Vizuál

„Hogy hiteles legyek a gyerekeim előtt, követnem kell az álmaimat”

Interjú Magyarósi Éva képzőművésszel
2018.08.08. 09:30
Ajánlom
Magyarósi Éva készít animációs filmet, képzőművészeti alkotásokat, ír, rajzol, emellett tanít a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen. A Korszakalkotók mecénásprogram vizuális kategóriájának nyertesével, aki az idei Kult50-válogatásunkba is bekerült, a művek elengedéséről, a gyerek és művészet viszonyáról is beszélgettünk. 

A munkáid során szinte minden műfajt kipróbálsz, az írásból indulva jutsz el általában a mozgóképig. Nem gondolkoztál egyetlen műfajban?

A művésznek úgy kell fogalmaznia, olyan eszközökhöz kell nyúlnia, hogy a lehető legegyszerűbben ki tudja fejezni a mondanivalóját:

néha bőven elég egy ceruza meg egy A4-es papír. Az, hogy írással kezdek, számomra egy lelazulás. Elindít egy hangulatot, rögtön sztoriállapotot teremt. Szeretek belekerülni egy történetbe, ami aztán izgalomban tart, mert én sem tudom, hogy mi lesz a vége. Legelső történetemnél például először elkezdtek megfogalmazódni bekezdésnyi sztorik, amiket gyűjtögettem. Galacsinokon voltak, ezeket összeszedtem, kiteregettem, és elkezdtem egymáshoz illesztgetni, mint a puzzle-t. Kiderült, hogy az egész történetből csak 3-4 mondat hiányzik, ami összeköti az egészet. Nagyon felszabadító lehetősége volt ez az írásnak. Ez az alkotói metódus, az összerakás megmaradt. A filmjeimet sem előre kitalált, megkomponált gyártási folyamattal készítem, hanem adott egy szövegfolyam, arra készítek mozgásokat, ahol látok még hiányokat, azokat kitöltögettem.

_DSC1240-194601.jpg

Magyarósi Éva (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás / Fidelio)

Ez a spontán munkamódszer nem jelent hátrányt?

Nehéz velem dolgozni. Az egyik kiállításom kapcsán meg kéne mondanom előre a koncepciót, de érzem, hogy abban a pillanatban, ahogy nagyon konkrétan leírok mindent, elvesztem az érdeklődésemet az egész iránt. Számomra ez kísérleti, felfedező folyamat. Ezért fér bele a rajz, az installáció. Élvezem, hogy amíg a videóhoz, a végleges dologhoz jutunk, addig van millió lehetőség, amit ki lehet próbálni.

Maga a készítés folyamata érdekel?

Sokkal jobban izgatnak a munkák addig, amíg készülnek. Ami aztán a végeredménye lesz egy ilyen alkotói folyamatnak, az terhes mindenféle kontextusoktól. „Ilyet már láttam.” „Ismered ezt vagy azt a művészt? Ő is hasonlókat készít!” A nézőknek elemi erővel tör fel az a viszonyulásuk egy műtárgyhoz. Rögtön próbálják valamihez hasonlítani, mert úgy tudják azonosítani és biztonságosan megközelíteni a műtárgyat. Nagyon nehéz önmagában szemlélniük valamit és értelmezni, legyen az szobor, film, vagy rajz – muszáj kötni valamihez. A valóságról alkotott képeinken belül tudunk mozogni.

Ez azt is jelenti, hogy könnyen engeded el a kész művet?

Furcsa viszonyom van a munkáimmal, mivel személyes, intim alkotásokat készítek.  Nagyon ragaszkodtam hozzájuk, de az utóbbi időben rengeteg elveszett, megsérült, eltűnt a világ több pontján. Indiában, a vámon egy dobozban kallódnak, ahonnan nem kerültek vissza, egy rajzom valamelyik színházi raktárban lehet – ha ki nem dobták azóta –, több szobromat ellopták. Biztosan valakinek a házában vannak, és csak remélni tudom, hogy jól érzik ott magukat. Kicsit furcsa: mintha a gyerekét veszítené el az ember. Csak úgy tud tovább élni, hogy abban bízik, vannak valahol, és nem haltak meg.

Az Art Market Budapest legvadabb alkotásai

Magyarósi Éva: Eden című munkája (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás / Fidelio)

Három kisgyereked van, emellett hogyan tudod megoldani az alkotást?

Marina Abramović 2016-ban egy interjúban azt mondta, neki azért volt három abortusza, mert úgy érezte, nem tudná a művészi létet összeegyeztetni azzal a fókusszal, amit egy gyerek igényel. Azzal zárta, hogy

igen, vannak művészek, akiknek vannak gyerekeik, de ők mind férfiak.

