Vizuál

Holdkórszürreál

2014.02.19. 06:58
Ajánlom
Misetics Mátyás letisztult, borongós kompozíciói komfortos otthontalanságot tárnak elénk, a tehetetlenség bizsergető rettenetét szcenírozzák. A Várfok Galéria kiállításán Vass Norbert járt. KRITIKA

A Várfok Galéria művészköréhez 2011-ben csatlakozó Misetics Mátyás - a Várfok Projekt Roomban két évvel ezelőtt rendezett Emlékkristályok után - ezúttal a galéria nagyobb terében való bemutatkozásra kapott lehetőséget. Az Utopia című tárlat a fotós eddigi munkásságának szabatos szinopszisát kínálja. A kiállított képek közel tíz éves spektrumot ölelnek fel - a legkorábbi darabok a 2005-ös Fények cím nélkül című sorozatból valók, a legfrissebbek pedig az Utopia című ideiből -, s egy kísérletező hajlamú, tudatos életművet építő alkotó arcélét körvonalazzák.

A pályája kezdete óta megrendezett fotográfiákat készítő Misetics éjszakai pillanatképei urbánus és természeti tereket, történelemutáni és -előtti időt idéznek, a fénnyel szabdalt felületek rejtélyes helyzeteket láttatnak, pofonegyszerűnek tűnő, szürreálisan túlszabályozott (kafkai, lynch-i) világot jelenítenek meg. A letisztult, borongós kompozíciók komfortos otthontalanságot tárnak elénk, a tehetetlenség bizsergető rettenetét szcenírozzák. Ideje közelebb lépnünk hozzájuk.

Az aszfalt ikonkészlete riasztó jeltengerré változott. A kereszteződésekben rendőrlámpák tátognak hasztalan, az úttesten távolba révedő, elvarázsolt alakok várakoznak. Valahonnan erős fény fut a képbe és az útra dönti az elnyúlt árnyakat. Fülünkbe - mintha dermesztő noktürn szólna - baljóslatú neonhang búg. Reflektoroktól csillogó, sötét éjszakába érkeztünk, romantikus rémálmok közé. Kérdésektől fülledt körülöttünk a fagyos levegő.

Így fest az Utopia világa. Misetics manipulált mikrokozmoszt teremtett, megsüllyedt sugárutak árok- és szigetrendszerét. Elolvadt a város, vagy legalábbis szellemjárta skate parkká változott. A fölcsuszamlás hajótöröttjei maroknyi lobotómiásként várják a nap- vagy évszakváltozást. Nem túl jók az esélyeik. Bekerítette őket a kihalt gyorsforgalmi utak labirintusa.

Misetics munkáin matt volna minden éjjel, csakhogy egy idegen fényforrás felragyog a távolból és feszültséggel telíti a katatóniát. A Mesterséges fények című sorozat a magányt, mint a határtalanul tág tér klausztrofóbiáját fogalmazza meg. A széria darabjai személytelenebbek és sivárabbak - ezért félelmetesebbek is - Gregory Crewdson referenciapontként kínálkozó kisvárosi apokalipszisképeinél. Crewdson világvége-szcenáriói paradox módon hordoznak magukban némi megmagyarázhatatlan otthonosságot, Misetics munkáin ezzel szemben az intimitásnak, az érzéseknek nincs helye. Legyen bár szó a parkolóházak geometrikus kalligráfiái közt meditálók, a hidak alatt csellengők, vagy egy lámpaoszlopot vakon körülállók egyedüllétéről, Misetics szereplői - szemben Crewson romeltakarító, földet túró álmodozóival - cselekvésképtelenek, magukra hagyottak, tanácstalanok és némák. Az alvó város kereszteződéseiben kísértő fegyelmezett lidércek. (Nem is olyan) távoli rokonai a Paul Delvaux szürreális éjszakavízióit benépesítő álmos szemű szüzeknek.

Egymásnak ütköző, s egymásról tudomást sem vevő szellemek lebegnek át egy gyalogátkelő fölött a Zebra Collide című videón is, a szereplők felcserélhetőek, rövid útjuk voltaképpen végtelen. De egyszerűen tovatűnésük azt is jelentheti, hogy itt sem voltak sosem. A Neon című sorozat hóba szúrt neoncsövei poszthumán totemekként vibrálnak a havon, hideg fényük különös párbeszédbe lép a Táj, tűz I. című képen lobogó tábortűzzel. A Fények cím nélkül, valamint a Túl című sorozatok mesterséges fényforrásai a természet textúráját, az éjszaka szövetét írják felül.

