Vizuál

Hitchcocknak köszönhetjük a Que sera serát

2019.05.15. 15:45
Ajánlom
A napokban elhunyt Doris Day ikonikusá vált dala eredetileg Az ember, aki túl sokat tudott című film betétdala volt. A számot mindenki ismeri, – itthon Ahogy lesz, úgy lesz címmel Koncz Zsuzsa is énekelte – a háttértörténetéről azonban kevesen tudnak.

Alfred Hitchcock 1956-ban készítette el Az ember, aki túl sokat tudott című filmjének második verzióját (az elsőt 1934-ben forgatta).

A férfi főszerepet állandó színészének, James Stewartnak szánta, a stúdió azonban csak úgy bólintott rá, ha a női főszerepet Doris Day-nek adja

és mivel a nőt főleg énekesként ismerték, a filmbe egy dalt is írattak. 

hitch_dd-143544.jpg

Jimmy Stewart, Hitchcock és Doris Day

A munkát a legendás szerzőpárosra, Ray Evans-re és Jay Livingstonra bízták, akik rengeteg filmhez írtak zenét, amíg a Paramount Pictures alkalmazásában álltak. A Que sera sera mellett a szintén számtalanszor feldolgozott Mona Lisa és a Silver Bell is az ő szerzeményük. Az Alkony sugárútban pedig személyesen is feltűnnek önmagukat alakítva. Az ember, aki túl sokat tudott betétdalára a rendező kérte fel őket, ahogy Livingstone egy Paul Zollónak adott 1987-es interjúban elmesélte.

"Alfred Hitchcock felhívott minket. Elmondta, hogy Doris Day - az ő akarata ellenére - játszik a filmjében. De az MCA ügynökségnek olyan nagy volt a befolyása, hogy ha Jimmy Stewarttal akart dolgozni, akkor Doris Day-t, Ray Evans-t és Jay Livingstont is fel kellett kérnie a filmre. Ahogy emlékszem, ez volt az egyetlen alkalom, hogy egy ügynökség szerzett nekünk munkát" - idézte fel a dal keletkezésének előzményeit Livingstone.

Hitchcock kijelentette, hogy mivel Doris Day énekes, kell neki egy dal a filmbe. Azt mondta, nem tudja, milyen számot akar,

de Jimmy Stewart egy nagykövetet alakít (a filmben Stewart karaktere valójában orvos - a szerk.) és jó lenne, ha a dal címében néhány idegen szó is szerepelne. A filmben pedig Doris a kisfiának fogja énekelni".

Amikor Jay eljátszotta a kész dalt Hitchcocknak, a rendező közölte: "Uraim, azt mondtam önöknek, hogy nem tudom, milyen dalt akarok. Pont ilyet akartam." Kisétált és évekig nem is láttuk - fejezte be a történetet Livingstone. 

Doris Day ellenben nem volt elragadtatva a számtól, amelyről azt gondolta, hogy csak egy felejthető gyerekdalocska. "Fel sem akarta énekelni, de a stúdió nyomást gyakorolt rá" - meséli a Que sera sera lemezfelvételének körülményeiről Livingstone a Zollo-interjúban. Day nem bízott a sikerben, és már a filmben sem érezte odaillőnek a számot.

Egyetlen alkalommal volt hajlandó elénekelni a felvételhez, majd kijelentette: "Most halljátok utoljára ezt a számot." 

A Que sera sera végül megnyerte 1956-ban a legjobb betétdalnak járó Oscart is. Még maguk a szerzők is meglepődtek, hogy sikerült elhalászniuk az aranyszobrot a nagy esélyesnek tartott Cole Porter elől. (Portert végül egész életében mellőzte az akadémia az Oscar-díj átadókon.)

The_Man_Who_Knew_Too_Much_trailer_screenshot_Doris_Day_Que_Sera_Sera-014648.jpg

Doris Day a film egy jelenetében

Látva a szerzemény sikerét az énekesnő némileg megenyhült: "Azt gondoltam, hogy csodálatos, főleg azért, mert a gyerekek miatt vált azzá, ami. Aztán egyszer csak megértettem, hogy a filmben is a gyereknek szólt. Rájöttem, hogy talán nem ez a kedvenc dalom, de az emberek imádják. És a gyerekek is imádják. Tökéletesen illett a filmhez.

