Vizuál

„Így csinálnám végig az életemet újra. A szenvedéseivel együtt.” – A PIM Polcz Alaine-kiállításán jártunk

2023.02.27. 09:20
Ajánlom
„Egész életemben, az életemmel akartam szolgálni. Szolgáltam is. De teljesen föladni, átadni magamat nem tudtam. Valamiféle szellemi függetlenséget megtartottam. Csak azt” – olvasható a Világjátékok című kiállításon, amely mintegy összefoglalja, mit is köszönhetünk ennek a rendkívüli nőnek, aki sosem félt másokért áldozatot hozni és az egész életét annak szentelni, hogy a haldoklókon segítsen. 

Őszinte leszek, elfogult vagyok. Nincsenek példaképeim, egyetlen embert kivéve, és az Polcz Alaine. Így nem tudtam a kiállítást sem elfogultság nélkül nézni, mert minden érdekel, ami vele, az életével kapcsolatos. Minden, amivel egy kicsit közelebb kerülhetek hozzá, és annak megértéséhez, honnan is fakadhatott az az elképesztő elszántság, energia és szűnni nem akaró életszeretet, ami benne lángolt haláláig.

Az 1922-ben, Kolozsváron született Polcz Alaine élete tele volt traumákkal, fájdalmakkal, kezdve azzal, hogy

a második világháború alatt a klinikai halál állapotába került, mert a szovjet katonák félholtra erőszakolták és kínozták.

Olyan súlyos sérüléseket szerzett, amelyekbe csaknem belehalt. Szenvedéseit, és azt, hogy volt képes felállni mindebből, majd tovább élni az életét, Asszony a fronton című, első irodalmi regényében írta meg részletesen. Nem túlzás azt állítani, hogy az 1991-ben kiadott kötet – amely elnyerte az Év könyve díjat – hiánypótló mű. A regény megírására Nemes Nagy Ágnes biztatta, akihez jó barátság fűzte. (Barátságukról külön egység szól a tárlaton.) Ebben tabutémákról beszél olyan kendőzetlenül, de a borzalmak ellenére mégis emészthetően, hogy ezáltal

kapaszkodót nyújthat, és közelebb segítheti a hasonló traumán, szexuális abúzuson átesetteket a gyógyuláshoz.

A Petőfi Irodalmi Múzeum február 16-án nyílt tárlatán külön egységet szenteltek a könyvnek: egy kisfilmen (Filmrészletek Polcz Alaine háborús szenvedéseiről és tapasztalatairól, Úton a halállal I-II., 1996, rendezte: Jelenczki István) maga Polcz Alaine meséli el sírva, részletesen, mi mindenen ment keresztül. A filmrészlet nagyon megrázó, ezért nem ajánljuk a témában érzékenyeknek. És noha nagyon jó, hogy bemutatják a dokumentumfilm részletet, egy figyelmeztetést érdemes lenne elhelyezni mellette.

pa4-123917.jpg

Polcz Alaine-kiállítás a PIM-ben (Fotó/Forrás: Gál Csaba / PIM)

„...amióta élek, nem találkoztam senkivel, aki Hozzád hasonlítana...”

Polcz Alaine 1949-ben végezte el az ELTE pszichológia szakát, miután átjött Magyarországra, és elvált férjétől is, akivel még Romániában kötöttek házasságot. Még ebben az évben találkozott Mészöly Miklóssal, akivel össze is házasodtak, és a Kossuth-díjas író 2001-ben bekövetkezett haláláig együtt is maradtak.

„Arra is rájöttem, hogy amióta élek, nem találkoztam senkivel, aki Hozzád hasonlítana emberségben, gondolkodás mértékében meg miegymásban. (Persze azért ronda eb is vagy, a szélsőségek békésen megférnek.)” – olvasom az idézetet Polcz Alaine tollából, a zárójeles mondat pedig sejtetni enged valamit abból, hogy házasságuk közel sem volt felhőtlennek mondható, sőt.

A válságok ellenére azonban mégis kitartottak egymás mellett, Polcz Alaine pedig mindig el is mondta, hogy Mészöly nélkül anno nem élte volna túl a háborúban szerzett betegségét sem.

meszoly_foto_010_f-173618.jpg

Polcz Alaine és Mészöly Miklós (Fotó/Forrás: Zsámbéki Színházi Bázis)

(Polcz Egész lényeddel című, 2006-ban kiadott művével és halála után, 2009-ben megjelent, Befejezhetetlen. Könyv a szerelemről című kötetével állított emléket kapcsolatuknak.) Férjén keresztül került barátságba Vajda Lajos festő özvegyével, Vajda Júliával. Polcz Alaine és Mészöly gyakran átengedték Városmajor utcai lakásukat Vajdának – amikor ők hosszabb időre elvonultak Kisorosziba –, hogy a művész nyugodtan festhessen. 1960-ban még egy „lakáskiállítást” is rendeztek Vajda Júliának, amely az első absztrakt tárlata volt a diktatúra idején. Épp ezért

a rendőrség éjjel-nappal körülvette a házat, és figyelték, mi történik odabent.

