Vizuál

Ilyen horrorfilmet biztos nem látott még a moziban

2017.07.04. 11:20
Ajánlom
Már vetítik Lichter Péter avantgárd horrorfilmjét, ami nemcsak a műfaji klisékkel, de a nézővel is bátor játékot játszik.

1990, az összeomlás után. Egy alternatív történelmi dimenzióban, egy 1990-es kataklizmát követően egy erdei vadászházban rejtőzködő férfi hónapok óta küzd a túlélésért. Egy nap egy elhagyatott gyerektáborban észrevesz valakit.

Így szól a Fagyott május hivatalos sztorija, amit a magyar kortárs kísérleti film helytartója, Lichter Péter rendezett. Lichter a Fidelionak adott tavalyi interjújában már mesélt az akkor még csak készülő filmről, amit avantgárd horrorfilmnek nevezett.

Meg kell tanulni levetkőzni az elvárásokat

Kapcsolódó

Meg kell tanulni levetkőzni az elvárásokat

Novemberben jelenik meg új filmes könyve, és már készül avantgárd-posztapokaliptikus horrorfilmje is. Ezekről, és úgy általában a kísérleti filmekről is beszélgettünk Lichter Péterrel, a műfaj egyik legismertebb hazai filmesével.

Ugyanitt elmondta azt is, szerinte mi a kulcs az avantgárd és kísérleti filmekhez: meg kell tanulni levetkőzni az elvárásainkat.

Ha viszont egy film horrorként hirdeti magát, afelé bizony kéretlenül is elvárásokat támaszt az ember, még akkor is, ha nem mezei, hanem avantgárd horrorfilmről van szó. Lichter korábban abban reménykedett, hogy a Fagyott május így nem csak a kísérleti filmek rajongóit, hanem a műfaj híveit is érdekelheti.

Pedig Lichter alkotása elsősorban így is avantgárd film, ami bőséggel használja a horror elemeit. Amikor ezt olyan nyilvánvaló módon teszi, mint a sztoriban leírt fordulatnál, akkor kezd a szó szoros értelmében beindulni a film: a néző izgul, együtt él a szinte végig szubjektív szemszögű kamerával, alig várja, hogy végre megpillantsunk valamit a házak vagy a fák között - de ez csak üdítő kivétel, egyfajta játék a nézővel.

Lényegében az egész film egy pszichológiai kísérlet, de legtöbbször nem ilyen egyértelműen csal létre minket. Krasznahorkait, Bodort, vagy akár Tarkovszkijt idéző sivár, szürke és kilátástalan erdőben járunk, fák, bokrok és levelek végtelen áradatában, szubjektív nézetben. A képek remek összhangban állnak a zenével és zörejekkel, az egész pedig olyan hatásos, hogy ha az ember nem  unja meg 10 perc után és vonja ki magát alóla, egészen biztosan egyfajta sajátos transz-állapotban kerül. Ekkor pedig a Fagyott május elkezd működni: egy ilyen világban, ebben a hangulatban a legkisebb zörejnek, csálén álló ágnak is jelentést tulajdonít az agy.

Elkezdünk paranoid módon szándékot és jelentést tulajdonítani minden árnyéknak vagy reccsenésnek.

Az erdő ihletett képeit a remekül beillesztett found footage-részletek, illetve egy régi számítógépen írt üzenetek sorai taglalják. A villózó, el-eltűnő, majd ismét élesedő komputer hangulata remekül passzol a látottakhoz, az azon írt üzenetek viszont néha túl direktek, vagy épp túlzottan költőiek, és megtörik a hangulatot.

Embert próbáló és rendhagyó film a Fagyott május, amit azért is nehéz helyén kezelni, mert nincs neki ilyen: van is sztorija meg nem is; néha túl hosszúnak tűnik, máskor olyan érzésünk van, hogy még órákig néznénk; van, hogy működik horrorként, máskor pedig az egész műfajcímke csak egy csalóka csapdának tűnik. Ilyen film viszont, ami ennyi kérdést felvet és válaszolatlanul hagy, ráadásul elég bátor kikezdeni a néző pozícióját - ilyen film ritkán kerül a magyar mozikba.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Ki milyen jövőt képzel el a Szabad Tér Színháznak? – Az aspiránsokat kérdeztük

Hárman adtak be pályázatot a Szabad Tér Színház vezetésére: Bán Teodóra jelenlegi ügyvezető mellett Benkő Nóra színművész és Somogyi Szilárd rendező. Lapunk megszólaltatta a három jelöltet.
Zenés színház

Apukák, korhelyek, Alberich, gonosz vagy borvirágos pasik

Nem is igazi basszus, inkább bariton, mondja magáról. De nem is ez a lényeg, hanem az, hogy a legjelentősebb operajátszó helyekre hívják. Pünkösdkor például Salzburgba, de az alábbi beszélgetéshez is Párizsba telefonáltunk. Márciusban A Mester és Margarita premierjén láthatjuk színpadon.
Plusz

Fáy Miklós: Hány CD elegendő egy életre?

Fáy Miklós kritikus ezúttal többek között a Philharmonia Orchestra válogatásalbumával, a Honvéd Férfikar születésnapi koncertjével, Michael Chabon új kötetével és a Szentendrei Képtár A nagy könyvlopás című tárlatával foglalkozik.
Vizuál

Női vámpír, vérszívó zenetanár és magyar Drakula – 10 érdekesség a vámpírokról

Mi a retró vámpír film rendezőjének kedvenc vérszívó fun fact-je? Mi az, ami nem fért már be Nagy Zsolt és Walters Lili figurájába? A Drakulics elvtárs rendezőjével összegyűjtöttünk tíz meglepő infót a vámpírokról.
Jazz/World

A jazz nagyágyúi érkeznek a Müpába

A jazz élő legendái, Roy Ayers, Lee Ritenour, Dave Grusin, Kamasi Washington és Wynton Marsalis érkeznek a Müpa Jazztavasz sorozatába.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Az azeri tájak festői világába invitálnak az Azerbajdzsáni Filmnapok

A fiatal azerbajdzsáni rendezők új hullámának alkotásaiból válogat az Azerbajdzsáni Filmnapok, amelyen hét alkotás látható február 18. és 22. között három helyszínen, Budapesten, Szegeden és Pécsen.
Vizuál hír

Bocsánatot kért az installációt véletlenül összetörő kritikus

Egy üres poharat akart letenni mellé, amikor véletlenül összetört egy 20 ezer dollár (hatmillió forint) értékű kortárs installációt egy mexikói művészeti vásáron.
Vizuál magazin

Női vámpír, vérszívó zenetanár és magyar Drakula – 10 érdekesség a vámpírokról

Mi a retró vámpír film rendezőjének kedvenc vérszívó fun fact-je? Mi az, ami nem fért már be Nagy Zsolt és Walters Lili figurájába? A Drakulics elvtárs rendezőjével összegyűjtöttünk tíz meglepő infót a vámpírokról.
Vizuál morphoto

KÉP-regény: Csináljunk lemezborítót!

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezen a héten egy koncertfotó kalandos utóéletével foglalkozik.
Vizuál Film

Az elmúlt év legjobb cseh filmjeivel jön a Cseh Filmkarnevál

Radek Bajgar Terrorista című fekete komédiájának vetítésével kezdődik a február 19. és 23. között zajló Cseh Filmkarnevál, amelynek műsorán több vígjáték és egy Milos Formanról szóló dokumentumfilm is szerepel. A vetítéseket a budapesti Toldi moziban tartják.