjanak a kiállításainkhoz.

Mit lehet elmondani a vásárlóitokról?

Az egyre több vevő között természetesen folyamatosan találkozunk újakkal. Általában 35-50 év közöttiek, tehát középkorúak, és érdekes módon nagy számban jelennek meg köztük a férfiak, de természetesen sok női vevőnk is van.

Jól bevált recept alapján állítjátok össze a kiállításaitokat?

Mindenféle művészeti területtel foglalkozunk, fotóval és festménnyel, annak pedig kifejezetten örülök, hogy már a személyes kedvenceim, a szobrok iránt is megfelelő a kereslet. Az utóbbi hónapokban bátrabban nyúlnak a vevők a háromdimenziós felületekhez, a szobrokhoz. A saját ízlésünkön túl a közösségi igény inkább a csoportos kiállításokon tud érvényesülni, de valójában

én annak a 18-20 művésznek rendezek tárlatokat, akikkel folyamatosan kapcsolatban állok, és akiket a Faur Zsófi Galéria képvisel. Ők rendszerint előre jelzik, ha készen vannak egy-egy anyaggal, sorozattal.

_N0A98212-121005.jpg

Faur Zsófi Galéria (Fotó/Forrás: a tulajdonos engedélyével)

Hogyan lehet bekerülni a körforgásba?

Az biztos, hogy egy fiatal művésznek nehéz bekerülnie ebbe a világba, több alkotóval nekem sincs lehetőségem foglalkozni, bár az is igaz, hogy pályakezdőkkel nem dolgozom együtt. Persze mi is folyamatosan keresünk új művészeket bizonyos kritériumok mentén.

Melyek ezek a kritériumok?

Természetesen az egyik legfontosabb a művészi kvalitás, de ugyanilyen fontos a személyes kapcsolat is.

A művész és a galériás kapcsolata bonyolult viszony, hiszen el kell fogadni egymást, a kémiának itt is működnie kell.

Fontos, hogy milyen műveket hoz létre az adott alkotó, de az is, hogy éppen milyen a magánélete, hogy mennyire kiegyensúlyozott személyiség.

IMG_0736-Edit1-120834.jpg

Faur Zsófi (Fotó/Forrás: Faur Zsófi Galéria)

Ezek az együttműködések hosszú oldalakon taglalt szerződések mentén valósulnak meg?

Tizenöt-húsz évvel ezelőtt pontosan meghatároztuk a közös munka körülményeit, ma már ezek organikusan alakulnak. Van, akiben fel sem merül a váltás gondolata, hogy új galériát keressen magának, főleg a fiatalok azonban előszeretettel néznek új kihívások után, a fluktuáció tehát itt is jelen van. Az viszont biztos, hogy habár Magyarországon szűk a piac, és kevés művésszel dolgoznak együtt a galériák,

muszáj galériához tartoznia annak, aki szeretne eladni, és megélni az eladásokból. A művész ugyanis önmagában nem egy egység a piacon.

Olyan művészek engedhetik meg maguknak, hogy ne tartozzanak galériához, akik a galériás piac megjelenése, a rendszerváltás előtt futottak be. Például egy művész önmagában nem tud kiállítani egy-egy nagy nemzetközi vásáron, vagy ha mégis, azok nem a megfelelő kvalitásúak. Nyilván ez külföldön is hasonlóan működik, sőt ott korábban kialakult ez a magángalériás piac. Szerencsére ma már több olyan hazai művészt találni, akiknek az árai megállják a helyüket a nemzetközi piacon. Ma már egyre több hazai művésznek van relevanciája külföldön, a galéria két alkotója, Kiss Dániel és Horváth Lóczi Judit például azon kortárs művészek közé tartoznak, akik egy másik piacon is jól működnek, így a külföldről érkező gyűjtők számára is keresettek.

Ilyenkor szokás rákérdezni a magyar és a határmenti országok piaci erőviszonyaira.

Bőven leköröznek minket azok az országok is, akik hasonlóan hátránnyal indultak a magángalériák piacán a szocializmus miatt.

_N0A97912-121006.jpg

Faur Zsófi Galéria (Fotó/Forrás: a tulajdonos engedélyével)

A Faur Zsófi Galéria tervez idén külföldi vásáron való megjelenést?

Én még nem mertem elindulni vásárra a vírus terjedése óta, holott 2020-ban rengeteg külföldi megjelenésben gondolkodtunk, amelyeket aztán mind le kellett mondani. Nem véletlenül tartanak meg egy-egy seregszemlét egy adott hónapban, így egy elhalasztott vásár már nem biztos, hogy ugyanazt a közönséget és ugyanannyi látogatót vonz, ezért sem tervezünk most ezzel. Ráadásul a statisztikák alapján az ázsiaiak és az amerikaiak például egyáltalán nem utaznak külföldre. De ezt ellensúlyozza a magyar piac aktivitása, ha ez nem lenne ilyen pozitív, talán én is másként gondolnám. Továbbá

hiszek a pop-up megjelenési lehetőségekben, azokban a kiállításokban például, amelyeket ideiglenesen rendezhetünk meg a hazai nyaraló turistáknak, a vevőkörnek megfelelően jellemzően a Balaton északi partján.

