Vizuál

Interaktív közelítések - Sziget, 1. nap

2008.08.14. 00:00
Ajánlom
A korábbi évektől eltérően, az idei első napon a hátsó bejáraton sétálhattam be a Szigetre kis sajnálatomra kihagyva ezzel a főbejáratnál már megszokott, szinte az otthonosság érzését keltő procedúrát (sorban állást, lökdösődést és a biztonságiak barátságos motozását). Így azonban gyorsan és akadályok nélkül jutottam el az Octopus Összművészeti Helyszínére, amely a Medence csoport szervezésében idén is helyet ad a különböző művészetek (irodalom, komolyzene és képzőművészet) interaktív megmozdulásainak.

Az idei Octopus terep központi alakjának számít a Vénusz Éneklő Óriásszobor. Ez tulajdonképpen az Octopus udvarán álló öt méter magas, a Willendorfi Vénusz alakját mintázó, narancssárga hőlégballon (az őskori szobor modernkori újraértelmezése). Az éneklő Vénusz naponta öt alkalommal szólal meg, pontosabban énekel valamit. Öt különböző korú, foglalkozású, ismertségű nő kölcsönzi a hangját a terjedelmes szobornak, akik elméletileg A Nőnek az idővel való kapcsolatát hivatottak bemutatni. Elmétileg…mert kissé ironikus módon a környező zenei színpadok elnyomják az éneklő női hangokat, így az arra haladók kevéssé figyelnek fel a narancs nőidol dalaira.

 
 
 
 
 
 
 
 

A Vénusz köré szerveződtek a Nagysátor komolyzenei és beszélgetős programjai, a különböző workshopok és varrodák, valamint a Múzeum Negyed, amely idén számos új sátorral bővült. A koncepció alapvetően minden múzeumnál ugyanaz: a passzív múzeumi látogatót (kimozdítva eredeti közegéből) aktív befogadóvá, akár alkotóvá tenni. Megértetve ezzel azt, hogy a múzeumba járás nem lila ködbe burkolózott komoly fejbólogatást jelent, hanem spontán reakciókat, párbeszédet, közös játékot. Az Aquincumi Múzeumban római-kori ruhákat, míg a Magyar Nemzeti Múzeum sátrában barokk ruhákat, sminket próbálhatunk ki belekóstolva ezzel a Szépség óhajtása című aktuális kiállítás anyagába. A Skanzen Szabadtéri Néprajzi Múzeum kis sátra egy igen egyszerű, ám annál népszerűbb ötlettel rukkolt elő: fából készült óriásbútorokat állítottak ki (bölcső, etető, szék, asztal), melyek kipróbálásával gyerekkorunkba repülhetünk vissza, vagy legalábbis újra megtekinthetjük a tárgyakat békaperspektívából. A résztvevők száma alapján legnépszerűbbnek azonban a Szépművészeti Múzeum és a Ludwig Múzeum kiállítói bizonyulnak. A Szépművészetinél kicsik és nagyok egyaránt sorban álltak a szitanyomatos ruhafestéshez, kerámiadíszítéshez, a plasztiküveges portrérajzoláshoz és természetesen az egyedi tervezésű csocsóasztalhoz is. A Lumú második alkalommal jelenik meg a Szigeten, és a mai napon nyíló Keith Haring-kiállításhoz kapcsolódóan szervez programokat az arra látogatóknak. A nyolcvanas évek New York-i underground művészének képein, motívumain keresztül megismerkedhetünk a graffiti és általában a street art műfajával (tetoválás, pólófestés, teszt, valamint popartos, óriás társasjáték várja az érdeklődőket). A kiállításon túl a street arthoz való intézményes közelítés a graffiti mint művészet kérdését is felveti. Megkerülhetetlen, hogy némely, például a szentendrei hévvonalán látható falfirka komoly művészi igényességgel készült, így nem zárható ki a hivatalosan is elismert urbánus kultúrából sem (nem véletlen, hogy a londoni Tate Modern is Street Art címmel nyitotta meg tavaszi kiállítását).

