Vizuál

Holdkórszürreál

2014.02.19. 06:58
Ajánlom
Misetics Mátyás letisztult, borongós kompozíciói komfortos otthontalanságot tárnak elénk, a tehetetlenség bizsergető rettenetét szcenírozzák. A Várfok Galéria kiállításán Vass Norbert járt. KRITIKA

A Várfok Galéria művészköréhez 2011-ben csatlakozó Misetics Mátyás - a Várfok Projekt Roomban két évvel ezelőtt rendezett Emlékkristályok után - ezúttal a galéria nagyobb terében való bemutatkozásra kapott lehetőséget. Az Utopia című tárlat a fotós eddigi munkásságának szabatos szinopszisát kínálja. A kiállított képek közel tíz éves spektrumot ölelnek fel - a legkorábbi darabok a 2005-ös Fények cím nélkül című sorozatból valók, a legfrissebbek pedig az Utopia című ideiből -, s egy kísérletező hajlamú, tudatos életművet építő alkotó arcélét körvonalazzák.

A pályája kezdete óta megrendezett fotográfiákat készítő Misetics éjszakai pillanatképei urbánus és természeti tereket, történelemutáni és -előtti időt idéznek, a fénnyel szabdalt felületek rejtélyes helyzeteket láttatnak, pofonegyszerűnek tűnő, szürreálisan túlszabályozott (kafkai, lynch-i) világot jelenítenek meg. A letisztult, borongós kompozíciók komfortos otthontalanságot tárnak elénk, a tehetetlenség bizsergető rettenetét szcenírozzák. Ideje közelebb lépnünk hozzájuk.

Az aszfalt ikonkészlete riasztó jeltengerré változott. A kereszteződésekben rendőrlámpák tátognak hasztalan, az úttesten távolba révedő, elvarázsolt alakok várakoznak. Valahonnan erős fény fut a képbe és az útra dönti az elnyúlt árnyakat. Fülünkbe - mintha dermesztő noktürn szólna - baljóslatú neonhang búg. Reflektoroktól csillogó, sötét éjszakába érkeztünk, romantikus rémálmok közé. Kérdésektől fülledt körülöttünk a fagyos levegő.

Így fest az Utopia világa. Misetics manipulált mikrokozmoszt teremtett, megsüllyedt sugárutak árok- és szigetrendszerét. Elolvadt a város, vagy legalábbis szellemjárta skate parkká változott. A fölcsuszamlás hajótöröttjei maroknyi lobotómiásként várják a nap- vagy évszakváltozást. Nem túl jók az esélyeik. Bekerítette őket a kihalt gyorsforgalmi utak labirintusa.

Misetics munkáin matt volna minden éjjel, csakhogy egy idegen fényforrás felragyog a távolból és feszültséggel telíti a katatóniát. A Mesterséges fények című sorozat a magányt, mint a határtalanul tág tér klausztrofóbiáját fogalmazza meg. A széria darabjai személytelenebbek és sivárabbak - ezért félelmetesebbek is - Gregory Crewdson referenciapontként kínálkozó kisvárosi apokalipszisképeinél. Crewdson világvége-szcenáriói paradox módon hordoznak magukban némi megmagyarázhatatlan otthonosságot, Misetics munkáin ezzel szemben az intimitásnak, az érzéseknek nincs helye. Legyen bár szó a parkolóházak geometrikus kalligráfiái közt meditálók, a hidak alatt csellengők, vagy egy lámpaoszlopot vakon körülállók egyedüllétéről, Misetics szereplői - szemben Crewson romeltakarító, földet túró álmodozóival - cselekvésképtelenek, magukra hagyottak, tanácstalanok és némák. Az alvó város kereszteződéseiben kísértő fegyelmezett lidércek. (Nem is olyan) távoli rokonai a Paul Delvaux szürreális éjszakavízióit benépesítő álmos szemű szüzeknek.

