Theron hatévesen vett először balettórákat, tizenkét évesen pedig szülei egy johannesburgi, bentlakásos iskolába íratták. „Középiskolás koromban teljes mértékben a balettre összpontosítottam. Művészeti iskolába jártam, ahol napi nyolc órát táncoltam, másra nem is volt időm” – vallotta egy interjújában.
A klasszikus balett mellett flamencót, görög és kortárs táncot is tanult és olyan klasszikus művekben lépett fel, mint A diótörő és A hattyúk tava. Dél-Afrikában azonban nem terem sok babér egy balettművész számára. Egy johannesburgi szépségversenyen szerzett győzelme Dél-Afrikából egyenesen Olaszországba repítette, ahol ismét az első helyen végzett. Sorra kapta a felkéréseket, és körbeutazta Európát, de egy év elteltével New Yorkba költözött, hogy beiratkozzon a neves Joffrey Balettiskolába.
Alig volt tizennyolc éves, amikor egy térdsérülés következtében örökre búcsút kellett intenie a balettkarriernek. Eleinte súlyos depresszióba esett, mikor dédelgetett álma, hogy prímabalerinaként hódítsa meg a világot jelentő deszkákat, meghiúsult. Nehéz gyerekkora azonban küzdeni vágyó, erős nővé érlelte, s édesanyja segítségével rövid időn belül elhatározta, hogy a filmiparban próbál szerencsét. Los Angelesbe repült, ahol egy véletlen során találkozott egy sikeres ügynökkel. Évente több kisebb szerepet is kapott, és a nagy áttörés sem váratott sokáig magára. 1997-ben a kritikusok és a közönség által is nagyra értékelt Az ördög ügyvédje című filmben Al Pacino és Keanu Reeves partnereként elindult a világhír útján, 2003-ban A rémben nyújtott alakításáért pedig elnyerte az Oscar-díjat.
A tánc továbbra is fontos szerepet tölt be az életében: a csodálatos formában lévő színésznő olyan edzésterv szerint tartja karban magát, amelyet úgy dolgoztak ki, hogy művelőik balerinákhoz hasonlóan hajlékony, erőteljes és szép testtel büszkélkedhessenek. Egy kis időre gyermekkori álma is megvalósult: rövid próbaidőszak után a 2013-as Oscar-díjkiosztó gálán látványos és sikeres táncbetétet adott elő Channing Tatummel, aki korábban az Ostrom Seattle-ben című filmben már volt a partnere. A kritikák szerint produkciójukkal Hollywood régi tündöklését idézték fel a híres amerikai táncos pár, Fred Astaire és Ginger Rogers stílusában. Legutóbb a 2015-ben bemutatott Mad Max: A harag útja című film forgatásán kamatoztathatta jártasságát a klasszikus balettben: a kifinomult mozgáskultúra és az atletikusság ötvözete kiváló eszközként szolgált, hogy az akcióhősnő, Furiosa szerepét még hitelesebben alakíthassa. „Egykori balerinaként Charlize rendelkezik mindazon fizikai tulajdonságokkal, hihetetlen tudatossággal és önfegyelemmel, amelyek lehetővé teszik számára, hogy finom gesztusokkal árnyalja az általa játszott karaktert” – mondta George Miller, a film rendezője.
Az elmúlt év utolsó és az új év első hónapját Charlize Theron Budapesten töltötte legújabb filmje, a The Coldest City című, hidegháborús témájú kémdráma forgatásával. Szabadidejében az Operaházat választotta, ahol kisfiával és édesanyjával decemberben az új Diótörő-produkciót tekintette meg. „Szokatlan, hogy ilyen hosszú időt töltsek forgatással távol az otthonomtól – mesélte Theron a darab előtt Solymosi Tamás balettigazgatónak. – Ráadásul kikapcsolódni sem marad sok időm, de ilyenkor próbálok tartalmas szórakozást találni.”
A filmcsillag a mai napig álomvilágként tekint a balettre, így az előadás után szívesen elkísérte Solymosi Tamást a kulisszák mögé. „Charlize nagyon közvetlen, mintha mindig is ide tartozott volna. Végtelenül kedves és rendkívül jó beszélgetőtárs” – mondta róla a balettigazgató. Az előadást lenyűgözőnek találó Theron a tapsrend után gratulált a táncosoknak, és egy közös fotó erejéig csatlakozott is a Magyar Nemzeti Balett társulatához. Később személyes üzenetben köszönte meg az élményt és a vendégszeretet.
„(Kedves) Tamás és a Társulat! Hihetetlenek vagytok!!! A lehető legjobban éreztük magunkat, az előadás tényleg lélegzetelállító volt. Köszönjük a legjobb helyet a nézőtéren, és hogy utána még üdvözölni is volt időnk egymást. Sok szeretettel, Charlize”
S hogy mennyire őszinte volt a lelkesedése, mi sem bizonyítja jobban, minthogy januárban Theron visszatért az Operaházba, ahol ezúttal Seregi László klasszikusát, a Prokofjev zenéjére készült Rómeó és Júlia című balettet nézte meg.
Az egykor balerinának készülő Theron mára sokoldalú és méltán népszerű színésznő lett, aki egy sérülés miatt választotta a filmvásznat a színpad helyett. Az átváltozás nem új keletű dolog, magyar példánk is van arra, hogyan lehet a sportpályáról a Metropolitan pódiumára kerülni. A képesség azonban mindig és mindenkor csodálatra méltó marad, hiszen ekkora váltásra csak a legnagyobbak képesek.