Vizuál

Hitchcocknak köszönhetjük a Que sera serát

2019.05.15. 15:45
Ajánlom
A napokban elhunyt Doris Day ikonikusá vált dala eredetileg Az ember, aki túl sokat tudott című film betétdala volt. A számot mindenki ismeri, – itthon Ahogy lesz, úgy lesz címmel Koncz Zsuzsa is énekelte – a háttértörténetéről azonban kevesen tudnak.

Alfred Hitchcock 1956-ban készítette el Az ember, aki túl sokat tudott című filmjének második verzióját (az elsőt 1934-ben forgatta).

A férfi főszerepet állandó színészének, James Stewartnak szánta, a stúdió azonban csak úgy bólintott rá, ha a női főszerepet Doris Day-nek adja

és mivel a nőt főleg énekesként ismerték, a filmbe egy dalt is írattak. 

hitch_dd-143544.jpg

Jimmy Stewart, Hitchcock és Doris Day

A munkát a legendás szerzőpárosra, Ray Evans-re és Jay Livingstonra bízták, akik rengeteg filmhez írtak zenét, amíg a Paramount Pictures alkalmazásában álltak. A Que sera sera mellett a szintén számtalanszor feldolgozott Mona Lisa és a Silver Bell is az ő szerzeményük. Az Alkony sugárútban pedig személyesen is feltűnnek önmagukat alakítva. Az ember, aki túl sokat tudott betétdalára a rendező kérte fel őket, ahogy Livingstone egy Paul Zollónak adott 1987-es interjúban elmesélte.

"Alfred Hitchcock felhívott minket. Elmondta, hogy Doris Day - az ő akarata ellenére - játszik a filmjében. De az MCA ügynökségnek olyan nagy volt a befolyása, hogy ha Jimmy Stewarttal akart dolgozni, akkor Doris Day-t, Ray Evans-t és Jay Livingstont is fel kellett kérnie a filmre. Ahogy emlékszem, ez volt az egyetlen alkalom, hogy egy ügynökség szerzett nekünk munkát" - idézte fel a dal keletkezésének előzményeit Livingstone.

Hitchcock kijelentette, hogy mivel Doris Day énekes, kell neki egy dal a filmbe. Azt mondta, nem tudja, milyen számot akar,

de Jimmy Stewart egy nagykövetet alakít (a filmben Stewart karaktere valójában orvos - a szerk.) és jó lenne, ha a dal címében néhány idegen szó is szerepelne. A filmben pedig Doris a kisfiának fogja énekelni".

Amikor Jay eljátszotta a kész dalt Hitchcocknak, a rendező közölte: "Uraim, azt mondtam önöknek, hogy nem tudom, milyen dalt akarok. Pont ilyet akartam." Kisétált és évekig nem is láttuk - fejezte be a történetet Livingstone. 

Doris Day ellenben nem volt elragadtatva a számtól, amelyről azt gondolta, hogy csak egy felejthető gyerekdalocska. "Fel sem akarta énekelni, de a stúdió nyomást gyakorolt rá" - meséli a Que sera sera lemezfelvételének körülményeiről Livingstone a Zollo-interjúban. Day nem bízott a sikerben, és már a filmben sem érezte odaillőnek a számot.

Egyetlen alkalommal volt hajlandó elénekelni a felvételhez, majd kijelentette: "Most halljátok utoljára ezt a számot." 

A Que sera sera végül megnyerte 1956-ban a legjobb betétdalnak járó Oscart is. Még maguk a szerzők is meglepődtek, hogy sikerült elhalászniuk az aranyszobrot a nagy esélyesnek tartott Cole Porter elől. (Portert végül egész életében mellőzte az akadémia az Oscar-díj átadókon.)

The_Man_Who_Knew_Too_Much_trailer_screenshot_Doris_Day_Que_Sera_Sera-014648.jpg

Doris Day a film egy jelenetében

Látva a szerzemény sikerét az énekesnő némileg megenyhült: "Azt gondoltam, hogy csodálatos, főleg azért, mert a gyerekek miatt vált azzá, ami. Aztán egyszer csak megértettem, hogy a filmben is a gyereknek szólt. Rájöttem, hogy talán nem ez a kedvenc dalom, de az emberek imádják. És a gyerekek is imádják. Tökéletesen illett a filmhez.

Szóval nem állítanám, hogy ez a kedvenc dalom, de a teringettét, mégis csak tud valamit!"

