Vizuál

Interaktív közelítések - Sziget, 1. nap

2008.08.14. 00:00
Ajánlom
A korábbi évektől eltérően, az idei első napon a hátsó bejáraton sétálhattam be a Szigetre kis sajnálatomra kihagyva ezzel a főbejáratnál már megszokott, szinte az otthonosság érzését keltő procedúrát (sorban állást, lökdösődést és a biztonságiak barátságos motozását). Így azonban gyorsan és akadályok nélkül jutottam el az Octopus Összművészeti Helyszínére, amely a Medence csoport szervezésében idén is helyet ad a különböző művészetek (irodalom, komolyzene és képzőművészet) interaktív megmozdulásainak.

Az idei Octopus terep központi alakjának számít a Vénusz Éneklő Óriásszobor. Ez tulajdonképpen az Octopus udvarán álló öt méter magas, a Willendorfi Vénusz alakját mintázó, narancssárga hőlégballon (az őskori szobor modernkori újraértelmezése). Az éneklő Vénusz naponta öt alkalommal szólal meg, pontosabban énekel valamit. Öt különböző korú, foglalkozású, ismertségű nő kölcsönzi a hangját a terjedelmes szobornak, akik elméletileg A Nőnek az idővel való kapcsolatát hivatottak bemutatni. Elmétileg…mert kissé ironikus módon a környező zenei színpadok elnyomják az éneklő női hangokat, így az arra haladók kevéssé figyelnek fel a narancs nőidol dalaira.

 
 
 
 
 
 
 
 

A Vénusz köré szerveződtek a Nagysátor komolyzenei és beszélgetős programjai, a különböző workshopok és varrodák, valamint a Múzeum Negyed, amely idén számos új sátorral bővült. A koncepció alapvetően minden múzeumnál ugyanaz: a passzív múzeumi látogatót (kimozdítva eredeti közegéből) aktív befogadóvá, akár alkotóvá tenni. Megértetve ezzel azt, hogy a múzeumba járás nem lila ködbe burkolózott komoly fejbólogatást jelent, hanem spontán reakciókat, párbeszédet, közös játékot. Az Aquincumi Múzeumban római-kori ruhákat, míg a Magyar Nemzeti Múzeum sátrában barokk ruhákat, sminket próbálhatunk ki belekóstolva ezzel a Szépség óhajtása című aktuális kiállítás anyagába. A Skanzen Szabadtéri Néprajzi Múzeum kis sátra egy igen egyszerű, ám annál népszerűbb ötlettel rukkolt elő: fából készült óriásbútorokat állítottak ki (bölcső, etető, szék, asztal), melyek kipróbálásával gyerekkorunkba repülhetünk vissza, vagy legalábbis újra megtekinthetjük a tárgyakat békaperspektívából. A résztvevők száma alapján legnépszerűbbnek azonban a Szépművészeti Múzeum és a Ludwig Múzeum kiállítói bizonyulnak. A Szépművészetinél kicsik és nagyok egyaránt sorban álltak a szitanyomatos ruhafestéshez, kerámiadíszítéshez, a plasztiküveges portrérajzoláshoz és természetesen az egyedi tervezésű csocsóasztalhoz is. A Lumú második alkalommal jelenik meg a Szigeten, és a mai napon nyíló Keith Haring-kiállításhoz kapcsolódóan szervez programokat az arra látogatóknak. A nyolcvanas évek New York-i underground művészének képein, motívumain keresztül megismerkedhetünk a graffiti és általában a street art műfajával (tetoválás, pólófestés, teszt, valamint popartos, óriás társasjáték várja az érdeklődőket). A kiállításon túl a street arthoz való intézményes közelítés a graffiti mint művészet kérdését is felveti. Megkerülhetetlen, hogy némely, például a szentendrei hévvonalán látható falfirka komoly művészi igényességgel készült, így nem zárható ki a hivatalosan is elismert urbánus kultúrából sem (nem véletlen, hogy a londoni Tate Modern is Street Art címmel nyitotta meg tavaszi kiállítását).

