Vizuál

Hull, hull az emlékeső, és a végére kitisztul az ég

2016.05.13. 10:41
Ajánlom
Május 12-én, szimbolikusan egy zivataros napon nyílt meg Szentendrén Chiharu Shiota első közép-európai kiállítása, az Emlékeső. A szervezők a kiállításhoz passzoló piros esernyőket is gyártottak, amit indokoltnak is érzünk: amennyire egyszerűnek tűnik a kiállítás koncepciója, annál jobban bevon érzelmileg, annál célszerűbb „védekezni” a ránk hulló kulcsok ellen.

Chiharu Shiota 1972-ben született Osakában, de 1996 óta Berlinben él és dolgozik. Installációiban előszeretettel dolgozik fonállal és arra felfűzött, azzal összefűzött használati tárgyakkal. Kulcs a kézben című, a legutóbbi Velencei Biennále japán pavilonjában bemutatott projektjét több szaklap is az elmúlt év legjobb kiállításának választotta. A kulcsra mint kifejezőeszközre akkor talált rá, mikor életében tragédiák sorával szembesült: előbb magzatát, majd édesapját vesztette el. 

Chiharu Shiota Emlékeső kép

Chiharu Shiota Emlékeső kép

A kiállítótérbe betérve mintha egy élő emberi test pulzáló belsejébe jutnánk: a teret piros fonalak hálózzák be, ezeken lógnak a kulcsok. Ehhez nem árt tudni, hogy míg a nyugati kultúrában a vörös a vér a színe, addig Japánban a kapcsolatokat jelképezi. Ez Shiota többi munkáján egyértelműbben érvényesül: az installáció mellett a Kmetty Múzeumban kiállították pár festményét is, amelyeknek elmosódott alakjai között élesen és határozottan húzza meg az embereket gúzsba kötő, vagy épp kiteljesítő kötődéseket jelző piros vonalakat.

Az installáció három teremben látható. Az elsőben rengeteg kulcs lóg a fonalakon, és valóban olyan, mintha az égből hullanának alá: könnyű tárgyak ezek, alattuk állva mégis azt érezzük, hatalmas súlyuk van – több ezer emlék terhét érezzük magunkon. Shiota több mint húszezer kulcsot gyűjtött be magyaroktól, és azt is kérte, személyes történeteiket is küldjék el mellé. Kár, hogy ezekből nem mellékeltek párat valamilyen formában a kiállításhoz, és csak a katalógusban lesznek olvashatóak, mindenesetre elegendő a személyesség tudata, hogy átérezzük a mondanivalót.

Chiharu Shiota: Emlékeső

Chiharu Shiota: Emlékeső

A második terembe lépve a kulcsok száma ritkul, míg az utolsóban már egy sem látható: a vörös fonalak üresen, megkönnyebbülve gabalyodnak egymásba. Ez tehát a felejtés állapota, az emlékek teljes megsemmisülése utáni csöndes, üres valóság. Persze nézőpont kérdése, hiszen akár a tiszta lappal való indulás jelképe is lehet. Bár a termek sorrendje valószínűleg nem véletlen – érezhetően elvesztünk valamit a végére. 

Chiharu Shiota kiállításáért érdemes tehát elmenni Szentendrére, mert egy nagyon is fontos folyamattal szembesít, ami kivétel nélkül minden embert érint. A Ferenczy Múzeumi Centrum a tárlat számára újította fel a Kmetty Múzeum egy részét és a Szentendrei Képtárat; bízunk benne, hogy sok hasonló igényes alkotást elhoznak nekünk a jövőben. 

A kiállítás hétfő kivételével minden nap várja a látogatókat – egész nyáron. A tárlat keletkezésének körülményeiről itt tudhat meg többet.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

A balatonfüredi Anna-bál mítosza és a valóság

Szombaton 193. alkalommal rendezik meg a balatonfüredi Anna-bált, aminek névadó kisasszonyát lehet, hogy nem is Annának hívták.
Jazz/World

Egy életmű megünneplésének kihívásai

Az idén 85 éves Quincy Jones prominens társasággal ünnepelte a születésnapját a Papp László Budapest Sportarénában, az ő esetében azonban egy életműkoncert kivitelezése eleve problémás, a megvalósítás viszont a kényszerből leszállított elvárásokat is képes volt helyenként alulról súrolni.
Zenés színház

Csuha Lajos: „Még meg tudok mozdulni a színpadon”

Szíve a rockhoz, a musicalhez húzza, de magát és a közönséget is meg fogja lepni Csuha Lajos a Budavári Palotakoncereken augusztus elején. Rövid interjúnkban az előkészületekről kérdeztük, de az is kiderült, milyen új feladatok találták meg az Operettszínház záruló évadában a hetvenéves művészt.
Zenés színház

Fischl Mónika: „Vidám, színes kavalkád, sok humorral fűszerezve”

„A hazai operettjátszás koronázatlan királynője” – így mutatja be a Kult50 című kiadvány Fischl Mónikát – az emlékezetes Szilviát, Marica grófnőt, Glavári Hannát. Igazi primadonna alkat: hűvös, elérhetetlen és gyönyörűen énekel – a Palotakoncerteken is.
Vizuál

Így látják a madarak az osztrák fővárost - VIDEÓ

Négy sas segítségével készítettek 360 fokos videót Bécsről. A madarak a Duna-toronyból és egy hőlégballonból indulva filmezték a várost.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Vizuál videó

Így látják a madarak az osztrák fővárost - VIDEÓ

Négy sas segítségével készítettek 360 fokos videót Bécsről. A madarak a Duna-toronyból és egy hőlégballonból indulva filmezték a várost.
Vizuál Film

Végre többet tudunk az új Freddie Mercury-filmről

„A bandában csak egy hisztériás királynőnek van hely.” Kijött a Queen-film első igazi előzetese, és még többet ígér, mint a teaser.
Vizuál velencei biennálé

Képzelt kamerák a Velencei Biennále magyar pavilonjában

Szegedy-Maszák Zsuzsanna kurátor és Waliczky Tamás újmédiaművész képviselik Magyarországot jövőre a 58. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennálén.
Vizuál videó

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.
Vizuál pompeji

Színekkel keltették új életre Pompeii-t és Herculaneum-ot

Nemcsak a színpompás panelek érdekesek, de a helyszínek is, ahol kiállították őket. Az igazgató szerint mindez remek módja a múlt a jelen összekapcsolásának.