Vizuál

„Így csinálnám végig az életemet újra. A szenvedéseivel együtt.” – A PIM Polcz Alaine-kiállításán jártunk

2023.02.27. 09:20
Ajánlom
„Egész életemben, az életemmel akartam szolgálni. Szolgáltam is. De teljesen föladni, átadni magamat nem tudtam. Valamiféle szellemi függetlenséget megtartottam. Csak azt” – olvasható a Világjátékok című kiállításon, amely mintegy összefoglalja, mit is köszönhetünk ennek a rendkívüli nőnek, aki sosem félt másokért áldozatot hozni és az egész életét annak szentelni, hogy a haldoklókon segítsen. 

Őszinte leszek, elfogult vagyok. Nincsenek példaképeim, egyetlen embert kivéve, és az Polcz Alaine. Így nem tudtam a kiállítást sem elfogultság nélkül nézni, mert minden érdekel, ami vele, az életével kapcsolatos. Minden, amivel egy kicsit közelebb kerülhetek hozzá, és annak megértéséhez, honnan is fakadhatott az az elképesztő elszántság, energia és szűnni nem akaró életszeretet, ami benne lángolt haláláig.

Az 1922-ben, Kolozsváron született Polcz Alaine élete tele volt traumákkal, fájdalmakkal, kezdve azzal, hogy

a második világháború alatt a klinikai halál állapotába került, mert a szovjet katonák félholtra erőszakolták és kínozták.

Olyan súlyos sérüléseket szerzett, amelyekbe csaknem belehalt. Szenvedéseit, és azt, hogy volt képes felállni mindebből, majd tovább élni az életét, Asszony a fronton című, első irodalmi regényében írta meg részletesen. Nem túlzás azt állítani, hogy az 1991-ben kiadott kötet – amely elnyerte az Év könyve díjat – hiánypótló mű. A regény megírására Nemes Nagy Ágnes biztatta, akihez jó barátság fűzte. (Barátságukról külön egység szól a tárlaton.) Ebben tabutémákról beszél olyan kendőzetlenül, de a borzalmak ellenére mégis emészthetően, hogy ezáltal

kapaszkodót nyújthat, és közelebb segítheti a hasonló traumán, szexuális abúzuson átesetteket a gyógyuláshoz.

A Petőfi Irodalmi Múzeum február 16-án nyílt tárlatán külön egységet szenteltek a könyvnek: egy kisfilmen (Filmrészletek Polcz Alaine háborús szenvedéseiről és tapasztalatairól, Úton a halállal I-II., 1996, rendezte: Jelenczki István) maga Polcz Alaine meséli el sírva, részletesen, mi mindenen ment keresztül. A filmrészlet nagyon megrázó, ezért nem ajánljuk a témában érzékenyeknek. És noha nagyon jó, hogy bemutatják a dokumentumfilm részletet, egy figyelmeztetést érdemes lenne elhelyezni mellette.

pa4-123917.jpg

Polcz Alaine-kiállítás a PIM-ben (Fotó/Forrás: Gál Csaba / PIM)

„...amióta élek, nem találkoztam senkivel, aki Hozzád hasonlítana...”

Polcz Alaine 1949-ben végezte el az ELTE pszichológia szakát, miután átjött Magyarországra, és elvált férjétől is, akivel még Romániában kötöttek házasságot. Még ebben az évben találkozott Mészöly Miklóssal, akivel össze is házasodtak, és a Kossuth-díjas író 2001-ben bekövetkezett haláláig együtt is maradtak.

„Arra is rájöttem, hogy amióta élek, nem találkoztam senkivel, aki Hozzád hasonlítana emberségben, gondolkodás mértékében meg miegymásban. (Persze azért ronda eb is vagy, a szélsőségek békésen megférnek.)” – olvasom az idézetet Polcz Alaine tollából, a zárójeles mondat pedig sejtetni enged valamit abból, hogy házasságuk közel sem volt felhőtlennek mondható, sőt.

A válságok ellenére azonban mégis kitartottak egymás mellett, Polcz Alaine pedig mindig el is mondta, hogy Mészöly nélkül anno nem élte volna túl a háborúban szerzett betegségét sem.

meszoly_foto_010_f-173618.jpg

Polcz Alaine és Mészöly Miklós (Fotó/Forrás: Zsámbéki Színházi Bázis)

(Polcz Egész lényeddel című, 2006-ban kiadott művével és halála után, 2009-ben megjelent, Befejezhetetlen. Könyv a szerelemről című kötetével állított emléket kapcsolatuknak.) Férjén keresztül került barátságba Vajda Lajos festő özvegyével, Vajda Júliával. Polcz Alaine és Mészöly gyakran átengedték Városmajor utcai lakásukat Vajdának – amikor ők hosszabb időre elvonultak Kisorosziba –, hogy a művész nyugodtan festhessen. 1960-ban még egy „lakáskiállítást” is rendeztek Vajda Júliának, amely az első absztrakt tárlata volt a diktatúra idején. Épp ezért

a rendőrség éjjel-nappal körülvette a házat, és figyelték, mi történik odabent.