 
 
 
 

Aki ennél kevésbé mozgalmasabb szórakozásra vágyott, annak sem kellett messze mennie az Octopus összművészeti sátraitól. A szomszédos Vándor Vurstli színpadán cirkuszi fellépők szórakoztatták a nagyérdeműt koraeste. Elsőként a Taurin Cirkuszcsoport egy tagja kétszárú anyagba ki- és becsavarodva mutatott be légtornászos mutatványokat, majd Susán Péter bűvészshow-ja következett. Nem voltak ugyan a szokásostól eltérő trükkök, és nyúl sem ugrott elő a kalapból, volt viszont a közönség segítségével, mentális ráhatással történő pohártörés. Valódi cirkuszt azonban akkor láthattunk a színpadon, amikor két chilei, elsőre félénk fellépőnek látszó fiú perdült a színpadra, akik percek alatt olyan hangulatot teremtettek, hogy a forró napon üldögélő nézők azonnal felébredtek, sőt, az előadás végére már kevés ülőhely maradt a színpad előtti füves területen. Luis Niño és Carlos Muñoz ütemes, hip hopos tánccal és bohóctréfákkal ötvözték a zsonglőrködést; játszi könnyedséggel keverték, cserélték, dobálták a buzogányokat és labdákat. Tudták, hogy a szemükbe tűző nap ellenére, hogyan vegyék fel a kontaktust a közönséggel és hogyan tartsák fenn a figyelmüket. Tudták, hogy a jó cirkusz a látványról, az elbűvölésről és a közönséggel való kapcsolatról szól, és ismerték a régi cirkuszos mottót: ’Figyeld a kezemet, csalok!’

 
 

(A fotókat Csizmadia Tamás készítette.)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Jogsértő lett volna a félév semmissé tétele, de segít Vidnyánszkynak az éj leple alatt kiadott kormányrendelet

Hiába állítják az SZFE hallgatói, hogy az egyeztetés nélkül kinevezett kuratóriumnak nem áll jogában felfüggeszteni az oktatást, Vidnyánszkyék könnyedén megtehetik ezt a kormány friss rendeletének segítségével.
Színház

Csak akkor tanítanak, ha orvoslatot kap az egyetem autonómiája

Nem az egyetem hivatalos honlapján, hanem a Független Szabad Egyetem közösségi oldalon tették közzé az SZFE tanárai, kik indítanának osztályt a következő tanévben.
Jazz/World

Az LGT legjobb számai „csíkosítva” – Itt a Csík Zenekar új lemeze

A Locomotiv GT előtt tiszteleg A dal a miénk című új lemezével a Csík Zenekar. A rockszámok népzenei ihletésű átdolgozásairól is ismert együttes friss albumán közreműködött Presser Gábor, Karácsony János és Kovács Kati.
Plusz

Az adventi időszakban minden nap új tartalommal ajándékozza meg közönségét a Müpa

December 1. és 24. között mindennap egy-egy bármikor elérhető digitális tartalommal – podcasttel, playlisttel vagy koncertvideóval – ajándékozza meg közönségét a Müpa.
Jazz/World

Azt követik, amit Debussy követett – Páros interjú Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával

Egy hárfaművész, egy jazzénekes és elektronikus művész – nem szokványos felállás Debussy zenéjéhez. Új lemezük apropóján Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával beszélgettünk. Mit tanultak egymástól, mennyiben járnak különböző és párhuzamos ösvényeken?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Újra látható az ellopott Klimt-festmény

23 évvel az ellopása után újra kiállítják Klimt Bildnis einer Freu (Egy hölgy arcképe) című festményét a piacenzai Ricci-Oddi Modern Művészeti Galériában. A portréra kertészek találtak rá tavaly decemberben a galéria udvarán.
Vizuál gyász

Elhunyt a Star Wars Darth Vadere, David Prowse

85 éves korában meghalt David Prowse színész, akit leginkább a Csillagok háborúja Darth Vadereként ismerhetnek a nézők. Az eredeti trilógia Sötét Nagyura rövid betegség után hunyt el.
Vizuál ajánló

A négyzetrácsos papírtól a virtuális valóságig – A hálózati vizualizáció története dióhéjban

Bár jelenleg zárva tart a Ludwig Múzeum, így a Barabási Albert-László hálózatkutatói munkásságának vizualizációs anyagát bemutató kiállítás is, jó hír, hogy a mielőbbi újranyitás reményében a múzeum március végéig meghosszabbította a tárlatot. Addig is, amíg újra személyesen átélhetjük a tudomány és a művészet találkozásának varázsát, ismerkedjünk meg a hálózati vizualizáció fejlődéstörténetével.
Vizuál hír

Firenzében díjazták Lakos Nóra filmjét

Lakos Nóra HAB című alkotása nyerte a nagy múltú firenzei Cinema e Donne nemzetközi filmfesztivál legjobbjának járó Gilda-díjat.
Vizuál magazin

Aki egyszer legyőzte Chuck Norrist – ma lenne 80 éves Bruce Lee

Alig néhány szerep fűződik a nevéhez, Bruce Lee-t azonban a legnagyobbak között tartja számon a filmipar. Sokoldalúságát mi sem bizonyítja jobban, minthogy harcművészként, színészként, rendezőként, producerként és forgatókönyvíróként is megállta a helyét. Mindössze 32 éves volt, amikor elhunyt, halálának körülményei pedig máig tisztázatlanok.