Vizuál

Hogyan lett a piros és a zöld a karácsony színe világszerte?

2018.12.25. 10:05
Ajánlom
Az adventi kalendáriumoktól a karácsonyfa díszeiig minden a piros és a zöld színeiben tündököl karácsonykor. De miért ez a színkombináció uralja az ünnepeket?

A piros és a zöld dominanciája egészen a 13. századig nyúlik vissza. A válaszért természetesen a középkori templomokba kell elmennünk, amelyek némelyikében még megtalálható az úgynevezett „szentélyrekesztő” – egy építészeti elem, amely elválasztja a templomhajót a karzattól, illetve a szentélytől. Ezeket a szentélyrekesztőket sokszor gazdagon díszítették, de volt, hogy csak egyszerű fa borítást kapott, éppen az egyházmegye anyagi helyzetétől függően.

Spike Bucklow, a Hamilton Kerr Institute kutatója megfigyelése szerint Angliában, ahol ezek a díszes szentélyrekesztők nem estek áldozatul a reformáció puritánabb esztétikai törekvéseinek, sokkal inkább a zöld és a piros dominált a templomokban. Különösen, ami a szentélyrekesztők színeit illeti: „Igencsak meglepődtem, milyen gyakran ismétlődik ez a két szín” – mondta Bucklow, hozzátéve, hogy természetesen akkor még nem tudta, hogy miért pont a zöld és a piros.

szentelyrekeszto-163530.jpg

Egy zöld-vörös szentélyrekesztő a brit Norfolk megyében, St. Margaret Church

A középkori ember paradox módon inkább tisztában volt az anyagi világ működésével, mint mi, már ami az őt körülvevő tárgyakat illeti. Mi, modern emberek nem tudjuk pontosan, hogyan működik az okostelefonunk, a mosógépünk vagy a mikrosütőnk, a középkori ember viszont tisztában volt az őt körülvevő tárgyak milyenségével. Ha egy „műtárgyat” – például egy díszített szentélyrekesztőt láttak –, tudták, hogy milyen anyagot használtak hozzá: a vörös festék előállításához vasra, a zöldhöz pedig rézre volt szükség. Ez a két anyag pedig – ahogy azt az alkimisták is feljegyezték – két bolygónak felelt meg: a Marsnak és a Vénusznak.

Ne álljunk meg itt az asszociációknál: a Mars a háború római mitológia szerinti istenéről kapta a nevét, a Vénusz pedig a szerelem istennőjéről. A két szimbólummal a középkori művészek a férfi és a nő, a háború és a szerelem dualitását kívánták kifejezni. Mivel a szentélyrekesztő a nép és a klérus között helyezkedett el, egyfajta transzformatív kaput hoztak létre a profán és a szakrális szférák között.

Mars és Vénusz személye azért is fontos, mert kifejezi a férfit és a nőt, egyik nem képviselőit sem zárja ki az üdvösségből. A két szín vegyes elrendezése azt is közvetítette, hogy egyik sem kevésbé fontos a másiknál.

Később, a reneszánsz idején a szentélyrekesztők eltűntek, az újabb templomok tervezői jobban kedvelték a nagy, egyterű épületbelsőket. Nagy-Britanniában egészen a 19. századig kellett várni, amikor a gótika visszatérésével ez a stílusjellegzetességet újra felfedezték. „A vörös és a zöld számunkra viktoriánus kori felfedezés” – mondja Bucklow. – „De miért használták a vöröset és a zöldet a viktoriánusok karácsonykor? Azért, mert ezeket fedezték fel a középkori templomokban. Ez a két szín számukra a kereszténység újrafelfedezését is jelentette.”

coca_cola-163653.jpg

Az 1931-ben tervezett Coca-Cola Mikulás

Persze ma, amikor a karácsony hatalmas üzlet és globális fenomén, a történetnek itt még nincsen vége.

1931-ben a Coca-Cola megbízta Haddon Sundblom illusztrátort, hogy tervezze meg a Télapó alakját a reklámjaikhoz.