Abban az időben „az absztrakt művészet nemcsak burzsoá csökevénynek, hanem ellenséges megnyilatkozásnak számított” – ahogy azt Polcz Alaine írta. A tárlaton egyébként egy külön kis egység ad ízelítőt a két nő barátságáról. Ugyanitt egy Sváby Lajos-festményt is bemutatnak, amely a házaspárt ábrázolja. (Mészöly Miklós és Polcz Alaine, 1972

Magyarország első diagnosztikai és terápiás játékszobája

A kiállítóterem közepén, egy négyszögletű térben terül el az a hatalmas, üveggel fedett asztal, amely alatt

az egész világ kicsinyített mása megtalálható,

miniatűr emberek, épületek, fák és virágok képében:

„Saját tárgyaimmal, bútoraimmal, játékaimmal berendeztem Magyarország első diagnosztikai és terápiás játékszobáját, és elkezdtem dolgozni a világteszten. Ennek az alapja a Margaret Loewenfeld-féle analitikus vizsgálat volt. Ő mindenféle apró játékot adott a gyermekeknek, a játékukat értelmezte, végig az analízis folyamán.

Ebből a szabad játékból csináltam én egy tesztet, ami nemcsak hasznos volt, de a gyermekek is nagyon szerették”

– írta Polcz Alaine a Világjátékok kapcsán.

pa3-123917.jpg

Polcz Alaine-kiállítás a PIM-ben (Fotó/Forrás: Gál Csaba / PIM)

A kiállításon több kisfilmet is megnézhetünk, amin Alaine látható munka közben, kisgyerekek társaságában. Magát a módszert is elmagyarázza: a gyerekek egy hatalmas asztalra szórhatnak ki annyi homokot, amennyit csak akarnak. Utána rengeteg miniatűr figura, fa és épület közül teremthetik meg a saját világukat. Olyannak, amilyennek csak akarják. Polcz Alaine a kisfilmben elmondja, hogy

azok a gyerekek, akik nem helyeznek el embereket a világukban, minden bizonnyal patológiás esetnek számítanak.

A pszichológus arról is beszél, hogy a gyerekek mindent tudnak, akkor is, ha titkolózni próbálunk előttük. Ennek kapcsán kifejti, hogy

pályája során két olyan kisgyerekkel dolgozott, akiknek a szülőjét az 1956-os forradalom idején felakasztották. Mindkét gyerek, anélkül, hogy ezt tudta volna, az asztalra helyezte a miniatűr akasztófát.

Egy másik felvételen Polcz Alaine a gyermekhalálról beszél, és arról, miért csak az anyák értik meg, hogy egy gyereknek otthon a legjobb meghalni. Megrázó végighallgatni, ahogy kifejti, a haldoklókkal való munka segít, hogy az ember átértékelje az életet és annak jelentőségét.

Méltósággal meghalni

Pszichológusként, a hetvenes években még gyógyíthatatlannak számító leukémiás gyerekekkel foglalkozott a Tűzoltó utcai Gyermekklinikán. Ahogy az egyik kisfilmben is elmondta,

azért harcolt, hogy az aktív kórházi ellátást már nem igénylő, gyógyíthatatlan, haldokló gyerekek otthon, a családjuk körében halhassanak meg.

pa2-123916.jpg

Polcz Alaine-kiállítás a PIM-ben (Fotó/Forrás: Gál Csaba / PIM)

Erre korábban nem volt példa Magyarországon. Polcz nemcsak a haldokló gyermekekért, hanem a haldokló felnőttekért is hosszú éveken át küzdött:

1991-ben végül sikerült létrehoznia a Magyar Hospice Alapítványt, amely Magyarország első, a haldokló betegeket hospice szemlélet szerint ellátó intézménye lett.

A hospice-mozgalom lényege, hogy az életük végstádiumában lévő, gyógyíthatatlan, többnyire daganatos betegek számára biztosítsa a méltó halál lehetőségét, és megkönnyítse az addig vezető időszakot.

pa_1-123916.jpg

Polcz Alaine kiállítás a PIM-ben (Fotó/Forrás: Gál Csaba / PIM)

A kiállítást nézve többször eszembe jutott, vajon milyen életet élhetett volna Polcz Alaine, ha nem szenved ennyit, és akkor is megalkotta volna-e sajátos, egyedi módszereit. Erre azonban felesleges választ keresni. Mindenesetre egy picit megnyugtató és erőt adó olvasni, hogy ő maga így vélekedett a neki jócskán kijutó szenvedésről:

„Így kellett történnie mindennek.