Ugyan a kortárs piac nem tud olyan eladási rekordokat döntögetni, mint a 18-19. századi festészeti hagyatékunk, de legalább az egyik kényes kérdés, a műtárgyhamisítás veszélye nem fenyegeti.

Korábban én is azt hittem, hogy a hamisítás a nem szabályozott piacra jellemző, de a kortárs műtárgypiacot is ugyanúgy érinti, ami számomra is megdöbbentő volt. Ugyan az ecseri piac jelentősége a töredékére esett a műtárgypiac szempontjából, a mai napig megérinti a vásárlókat annak a lehetősége, hogy olcsóbban jussanak remekművekhez. Sokan hiszik, hogy ők azok, akik felfedeznek egy-egy gyöngyszemet, így én is tapasztaltam már olyat, hogy a kortárs művészek szembetalálkoznak olyan alkotásokkal, amelyeket nekik tulajdonítanak, de mégsem ők készítették. Én magam is belefutottam hamisítványokba 10-15 évvel ezelőtt, nem csoda, hiszen borzasztóan jó másolatok jelennek meg időről-időre.

Art and Antique

művészeti vásár

2022. március 3.-6.
Bálna, Budapest

Szerző: Nagy Zsóka

Fejléckép: Faur Zsófi (fotó: Faur Zsófi Galéria)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Ezekért a kötetekért mindenképp érdemes lesz ellátogatni a 95. Ünnepi Könyvhétre

Június 13. és 16. között rendezik meg a 95. Ünnepi Könyvhetet Budapesten a Vörösmarty tér és a Duna-korzó területén. A magyar irodalmi élet egyik legrangosabb eseményére készülve kiválogattunk néhány különösen izgalmas kötetet.
Színház

Egyeztetést követelnek a budapesti művészszínházak

Máté Gábor, Mácsai Pál, Kováts Adél, Barda Beáta és Benkő Nóra is aláírta azt az Országos Színházi Találkozó szervezőinek, a Kulturális és Innovációs Minisztériumnak és a szakmai közvéleménynek szóló nyílt levelet, amelyben azt sérelmezik, hogy a re:oszton nem lesz lehetőségük tárgyalni az új Kulturális Törvényről.
Klasszikus

Átadták a Simándy Énekverseny díjait

Június 3. és 8. között rendezték meg a XII. Simándy József Nemzetközi Énekversenyt, a korábbi évektől eltérően Budapesten, az Eiffel Műhelyházban. A nagy hazai zenei intézmények vezetőiből álló zsűri öt kategóriában hirdetett győzteseket.
Plusz

Lemondott Csák János miniszter

A politikus azzal indokolta döntését, hogy itt az idő átadni a stafétát a fiatalabbaknak. Egy interjúban arról beszélt, elégedett az elmúlt két év során elért eredményeivel. A kulturális és innovációs tárca vezetését Hankó Balázs vette át.
Színház

Vidnyánszky Attila: Vecsei H. Miklós a saját elképzeléseit is megvalósíthatja a Nemzeti társulati tagjaként

A Nemzeti Színház oldalán megjelent interjúban ismertette a következő évaddal kapcsolatos terveket Vidnyánszky Attila. Az intézmény vezérigazgatója saját Marx-rendezésének tervéről is beszélt.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál gyász

Elhunyt Schubert Gusztáv, a Filmvilág főszerkesztője

A Balázs Béla-díjas filmkritikust, a Filmvilág legrégebbi állandó munkatársát élete 69. évében, rövid, de súlyos betegség után érte a halál június 11-én. Fájdalmak nélkül, méltóságban és családja körében hunyt el – adta hírül a Filmvilág szerkesztősége.
Vizuál ajánló

Gyermekkori szimbólumok újraértelmezésére épülő kiállítás nyílik Balatonfüreden

Június 15-én 19 órakor Nemes Márton képzőművész beszédével nyílik Getto József és Menyhárt Marcell szobrászművészek Playroom című kiállítása a balatonfüredi Zsdrál Galériában.
Vizuál ajánló

Berlioztól Eötvös Péterig – kihagyhatatlan premierek a Magyar Mozgókép Fesztiválon

Június 12. és 15. között rendezik meg az ország legnagyobb filmes szemléjét, a Magyar Mozgókép Fesztivált, új nevén a MOZ.GO-t. Az elmúlt évek sikerfilmjei, illetve a klasszikusok mellett idén is számos premierrel készülnek a szervezők.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Húsz éve csak a Zene van

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal annak a titkába avat be minket, hogyan sikerült rávennie Bonót, hogy kifejezetten az ő kamerájába nézve pózoljon egy koncerten. 
Vizuál hír

Újabb öt évig Baán László vezetheti a Szépművészeti Múzeumot

Csák János kultúráért és innovációért felelős miniszter újabb öt évre az eddigi főigazgatót bízta meg a Szépművészeti Múzeum vezetésével. Baán László kinevezése november végén jár le.