A kiállítás egyik szenzációja az a Mona Lisa-portré, melyet a tanítvány Da Vincivel párhuzamosan készített a festő műtermében. Ez a festmény már a múzeum megalapítása óta az intézmény tulajdonában van, ám restaurálására csak 2012-ben került sor. Ekkor derült fény arra is, hogy
a kép nem utólag készült, mint azt korábban feltételezték, hanem minden bizonnyal Leonardo felügyelete mellett, az eredetivel egy időben.
A kép keletkezésének körülményeit Ana González, a Prado egyik kutatója a mester oktatási módszerére vezeti vissza, Da Vinci ugyanis úgy tanította diákjait, hogy a készülő műveit másoltatta. Ráadásul a műterem nagysága és a megrendelések száma lehetővé tette azt is, hogy a stílusgyakorlatok mellett a munkába is bevonja a tanítványokat.
A Leonardo és a Mona Lisa másolata című kiállítás a készítés folyamataiba is bepillantást enged, köszönhetően a Prado, a párizsi Louvre, a Sorbonne Egyetem és a londoni Nemzeti Galéria tíz évig tartó közös kutatómunkájának.
A Pradóban található Gioconda alkotójának kilétét azonban máig homály fedi annak ellenére, hogy az elmúlt években több elmélet is napvilágot látott.
A kutatók biztosak benne, hogy egy Leonardóhoz közel álló tanítvány készítette, egyelőre azonban nem bizonyított, hogy pontosan ki a kép festője.
Az viszont bizonyosnak látszik, hogy az ismeretlen alkotó műve a híres Salvador Mundi (Világmegváltó) című festmény másolata is, melyet szintén megtekinthetnek a látogatók a tárlaton.
Fejléckép: a Mona Lisa másolata a madridi Prado Múzeumban (fotó: Pablo Blazquez Dominguez / Getty Images Hungary)