Egymásnak ütköző, s egymásról tudomást sem vevő szellemek lebegnek át egy gyalogátkelő fölött a Zebra Collide című videón is, a szereplők felcserélhetőek, rövid útjuk voltaképpen végtelen. De egyszerűen tovatűnésük azt is jelentheti, hogy itt sem voltak sosem. A Neon című sorozat hóba szúrt neoncsövei poszthumán totemekként vibrálnak a havon, hideg fényük különös párbeszédbe lép a Táj, tűz I. című képen lobogó tábortűzzel. A Fények cím nélkül, valamint a Túl című sorozatok mesterséges fényforrásai a természet textúráját, az éjszaka szövetét írják felül.

A Misetics teremtette szikár, éji tájakon bolyongók számára reflektorok nyújtanak iránymutatást. Fényük túllicitálja a Holdat. Kezdetben az erdők mélyének sötétjét zavarták fel, majd az inszomniás nagyvárosok útjait ágyúzták, legutóbb pedig az aszfaltkanyonokból kifelé kapaszkodó közlekedési jelekre világítottak. Közönyt, apátiát fednek fel. Borzongató belegondolni, mi történik majd, ha egyszer a hatalmas izzók is kiégnek...

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

RENDKÍVÜLI: Ázsiai turnéra indulunk a Concerto Budapesttel

Három nagyvárosba, Bangkokba, Fucsouba és Sanghajba kísérjük el a világhírű magyar szimfonikus zenekart, amely többek között Bartók mesterművével, a Concertóval a bőröndben utazik.
Klasszikus

Kicsoda Hildur Guðnadóttir, a Joker zeneszerzője?

Egy nő a férfidominálta zeneszerzőszakmában, aki a Chernobyl után a Joker eredeti filmzenéjével új színt hoz a film világába.
Zenés színház

A punktól az opera felé – Kérdések és válaszok az operajátszásról

Új sorozat indult az Opera Magazinban, amelyben a színházi szakma képviselői beszélnek arról, szerintük hogyan érdemes operát játszani, mitől jó egy előadás, valamint mivel lehet megszólítani a fiatalokat és megtartani az idősebbeket. Az első részben Kiss Eszter Veronika és Fáy Miklós kritikusokat kérdezték.
Vizuál

A kikiáltási ár kétszereséért kelt el Czóbel Béla remekműve

Czóbel Béla Kertben című remekműve érte el a legmagasabb leütési árat, de jól szerepelt Hantai Simon és Vörös Géza egy-egy alkotása is a Kieselbach Galéria péntek esti árverésén a Budapest Marriott Hotelben.
Plusz

Letartóztatták a 81 éves Jane Fondát, amikor a klímaválság ellen tüntetett

A békésen tiltakozó színésznőt Washingtonban, az amerikai törvényhozásnak otthont adó Capitolium lépcsőjén vették őrizetbe.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál Film

Új tagok a Filmalap Filmszakmai Döntőbizottságában

Kedden tartja az első ülését a Filmalap megújult Filmszakmai Döntőbizottsága, amely egyetlen női szakembert sem választott tagjai közé. Az ötfős testület dönt a filmes támogatásokról.
Vizuál árverés

A világ egyik legvékonyabb órája is feltűnik a BÁV árverésén

Egy ismeretlen órásmester 18. század végi függőórájára is licitálhatunk a BÁV október 21-ei óraárverésén a MOM Kulturális Központban. Az árverésen a legnagyobb presztízsű márkák mérnöki csúcsteljesítményei vonulnak fel, a katalógus online böngészhető.
Vizuál videó

Jeremy Irons a Pradóban bolyong

A művészet templomai sorozat októberi premierfilmjében a fennállásának 200. évfordulóját ünneplő Prado Múzeum hív különleges utazásra.
Vizuál ajánló

Miért csillog Erzsébet királyné esküvői ruhájának uszálya?

A Kiscelli Múzeum Templomterében nyílt Ragyogj! - Divat és csillogás című kiállítás a divattörténetben nélkülözhetetlen fényeket és csillogást mutatja be. Szatmári Judit Anna kurátort a divat, a fényűzés és a társadalmi reprezentáció összefüggései érdekelték. Galéria.
Vizuál hír

A kikiáltási ár kétszereséért kelt el Czóbel Béla remekműve

Czóbel Béla Kertben című remekműve érte el a legmagasabb leütési árat, de jól szerepelt Hantai Simon és Vörös Géza egy-egy alkotása is a Kieselbach Galéria péntek esti árverésén a Budapest Marriott Hotelben.