Vizuál

Hull, hull az emlékeső, és a végére kitisztul az ég

2016.05.13. 10:41
Ajánlom
Május 12-én, szimbolikusan egy zivataros napon nyílt meg Szentendrén Chiharu Shiota első közép-európai kiállítása, az Emlékeső. A szervezők a kiállításhoz passzoló piros esernyőket is gyártottak, amit indokoltnak is érzünk: amennyire egyszerűnek tűnik a kiállítás koncepciója, annál jobban bevon érzelmileg, annál célszerűbb „védekezni” a ránk hulló kulcsok ellen.

Chiharu Shiota 1972-ben született Osakában, de 1996 óta Berlinben él és dolgozik. Installációiban előszeretettel dolgozik fonállal és arra felfűzött, azzal összefűzött használati tárgyakkal. Kulcs a kézben című, a legutóbbi Velencei Biennále japán pavilonjában bemutatott projektjét több szaklap is az elmúlt év legjobb kiállításának választotta. A kulcsra mint kifejezőeszközre akkor talált rá, mikor életében tragédiák sorával szembesült: előbb magzatát, majd édesapját vesztette el. 

Chiharu Shiota Emlékeső kép

Chiharu Shiota Emlékeső kép

A kiállítótérbe betérve mintha egy élő emberi test pulzáló belsejébe jutnánk: a teret piros fonalak hálózzák be, ezeken lógnak a kulcsok. Ehhez nem árt tudni, hogy míg a nyugati kultúrában a vörös a vér a színe, addig Japánban a kapcsolatokat jelképezi. Ez Shiota többi munkáján egyértelműbben érvényesül: az installáció mellett a Kmetty Múzeumban kiállították pár festményét is, amelyeknek elmosódott alakjai között élesen és határozottan húzza meg az embereket gúzsba kötő, vagy épp kiteljesítő kötődéseket jelző piros vonalakat.

Az installáció három teremben látható. Az elsőben rengeteg kulcs lóg a fonalakon, és valóban olyan, mintha az égből hullanának alá: könnyű tárgyak ezek, alattuk állva mégis azt érezzük, hatalmas súlyuk van – több ezer emlék terhét érezzük magunkon. Shiota több mint húszezer kulcsot gyűjtött be magyaroktól, és azt is kérte, személyes történeteiket is küldjék el mellé. Kár, hogy ezekből nem mellékeltek párat valamilyen formában a kiállításhoz, és csak a katalógusban lesznek olvashatóak, mindenesetre elegendő a személyesség tudata, hogy átérezzük a mondanivalót.

Chiharu Shiota: Emlékeső

Chiharu Shiota: Emlékeső

A második terembe lépve a kulcsok száma ritkul, míg az utolsóban már egy sem látható: a vörös fonalak üresen, megkönnyebbülve gabalyodnak egymásba. Ez tehát a felejtés állapota, az emlékek teljes megsemmisülése utáni csöndes, üres valóság. Persze nézőpont kérdése, hiszen akár a tiszta lappal való indulás jelképe is lehet. Bár a termek sorrendje valószínűleg nem véletlen – érezhetően elvesztünk valamit a végére. 

Chiharu Shiota kiállításáért érdemes tehát elmenni Szentendrére, mert egy nagyon is fontos folyamattal szembesít, ami kivétel nélkül minden embert érint. A Ferenczy Múzeumi Centrum a tárlat számára újította fel a Kmetty Múzeum egy részét és a Szentendrei Képtárat; bízunk benne, hogy sok hasonló igényes alkotást elhoznak nekünk a jövőben. 

A kiállítás hétfő kivételével minden nap várja a látogatókat – egész nyáron. A tárlat keletkezésének körülményeiről itt tudhat meg többet.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Két hét múlva megnyílik Budapest legújabb magánszínháza, a Bástya Színház

Február 20-án megnyitja kapuit a Bástya Színház. A hetedik kerületi, az egykori Bástya mozi épületében működő, 90 férőhelyes stúdiószínház célja, hogy friss előadásokkal és különböző műfajokkal gazdagítsa Budapest kulturális kínálatát.
Vizuál

Magyar filmesek Orbán Viktornak: „A független film Magyarországon nem választás, hanem kényszerpálya”

„A független film nálunk fillérenként összegereblyézett, minimális költségvetésű vállalkozás, amit a hivatásszeretet és a filmcsinálás féktelen vágya hoz létre a rendező, a producer, a színészek és a stáb többnyire ingyenes munkájával, méltatlan feltételek között” – olvasható a nyílt levélben.
Zenés színház

Sümegi Eszter: „A felnőtt embernek is kell a mese”

Bár az olasz és német repertoár számtalan nagy szerepében hódította meg a közönség szívét, Sümegi Eszter pályája nemrég izgalmas fordulatot vett: Turandotként debütált a Magyar Állami Operaházban.
Vizuál

Ilyen nagy dolog a szabadság? – kritika A szent füge magjáról

Mohammad Raszulof új, Oscar-díjra jelölt filmje egy nehezen felejthető politikai dráma bűnről, szabadságról és arról, hogy aki hosszú időn keresztül a saját lelkiismerete ellen cselekszik, annak a jussa nem lehet más, mint az éjsötét őrület. A szent füge magja kritika.
Klasszikus

Cseh ínyencségeket tálal februári műsorán a Budapesti Fesztiválzenekar

Közép-Európa gazdag zenei öröksége áll a Budapesti Fesztiválzenekar közelgő hangversenyének középpontjában, amelynek február 15-én, 16-án és 17-én a Müpa ad otthont. Az esemény három kiemelkedő cseh zeneszerző műveit mutatja be.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Idén is világsztárok vonulnak fel a Berlinale vörös szőnyegén

Timothée Chalamet, Robert Pattinson, Toni Colette és Marion Cotillard is ott lesz a sztárok között a Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon, amelyre mások mellett a filmrendező Pong Dzsunhót, Edward Bergert és Tom Tykwert is várják.
Vizuál hír

A kozmikus leheletet jeleníti meg a következő Velencei Biennálé magyar pavilonjának installációja

A hazai gyakorlatnak megfelelően a Velencei Biennále nemzeti biztosa, dr. Fabényi Julia idén is nyílt pályázat útján, szakmai zsűri döntése alapján választotta ki a következő Velencei Képzőművészeti Biennále Magyar Pavilonja kurátorát és kiállítását.
Vizuál ajánló

Egy kutyát is perbe fognak a 15. Frankofón Filmnapokon

Február 27. és március 9. között rendezik meg a 15. Frankofón Filmnapokat Budapesten. Az Uránia Nemzeti Filmszínházban és a Francia Intézetben huszonhárom kortárs frankofón alkotást nézhet meg a közönség eredeti nyelven, magyar felirattal.
Vizuál ajánló

A rendezők és producerek együttműködéséről beszélgetnek a Magyar Filmszemlén

Kivételes szakmai eseményre kerül sor a 44. Magyar Filmszemle keretei között: február 7-én 14 órától magyar filmrendezők és producerek kerekasztal-beszélgetés során vitatják meg a közös munka során felmerülő problémákat és azok lehetséges megoldásait.
Vizuál kritika

Ilyen nagy dolog a szabadság? – kritika A szent füge magjáról

Mohammad Raszulof új, Oscar-díjra jelölt filmje egy nehezen felejthető politikai dráma bűnről, szabadságról és arról, hogy aki hosszú időn keresztül a saját lelkiismerete ellen cselekszik, annak a jussa nem lehet más, mint az éjsötét őrület. A szent füge magja kritika.