Vizuál

Illúzió és tükröződés

2015.04.13. 14:30
Ajánlom
Az egyik legnagyobb erdélyi földbirtokos család sarjának, a méltatlanul elfeledett írónak, színházi rendezőnek, Magyarország egykori külügyminiszterének, gróf Bánffy Miklósnak állít emléket a bécsi magyar nagykövetségen április 13-tól látogatható kiállítás.

Bánffy Miklóssal mostohán bánt irodalomtörténeti emlékezésünk. "Bánffy nem kellett az arisztokratáknak, mert arisztokrata létére realista igénnyel és osztályos társainál sokkal haladóbb szemlélettel bírálta nemcsak az arisztokrata életformát, hanem magának az arisztokráciának idejétmúlt létét is" - foglalja össze a Literatura elemzése. Mint megjegyzik, a közvetlen utókor sem tudta, mit kezdjen vele, így végül csak elbagatellizálták jelentőségét.

Az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet az osztrák fővárosban rendezett tárlata megkíséreli kijelölni a múlt század e jelentős gondolkodójának helyét a magyar irodalom- és színháztörténetben. Gróf Bánffy Miklós a két világháború közötti időszakban a magyar diplomácia élén betöltött politikai tevékenysége mellett volt a budapesti Operaház intendánsa, kosztümöket és díszleteket tervezett, kiváló festőművésznek számított, s nevéhez fűződik a XX. század eleji Erdély világát talán leghitelesebben ábrázoló regény-trilógia. Felmerül a kérdés, hogy lehetséges-e egyáltalán egy ilyen gazdag és sokoldalú pályát egy tárlatban bemutatni. A hiánypótló, s egyben erkölcsi adósságot törlesztő kiállítás szervezői számára további kihívást jelentett, hogy az életmű és a családi dokumentumok nagy része megsemmisült.

Így a tárlat elsősorban az életmű komplexitását szeretné érzékeltetni, s - miként címe is jelzi - azt a tünékeny művészi világot hivatott visszatükrözni, amely Bánffy Miklós sajátja, de amelyet az Erdély-trilógiában már ő maga is szépséges illúzióként ábrázol. Külön teret szentel a bonchidai családi kastélynak, a könyvillusztrátor Bánffynak, a színházi embernek, de láthatóak lesznek az 1921-ben a genovai békekonferencián készített karikatúra-reprodukciói is. A kiállítás része a Kós Károly tervezte Székely Nemzeti Múzeum számára készített üvegablak-terv. Különleges darab a Varázsfuvola „Éj királynője"-jelmezének rekonstrukciója. A tárlat újdonsága lesz az a két pasztellmásolat, amelyet Bánffy-Jelen Katalin, Bánffy Miklós lánya a rabati kiállítás alkalmával bocsátott a szervezők rendelkezésére. Az egyik egy önarckép, a másik pedig a művész édesapját, Bánffy György királyi főpohárnokot ábrázolja.

A Külügyminisztérium közreműködésével a világ számos pontján is bemutatásra került már a kiállítás, eddig huszonkilenc helyszínen, 45 ezer látogató tekintette meg. A bécsi kiállítás különleges aktualitása, hogy feleleveníti az 1934-es Burghteater-beli Ember tragédiája-előadást is. Most a bécsi nagykövetségen - melynek épületében lépten-nyomon visszaköszön az osztrák-magyar múlt - történő kiállításnak különös apropót kölcsönöz, hogy Bánffy Miklós volt az utolsó közös uralkodó, IV. Károly koronázási ünnepségének kormánybiztosa, szervezője.

A tárlat június közepéig látogatható.


További kulturális érdekességeket talál Bécsből ide kattintva.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Tánc

Elmaradó előadások az Experidance Társulatnál (FRISSÍTETT CIKK)

A Román Sándor vezette társulat közleménye szerint a repertoár bemutatása csak időszakosan szünetel, amelynek oka nyolc táncművész távozása. (CIKKÜNK FRISSÜLT.)
Színház

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Vizuál

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel. 
Tánc

Cáfolja a megszűnésről szóló hírt az Experidance

A társulat ma adott ki sajtónyilatkozatot, melyben „egyértelműen és határozottan visszautasítják” azt a hírt, mely szerint feloszlanának.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál tűz

Kimentették a Notre-Dame festményeit

Az utolsó festményeket, 15 darab 17. századi képet is átszállították pénteken a tűzvész pusztította párizsi Notre-Dame-ból a Louvre múzeumába, miután a műkincseket és ereklyéket már az elmúlt napokban kimenekítették a katedrálisból.
Vizuál morphoto

KÉP-regény: A Notre-Dame lángjai

Ezt az egészet igazándiból sosem akartam megírni, de most olyan helyzetet teremtett az élet, hogy egyszerűen muszáj! 1992 nyarát Párizsban hédereltem végig egy cimbimmel, és ez megváltoztatta az egész életemet. Előtte ugyanis szerelmes voltam, utána meg már nem. Miközben állítólag Párizs a szerelmesek városa. Hát, nekem sikerült ezt is inverzben lehozni!
Vizuál Cannes 2019

A nagy visszatérők fesztiváljának ígérkezik Cannes

Jim Jarmusch zombifilmjével nyílik a 72. cannes-i fesztivál május 14-én. Visszatér és versenybe száll az Arany Pálmáért Pedro Almodóvar, Ken Loach, Xavier Dolan, Terrence Malick és a Dardenne fivérek is, a zsűri elnöke Alejandro González Inárritu lesz.
Vizuál fényképTár

Róbert bácsi – jótevő vagy csaló?

A nagylelkű adakozót mindenki csak így ismerte Budapesten: Róbert bácsi. A városhoz tartozó egyik jellegzetes figura volt ő. Hogy ki is ő valójában, az már a kortársaknak is komoly fejtörést okozott, sőt rendőrségi nyomozás is volt az ügyben..
Vizuál interjú

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel.