Vizuál

Hitchcocknak köszönhetjük a Que sera serát

2019.05.15. 15:45
Ajánlom
A napokban elhunyt Doris Day ikonikusá vált dala eredetileg Az ember, aki túl sokat tudott című film betétdala volt. A számot mindenki ismeri, – itthon Ahogy lesz, úgy lesz címmel Koncz Zsuzsa is énekelte – a háttértörténetéről azonban kevesen tudnak.

Alfred Hitchcock 1956-ban készítette el Az ember, aki túl sokat tudott című filmjének második verzióját (az elsőt 1934-ben forgatta).

A férfi főszerepet állandó színészének, James Stewartnak szánta, a stúdió azonban csak úgy bólintott rá, ha a női főszerepet Doris Day-nek adja

és mivel a nőt főleg énekesként ismerték, a filmbe egy dalt is írattak. 

hitch_dd-143544.jpg

Jimmy Stewart, Hitchcock és Doris Day

A munkát a legendás szerzőpárosra, Ray Evans-re és Jay Livingstonra bízták, akik rengeteg filmhez írtak zenét, amíg a Paramount Pictures alkalmazásában álltak. A Que sera sera mellett a szintén számtalanszor feldolgozott Mona Lisa és a Silver Bell is az ő szerzeményük. Az Alkony sugárútban pedig személyesen is feltűnnek önmagukat alakítva. Az ember, aki túl sokat tudott betétdalára a rendező kérte fel őket, ahogy Livingstone egy Paul Zollónak adott 1987-es interjúban elmesélte.

"Alfred Hitchcock felhívott minket. Elmondta, hogy Doris Day - az ő akarata ellenére - játszik a filmjében. De az MCA ügynökségnek olyan nagy volt a befolyása, hogy ha Jimmy Stewarttal akart dolgozni, akkor Doris Day-t, Ray Evans-t és Jay Livingstont is fel kellett kérnie a filmre. Ahogy emlékszem, ez volt az egyetlen alkalom, hogy egy ügynökség szerzett nekünk munkát" - idézte fel a dal keletkezésének előzményeit Livingstone.

Hitchcock kijelentette, hogy mivel Doris Day énekes, kell neki egy dal a filmbe. Azt mondta, nem tudja, milyen számot akar,

de Jimmy Stewart egy nagykövetet alakít (a filmben Stewart karaktere valójában orvos - a szerk.) és jó lenne, ha a dal címében néhány idegen szó is szerepelne. A filmben pedig Doris a kisfiának fogja énekelni".

Amikor Jay eljátszotta a kész dalt Hitchcocknak, a rendező közölte: "Uraim, azt mondtam önöknek, hogy nem tudom, milyen dalt akarok. Pont ilyet akartam." Kisétált és évekig nem is láttuk - fejezte be a történetet Livingstone. 

Doris Day ellenben nem volt elragadtatva a számtól, amelyről azt gondolta, hogy csak egy felejthető gyerekdalocska. "Fel sem akarta énekelni, de a stúdió nyomást gyakorolt rá" - meséli a Que sera sera lemezfelvételének körülményeiről Livingstone a Zollo-interjúban. Day nem bízott a sikerben, és már a filmben sem érezte odaillőnek a számot.

Egyetlen alkalommal volt hajlandó elénekelni a felvételhez, majd kijelentette: "Most halljátok utoljára ezt a számot." 

A Que sera sera végül megnyerte 1956-ban a legjobb betétdalnak járó Oscart is. Még maguk a szerzők is meglepődtek, hogy sikerült elhalászniuk az aranyszobrot a nagy esélyesnek tartott Cole Porter elől. (Portert végül egész életében mellőzte az akadémia az Oscar-díj átadókon.)

The_Man_Who_Knew_Too_Much_trailer_screenshot_Doris_Day_Que_Sera_Sera-014648.jpg

Doris Day a film egy jelenetében

Látva a szerzemény sikerét az énekesnő némileg megenyhült: "Azt gondoltam, hogy csodálatos, főleg azért, mert a gyerekek miatt vált azzá, ami. Aztán egyszer csak megértettem, hogy a filmben is a gyereknek szólt. Rájöttem, hogy talán nem ez a kedvenc dalom, de az emberek imádják. És a gyerekek is imádják. Tökéletesen illett a filmhez.

Szóval nem állítanám, hogy ez a kedvenc dalom, de a teringettét, mégis csak tud valamit!"