Ezen elgondolkodtam, és nagyon-nagyon mélyen érintett. Mi az, hogy azok mind férfiak? Mondja ezt ő, aki annyi mindenért kiállt az életében. Nekem ezzel az interjúval vált ő divatjamúlt művésszé. Mindenkinek joga van eldönteni, mit tesz a testével, szeretne-e gyereket, vagy sem, de nem lehet kijelenteni, hogy csak férfiak lehetnek nagy művészek gyerekekkel. Én személyes történetekkel foglalkozom. Azokat a dolgokat rögzítem – szürreális és reális módon –, amik amúgy is megtörténnek. Valójában nekem talán jó is, ha a gyerek rajzolás közben lóg a kezemen, mert ez is elindít bennem egy gondolatot.

unicredit4

Magyarósi Éva

A gyerekek ebből mit érzékelnek?

Olyan kevés dolgot adhatunk nekik, az egyik az, hogy kövessék az álmaikat.

De ahhoz, hogy hiteles legyek, nekem is követnem kell az álmaimat: dolgoznom kell, rajzolni, írni, készíteni a videókat. Tegnap akartam rajzolni – nem jött össze. Ma tervezem – remélem, hogy összejön. Elengedésről is beszéltünk: azt is meg kellett tanulni, hogy vannak olyan napok, amikor a terveimet valami áthúzza.

 

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Miklósa Erika az örökbefogadásról mesélt: Nagyon vártuk ezt a kislányt!

Az operaénekesnő és férje, Csiszár Zsolt a Családvarázs sorozatban mesélt arról, hogy milyen kockázatot jelentett egy olyan csecsemőt magukhoz venni, aki halva született.
Klasszikus

Fáy Miklós: „Nem a zenekar, nem a komponista, hanem maga a szimfónia a főszereplő"

Fáy Miklós hónapról hónapra programokat, könyveket, lemezeket ajánl nyomtatott magazinunk Menjél már című rovatában. Az augusztusi szám tartalmából.
Könyv

Nyáry Krisztián: Nem a politika, hanem az olvasó fogja eldönteni, milyen könyvet vesz a kezébe

A Líra Könyv Zrt. kreatív igazgatója szerint hiába erőlködnek a jobboldali, kormánypárti ideológusok, nem lehet az olvasók nélkül lecserélni az irodalmi kánont. És végső soron nem számít az író politikai beállítottsága, csak az, hogy milyen szöveget írt.
Klasszikus

Előkerült még egy hangfelvétel, amelyen Rahmanyinov játszik Rahmanyinovot

A Szimfonikus táncok című művének zenekari próbái idején a zeneszerző a zongorához ült, hogy demonstrálja, hogyan képzeli a darabot. Ennek a felvétele jelent most meg.
Könyv

950 személy számára állítottak ki igazolást arról, hogy Arany János rokona

Nem várt fordulat az Arany-kutatásban: az egyházi anyagkönyvek vizsgálata alapján akár 2000 élő rokona is lehet a költőnek, igaz, mind oldalági.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Vizuál mesterségek ünnepe

Mesés mesterségek őrzői

Augusztus 17-20. között 32. alkalommal rendezik meg a Mesterségek Ünnepét a Budai Várban, ahol nyolc ország, köztük Irán népművészei is bemutatkoznak. Rubovszky Éva, az iráni programok szervezője mesélt lapunknak a több ezer éves perzsa civilizációról és annak tárgyi kultúrájáról.
Vizuál Ostrom

Magyar alkotó filmje is esélyes a Diák Oscarra

Kovács István Ostrom című diplomafilmje a nemzetközi fikciós rövidfilm kategóriában jutott be a jelöltek közé.
Vizuál street art

24 óra alatt eltűnt a legújabb utcai Banksy-mű

Az egyik legismertebb kortárs művész minden munkájának feltűnése eseményszámba megy. Ilyen hamar viszont ritkán tűnnek el alkotásai.
Vizuál frida kahlo

Válaszolt a mexikói követség a Frida Kahlo-kiállítást ért támadásra

„Frida Kahlo: kommunista, trockista, de mindezek előtt, művész” – szögezi le David Nájera nagykövet a Magyar Időkben megjelent cikkre reagálva. A lapban támadott kiállítást már ez első héten tízezer látogató tekintette meg.
Vizuál british múzeum

Már a Húsvét-szigetekről is támadják a British Museumot

A Húsvét-sziget őslakos közösségei egy egyedülálló moai szobrot szeretnének visszakapni a múzeumtól. A szobrot a britek még 150 éve vitték el a Chile partjaitól 3500 kilométerre lévő szigetről, hogy Viktória királynőnek ajándékozzák.