A Misetics teremtette szikár, éji tájakon bolyongók számára reflektorok nyújtanak iránymutatást. Fényük túllicitálja a Holdat. Kezdetben az erdők mélyének sötétjét zavarták fel, majd az inszomniás nagyvárosok útjait ágyúzták, legutóbb pedig az aszfaltkanyonokból kifelé kapaszkodó közlekedési jelekre világítottak. Közönyt, apátiát fednek fel. Borzongató belegondolni, mi történik majd, ha egyszer a hatalmas izzók is kiégnek...

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Meztelenre vetkőzni még az orvos előtt sem!

Láthatóvá válnak a cselédlányok, szegényebb sorból való asszonyok hétköznapjai, a kor egészségügyi, higiéniai, sőt erkölcsi viszonyai. Szécsi Noémi legutóbbi kötetében dr. Hugonnai Vilma, az első magyar orvosnő rendelési naplói alapján enged bepillantást a 19. század végén és a 20. század elején élő nők életébe.
Fidelio Tours

Több mint félszáz program a Zempléni Fesztiválon

Komolyzenei és jazzkoncertek, színházi és irodalmi estek, kiállítások mellett családi és gasztronómiai kínálat várja az érdeklődőket augusztus 14. és 23. között.
Jazz/World

A boglári közönséget táncoltatja meg pénteken a Budapest Bár

Azt már egyértelműen láthatjuk, hogy 2020 nem a nagykoncertek és a többezres fesztiválok éve, de a Budapest Bár legénysége ebben a nehéz helyzetben sem maradt tétlen. Az utóbbi hónapokban tökéletesítették friss lemezük dalait és előkészítettek egy koncertszínházi darabot, amit augusztusban és szeptemberben több ízben is meghallgathatunk. Legközelebb 7-én, pénteken lépnek fel Balatonbogláron, a Kultkikötő 15. születésnapján. A zenekar vezetőjével, Farkas Robival beszélgettünk.
Jazz/World

Tizenhét ember szíve egy akkordban - Beszélgetés Bacsó Kristóffal

Elvégezte a Liszt Ferenc Zeneakadémiát és a Berklee College of Music-ot, bizonyított a francia és az amerikai komolyzenei színtéren, londoni, barcelonai és pescarai jazz fesztiválokon nyűgözte le a szakmát, Orszáczky- és Artisjus-díjban részesült, és különböző formációival eddig négy saját lemezt jelentetett meg. Bacsó Kristóf szaxofonista és zeneszerző jelenleg a Modern Art Orchestra művésze – zenei pályafutásáról, a MAO-val közös munkájáról, jövőbeni terveiről beszélgettünk.
Klasszikus

Különleges koncertpárral indítja új évadát a Zeneakadémia

A Zeneakadémia és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar közös hangversenyén a Kossuth-díjas Balázs János szólójával hallható Rahmanyinov összes zongoraversenye és a virtuóz Paganini-variációk augusztus 18-án és 19-én a Nagyteremben. A vendégkarmester a kanadai Charles Olivieri-Munroe lesz.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál gyász

Elhunyt Reigl Judit festőművész

Kilencvenhét éves korában pénteken elhunyt Reigl Judit Franciaországban élő Kossuth-díjas festőművész, az európai absztrakt expresszionizmus jelentős képviselője.
Vizuál hír

Görögország visszaköveteli a Parthenón szobrait

Az athéni Parthenón szobrait szeretné véglegesen visszakapni Görögország a British Museumtól a görög szabadságharc 200. évfordulójára, ezért nemzetközi bizottságot hozott létre - mondta el a kínai állami hírügynökségnek adott interjúban Lina Mendoni kulturális miniszter.
Vizuál portré

Az Apokalipszis most sztárja egy érsek után választotta nevét

Két évig még díszletmunkásként is dolgozott mielőtt Coppola filmje meghozta számára a sikert. Két fia követte őt a szakmában. Martin Sheen amerikai színész augusztus 3-án ünnepli 80. születésnapját. 
Vizuál ajánló

Herceg a vasfüggöny mögül – Róna Viktor kiállítás

A Petőfi Irodalmi Múzeum – Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet új időszaki kiállítását Róna Viktor balettművésznek szenteli.
Vizuál magazin

Angyalszív, Madárka, Evita - Alan Parker legjobb filmjei

Hetvenhat éves korában, július 31-én meghalt Alan Parker angol filmrendező, forgatókönyvíró és producer, akinek nevéhez olyan kult filmek fűződnek mint a Pink Floyd:Fal, az Angyalszív vagy az Evita.