Vizuál

Ilyen horrorfilmet biztos nem látott még a moziban

2017.07.04. 11:20
Ajánlom
Már vetítik Lichter Péter avantgárd horrorfilmjét, ami nemcsak a műfaji klisékkel, de a nézővel is bátor játékot játszik.

1990, az összeomlás után. Egy alternatív történelmi dimenzióban, egy 1990-es kataklizmát követően egy erdei vadászházban rejtőzködő férfi hónapok óta küzd a túlélésért. Egy nap egy elhagyatott gyerektáborban észrevesz valakit.

Így szól a Fagyott május hivatalos sztorija, amit a magyar kortárs kísérleti film helytartója, Lichter Péter rendezett. Lichter a Fidelionak adott tavalyi interjújában már mesélt az akkor még csak készülő filmről, amit avantgárd horrorfilmnek nevezett.

Meg kell tanulni levetkőzni az elvárásokat

Kapcsolódó

Meg kell tanulni levetkőzni az elvárásokat

Novemberben jelenik meg új filmes könyve, és már készül avantgárd-posztapokaliptikus horrorfilmje is. Ezekről, és úgy általában a kísérleti filmekről is beszélgettünk Lichter Péterrel, a műfaj egyik legismertebb hazai filmesével.

Ugyanitt elmondta azt is, szerinte mi a kulcs az avantgárd és kísérleti filmekhez: meg kell tanulni levetkőzni az elvárásainkat.

Ha viszont egy film horrorként hirdeti magát, afelé bizony kéretlenül is elvárásokat támaszt az ember, még akkor is, ha nem mezei, hanem avantgárd horrorfilmről van szó. Lichter korábban abban reménykedett, hogy a Fagyott május így nem csak a kísérleti filmek rajongóit, hanem a műfaj híveit is érdekelheti.

Pedig Lichter alkotása elsősorban így is avantgárd film, ami bőséggel használja a horror elemeit. Amikor ezt olyan nyilvánvaló módon teszi, mint a sztoriban leírt fordulatnál, akkor kezd a szó szoros értelmében beindulni a film: a néző izgul, együtt él a szinte végig szubjektív szemszögű kamerával, alig várja, hogy végre megpillantsunk valamit a házak vagy a fák között - de ez csak üdítő kivétel, egyfajta játék a nézővel.

Lényegében az egész film egy pszichológiai kísérlet, de legtöbbször nem ilyen egyértelműen csal létre minket. Krasznahorkait, Bodort, vagy akár Tarkovszkijt idéző sivár, szürke és kilátástalan erdőben járunk, fák, bokrok és levelek végtelen áradatában, szubjektív nézetben. A képek remek összhangban állnak a zenével és zörejekkel, az egész pedig olyan hatásos, hogy ha az ember nem  unja meg 10 perc után és vonja ki magát alóla, egészen biztosan egyfajta sajátos transz-állapotban kerül. Ekkor pedig a Fagyott május elkezd működni: egy ilyen világban, ebben a hangulatban a legkisebb zörejnek, csálén álló ágnak is jelentést tulajdonít az agy.

Elkezdünk paranoid módon szándékot és jelentést tulajdonítani minden árnyéknak vagy reccsenésnek.

Az erdő ihletett képeit a remekül beillesztett found footage-részletek, illetve egy régi számítógépen írt üzenetek sorai taglalják. A villózó, el-eltűnő, majd ismét élesedő komputer hangulata remekül passzol a látottakhoz, az azon írt üzenetek viszont néha túl direktek, vagy épp túlzottan költőiek, és megtörik a hangulatot.

Embert próbáló és rendhagyó film a Fagyott május, amit azért is nehéz helyén kezelni, mert nincs neki ilyen: van is sztorija meg nem is; néha túl hosszúnak tűnik, máskor olyan érzésünk van, hogy még órákig néznénk; van, hogy működik horrorként, máskor pedig az egész műfajcímke csak egy csalóka csapdának tűnik. Ilyen film viszont, ami ennyi kérdést felvet és válaszolatlanul hagy, ráadásul elég bátor kikezdeni a néző pozícióját - ilyen film ritkán kerül a magyar mozikba.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ha ez így marad, nehezebbé válik az ELTE Zenei Tanszék működése

Le kellett építeni az oktatói létszám egyharmadát a tanszéken, miután 250 millió forintot von el a BTK-tól a kormány. FRISSÍTVE!
Tánc

Gyárépületből lett a tánc új otthona – Bejártuk a Nemzeti Táncszínház frissen átadott épületét

A Nemzeti Táncszínház Millenárison található új épületének exkluzív sajtóbejárásán azt is megtudtuk, hogyan lesz valami szupermodern és korszerű annak ellenére, hogy „régi”.
Klasszikus

Meglepetés lánykérés volt a pécsi koncerten

Filmekbe illő romantikus jelenet zajlott le a Pannon Filharmonikusok koncertjén Valentin-napon a Kodály Központban.
Könyv

Kötött sapka – Tandori Dezső emlékére

A 80 éves korában elhunyt költőre Fáy Miklós emlékezik.
Klasszikus

Mi van, ha a Tavaszi áldozat botrányos premierje meg sem történt?

Lehet, hogy a bemutató karmestere terjesztette el, hogy összeverekedtek Sztravinszkij balettje közben a nézők? Úgy tűnik, a Sacre botránya csak egy jól csengő reklámszöveg.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Megvannak a Berlinale idei nyertesei

François Ozon Ezüst Medvével távozhat, a legjobb női és férfi színész díjazottja pedig ugyanabból a filmből került ki és a független díjak között egy magyar győzelemnek is örülhetünk.
Vizuál gyász

Elhunyt Bruno Ganz, aki játszott angyalt, vámpírt és Hitlert is

A Bukás című filmben Adolf Hitlert alakító színész 77 éves volt.
Vizuál ajánló

A monoton, mégis változó világ zenei lenyomata – Changing Grey Live a Ludwigban

A Changing Grey, azaz Zságer Balázs-Žagar és Genser András elektronikus zenei duója február 16-án, szombaton, 18.30-tól különleges helyszínen, a Ludwig Múzeum kiállítóterében ad koncertet, amelyet az improvizált látványvilág tesz még izgalmasabbá.
Vizuál magazin

Párhuzamos univerzumok a Berlinalén

Teltházas vetítések előtt zajlott Buda Flóra Anna és Tóth Luca filmjeinek világpremierje a Berlinale rövidfilmes szekciójában, csakúgy, mint Mészáros Márta 1975-ös Arany Medve-díjas filmjének vetítése, amin mi is ott voltunk. Beszámoló a fesztivál magyar vonatkozású programjairól.
Vizuál videó

Világszerte Bucsi Réka szerelmes filmjével kezdődik a Valentin nap

Két évvel ezelőtt a Berlinale versenyprogramjában mutatkozott be Bucsi Réka LOVE című animációs filmje, amelyet a Vimeo szerkesztői Valentin napi meglepetésként mától szabadon hozzáférhetővé tettek.