Vizuál

„Hogy hiteles legyek a gyerekeim előtt, követnem kell az álmaimat”

Interjú Magyarósi Éva képzőművésszel
2018.08.08. 09:30
Ajánlom
Magyarósi Éva készít animációs filmet, képzőművészeti alkotásokat, ír, rajzol, emellett tanít a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen. A Korszakalkotók mecénásprogram vizuális kategóriájának nyertesével, aki az idei Kult50-válogatásunkba is bekerült, a művek elengedéséről, a gyerek és művészet viszonyáról is beszélgettünk. 

A munkáid során szinte minden műfajt kipróbálsz, az írásból indulva jutsz el általában a mozgóképig. Nem gondolkoztál egyetlen műfajban?

A művésznek úgy kell fogalmaznia, olyan eszközökhöz kell nyúlnia, hogy a lehető legegyszerűbben ki tudja fejezni a mondanivalóját:

néha bőven elég egy ceruza meg egy A4-es papír. Az, hogy írással kezdek, számomra egy lelazulás. Elindít egy hangulatot, rögtön sztoriállapotot teremt. Szeretek belekerülni egy történetbe, ami aztán izgalomban tart, mert én sem tudom, hogy mi lesz a vége. Legelső történetemnél például először elkezdtek megfogalmazódni bekezdésnyi sztorik, amiket gyűjtögettem. Galacsinokon voltak, ezeket összeszedtem, kiteregettem, és elkezdtem egymáshoz illesztgetni, mint a puzzle-t. Kiderült, hogy az egész történetből csak 3-4 mondat hiányzik, ami összeköti az egészet. Nagyon felszabadító lehetősége volt ez az írásnak. Ez az alkotói metódus, az összerakás megmaradt. A filmjeimet sem előre kitalált, megkomponált gyártási folyamattal készítem, hanem adott egy szövegfolyam, arra készítek mozgásokat, ahol látok még hiányokat, azokat kitöltögettem.

_DSC1240-194601.jpg

Magyarósi Éva (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás / Fidelio)

Ez a spontán munkamódszer nem jelent hátrányt?

Nehéz velem dolgozni. Az egyik kiállításom kapcsán meg kéne mondanom előre a koncepciót, de érzem, hogy abban a pillanatban, ahogy nagyon konkrétan leírok mindent, elvesztem az érdeklődésemet az egész iránt. Számomra ez kísérleti, felfedező folyamat. Ezért fér bele a rajz, az installáció. Élvezem, hogy amíg a videóhoz, a végleges dologhoz jutunk, addig van millió lehetőség, amit ki lehet próbálni.

Maga a készítés folyamata érdekel?

Sokkal jobban izgatnak a munkák addig, amíg készülnek. Ami aztán a végeredménye lesz egy ilyen alkotói folyamatnak, az terhes mindenféle kontextusoktól. „Ilyet már láttam.” „Ismered ezt vagy azt a művészt? Ő is hasonlókat készít!” A nézőknek elemi erővel tör fel az a viszonyulásuk egy műtárgyhoz. Rögtön próbálják valamihez hasonlítani, mert úgy tudják azonosítani és biztonságosan megközelíteni a műtárgyat. Nagyon nehéz önmagában szemlélniük valamit és értelmezni, legyen az szobor, film, vagy rajz – muszáj kötni valamihez. A valóságról alkotott képeinken belül tudunk mozogni.

Ez azt is jelenti, hogy könnyen engeded el a kész művet?

Furcsa viszonyom van a munkáimmal, mivel személyes, intim alkotásokat készítek.  Nagyon ragaszkodtam hozzájuk, de az utóbbi időben rengeteg elveszett, megsérült, eltűnt a világ több pontján. Indiában, a vámon egy dobozban kallódnak, ahonnan nem kerültek vissza, egy rajzom valamelyik színházi raktárban lehet – ha ki nem dobták azóta –, több szobromat ellopták. Biztosan valakinek a házában vannak, és csak remélni tudom, hogy jól érzik ott magukat. Kicsit furcsa: mintha a gyerekét veszítené el az ember. Csak úgy tud tovább élni, hogy abban bízik, vannak valahol, és nem haltak meg.

Az Art Market Budapest legvadabb alkotásai

Magyarósi Éva: Eden című munkája (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás / Fidelio)

Három kisgyereked van, emellett hogyan tudod megoldani az alkotást?

Marina Abramović 2016-ban egy interjúban azt mondta, neki azért volt három abortusza, mert úgy érezte, nem tudná a művészi létet összeegyeztetni azzal a fókusszal, amit egy gyerek igényel. Azzal zárta, hogy

igen, vannak művészek, akiknek vannak gyerekeik, de ők mind férfiak.