Most, ahogy visszatekintek az életemre, és egyszerre látom, mint egy jó kártyajátékos az összes kártyát, értelmet nyer az összes eleme. És ez gyönyörű.

Így csinálnám végig az életemet újra. A szenvedéseivel együtt.”

Világjáték – Polcz Alaine 100

Helyszín: Petőfi Irodalmi Múzeum

Időpont: február 16.–október 31.

Fejléckép: Polcz Alaine-kiállítás a PIM-ben (Fotó/Forrás: Gál Csaba/PIM)

Megnyílt a Petőfi Irodalmi Múzeum Polcz Alaine-kiállítása

Kapcsolódó

Megnyílt a Petőfi Irodalmi Múzeum Polcz Alaine-kiállítása

Hat tematikus egységben ismerhetjük meg Polcz Alaine életművét a PIM új időszaki tárlatán, amely február 16-tól október végéig látogatható.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Egy világrend utolsó pillanata – szubjektív gondolatok a Gurre-dalok kapcsán

Habár a Magyar Állami Operaház kommunikációja mindvégig az optimizmus hangját ütötte meg az Erkel Színháztól vett búcsú alkalmából, szimbolikus jelentőséget kapott a tény, hogy épp Arnold Schönberg monumentális opuszát, a Gurre-dalokat adták elő.
Klasszikus

Tág keretek között mozog a Zeneakadémia rektori pályázati kiírása

Az intézmény vezetésére március 17-ig lehet jelentkezni, a pályázatokat május 15-ig bírálják el. Sajtóértesülések két főbb jelöltet prognosztizálnak.
Vizuál

„Jót tesz nekünk, ha rácsodálkozunk a világra” – elstartolt a jubileumi Berlinale

Több mint egy héten keresztül Berlinre figyel a nemzetközi filmélet: a világ egyik legrangosabb A-kategóriás szemléje a hétvégén startolt el, a fesztivált Tom Tykwer új rendezése nyitotta meg, de bemutatták Burhan Qurbani új alkotását is, amelyben a III. Richárd történetét ültette át a jelenbe.
Színház

Bejelentés: Novák János támogatja Zalán János művészi koncepcióját

A Kolibri Színház oldalán jelent meg Zalán János és Novák János február 17-én kelt levele, amelyben az intézményt március elsejétől vezető új igazgató arról ír, nem változik a Kolibri profilja, amire az alapító támogatása a garancia. Zalán február 19-én találkozik a társulattal.
Vizuál

Presser Gábor és Parti Nagy Lajos nyitja meg a Godot Intézet új kiállítását

A Godot Intézet különleges megnyitóestre készül: február 28-án Presser Gábor játszik zongorán, és Parti Nagy Lajos gondolatai kísérik végig a látogatókat Szüts Miklós és Vojnich Erzsébet megindító festészeti világán.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Grandiózus összművészeti eseménnyel indul a tavasz – jön az Essentia Artis

Márciusban nyílik meg az MMA művészeti ösztöndíjasainak programsorozattal kísért kiállítása. Az esemény négyszáz kortárs művész közreműködésével, négy tematikus nappal, finisszázzsal, több mint két és fél hónapon át várja az érdeklődőket.
Vizuál hír

Farsangi programokkal vár szombaton a Néprajzi Múzeum

A Néprajzi Múzeum önfeledt szórakozásra biztat, február 22-én családoknak, valamennyi generációnak számos programot kínál, hogy jobban megismerhessük az év legfergetegesebb időszakának, a farsangnak hagyományait.
Vizuál ajánló

Dokumentumfilm készült Leni Riefenstahlról, Budapestre látogat az alkotás világhírű producere

Február 27-én kerül a hazai mozikba a Riefenstahl című dokumentumfilm. A premiert követően, március 1-jén Budapestre látogat Sandra Maischberger világhírű újságíró, műsorvezető, a film producere, aki közönségtalálkozón vesz részt a Művész moziban.
Vizuál ajánló

Presser Gábor és Parti Nagy Lajos nyitja meg a Godot Intézet új kiállítását

A Godot Intézet különleges megnyitóestre készül: február 28-án Presser Gábor játszik zongorán, és Parti Nagy Lajos gondolatai kísérik végig a látogatókat Szüts Miklós és Vojnich Erzsébet megindító festészeti világán.
Vizuál hír

A Konklávé és A brutalista tarolt a BAFTA-gálán

Február 16-án este adták át a Brit Film- és Televíziós Művészeti Akadémia (BAFTA) díjait. A londoni gálán a Konklávé és A brutalista című film is négy-négy elismerést gyűjtött be. Mikey Madison, Adrien Brody, Zoe Saldana és Kieran Culkin is díjat vehetett át.