Vizuál

„Írni nem tudok, de véleményem van.”

2011.05.17. 14:00
Ajánlom
Milyen a terhes nő? Hát ahány nő, annyiféle. Fábián Évi kiállításán jártunk.

Magyarország izgalmas. Ezzel a mondattal indul Fábián Évi Mi leszel, ha nagy leszel című fotókiállításának ismertetője, a tárlat azonban két, unalmasnak szintén nem nevezhető, kérdés köré épül: Milyen ma nőnek lenni Magyarországon és milyen terhes nőnek lenni? Új kiállítása kapcsán Fábián Évi fotóművésszel Gurubi Ágnes beszélgetett.

- Nők Magyarországon című portréköteted 2007-ben jelent meg, a mostani kiállításodon pedig kilenc terhes nőt láthatunk különböző öltözékekben, akik egy-egy életstílust, életfelfogást képviselnek. Irodalmi művek kapcsán gyakran felvetődik a kérdés, hogy létezik-e, és ha igen, milyen a női irodalom, a női író. A képzőművészetben, a fotóművészetben él ez a kérdés? Van női látásmód?

- Azt gondolom, létezik női látásmód, de pontosabban megfogalmazva az érdeklődési kör az, amiben különbözik egy női és egy férfi fotós. Más foglalkoztatja a nőket és más a férfiakat. Talán a férfiaknak más a témaválasztásuk. A Nők Magyarországon alapötlete is abból eredt, hogy léteznek mindenféle kiadványok, amelyek a 100 leggazdagabb, legtehetségesebb, legsikeresebb embereket gyűjti össze, és ezekben kb. 5-10 százalékban szerepelnek csak nők, akkor is általában a szépségük miatt. Javítok, nem általában, csak a szépségük miatt. Én pedig meg akartam mutatni ezzel a gyűjteménnyel, hogy igenis rengeteg nő van, aki tehetséges a sportban, filmben, zenében, filozófiában. Hogy lássák az emberek, hogy a nőket nemcsak tárgyként lehet szerepeltetni egy férfimagazin címoldalán. 

- Nem csak nő vagy hanem anya is. Mit jelent számodra a terhes nő?

- A kiállítás ötlete onnan indult, hogy megjelentek Magyarországon mindenféle egyenruhás csoportok a médiában. De meglátásom szerint nem úgy foglalkozunk velük, mint azok az emberek, szülők, akik a következő generációról gondoskodnak, valahogy elfelejtjük az ilyen irányú felelősségünket. Nem a jövőt befolyásoló társadalmi jelenségként szemléljük, hanem a média részeként. Pedig '89-90-ben is történtek dolgok, amiknek nem láttuk a hatásait 2011-re. A jelenlegi helyzet is így működik. Nem érezzük át, nem látjuk világosan, hogy a ma történései hogyan fognak 2040-ben lecsapódni. Viszont azokkal a szerepekkel, amit felvállalunk, determináljuk a jövőt, mivel minden szülő mintát mutat. És itt a megoldása, a kulcsa, ennek a problémának. Nekem is van egy kétéves lányom. Vele kapcsolatban én annyit teszek, hogy felhívom a figyelmét, hogy milyen lehetőségek vannak, mi zajlik a világban, elmagyarázom az összefüggéseket. Nem akarom megmondani, mi legyen, ő majd eldönti. De mindenképp reflektálni kell arra, ami körülöttünk zajlik, nem vakon elmenni mellette.

- A kismamákra hogyan találtál rá? Volt az ismeretségi körödben kilenc kismama?

 - Kilenc nem, de öt igen! Közülük hármat fotóztam, és már akkor mocorgott bennem, hogy kezdeni kéne ezzel a témával valamit. Reagálni valamit az aktuális politikai és társadalmi helyzetre. Írni nem tudok, de véleményem van. Először azt gondoltam én öltözök be különböző ruhákba. Ugyanis a ruha teszi az embert. Az öltözéken keresztül tudom megjeleníteni, hogy ki, mit képvisel, milyen életfelfogást, értékrendet. De rájöttem, hogy az annyira nem poén, ha én öltözöm be, viszont ha terhes nők, az igen. Sőt, ők képviselik leginkább a jövőt, ők tudják a legjobban közvetíteni, hogy mi lesz a mai társadalomból mondjuk harminc év múlva.

- Mi akartál lenni gyerekkorodban? 