 
 
 
 

Aki ennél kevésbé mozgalmasabb szórakozásra vágyott, annak sem kellett messze mennie az Octopus összművészeti sátraitól. A szomszédos Vándor Vurstli színpadán cirkuszi fellépők szórakoztatták a nagyérdeműt koraeste. Elsőként a Taurin Cirkuszcsoport egy tagja kétszárú anyagba ki- és becsavarodva mutatott be légtornászos mutatványokat, majd Susán Péter bűvészshow-ja következett. Nem voltak ugyan a szokásostól eltérő trükkök, és nyúl sem ugrott elő a kalapból, volt viszont a közönség segítségével, mentális ráhatással történő pohártörés. Valódi cirkuszt azonban akkor láthattunk a színpadon, amikor két chilei, elsőre félénk fellépőnek látszó fiú perdült a színpadra, akik percek alatt olyan hangulatot teremtettek, hogy a forró napon üldögélő nézők azonnal felébredtek, sőt, az előadás végére már kevés ülőhely maradt a színpad előtti füves területen. Luis Niño és Carlos Muñoz ütemes, hip hopos tánccal és bohóctréfákkal ötvözték a zsonglőrködést; játszi könnyedséggel keverték, cserélték, dobálták a buzogányokat és labdákat. Tudták, hogy a szemükbe tűző nap ellenére, hogyan vegyék fel a kontaktust a közönséggel és hogyan tartsák fenn a figyelmüket. Tudták, hogy a jó cirkusz a látványról, az elbűvölésről és a közönséggel való kapcsolatról szól, és ismerték a régi cirkuszos mottót: ’Figyeld a kezemet, csalok!’

 
 

(A fotókat Csizmadia Tamás készítette.)

Programkereső

Legolvasottabb

Könyv

„Ne hagyd a sorsod csillagokra” – 100 éve született Pilinszky János

November 27-én ünnepeljük a 20. századi magyar költészet egyik legtitokzatosabb alakja, Pilinszky János születésének 100. évfordulóját, akinek irodalmi hatása máig elevenen él. Szikár sorai számos művészt megérintettek és megihlettek, megemlékező cikkünkben olyan alkotók méltatják a költőt, akik saját munkásságukkal is szorosan kapcsolódnak Pilinszky János költészetéhez.
Zenés színház

Tomboló sikert aratott Berlinben Eötvös Péter új operája

November 28-án este mutatta be a Berlini Állami Opera Eötvös Péter legújabb, Jon Fosse Trilógiája alapján készült operáját. A Sleepless Mundruczó Kornél rendezésében került színre.
Klasszikus

Klasszikus koncertek karácsonyra – a Zeneakadémia adventi ajánlata

Élményt ajándékozni mindig jó: remek ünnepi meglepetés a Zeneakadémia háromféle értékben megváltható ajándékkártyája, amely felhasználható például a világklasszis előadókat és különleges hangversenyeket kínáló 2022. tavaszi szezonra is.
Klasszikus

Zenében utazunk – a MÁV Szimfonikus Zenekar adventi ajánlata

A MÁV Szimfonikus Zenekart az ország élvonalbeli együttesei között tartják számon. Túlzás nélkül állítható, hogy a 76 éve működő zenekarnak nemzedékek köszönhetik első minőségi komolyzenei élményüket. A közelgő új év első felében is ragyogó programokkal várják a klasszikus zene rajongóit.
Zenés színház

Elhunyt a Broadway-legenda, Stephen Sondheim

Az Oscar-, Tony- és Pulitzer-díjas zeneszerző, dalszövegíró, az amerikai zenés színház egyik legismertebb alkotója 91 éves volt – tudatta az MTI.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Újra látható a Moholy-Nagy Lászlóról szóló film az Urániában

Alysa Nahmias sokszorosan díjnyertes amerikai dokumentumfilmje a 125 éve született világhírű művész és tanár, Moholy-Nagy László életútját és örökségét mutatja be, azt az újító szellemű, a modern technikai lehetőségeket integráló művészi gondolkodást, amely máig inspirálja az alkotókat.
Vizuál hír

Alkoss és nyerj! – rajzpályázat a Téli Olimpia alkalmából

Rajzpályázatot hirdet a Budapesti Kínai Kulturális Központ 6-15 éves gyerekek számára, a téli sportok népszerűsítésének céljából. Az alkotásokat december 20-ig várják a szervezők.
Vizuál gyász

Elhunyt Pálfy Gusztáv szobrászművész

A Munkácsy-díjas alkotót november 25-én éjszaka, 78 éves korában érte a halál.
Vizuál ajánló

A mi ünnepünk – a MANK adventi ajánlata

2021. december 1-től a MANK Nonprofit Kft. csoportos kiállításra várja az érdeklődőket szentendrei ÚjMűhely Galériába, ahol A mi ünnepünk című tárlattal ezúttal abba pillanthatunk be, hogy mit jelent a kortárs alkotók számára a karácsony.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Lemmy, a whisky és én

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a metálzene iránti távoli rajongásáról, és a Motörhead zenekar akkor még élő legendás basszusgitárosáról, Lemmyről ír.