Vizuál

Hull, hull az emlékeső, és a végére kitisztul az ég

2016.05.13. 10:41
Ajánlom
Május 12-én, szimbolikusan egy zivataros napon nyílt meg Szentendrén Chiharu Shiota első közép-európai kiállítása, az Emlékeső. A szervezők a kiállításhoz passzoló piros esernyőket is gyártottak, amit indokoltnak is érzünk: amennyire egyszerűnek tűnik a kiállítás koncepciója, annál jobban bevon érzelmileg, annál célszerűbb „védekezni” a ránk hulló kulcsok ellen.

Chiharu Shiota 1972-ben született Osakában, de 1996 óta Berlinben él és dolgozik. Installációiban előszeretettel dolgozik fonállal és arra felfűzött, azzal összefűzött használati tárgyakkal. Kulcs a kézben című, a legutóbbi Velencei Biennále japán pavilonjában bemutatott projektjét több szaklap is az elmúlt év legjobb kiállításának választotta. A kulcsra mint kifejezőeszközre akkor talált rá, mikor életében tragédiák sorával szembesült: előbb magzatát, majd édesapját vesztette el. 

Chiharu Shiota Emlékeső kép

Chiharu Shiota Emlékeső kép

A kiállítótérbe betérve mintha egy élő emberi test pulzáló belsejébe jutnánk: a teret piros fonalak hálózzák be, ezeken lógnak a kulcsok. Ehhez nem árt tudni, hogy míg a nyugati kultúrában a vörös a vér a színe, addig Japánban a kapcsolatokat jelképezi. Ez Shiota többi munkáján egyértelműbben érvényesül: az installáció mellett a Kmetty Múzeumban kiállították pár festményét is, amelyeknek elmosódott alakjai között élesen és határozottan húzza meg az embereket gúzsba kötő, vagy épp kiteljesítő kötődéseket jelző piros vonalakat.

Az installáció három teremben látható. Az elsőben rengeteg kulcs lóg a fonalakon, és valóban olyan, mintha az égből hullanának alá: könnyű tárgyak ezek, alattuk állva mégis azt érezzük, hatalmas súlyuk van – több ezer emlék terhét érezzük magunkon. Shiota több mint húszezer kulcsot gyűjtött be magyaroktól, és azt is kérte, személyes történeteiket is küldjék el mellé. Kár, hogy ezekből nem mellékeltek párat valamilyen formában a kiállításhoz, és csak a katalógusban lesznek olvashatóak, mindenesetre elegendő a személyesség tudata, hogy átérezzük a mondanivalót.

Chiharu Shiota: Emlékeső

Chiharu Shiota: Emlékeső

A második terembe lépve a kulcsok száma ritkul, míg az utolsóban már egy sem látható: a vörös fonalak üresen, megkönnyebbülve gabalyodnak egymásba. Ez tehát a felejtés állapota, az emlékek teljes megsemmisülése utáni csöndes, üres valóság. Persze nézőpont kérdése, hiszen akár a tiszta lappal való indulás jelképe is lehet. Bár a termek sorrendje valószínűleg nem véletlen – érezhetően elvesztünk valamit a végére. 

Chiharu Shiota kiállításáért érdemes tehát elmenni Szentendrére, mert egy nagyon is fontos folyamattal szembesít, ami kivétel nélkül minden embert érint. A Ferenczy Múzeumi Centrum a tárlat számára újította fel a Kmetty Múzeum egy részét és a Szentendrei Képtárat; bízunk benne, hogy sok hasonló igényes alkotást elhoznak nekünk a jövőben. 

A kiállítás hétfő kivételével minden nap várja a látogatókat – egész nyáron. A tárlat keletkezésének körülményeiről itt tudhat meg többet.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Zenés színház

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.
Klasszikus

A Fesztiválzenekar két tagja eljárt egy tüzes tangót, aztán lecsapott Stravinsky

Két pár táncos láb a hegedűszólamból, közös éneklés, és egy olyan Tavaszi áldozat, hogy a fal adta a másikat. Ezzel töltötte meg háromszor a Müpát a Fesztiválzenekar.
Tánc

Így néznek ki a fizetések nemek szerint a balettban

A női vezetők hiánya a balettben régi vita tárgyát képezi. Azonban most elindult egy oldal, a Dance Data Project, ami új kérdéseket vet fel.
Könyv

"Várom a behívót, nem sürgetem, de nem is halogatom. Itt az ideje" – 30 éve halt meg Márai Sándor

Minden művét anyanyelvén írta. Szemlélete, világfelfogása, értékrendszere a polgári liberális hagyományban gyökerezett, amelynek értékeit egész életében megalkuvás nélkül védelmezte. Költőként indult, regényeivel, elbeszéléseivel, esszéivel mégis a magyar próza egyik mesterévé vált, színművei, hangjátékai is sikert arattak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál interjú

„Zászlónkra tűztük a feltörekvő művésznemzedékek segítését”

Az EMMI felügyelete alatt működő MANK Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft. hat alkotóházat és két művésztelepet működtet, valamint számos művészeti pályázatot kezel. Szerteágazó munkásságukról kérdeztük az ügyvezető igazgatót, Tardy-Molnár Annát.
Vizuál beethoven

Teljesen megújul a bonni Beethoven-ház

Bezár február végén a bonni Beethoven-ház, hogy teljesen megújult tárlattal nyisson ki újra decemberre, a zeneszerző születésének 250. évfordulója alkalmából meghirdetett emlékév kezdetére.
Vizuál ajánló

Aki a kaposvári katonaélményeiből csinált karriert New Yorkban – Halász András

A művész neve mára legendává vált, elsősorban azért mert már a 70-es években az új képzőművész-generáció egyik meghatározó vezéralakja volt, művei pedig rangos magyar és nemzetközi múzeumi és magángyűjteményekben szerepelnek. A kiállításon kiemelkedik az 1983-ban készült, a személyi számítógépek korát megelőző, első computer-grafikai sorozatának a 2015-ben újragondolt, hatásos festményei.
Vizuál ajánló

Picassót vagy egy applikációt könnyebb restaurálni?

Ezen a héten nyílik a Ludwig Múzeum 30 éves fennállását ünneplő kiállítássorozat második, Eszközök című tárlata, amely az elmúlt 20 év médiaművészeti alkotásait mutatja be a múzeum gyűjteményéből.
Vizuál galéria

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!