Egy 1994-es interjúban Jay Livingston elmesélte, hogy a címadó kifejezésre a Mezítlábas grófnő (1954) című filmben bukkant. Amikor Rossano Brazzi körbevezeti Ava Gardnert a házában és a nő észrevesz egy feliratot a kapun, a férfi elárulja, hogy ez a családi jelmondatuk, amely azt jelenti, "bárhogy lesz, úgy lesz". A kifejezés eredetileg Che sera sera-ként szerepelt a filmben, de a zeneszerző úgy érezte, hogy a spanyolosabb Que jobban hangzik. A szólás eredetét kutatók arra jutottak, hogy sem olasz, sem spanyol vagy francia gyökere nincs, az angolszász forrásokban jelenik csak meg.

Az ember, aki túl sokat tudott-at a filmőrültek az "öt elveszett Hitchcock" egyikeként emlegetik (a másik négy a Hátsó ablak (1954), A kötél (1948), Bajok Harryvel (1955), és a Szédülés (1958)) mivel ezek harminc évig nem voltak elérhetőek, mert a jogaikat Hitchcock visszavásárolta és a lányára hagyta. Először 1984-ben vetítették őket újra. 

Meghalt Doris Day, a Que Sera Sera előadója

Kapcsolódó

Meghalt Doris Day, a Que Sera Sera előadója

Hollywood legendás musicalsztárját 97 éves korában érte a halál. A hírt a Doris Day Animal Foundation erősítette meg – számolt be róla az Index.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

„A jövő itt van és sose lesz vége!” – így született a legendás Mocskos idők című Európa Kiadó-dal

Az Európa Kiadó énekes-gitárosát, Menyhárt Jenőt kérdeztük arról, hogyan született az egyik leghíresebb daluk, amely A besúgó című sorozat főcímdalaként vált még népszerűbbé egy új generáció körében.
Színház

A jelenlegi főigazgató mellett egy operettszínész és egy zeneszerző pályázik a Szegedi Nemzeti Színház élére

Barnák László ötéves mandátuma 2023. június végén jár le. A színházvezetői kiírásra az övén kívül két pályázat érkezett.
Vizuál

Dürertől Picassón át Damien Hirstig – A grafika történetének hatszáz évét öleli fel a bécsi Albertina három új kiállítása

Három kiállítását is a grafikának szenteli a bécsi Albertina: a Dürer.Munch.Miró című tárlat már látogatható, februárban nyílik az Andy Warhol bis Damien Hirst című kiállítás, márciusban pedig Picasso műveit mutatják be.
Jazz/World

Beyoncé megdöntötte Solti György Grammy-rekordját

Az amerikai énekesnő immár harminckét díjjal büszkélkedhet, ezzel neki van a legtöbb Grammyje. A legjobb album díját Harry Styles kapta meg a Los Angeles-i ceremónián.
Klasszikus

44 formációból választották ki a legjobbakat a Weiner Leó Országos Kamarazene Versenyen

A megmérettetés január 30. és február 5. között zajlott a Zeneakadémia Weiner Kuratóriuma támogatásával és a Kamarazene Tanszék szervezésében, a legjobbakat három kategóriában díjazták.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál kritika

Az emberek csodálatosak – kritika A bálnáról

A bálna nem a legjobb, de a legszebb filmje Darren Aronofskynak, aki végső soron hitet tesz az emberiség mellett. Nagyon nagy csodának kellene történnie, hogy Brendan Fraser ne kapja meg érte az Oscar-díjat.
Vizuál magazin

Így hülyültünk mi, avagy Stirlitz 95 évesen még mindig tudná

Február 8-án lenne 95 éves a szovjet színész, Vjacseszlav Vasziljevics Tyihonov, akit csak Stirlitzként ismer az a korosztály, akit mi korai X generációként tartunk számon. Annak igyekszünk utánajárni, hogy ebben a sajátos helyzetben voltaképpen ki mit tud.  
Vizuál ajánló

Az alkotás képessége mindenkiben ott van – művészetterápiás workshopra hív a Csokonai

Február 11-én és 18-án izgalmas programokkal várja az érdeklődőket a Csokonai Művelődési és Rendezvény Ház: Terenyei Tímea grafikusművész művészetterápiás workshopjain mindenki kipróbálhatja, hogyan lehet átültetni a zenét a színek és formák világába.
Vizuál ajánló

Minden idők legátfogóbb Deim-tárlata nyílik a Virág Judit Galériában – KÉPEK

A Virág Judit Galéria fogadja be és bővíti ki a szentendrei Ferenczy Múzeumi Centrum Deim Pál: Csendek című életműkiállítását, amelyet február 3. és március 17. között ingyen tekinthet meg a közönség.
Vizuál ajánló

Hatalom és tehetetlenség témáját boncolgatja új filmjében Prikler Mátyás

Február 1-jén mutatkozott be a Rotterdami Nemzetközi Filmfesztiválon Prikler Mátyás legújabb filmje, a Hatalom. A szlovák-magyar-cseh koprodukcióban készült alkotás főszerepében Hajdu Szabolcs látható.