Vizuál

Ilyen az élet a Rákosrendező pályaudvaron - megnyílt Stalter György fotókiállítása 

2021.09.13. 09:10
Ajánlom
Stalter György fotóművész közel tíz évig fényképezte a Budapest belvárosától, a Nyugati pályaudvartól alig három kilométerre elterülő, százhektárnyi Rákosrendező pályaudvar életét, szubkultúráját. A munkáiból nyílt kiállítás szeptember 20-ig tekinthető meg a FUGA Építészeti Központban. 

A Rákosrendező pályaudvar életét, szubkultúráját bemutató fotósorozat Stalter György 2012-2021 között készített képei közül válogat. Az Átrendeződés / Rákosrendező című kiállításon látható képek bemutatják az állomás épületét, a vonatokat, a környék hajléktalanokkal belakott zugait, a graffitiket.

19-085839.jpg

Stalter György: Átrendeződés / Rákosrendező (Fotó/Forrás: FUGA)

Stalter György Balogh Rudolf-díjas fotóművész, a Magyar Fotóművészek Szövetsége elnökségének volt tagja, a Pécsi József-ösztöndíj kuratóriumának tagja. Pályája során fotóriporterként több hetilapnál és magazinnál dolgozott, 1990 óta szabadúszó fotóriporter, képszerkesztő, tanár. Feleségével Horváth M. Judittal több mint tíz évig fényképezték Magyarország cigánytelepeit és a pesti gettósodó kerületeket. Közös fotóalbumuk a Más Világ 1998-ban jelent meg. Az utóbbi években a nyolcadik kerület eltűnő mikrokozmoszát fényképezte, elnyerte vele a Budapest Fotográfiai ösztöndíjat, az NKA Collegium Hungaricum Moholy-Nagy László ösztöndíjjal Berlin „nyolcadik kerületéről", Neukölln városnegyedről készített fotóesszét. Idehaza és külföldön számos egyéni és csoportos kiállításon mutatta be fotóit.

10-085839.jpg

Stalter György: Átrendeződés / Rákosrendező (Fotó/Forrás: FUGA)

Stalter György így ír munkáiról: 

A pályaudvar területét el nem hagyva dolgoztam. A környéken nőttem fel, láttam fénykorában, pusztulásában, elmúlásában. A fővárosnak ez a jellegzetessége is ugyanúgy el fog tűnni, mint a Város a városban/Józsefváros 2010 könyvem helyszínei.

Munkám során kerestem azokat a portré értékű, számomra fotográfiailag érdekes személyeket, akikben megtalálom azt, ami engem izgat. Előző munkáimhoz hasonlóan – Budapest Józsefváros 2010, Berlin Neukölln 2011 – itt is egy jól körülhatárolható területen dolgozom, szinte ismerősként térek vissza.

A helyszín az előzőekhez képest jóval szűkebb, emiatt sokkal koncentráltabb, bonyolultabb fotográfiai feladatot jelent: rengeteg átutazóval kerülök kapcsolatba, a találkozások természetessége, a várakozásra szánt idő, az esetlegesség megismételhetetlensége miatt.

A pályaudvar elhanyagolt, magára hagyott hangulatot áraszt. Várótermét műteremként tudom használni, ahova behívom az átutazókat, várakozókat, és különböző világítási módszerekkel megjelenítem karakterüket. Az idő nem csak a tárgyi környezetet változtatja meg, de a benne élő embereket is: másképp öltözködnek, viselkednek, másképp nyilvánulnak meg a kamera előtt. Ezek a fotók a képeken szereplő emberek beleegyezésével készültek, tudták, hogy róluk fénykép készül, mint anno a fényképésznél. A különbség az, hogy én tudatosan választom ki, kit akarok lefényképezni. A megszerzett tapasztalatok alapján kialakított munkamódszeremmel folyamatosan dolgoztam a projekten, követtem a változásokat, dokumentáltam az állomás életét. Azt remélem, ha sikerül ezeket a fotókat megőrizni, 10-20, 100-200 év múlva kordokumentummá válnak."