Abban az időben „az absztrakt művészet nemcsak burzsoá csökevénynek, hanem ellenséges megnyilatkozásnak számított” – ahogy azt Polcz Alaine írta. A tárlaton egyébként egy külön kis egység ad ízelítőt a két nő barátságáról. Ugyanitt egy Sváby Lajos-festményt is bemutatnak, amely a házaspárt ábrázolja. (Mészöly Miklós és Polcz Alaine, 1972

Magyarország első diagnosztikai és terápiás játékszobája

A kiállítóterem közepén, egy négyszögletű térben terül el az a hatalmas, üveggel fedett asztal, amely alatt

az egész világ kicsinyített mása megtalálható,

miniatűr emberek, épületek, fák és virágok képében:

„Saját tárgyaimmal, bútoraimmal, játékaimmal berendeztem Magyarország első diagnosztikai és terápiás játékszobáját, és elkezdtem dolgozni a világteszten. Ennek az alapja a Margaret Loewenfeld-féle analitikus vizsgálat volt. Ő mindenféle apró játékot adott a gyermekeknek, a játékukat értelmezte, végig az analízis folyamán.

Ebből a szabad játékból csináltam én egy tesztet, ami nemcsak hasznos volt, de a gyermekek is nagyon szerették”

– írta Polcz Alaine a Világjátékok kapcsán.

pa3-123917.jpg

Polcz Alaine-kiállítás a PIM-ben (Fotó/Forrás: Gál Csaba / PIM)

A kiállításon több kisfilmet is megnézhetünk, amin Alaine látható munka közben, kisgyerekek társaságában. Magát a módszert is elmagyarázza: a gyerekek egy hatalmas asztalra szórhatnak ki annyi homokot, amennyit csak akarnak. Utána rengeteg miniatűr figura, fa és épület közül teremthetik meg a saját világukat. Olyannak, amilyennek csak akarják. Polcz Alaine a kisfilmben elmondja, hogy

azok a gyerekek, akik nem helyeznek el embereket a világukban, minden bizonnyal patológiás esetnek számítanak.

A pszichológus arról is beszél, hogy a gyerekek mindent tudnak, akkor is, ha titkolózni próbálunk előttük. Ennek kapcsán kifejti, hogy

pályája során két olyan kisgyerekkel dolgozott, akiknek a szülőjét az 1956-os forradalom idején felakasztották. Mindkét gyerek, anélkül, hogy ezt tudta volna, az asztalra helyezte a miniatűr akasztófát.

Egy másik felvételen Polcz Alaine a gyermekhalálról beszél, és arról, miért csak az anyák értik meg, hogy egy gyereknek otthon a legjobb meghalni. Megrázó végighallgatni, ahogy kifejti, a haldoklókkal való munka segít, hogy az ember átértékelje az életet és annak jelentőségét.

Méltósággal meghalni

Pszichológusként, a hetvenes években még gyógyíthatatlannak számító leukémiás gyerekekkel foglalkozott a Tűzoltó utcai Gyermekklinikán. Ahogy az egyik kisfilmben is elmondta,

azért harcolt, hogy az aktív kórházi ellátást már nem igénylő, gyógyíthatatlan, haldokló gyerekek otthon, a családjuk körében halhassanak meg.

pa2-123916.jpg

Polcz Alaine-kiállítás a PIM-ben (Fotó/Forrás: Gál Csaba / PIM)

Erre korábban nem volt példa Magyarországon. Polcz nemcsak a haldokló gyermekekért, hanem a haldokló felnőttekért is hosszú éveken át küzdött:

1991-ben végül sikerült létrehoznia a Magyar Hospice Alapítványt, amely Magyarország első, a haldokló betegeket hospice szemlélet szerint ellátó intézménye lett.

A hospice-mozgalom lényege, hogy az életük végstádiumában lévő, gyógyíthatatlan, többnyire daganatos betegek számára biztosítsa a méltó halál lehetőségét, és megkönnyítse az addig vezető időszakot.

pa_1-123916.jpg

Polcz Alaine kiállítás a PIM-ben (Fotó/Forrás: Gál Csaba / PIM)

A kiállítást nézve többször eszembe jutott, vajon milyen életet élhetett volna Polcz Alaine, ha nem szenved ennyit, és akkor is megalkotta volna-e sajátos, egyedi módszereit. Erre azonban felesleges választ keresni. Mindenesetre egy picit megnyugtató és erőt adó olvasni, hogy ő maga így vélekedett a neki jócskán kijutó szenvedésről:

„Így kellett történnie mindennek.

Most, ahogy visszatekintek az életemre, és egyszerre látom, mint egy jó kártyajátékos az összes kártyát, értelmet nyer az összes eleme. És ez gyönyörű.

Így csinálnám végig az életemet újra. A szenvedéseivel együtt.”

Világjáték – Polcz Alaine 100

Helyszín: Petőfi Irodalmi Múzeum

Időpont: február 16.–október 31.

Fejléckép: Polcz Alaine-kiállítás a PIM-ben (Fotó/Forrás: Gál Csaba/PIM)

Megnyílt a Petőfi Irodalmi Múzeum Polcz Alaine-kiállítása

Kapcsolódó

Megnyílt a Petőfi Irodalmi Múzeum Polcz Alaine-kiállítása

Hat tematikus egységben ismerhetjük meg Polcz Alaine életművét a PIM új időszaki tárlatán, amely február 16-tól október végéig látogatható.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Számos jelentkező pályázik a Magyar Állami Operaház főigazgatói posztjára

A Magyar Állami Operaház főigazgatói pályázatára március 28-ig lehet jelentkezni, a napokban megjelent hírek szerint több jelentkező, énekes, karmester és rendező is megméretteti magát.
Színház

Újabb akadály gördült Eszenyi Enikő budapesti visszatérése elé

Eszenyi Enikő február végén eltörte a csuklóját a Csodálatos vagy, Júlia! című előadás fotóspróbáján. Emiatt májusra kellett halasztani az előadás premierjét a Játékszínben, most pedig Pásztor Erzsi jelentette be, hogy visszaadja a szerepét.
Vizuál

Felszabadított női testek, tabuk nélkül

Saját testüket médiumként használva fogalmazták meg a női lét kérdéseit azok az művészek, akiknek munkáit a Liget Galéria „Lerántjuk a leplet” című kiállításán láthatjuk még április 6-ig.
Vizuál

Ha ezt a tekintetet látja, jobb, ha menekül

Ha nem is hallott még a Kubrick-nézésről, egész biztosan látta már valamelyik filmben az amerikai rendező védjegyévé vált megoldást, amely minden egyszerűsége ellenére vérfagyasztóan hatásos.
Klasszikus

Benjamin Appl, a bársonyos hangú dalkirály, akit muszáj hallani

Végtelen szín áramlik a hangjában, és szinte elviselhetetlenül megindító, ahogy énekel. Így vélekednek a nemzetközi kritikusok a német–brit lírai sztárbaritonról, Benjamin Applről.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál Zöldhullám

KÉP-regény: A magányos biciklista

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos, aki ezúttal arról gondolkodott el, vajon mennyi időnk maradt elkerülni a klímakatasztrófát.
Vizuál ajánló

Időutazás Pécsett – Kulturális túra az ókori Sopianae-tól a Zsolnay család pompájáig

Pécset nem véletlenül emlegetik a kultúra városaként. Történelme, kulturális öröksége kiemelkedik a többi város közül. A legjelentősebb látnivalókat egy csokorba gyűjtve, akciósan fedezhetjük fel áprilisban.
Vizuál hír

Friss felfedezések, váratlan kapcsolatok – Új kiállítással és könyvesbolttal várják az érdeklődőket Szentendrén

Hiánypótló gyűjteményes kiállítást mutat be a Ferenczy Múzeumi Centrum A GYŰJTEMÉNY (1900-2022) címmel március 25-én. Ezzel párhuzamosan új ISBN könyvesbolt is nyílik Szentendrén.
Vizuál hír

Demas Nwoko nigériai művész, építész kapja a 18. Velencei Építészeti Biennálé életműdíját

Demas Nwoko nigériai művész, építész kapja a Arany Oroszlán-életműdíjat a 18. Velencei Építészeti Biennálé május 20-án megnyíló A jövő laboratóriuma című kiállításán.
Vizuál magazin

Ha ezt a tekintetet látja, jobb, ha menekül

Ha nem is hallott még a Kubrick-nézésről, egész biztosan látta már valamelyik filmben az amerikai rendező védjegyévé vált megoldást, amely minden egyszerűsége ellenére vérfagyasztóan hatásos.