Ez a Mikulás nem kéket, lilát, zöldet vagy fehér ruhát viselt, hanem vöröset. A fenyő színe pedig a zöld, s így teljes lett a kép. De talán a trendben része van a középkori templomok színvilágának, illetve Marsnak és Vénusznak is. (artsy)

Advent

Legolvasottabb

Vizuál

Életműdíjjal ismerték el Szabó István munkásságát Cannes-ban

A filmkritikusok nemzetközi szövetsége (FIPRESCI) életműdíjjal tüntette ki Szabó Istvánt péntek este a 78. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon, az elismerést A napfény íze című filmje restaurált verziójának vetítése előtt vehette át a magyar filmrendező.
Színház

Csadi Zoltán: „A Bartók Színház párbeszédet indít, közösséget formál”

Egy hétre – június 2. és 8. között – ismét színházi „mikrokozmoszt” teremt a Bartók Színház: monodrámák, kamaradarabok mellett az idei MIKRO Fesztiválon a világhírű Florian Zellertől egymást követő napokon mutatják be Az anya, Az apa és A fiú előadást. Minderről Csadi Zoltán művészeti igazgatót kérdeztük.
Jazz/World

Jazzünnep a Vigadóban – színpadon a Sárik Péter Trió

Május 28-án újabb különleges zenei élmény vár a jazzrajongókra: a Sárik Péter Trió ad koncertet a Pesti Vigadóban. Ez már a harmadik alkalom, hogy magyar jazz meghatározó előadói veszik birtokba a Vigadó termeit.
Vizuál

Megvannak az idei Magyar Mozgókép Fesztivál életműdíjasai

Bordán Irén, Demjén Ferenc, Gálffi László, Koltai Lajos, Makó Mari, Piroch Gábor, valamint Robert Lantos veheti át a Magyar Mozgókép Fesztivál és a Magyar Filmakadémia életműdíját az idei MOZ.GO Magyar Mozgókép Fesztiválon.
Klasszikus

Elfeledett kincseket is hallhatunk a Haydneum Egyházzenei Fesztiválon

Május 30. és június 7. között a szakrális zeneművészet ismert és a nagyközönség előtt mindeddig rejtve maradt gyöngyszemeivel ismerkedhet meg az a zenerajongó, aki ellátogat az Egyetemi templomba.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Megvannak az idei Magyar Mozgókép Fesztivál életműdíjasai

Bordán Irén, Demjén Ferenc, Gálffi László, Koltai Lajos, Makó Mari, Piroch Gábor, valamint Robert Lantos veheti át a Magyar Mozgókép Fesztivál és a Magyar Filmakadémia életműdíját az idei MOZ.GO Magyar Mozgókép Fesztiválon.
Vizuál ajánló

A zöld sárkány gyermekeivel folytatódik a Filmrendezők klubja

Május 26-án Miklauzic Bence 2011-es filmjét láthatja a közönség a Magyar Játékfilmrendezők Egyesülete sorozatában. A vetítést követően a rendező mesterkurzust tart a résztvevőknek.
Vizuál hír

Életműdíjjal ismerték el Szabó István munkásságát Cannes-ban

A filmkritikusok nemzetközi szövetsége (FIPRESCI) életműdíjjal tüntette ki Szabó Istvánt péntek este a 78. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon, az elismerést A napfény íze című filmje restaurált verziójának vetítése előtt vehette át a magyar filmrendező.
Vizuál hír

Novemberben érkezik Jórgosz Lánthimosz új filmje, a főszereplő ismét Emma Stone

A görög rendező Bugonia című rendezése egy 2003-as dél-koreak sci-fi vígjáték sajátos feldolgozása lesz. Emma Stone mellett Jesse Plemons és Alicia Silverstone is újra együtt dolgozott Lánthimosszal. 
Vizuál magazin

Minden, amit tudni lehet Wes Anderson új filmjéről

Kézigránátok, abszurd karakterek, orgyilkosok, szimmetriák és persze sztárparádé. Május 29-étől látható a magyar mozikban napjaink egyik legnépszerűbb rendezőjének új, A föníciai séma című filmje. Összegyűjtöttük, mi mindent lehet tudni Wes Anderson új alkotásáról.