Szóval nem állítanám, hogy ez a kedvenc dalom, de a teringettét, mégis csak tud valamit!"

Egy 1994-es interjúban Jay Livingston elmesélte, hogy a címadó kifejezésre a Mezítlábas grófnő (1954) című filmben bukkant. Amikor Rossano Brazzi körbevezeti Ava Gardnert a házában és a nő észrevesz egy feliratot a kapun, a férfi elárulja, hogy ez a családi jelmondatuk, amely azt jelenti, "bárhogy lesz, úgy lesz". A kifejezés eredetileg Che sera sera-ként szerepelt a filmben, de a zeneszerző úgy érezte, hogy a spanyolosabb Que jobban hangzik. A szólás eredetét kutatók arra jutottak, hogy sem olasz, sem spanyol vagy francia gyökere nincs, az angolszász forrásokban jelenik csak meg.

Az ember, aki túl sokat tudott-at a filmőrültek az "öt elveszett Hitchcock" egyikeként emlegetik (a másik négy a Hátsó ablak (1954), A kötél (1948), Bajok Harryvel (1955), és a Szédülés (1958)) mivel ezek harminc évig nem voltak elérhetőek, mert a jogaikat Hitchcock visszavásárolta és a lányára hagyta. Először 1984-ben vetítették őket újra. 

Meghalt Doris Day, a Que Sera Sera előadója

Kapcsolódó

Meghalt Doris Day, a Que Sera Sera előadója

Hollywood legendás musicalsztárját 97 éves korában érte a halál. A hírt a Doris Day Animal Foundation erősítette meg – számolt be róla az Index.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Pedro Almodóvar elkészítette élete legszemélyesebb filmjét

Élet és film szétválaszthatalanul összegabalyodik Pedro Almodóvar legújabb alkotásában. Egy héttel a cannes-i bemutató után itthon is látható a Fájdalom és dicsőség Antonio Banderas és Penelope Cruz főszereplésével. Kritika.
Klasszikus

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Vizuál

Leonardo da Vinci figyelemzavaros és hiperaktív volt, és egyszerre volt ez áldás és átok életében

Legalábbis egy újabb kutatás szerint, amely a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD) magyarázza Leonardo állandó halogatását.
Zenés színház

Puccini ritkán hallható műve, A fecske az Operaházban

Az itáliai zeneszerző minden operáját felvonultató PucciniFeszt részeként a Kolozsvári Magyar Opera május 26-án és 27-én A fecske című darabbal vendégeskedik ez Erkel Színházban.
Vizuál

Mától tudjuk megcsodálni a frissen vásárolt Renoir-aktot

A Szépművészeti Múzeum augusztus 20-ig kamarakiállításon mutatja be a gyűjtemény elmúlt száz évének legértékesebb szerzeményét.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál csirke

A fotós, aki portréival látni engedi a tyúkok lelkét

Miért eszünk csirkét és mit mond el minden idők legsikeresebb szárnyasa rólunk, emberekről? Ennek járt utána Szalai Dánial, aki Novogen című fotográfiai projektjével high-tech űrlény-csirkék nyomába eredt.
Vizuál cannes

Tarantino nem nyert semmit Cannes-ban

Bong Dzsun Ho dél-koreai rendezőnek egy munkanélküli családról forgatott Élősködők című komikus thrillere érdemelte ki szombat este az Alejandro González Inárritu mexikói rendező vezette zsűritől az Arany Pálmát a 72. cannes-i fesztiválon.
Vizuál kritika

Pedro Almodóvar elkészítette élete legszemélyesebb filmjét

Élet és film szétválaszthatalanul összegabalyodik Pedro Almodóvar legújabb alkotásában. Egy héttel a cannes-i bemutató után itthon is látható a Fájdalom és dicsőség Antonio Banderas és Penelope Cruz főszereplésével. Kritika.
Vizuál magazin

Leonardo da Vinci figyelemzavaros és hiperaktív volt, és egyszerre volt ez áldás és átok életében

Legalábbis egy újabb kutatás szerint, amely a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD) magyarázza Leonardo állandó halogatását.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Hamvadó ifjúság

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a lángoló BS-re emlékszik vissza.