Október 10-én a budapesti Művész moziban Hans Steinbichler Egy egész élet című alkotásával nyílik meg a 13. Szemrevaló Filmfesztivál. Robert Seethaler azonos című, nagyszerű és érzékeny regénye nyomán a film egy árva fiú, Andreas Egger történetét meséli el. A fiút magához veszi ugyan az osztrák Alpokban egy tanyán gazdálkodó nagybátyja, de keményen dolgoztatja, és gyakran megveri. Felnőve Andreas elhagyja a gyűlölt tanyát, és feleségül veszi élete szerelmét. A második világháború kitörése azonban elszakítja őt a szülőföldjétől, ahová csak a szovjet hadifogságot megjárva tér vissza.
Öregemberként megbékélve tekint vissza küzdelmekkel teli életére.
A 19. századi svájci Alpokban játszódik a magyar származású Katalin Gödrös legújabb filmje, a Silvia Tschui Jakobs Ross című regényén alapuló Jakob lova, a csodálatos Luna Wedlerrel a főszerepben. A társkapcsolati és emancipációs történetben Elsie-t, a nagy zenei tehetséggel megáldott cselédlányt házasságra kényszerítik Jakobbal, a fiatal szolgával. Elsie zenei karrierről álmodozik, Jakob egy saját lóról. Lassan megértik, hogy csakis akkor szabadulhatnak a kilátástalan körülmények közül, ha összefognak és segítenek egymásnak.
Szerepel a kínálatban a Miért nem küldtél az angyalok közé? című film is. A múlt század húszas éveiben két testvér, Helene és Martha egy kisvárosból érkeznek Berlinbe, hogy új életet kezdjenek. Martha hamarosan elmerül a mulatozás és a drogok világában, Helene azonban tanulni szeretne, hogy orvos lehessen. Ám hatalomra kerülnek a nácik, és Helene kényszerűségből feleségül megy Wilhelmhez. A férfinak meglehetősen konzervatív elképzelései vannak arról, hogyan kell élnie egy nőnek. Amikor véget ér a háború, Helene súlyos döntés előtt áll.
Barbara Albert filmje Julia Franck huszonöt nyelvre lefordított Die Mittagsfrau című regénye alapján készült, amely elnyerte a Német Könyvdíjat.
Ahogy a könyv, úgy a film is magával ragadó tiszteletadás a női testiségnek és önmegvalósításnak.
Ugyancsak látható lesz Sonja Heiss Mikor lesz végre megint olyan, amilyen sosem volt? című alkotása, amelyből kiderül, hogy egy pszichiátriai klinika területén felnőni valahogy „más”. Meyerhoff igazgató legkisebb fia, Joachim számára az ápoltak családtagnak számítanak, és néha kedvesebbek hozzá, mint két bátyja. Édesanyja olaszországi nyári éjszakákról álmodozik, apja pedig nem elég diszkréten járja a saját útját. Ahogy Joachim a felnőttkorba ér, világa töredezni kezd. A film Joachim Meyerhoff azonos című önéletrajzi regénye alapján készült.
Igazi csemegének ígérkezik G. W. Pabst 1929-ben készült remekműve, a Pandora szelencéje. A film fontos szerepet játszik Daniel Kehlmann legújabb regényében, a Mozgóképben is. A történet szerint dr. Schön nem tud ellenállni a virágárus Lulu bájainak. Feleségül veszi a lányt, de az esküvő éjszakája tragikusan végződik: a dulakodásban eldördül egy lövés, és Dr. Schön meghal. Lulut öt év börtönre ítélik, de sikerül Párizsba szöknie, ahol egy zsaroló karmai közé kerül. Így újra menekülnie kell, ezúttal Londonba, ahol utcalánnyá züllik, és karácsony éjszakáján végez vele egy kéjgyilkos, Hasfelmetsző Jack.
További részletek a Goethe Intézet oldalán.
Fejléckép: Jelenet az Egy egész élet című filmből (Fotó/Forrás: Szemrevaló Filmfesztivál)