Egy 1994-es interjúban Jay Livingston elmesélte, hogy a címadó kifejezésre a Mezítlábas grófnő (1954) című filmben bukkant. Amikor Rossano Brazzi körbevezeti Ava Gardnert a házában és a nő észrevesz egy feliratot a kapun, a férfi elárulja, hogy ez a családi jelmondatuk, amely azt jelenti, "bárhogy lesz, úgy lesz". A kifejezés eredetileg Che sera sera-ként szerepelt a filmben, de a zeneszerző úgy érezte, hogy a spanyolosabb Que jobban hangzik. A szólás eredetét kutatók arra jutottak, hogy sem olasz, sem spanyol vagy francia gyökere nincs, az angolszász forrásokban jelenik csak meg.

Az ember, aki túl sokat tudott-at a filmőrültek az "öt elveszett Hitchcock" egyikeként emlegetik (a másik négy a Hátsó ablak (1954), A kötél (1948), Bajok Harryvel (1955), és a Szédülés (1958)) mivel ezek harminc évig nem voltak elérhetőek, mert a jogaikat Hitchcock visszavásárolta és a lányára hagyta. Először 1984-ben vetítették őket újra. 

Meghalt Doris Day, a Que Sera Sera előadója

Kapcsolódó

Meghalt Doris Day, a Que Sera Sera előadója

Hollywood legendás musicalsztárját 97 éves korában érte a halál. A hírt a Doris Day Animal Foundation erősítette meg – számolt be róla az Index.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Online elérhető művészeti filmek a napfényes Itáliáról

Online elérhető A művészet templomai című népszerű ismeretterjesztő sorozat, első körben hat film, köztük a firenzei Uffizi képtárat, Róma bazilikáit, a milánói Scala történetét, Leonardo és Raffaello életpályáját bemutató alkotások nézhetők.
Színház

Kováts Adél: „Nem csak a járványt kell túlélnünk”

Kováts Adél Kossuth- és Jászai Mari-díjas színésznő, a Radnóti Színház igazgatója a napirendben hisz, megpróbál nem egész nap dolgozni, ugyanakkor élvezi is a home office előnyeit. Tudja, hogy a járványt követően szemléletet kell váltanunk, de most a legfontosabbnak a szolidaritást tartja.
Vizuál

Ki a legdrágább kortárs magyar festő? Itt vannak a rangsorok!

A Top10 élő magyar művész rangsora a 2019 aukciós eredmények alapján: Lakner László, Nádler Istán, Reigl Judit.
Plusz

Fesztiválozhatunk idén nyáron? – Hazai körkép a koronavírus árnyékában

Nem lesznek tavaszi fesztiválok Budapesten és vidéken. Lemondták a Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivált. De mi van a nyári programokkal? Ennek jártunk most utána!
Könyv

Milyen olvasmányokat ajánl Szabó T. Anna a karanténos napokra?

Folytatódik Nyáry Krisztián online beszélgetés-sorozata. Az irodalomtörténész április 3-án 16 órától Szabó T. Annát kérdezi arról, hogy mivel tölti a karanténos napokat és milyen olvasmányokat ajánl.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Slow Art Day a Ludwig Múzeum Facebook-oldalán

A Ludwig Múzeumban áprilisban nyílt volna a Lassú élet – Radikális hétköznapok című kiállítás, amely a koronavírus-járvány miatt csak később lesz látható. A veszélyhelyzet miatt a szombati nemzetközi Slow Art Day múzeumba meghirdetett programjai is elmaradnak, a Ludwig azonban két online programot kínál, amelyek a lassú élethez és a kiállításhoz kapcsolódnak.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Szelfinvázió

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezen a héten arról elmélkedik, miért kéne letennünk a telefonunkat, és a fényképezés helyett a pillanatnak átadni magunkat.
Vizuál ajánló

Remény és jövőbetekintés a Ludwig Múzeum műveivel

A Ludwig Múzeum The Dead Web – The End című kiállításán bemutatott alkotások között több olyan munka is szerepel, amelyek a Ludwig gyűjteményének művei, és amelyeket a jövőben biztosan láthatunk, ha a múzeum újranyitja kapuit. Melyek ezek az alkotások?
Vizuál Nemzeti Filmintézet

Azonnali segély a szabadúszó filmeseknek

A Nemzeti Filmintézet 50 milliós Filmipari Segélyalapot nyit a koronavírus-járvány miatt nehéz helyzetbe került szabadúszó filmesek azonnali megsegítésére.
Vizuál fotó

Fény az éjszakában – Az első ismert éjszakai felvétel Budapestről

Mi vonzott 300 ezer embert a Duna-partra egy májusi estén 1903-ban? A Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának munkatársa az első ismert éjszakai Budapest-felvételről ír.