- Családi becenevem volt a repülőgép eltérítő terrorista lány, pedig nem is voltam rossz gyerek. Akartam lenni humorista, pingpong bajnok, aztán a kötelező stewardess körön is átestem. Kamasz koromban már előkerült a fotózás mint szerelem. Ennek oka lehet az is, hogy nyolcéves voltam, amikor kiköltöztünk Németországba, és meg kellett tanulnom egy új nyelvet. Bár akkor még semmi tudatosság nem volt ebben, valahogy ez terelt abba az irányba, hogy a fotó vagy bármilyen más vizuális dolog, nemzetközi és univerzális. Sokkal inkább meg tudom jeleníteni, amit gondolok, nem kell hozzá nyelv. Rögzítem, amit látok, aztán tovább gondolom mint egy saját nyelvet.

Mi leszel, ha nagy leszel? - Fábián Évi fotókiállítása
Makett Labor - Medence csoport
Nyitva: május 20-ig

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Lemondott Lőrinczy György az NKA alelnöki posztjáról

Az Origo értesülései szerint Kásler Miklós miniszter elfogadta Lőrinczy György indokait a lemondást illetően.
Klasszikus

Bencze Máté döntős a Fiatal Zenészek Eurovíziós Versenyében

A Magyarországot képviselő fiatal szaxofonos az öt döntős közé jutott a Fiatal Zenészek Eurovíziós Versenyén Edinburghben.
Könyv

Könyvtáros osztag kutatja fel a könyveket, amikre csak halványan emlékeznek az olvasók

Előfordult már, hogy egyszerűen nem tudott kiverni a fejéből egy könyvet? Néhány részletére emlékezett, de a címre vagy a szerzőre egyáltalán nem. A New York-i Közkönyvtár a legképtelenebb esetekben is próbál segíteni.
Vizuál

Réz András: Az utolsó mozielőadás

Nem kell pánikolni, ez az írás nem Peter Bogdanovich azonos című 1971-es filmjének elemzése. És nem is apokaliptikus vízió, amelyben az utolsó mozielőadást a világvége miatt nem követik továbbiak. Hanem Réz András elmélkedik a mozi jövőjéről.
Klasszikus

Jelenleg ez a tizenkilenc éves fiú a világ legtöbbet hallgatott csellistája

Már ami a lemezeladási adatokat illeti. Sheku Kanneh-Mason fellépett a brit királyi esküvőn, és 100 ezer példányban adták el a debütáló lemezét. Még nem töltötte be a huszadik életévét.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Vizuál robot

Mesterséges intelligencia alakíthatja át a mozit - akár már a közeljövőben

Az okostelefonok, okosotthonok és okoshűtők után itt vannak az okosfilmek is? A jövőben forradalmi technológiák segíthetnek a stúdióknak a megfelelő forgatókönyvek kiválasztásában, miközben a robotok akár a színészek helyét is átvehetik.
Vizuál magazin

Szfinxek és obeliszkek városa: egyiptománia és szabadkőművesség Budapesten

Van egy mondás, amely szerint Rómában ma több obeliszk áll, mint Karnakban, az ókori egyiptomiak egyik fő vallási központjában. Talán sokak számára meglepő lehet, hogy Budapesten is többet tudnánk összeszámolni egy városi séta alkalmával.
Vizuál

Réz András: Az utolsó mozielőadás

Nem kell pánikolni, ez az írás nem Peter Bogdanovich azonos című 1971-es filmjének elemzése. És nem is apokaliptikus vízió, amelyben az utolsó mozielőadást a világvége miatt nem követik továbbiak. Hanem Réz András elmélkedik a mozi jövőjéről.
Vizuál ajánló

Csendes áramlat

Idén lenne 85 éves Nagy B. István Munkácsy-díjas festőművész, akinek tiszteletére Csendes áramlat címmel rendezett emlékkiállítást a Pesti Vigadó galériája.
Vizuál banksy

Banksy nem örült neki, hogy kiállítást rendeztek a műveiből az oroszok

A graffitiművész Banksy tudta és hozzájárulása nélkül rendeztek munkáiból kiállítást Moszkvában. A művész kifogásolta, hogy elveivel ellentétben a tárlat látogatóinak még fizetniük is kell, mint mondta, ő sohasem kérne pénzt az emberektől, akik látni akarják a képeit.