Vizuál

Így még nem láttad saját magad!

2020.03.18. 09:05
Ajánlom
Te, én, mi és ők - hétköznapi szituációkban, ismerős helyszíneken, legtöbbször arctalanul, mégis felismerhetően. Hegedűs Ákos koncertfotózás után fordult a társadalmi helyzetek felé, fotóalbum-trilógiájának harmadik része pedig bebizonyítja: egy aluljáróban sétáló ember is lehet képileg olyan érdekes, mint a U2 vagy Michael Jackson.

"Vilém Flusser szerint a digitális telefonok »szelfi-érája« óta az emberek (utazók) nem a reimsi katedrálist örökítik meg, hanem önmagukat, a katedrális előtt, nélküle. Fontosnak tartják ezt a tiszavirág életű, önazonosító dokumentálást. Ákos képei szomorú mosollyal lépnek ki a turizmus vidékeiről. Amit lát, mutat: szembetűnően »hárdkór« valóság. Lehet honficér, futura, bánat. Nincs hazugság."

Az idézet Hegedűs Ákos "Morpho" Harmadik rész című albumából származik. A fotóalbum és annak képei, ahogy a Triceps nevű szerző is rámutat, teljesen eltérnek attól, ahogy ma a képekre gondolunk: fotók, plakátok és reklámok ezreivel szembesülünk nap mint nap, és legtöbbször észre sem vesszük őket. Csak akkor áldozzuk figyelmünket kifejezetten a fotókra, ha azokon valami bombasztikus dolog látható, ami kiszakít minket ebből a képekkel teli, káosz-valóságból: tragédiák és háborúk képei; elérhetetlennek tűnő hírességek és idolok vagy épp természetfotók, amelyek úgy mutatják be a természetet, ahogy valószínűleg soha nem találkozunk vele.

A képre kattintva galéria nyílik:

Morpho képei azonban nem ilyenek: ismerős helyek és tájak, ismerős élethelyzetek, emberek, akik mellett lehet, hogy pár perce mentünk el az aluljáróban. Az arcuk nem is lényeges, inkább csak a térbeli helyzetük: hol vannak, hová mennek, merre néznek, mi köti össze őket, vagy épp mi áll közéjük. A fotók kicsit úgy működnek, mint amikor visszahallgatjuk saját, rögzített beszédünket vagy megnézünk egy magunkról készült felvételt: tudjuk hogy mi vagyunk, emlékszünk a helyzetre, de az, hogy egy külső szemszögből láthatunk rá, teljesen új fényt vet magunkra és emlékeinkre is -

egyszerre tűnik minden ismerősnek és csiklandósan ismeretlennek.

Hegedűs Ákos fotográfus 1991-ben, 19 évesen kezdett el fényképezni. Számtalan újság és magazin mellett részt vett a hazai online újságírás elindításában is - pályája első felében főleg koncertfotózással foglalkozott, olyan sztárokat fényképezett, mint a The Rolling Stones, a U2, Michael Jackson, Tina Turner, Santana, a Metallica vagy Robbie Williams. Zene-tematikájú képeiből több albuma is megjelent: a Sziget-nemzedék 1993-1999 Magyarország legnagyobb fesztiváljának hőskorát mutatja be; a Csak a zene van pedig a nálunk koncertező világsztároknak állít emléket - hasonlóan az Arcmemóriák című portrégyűjteményhez. Hegedűs fotográfiai figyelme az új évezredben a társadalmi problémák, a környezetvédelem és a klímaváltozás felé fordult. Ezekből a munkáiból válogat album-trilógiája, amelynek a Harmadik rész értelemszerűen a befejező etapja.

Az első album a 2009-ben megjelent Egyedül volt, amelynek témája a magány, az elidegenedés és kiszolgáltatottság voltak - minden kép egy-egy magányos embert ábrázolt, a lehető legváltozatosabb helyzetben és körülmények között: egyedül az utcán, a stégen, a vízen, vagy épp a börtönben. A folytatás a 2014-ben megjelent Pár/beszéd volt, ami látszólag az Egyedül fordítottja: emberpárokat ábrázolt.

Hegedűs képein azonban egy embertárs jelenléte nem feltétlen jelent társaságot is.

Párok, szerelmek és barátok mellett néhány fotón egy másik ember jelenléte épp hogy a magány érzetét erősíti. A kötetek tele vannak nemcsak gyönyörű, de elgondolkodtató képekkel is - ráadásul a gyűjtemények végtelenül játékosak is. Az egyértelmű fotók mellett mindkét kötetben akad jó pár kép, amely incselkedik olvasójával: az album tematikájának megfelelően megtalálja-e a képen azt a bizonyos egyedüli embert - vagy épp fordítva, a második részben megvannak-e mindketten, és ha igen, hogyan viszonyulnak egymáshoz, milyen kapcsolat van köztük? 