02-085840.jpg

Stalter György: Átrendeződés / Rákosrendező (Fotó/Forrás: FUGA)

Átrendeződés / Rákosrendező - Egy budapesti pályaudvar 2012-2021
Stalter György kiállítása
Megtekinthető: szeptember 20-ig
FUGA Építészeti Központ

 

Fejléckép: Stalter György: Átrendeződés / Rákosrendező / Fotó forrása: FUGA Építészeti Központ

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Először rendezik meg a Rolla János Zenei Napokat az Óbudai Társaskörben

A háromnapos eseményt hagyományteremtő céllal rendezi meg az Óbudai Társaskör a 2023-ban elhunyt Kossuth-díjas hegedűművész tiszteletére. A záróestén Kelemen Barnabás, Kokas Katalin és Fenyő László ad kamarakoncertet.
Vizuál

Megszűnik az Indafotó

A szolgáltató közlése szerint március 31-én éjfélkor 13 641 979 fotót törölnek véglegesen. A felhasználók a platform megszűnéséig azonban letölthetik az ott tárolt képeiket.
Vizuál

Újra Magyarországon látható a Fejedelmek aranya

Március 15-én lenyűgöző időszaki kiállítás nyílik Budapesten, a Magyar Nemzeti Múzeumban. A 16-17. századi erdélyi pénzérmék mellett ötvösmunkákat, díszfegyvereket is megtekinthetünk.
Plusz

P. Howard szellemében – 5 Rejtő-program Budapesten

Közeleg március 29-e, azaz hazánk talán legkedveltebb írójának, Rejtő Jenőnek születésnapja, a páratlan zsenijű és kivételes humorú szerző 120 éve ezen a napon látta meg a napvilágot. Számos program esedékes a következő hetekben, amely Rejtőhöz kapcsolódik. Ezekből válogattunk.
Klasszikus

Az inspiráló Bartók: Bartók és a csend

Bartók inspirációs ereje vitathatatlan: Amerikától Ázsiáig, határokon és műfajokon átívelve, generációk óta kiapadhatatlan ihletforrásként ösztönzi alkotásra a művészeket. De vajon ő maga miből merített ihletet?

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Újra láthatjuk nagyvásznon Till Attila első nagyjátékfilmjét

Március 24-én Till Attila Pánik című filmje kerül terítékre a Filmrendezők Klubjában. A Magyar Játékfilmrendezők Egyesülete mesterkurzusán, a vetítést követően Kocsis Ágnes beszélget a rendezővel a Művész Moziban.
Vizuál hír

Két magyar alkotás is versenyez a legrangosabb animációsfilm-fesztiválon

Bejelentették az Annecy-i Nemzetközi Animációs Filmfesztivál szervezői a júniusi seregszemle rövidfilm válogatását. A világelső animációs szemle versenyébe meghívták Vácz Péter Kutyafül című legújabb munkáját, míg Ulrich Gábor Capriccio című alkotása az Off-Limits programban lesz látható.
Vizuál ajánló

Újra Magyarországon látható a Fejedelmek aranya

Március 15-én lenyűgöző időszaki kiállítás nyílik Budapesten, a Magyar Nemzeti Múzeumban. A 16-17. századi erdélyi pénzérmék mellett ötvösmunkákat, díszfegyvereket is megtekinthetünk.
Vizuál interjú

Mártonffy Zoltán: „A nézőszám számomra nem mérvadó mértékegysége a sikernek”

„Engem sosem vonzott, hogy a kamera előtt legyek, engem az fogott meg, ami mögötte van” – fogalmazott Mártonffy Zoltán, a Minden Rendben producere, akivel egyebek közt arról beszélgettünk, miért fogtak bele nagyjátékfilmek gyártásába.
Vizuál hír

Megszűnik az Indafotó

A szolgáltató közlése szerint március 31-én éjfélkor 13 641 979 fotót törölnek véglegesen. A felhasználók a platform megszűnéséig azonban letölthetik az ott tárolt képeiket.