Vizuál

„Hogy hiteles legyek a gyerekeim előtt, követnem kell az álmaimat”

Interjú Magyarósi Éva képzőművésszel
2018.08.08. 09:30
Ajánlom
Magyarósi Éva készít animációs filmet, képzőművészeti alkotásokat, ír, rajzol, emellett tanít a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen. A Korszakalkotók mecénásprogram vizuális kategóriájának nyertesével, aki az idei Kult50-válogatásunkba is bekerült, a művek elengedéséről, a gyerek és művészet viszonyáról is beszélgettünk. 

A munkáid során szinte minden műfajt kipróbálsz, az írásból indulva jutsz el általában a mozgóképig. Nem gondolkoztál egyetlen műfajban?

A művésznek úgy kell fogalmaznia, olyan eszközökhöz kell nyúlnia, hogy a lehető legegyszerűbben ki tudja fejezni a mondanivalóját:

néha bőven elég egy ceruza meg egy A4-es papír. Az, hogy írással kezdek, számomra egy lelazulás. Elindít egy hangulatot, rögtön sztoriállapotot teremt. Szeretek belekerülni egy történetbe, ami aztán izgalomban tart, mert én sem tudom, hogy mi lesz a vége. Legelső történetemnél például először elkezdtek megfogalmazódni bekezdésnyi sztorik, amiket gyűjtögettem. Galacsinokon voltak, ezeket összeszedtem, kiteregettem, és elkezdtem egymáshoz illesztgetni, mint a puzzle-t. Kiderült, hogy az egész történetből csak 3-4 mondat hiányzik, ami összeköti az egészet. Nagyon felszabadító lehetősége volt ez az írásnak. Ez az alkotói metódus, az összerakás megmaradt. A filmjeimet sem előre kitalált, megkomponált gyártási folyamattal készítem, hanem adott egy szövegfolyam, arra készítek mozgásokat, ahol látok még hiányokat, azokat kitöltögettem.

_DSC1240-194601.jpg

Magyarósi Éva (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás / Fidelio)

Ez a spontán munkamódszer nem jelent hátrányt?

Nehéz velem dolgozni. Az egyik kiállításom kapcsán meg kéne mondanom előre a koncepciót, de érzem, hogy abban a pillanatban, ahogy nagyon konkrétan leírok mindent, elvesztem az érdeklődésemet az egész iránt. Számomra ez kísérleti, felfedező folyamat. Ezért fér bele a rajz, az installáció. Élvezem, hogy amíg a videóhoz, a végleges dologhoz jutunk, addig van millió lehetőség, amit ki lehet próbálni.

Maga a készítés folyamata érdekel?

Sokkal jobban izgatnak a munkák addig, amíg készülnek. Ami aztán a végeredménye lesz egy ilyen alkotói folyamatnak, az terhes mindenféle kontextusoktól. „Ilyet már láttam.” „Ismered ezt vagy azt a művészt? Ő is hasonlókat készít!” A nézőknek elemi erővel tör fel az a viszonyulásuk egy műtárgyhoz. Rögtön próbálják valamihez hasonlítani, mert úgy tudják azonosítani és biztonságosan megközelíteni a műtárgyat. Nagyon nehéz önmagában szemlélniük valamit és értelmezni, legyen az szobor, film, vagy rajz – muszáj kötni valamihez. A valóságról alkotott képeinken belül tudunk mozogni.

Ez azt is jelenti, hogy könnyen engeded el a kész művet?

Furcsa viszonyom van a munkáimmal, mivel személyes, intim alkotásokat készítek.  Nagyon ragaszkodtam hozzájuk, de az utóbbi időben rengeteg elveszett, megsérült, eltűnt a világ több pontján. Indiában, a vámon egy dobozban kallódnak, ahonnan nem kerültek vissza, egy rajzom valamelyik színházi raktárban lehet – ha ki nem dobták azóta –, több szobromat ellopták. Biztosan valakinek a házában vannak, és csak remélni tudom, hogy jól érzik ott magukat. Kicsit furcsa: mintha a gyerekét veszítené el az ember. Csak úgy tud tovább élni, hogy abban bízik, vannak valahol, és nem haltak meg.

Az Art Market Budapest legvadabb alkotásai

Magyarósi Éva: Eden című munkája (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás / Fidelio)

Három kisgyereked van, emellett hogyan tudod megoldani az alkotást?

Marina Abramović 2016-ban egy interjúban azt mondta, neki azért volt három abortusza, mert úgy érezte, nem tudná a művészi létet összeegyeztetni azzal a fókusszal, amit egy gyerek igényel. Azzal zárta, hogy

igen, vannak művészek, akiknek vannak gyerekeik, de ők mind férfiak.