A Harmadik rész tematikáját tekintve kevésbé egyértelmű vagy megfogható. A már idézett Triceps előszava sem ad egyértelmű fogódzót, inkább csak körvonalakat: "(...) nem hagyományos familiáris szituációkat (lakodalom, keresztelő, temetés, stb.) és nem is artisztikusan kreált látványokat mutat meg nekünk. Kilép az "üres térbe", ahol Peter Brook szerint egy ember átmegy a színen, egy másik nézi - és ez a színház (az egész világ)." Hogy ez pontosan mit jelent, azt mindenki döntse el maga - és ez nagyjából a képekre is igaz. Nem nagyon létezik értelmetlenebb dolog egy fotó elmagyarázásánál, úgyhogy csak néhány példa, mutatóba:

  • Rendőrök pózolnak a Trump torony előtt, egyikük épp a fülesét igazítja, amikor egy arra járó hasonló mozdulattal telefonák
  • Gyalogosok a járdán, egyikük megy, a másik vár, a harmadik telefonál - mindannyian más irányba néznek, mintegy háromszöget bezárva
  • Égbe tartott kezek és lábak, minden bizonyára egy fesztiválon - de hogy pontosan hány emberhez tartoznak és azok milyen pozícióba fekszenek, azt nem látni

Talán ennyiből is érthető, hogy az album-trilógia a befejező részben is ugyanolyan szórakoztató maradt - csak épp a játék most abból áll hogy megfejtsük, a képen szereplő alakok milyen kapcsolatban állnak egymással - abban ugyanis biztosak lehetünk, hogy Morphónak oka volt lefotózni őket, majd a képet az albumba is beválogatni. Néha egészen kézenfekvő a magyarázat - ha lehet egy fotó megfejtését így nevezni -, például tökéletes kontrasztban állnak vagy épp harmonizálnak a háttérrel, egymással, a térrel. Néha viszont hosszú-hosszú percekig kell vizslatni a képet, mire összeáll a fejünkben annak szerkezete, szerkesztése. Ez persze nem baj - Hegedűs Ákos képeit egyszerűen jó nézni. 

Ahogy az előző albumokban, úgy most is fontos szerepet töltenek be a képeket kísérő szövegek. Az Egyedül-höz Szunyogh Gábor publicista írt kísérőszövegeket, a Pár/beszéd fotóit a sokszor közhelyesnek, és túl direktnek ható idézetek mellett Hetesi Péter Pál utolsó írása, a Remixregény című novella színesítette. A Harmadik részben a képeket a Halszájoptika Képirodalmi Hálózat nyolc írójának húsz rövidprózája egészíti ki - ezek az írások pedig pont olyanok, mint a képek: néha abszurdak, néha elgondolkodtatóak, legtöbbször pedig olyan érzelmeket váltanak ki, amelyet nehéz egyetlen szóba sűríteni.

Morpho: Harmadik rész, Citymen Kft. Kidaó, 2019.

Morpho hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg a Fidelio oldalán. A sorozatot ide kattintva érheti el>>>

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

A Churchill és Garbo bemutatójával nyit újra a Rózsavölgyi Szalon

„A művészet az emberiségben megnyilvánuló nagyság. A művészet túléli a politikát. A művészet mindent túlél.” Ezt Winston Churchill mondja a Churchill és Garbo című darabban, amelyet május 17-én mutat be a Rózsavölgyi Szalon, ezzel újra kinyitva kapuját a közönség előtt.
Színház

Megújult műsorral érkezik a Szegedi Szabadtéri Játékok

A pandémia és a bizonytalan pályázati támogatások miatt módosul a Szegedi Szabadtéri Játékok idei évada – tudatta Barnák László, a fesztivál ügyvezető igazgatója.
Színház

Napokon belül eldőlhet, hogy ki kapja a Nemzet Színésze címet

Törőcsik Mari halálával nem csupán egy kivételes művész távozott, a Nemzet Színészei is kevesebben lettek. Az új tag személyéről várhatóan május 11-én döntenek majd.
Vizuál

Hamarosan a mozikban Gothár Péter új filmje, a Hét kis véletlen

Gothár Péter filmjei érzékeny vizuális és zenei világ megteremtésére vállalkoznak, ezt ígéri új munkája, a Hét kis véletlen is. A filmet május 13-tól előjátsszák a mozik, az országos premiert május 20-án tartják.
Vizuál

A 125. évfordulóján nyitja meg újra kapuit a Műcsarnok

Különleges programokkal ünnepli nyitásának 125. évfordulóját és az újranyitást a Műcsarnok, május 4-én.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Különös szerelmi történetet mutat be Kocsis Ágnes új filmje

Május 27-én mutatják be Kocsis Ágnes Éden című, magyar-román-belga koprodukcióban készült új játékfilmjét, amelynek főszereplője egy harmincas évei végén járó nő, aki mindenre allergiás, ami a modern világgal jár, ezért teljes elszigeteltségben él.
Vizuál ajánló

A mentális egészség megőrzéséről szól az újranyíló Capa Központ csoportos kiállítása

Hat hónap után új kiállításokkal nyitja meg kiállítótereit a Capa Központ, ahol május 4-től látható Halász Dániel Budapest Ösztöndíjas sorozata, a Pécsi József Fotóművészeti Ösztöndíjasok fotográfiái és természetesen Robert Capa képei.
Vizuál ajánló

Online fesztiválon jönnek a legújabb lengyel filmek 

A lengyel filmművészet legújabb és legizgalmasabb alkotásait kínálja a 27. Lengyel Filmtavasz, a program Magyarország egész területéről elérhető május 6. és 10. között. A Lengyel Intézet az első 500 néző számára ingyenes mozizást biztosít.
Vizuál hír

Molnár Levente kapta a legjobb színész díját a Cinefantasy nemzetközi filmfesztiválon

Krasznahorkai Balázs első mozifilmje a Hasadék főszerepében nyújtott alakításáért Molnár Levente elnyerte a legjobb színész díját, az április végén 11. alkalommal megrendezett Cinefantasy nemzetközi filmfesztiválon São Paulóban.
Vizuál Film

Hamarosan a mozikban Gothár Péter új filmje, a Hét kis véletlen

Gothár Péter filmjei érzékeny vizuális és zenei világ megteremtésére vállalkoznak, ezt ígéri új munkája, a Hét kis véletlen is. A filmet május 13-tól előjátsszák a mozik, az országos premiert május 20-án tartják.