Ezen elgondolkodtam, és nagyon-nagyon mélyen érintett. Mi az, hogy azok mind férfiak? Mondja ezt ő, aki annyi mindenért kiállt az életében. Nekem ezzel az interjúval vált ő divatjamúlt művésszé. Mindenkinek joga van eldönteni, mit tesz a testével, szeretne-e gyereket, vagy sem, de nem lehet kijelenteni, hogy csak férfiak lehetnek nagy művészek gyerekekkel. Én személyes történetekkel foglalkozom. Azokat a dolgokat rögzítem – szürreális és reális módon –, amik amúgy is megtörténnek. Valójában nekem talán jó is, ha a gyerek rajzolás közben lóg a kezemen, mert ez is elindít bennem egy gondolatot.

unicredit4

Magyarósi Éva

A gyerekek ebből mit érzékelnek?

Olyan kevés dolgot adhatunk nekik, az egyik az, hogy kövessék az álmaikat.

De ahhoz, hogy hiteles legyek, nekem is követnem kell az álmaimat: dolgoznom kell, rajzolni, írni, készíteni a videókat. Tegnap akartam rajzolni – nem jött össze. Ma tervezem – remélem, hogy összejön. Elengedésről is beszéltünk: azt is meg kellett tanulni, hogy vannak olyan napok, amikor a terveimet valami áthúzza.

 

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ezt a 10 zeneművet ajánlja Rost Andrea a karácsonyi készülődéshez

Idén is több hazai zenész állított össze karácsonyi lejátszási listát az Aria Hotel Budapest kezdeményezésére. Rost Andrea válogatásán opera- és oratóriumrészletek szerepelnek. Hallgasd meg!
Zenés színház

Milyen volt A Nyugat lánya az Operában?

Nem váltotta be a hozzá fűzött reményeimet az Erkel Színház évadnyitó előadása, tudj’isten, hogy miért. Erről is írok, meg arról is, mit szóltak hozzá más kritikusok.
Klasszikus

„Ha valaki nem tud rendesen kiabálni, akkor nem lesz jó erre a pályára”

Beke Márk most ért haza brazíliai turnéjáról, fellépett már a Budapest Arénában több ezer néző előtt, és sorra nyeri a versenyeket. A Virtuózok idei abszolút győztesét kilenc évesen fedezte fel tanára, Kuna Lajos.
Klasszikus

Bajorország legmagasabb kitüntetésében részesült Jonas Kaufmann és Jörg Widmann

Jonas Kaufmann tenor és Jörg Widmann klarinétművész kapták a bajorok legrangosabb kitüntetését, a Maximilian-rendet.
Tánc

Az arany középút utópiája

Duda Éva vállaltan nagy fába vágta a fejszéjét, amikor a jelenkor társadalmi, ökológiai és politikai helyzetére szeretett volna reflektálni egy elvont jelrendszeren, a tánc nyelvén az Utópia című új darabjában.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Halállal fenyegették a Downton Abbey forgatókönyvíróit

A forgatásról egyelőre alig szivárogtak ki infók, így be kell érnünk a friss előzetessel és Julian Fellows sorozattal kapcsolatos vicces élményeivel.
Vizuál galéria

Hundertwasser, "a varázslatos különc" és az ablakból álló házak

Kilencven éve, 1928. december 15-én született Friedensreich Hundertwasser osztrák festő és grafikus, épülettervező, a 20. század egyik legkülönösebb képzőművésze. 
Vizuál hír

Keserü Ilona falikárpitja a Metropolitan Múzeum kiállításán

A modern irányzatokat a magyar folklórral egyesítő mű olyan ikonikus alkotók munkáival kerül egy tárlatba, mint Jackson Pollock, Louise Nevelson vagy Mark Rothko.
Vizuál Film

Mészáros Márta klasszikusa visszatér a Berlinaléra

Mészáros Márta volt az első női rendező a berlini filmfesztivál történetében, aki 1975-ben a legjobb filmnek járó Arany Medve-díjat átvehette az Örökbefogadás című filmjéért. A teljeskörű, 4K felbontású restaurált kópiát a fesztivál Berlinale Classics szekciójában vetítik, jövő februárban.
Vizuál gyász

Elhunyt Kósa Ferenc, a Tízezer nap rendezője

Életének 82. évében szerdán elhunyt Kósa Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas magyar filmrendező, a Cannes-i nagydíjas Tízezer nap című film rendezője.