Ezen elgondolkodtam, és nagyon-nagyon mélyen érintett. Mi az, hogy azok mind férfiak? Mondja ezt ő, aki annyi mindenért kiállt az életében. Nekem ezzel az interjúval vált ő divatjamúlt művésszé. Mindenkinek joga van eldönteni, mit tesz a testével, szeretne-e gyereket, vagy sem, de nem lehet kijelenteni, hogy csak férfiak lehetnek nagy művészek gyerekekkel. Én személyes történetekkel foglalkozom. Azokat a dolgokat rögzítem – szürreális és reális módon –, amik amúgy is megtörténnek. Valójában nekem talán jó is, ha a gyerek rajzolás közben lóg a kezemen, mert ez is elindít bennem egy gondolatot.

unicredit4

Magyarósi Éva

A gyerekek ebből mit érzékelnek?

Olyan kevés dolgot adhatunk nekik, az egyik az, hogy kövessék az álmaikat.

De ahhoz, hogy hiteles legyek, nekem is követnem kell az álmaimat: dolgoznom kell, rajzolni, írni, készíteni a videókat. Tegnap akartam rajzolni – nem jött össze. Ma tervezem – remélem, hogy összejön. Elengedésről is beszéltünk: azt is meg kellett tanulni, hogy vannak olyan napok, amikor a terveimet valami áthúzza.

 

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Junior Prima – Öt fiatal tehetséget jutalmaztak

Újabb kiválóságokkal gyarapodott a Junior Prima Díjasok családja, miután október 16-án öt fiatal művészt díjaztak színház- és filmművészet kategóriában. A harminc év alatti tehetségeknek járó elismeréseket a Takarék Csoport támogatásával adták át.
Klasszikus

Kihirdették a Central European String Quartet zeneszerzőverseny díjazottjait

Kihirdették a Central European String Quartet (CESQ) nemzetközi zeneszerzőverseny díjazottjait, a megmérettetésre 75 pályamű érkezett.
Vizuál

Ingyen megnézhető Bucsi Réka új filmje

A Solar Walk nemzetközi díjak sorát söpörte be és esélyes az Oscar-jelölésre is. Most néhány hétig bárki szabadon megnézheti.
Zenés színház

Fischer Iván Falstaffja lenyűgözte az olasz közönséget

Hangos sikerrel indította el Fischer Iván Operatársulata (FIOT) és a Budapesti Fesztiválzenekar a Vicenzai Operafesztivált Olaszországban. Az együttes Verdi Falstaffjával és egy gálakoncerttel nyűgözte le a nemzetközi közönséget.
Klasszikus

„Egy ilyen szólista minden zeneművet nemessé tesz”

A világhírű trombitás, Maurice André egy koncert során felrohant a színpadra, és megölelte az akkor még a húszas évei elején járó magyar művészt. Boldoczki Gábor a KULT50-ben megjelent portréja.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Vizuál hírek

Katonai kamasztáborról szóló riportjáért Bartha Máté kapta a Capa-nagydíjat

A dokumentumfilm-rendező és fotóművész Bartha Máté Kontakt című anyagával érdemelte ki a nemzetközi zsűri nagydíját. A projekt a 10–18 éveseknek szóló Honvédsuli mindennapjait mutatja be.
Vizuál ajánló

Csernus és a Montmartre - Egy műterem titkai

Kíváncsi vagy, milyenek voltak a fülledt párizsi éjszakák, hogyan alkotott a magyar képzőművészet egyik legkiemelkedőbb alakja a Montmartre pezsgő környezetében? A világhírű festő, Csernus Tibor műtermének és hagyatékának anyagából összeállított válogatás október 18-tól tekinthető meg a Várkert Bazár Testőrpalotájában, a Kovács Gábor Művészeti Alapítvány rendezésében.
Vizuál hír

A világ legjobb kiállításai közt a Ludwig Múzeum tárlata

A budapesti Permanens Forradalom - Mai ukrán képzőművészet című tárlat olyan múzeumok kiállításaival verseng a Global Fine Art Awards (GFAA) díjért, mint a Tate vagy a Guggenheim.
Vizuál videó

Ingyen megnézhető Bucsi Réka új filmje

A Solar Walk nemzetközi díjak sorát söpörte be és esélyes az Oscar-jelölésre is. Most néhány hétig bárki szabadon megnézheti.
Vizuál kult50

Szabad ember volt – Birkás Ákos

Híres motívumai, a több képtáblából összeálló oválok, vagy más néven fejek védjegyévé váltak. Az idén júniusban, 77. évében elhunyt Birkás Ákos a KULT50-ben megjelent portréja.